فرار به جلوی استاندار کردستان

فرار به جلوی استاندار کردستان

یادداشت

اسعد غفوری


@MukrianNewsAgency


موکریان ــ امروز در کمال ناباوری خبری پخش شد از زبان استاندار کردستان که دستور داده اند مدارس ناایمن و پر خطر کردستان تعطیل شوند و دانش آموزان بصورت دو شیفته در مدارس ایمن ادامه تحصیل دهند. جالب اینجاست که در مورد برنامه بعدش برای این مدارس مطلبی عنوان نکرده اند!!


مدیر کل اموزش و پرورش استان کردستان اعلام کرده اند ۸۵۸ مدرسه (۳۰ درصد کل دارس) غیر استاندارد در استان وجود دارد. و ۲۳۷ مدرسه پرخطر هستند و پر خطر بودن به معنی تخریب انها و بلا استفاده بودن نیست. همچنین ۵۲۸ کلاس درس فاقد سیستم گرمایشی است.


خود اقای استاندار هم می داند که در وسط سال تحصیلی نمی توان ۲۰۰ تا ۳۰۰ مدرسه را تعطیل نمود. با چه برنامه ای و چطوری این تعداد دانش آموز را با این پراکندگی مکانی می توان بصورت دو شیفته اسکان داد و دوباره درس را از سر گرفت. این اشفتگی مخصوصا در مناطق متراکم جمعیتی با مدرسه پرخطر دو شیفته را چگونه می توان مدیریت نمود.


پس هدف استاندار از طرح این مساله چیست؟؟


ایا ایشان مسئولیت خودشان را امروز شناخته اند و امروز پی به وجود این مدارس برده اند ایا در ۳ ماه تعطیلی تابستان نمی توانست این بحث را عنوان نماید و برای تعدادی از این مدارس تصمیمی عملی بگیرند؟؟


به نظر می رسد این بحث و بدین شکل عنوان کردن، عوام فریبیی بیش نیست، با شروع فصل سرما و احتمال وقوع هر حادثه ای ناگوار در این مدارس ( و وقوع حوادث سیستان و بلوجستان و روستای گرماش و ...) ، می خواهد بگوید من که گفتم تعطیل کنید و شماها همکاری نکردید و بدین صورت از زیر بار مسئولیت خود شانه خالی نمایند.


جناب اقای استاندار جنابعالی که بالاترین مقام اجرایی دولت در استان هستید مگر نمی دانید صرف حتی یک ریال، طرح، برنامه و بودجه مصوب می خواهد؟؟


حال فرض کنید مدارس را با هم تعطیل نمودید با این مدارس چه می خواهید بکنید؟ با کدام طرح؟ با کدام بودجه در چه زمانی می خواهید نوسازی و یا تخریب و دوباره مدارس را احداث نمایید؟؟


جنابعالی اگر در فکر احداث مدرسه هستید ترتیبی اتخاذ فرمایید که ۱۳۵ پروژه نیمه تمام مدرسه سازی در استان (بنا بگفته مدیر کل مربوطه) به سرانجام برسد و بیش از این پروژه های مشمول گذر زمان نشوند.

اگر شما مدرسه ساز بودید و دغدغه اینکار را داشتید در مناطق حاشیه ای همه شهرستان ها و شهر و بخش ها اقدام به احداث مدارس می نمودید که بخاطر نداشتن مدرسه در هر سطح و نوعی فرزندان مردم مجبور به ترک تحصیل نشوند.


اگر جنابعالی بودجه ای معجزه آسا برای بازسازی و باز احداث بیش از ۱۰۰۰ واحد مدرسه در اختیار دارید مقداری از آن را صرف روشهای جلوگیری از ترک تحصیل ۱۰ درصد از دانش آموزان این استان در مقاطع مختلف نمایید. که بنا به اخباری بیش از ۶۰ درصد آن بخاطر مشکلات اقتصادی خانواده ها در تامین مایحتاج دانش آموزان دور از خانه است.


آیا جنابعالی اطلاع دارید بیش از ۷۰۰۰ دانش آموز در مدارس شبانه روزی دولتی در مناطق محروم این استان مشغول تحصیل هستند که در سال ۹۵ سرانه هزینه روزانه هز دانش آموز حدود هزار تومان بود برای ۳ وعده غذایی و کلی مخارج جاری دیگر بود؟


لطفا به داد این جگر گوشه های مردم برسید. که باز با این حال در روستا ها بیش از ۵۰ درصد دانش اموزان در متوطه از همین مدارس شبانه روزی مشقت بار، محروم می مانند و مجبور به ترک تحصیل خواهند شد.


حرف برای گفتن از مشکلات آموزش و مدرسه زیاد است و گوش شنوا کم، بماند در دل و بجایش


اما باز دوست دارم این صحبت های شما برنامه ای عوام فریبانه باشد برای شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت نه اینکه سیاسی ( ایجاد رعب و وحشت بین مردم و اولیا دانش آموزان توسط بالاترین مقام دولتی یک استان جهت نشان دادن کم کاری چند مدیر کل و باز بودن دست تان برای تعویض آنها؟

اگر چنین باشد، گناهی به مراتب بدتر از عوام فریبی مرتکب شده اید!!)


ای کاش واقعیت را درک می نمودید و هر روز برای سلامتی ۸۰ هزار عضو انجمن خیرین مدرسه ساز کشور دعا می کردید و صدقه می دادید، که هنوز هم یک سوم کل مدارس کشور به همت این عزیزان ساخته می شود. اگر این انجمن و خیرانی مشابه نبودند، دوست داشتم بدانم استانداران مناطق محرومی مانند جنابعالی چه جوابی برای ان مردم بیچاره و بی مدرسه داشتند ؟؟؟

Report Page