ضرورت طراحي جامع و مديريت کلان به جاي مديريت جزيره اي

ضرورت طراحي جامع و مديريت کلان به جاي مديريت جزيره اي



http://b2n.ir/25562

آنجفي، رئيس سازمان جهاد کشاورزي درنشست بررسي مسائل باغات منطقه سنجان

 وکرهرود تاکيد کرد:

ضرورت طراحي جامع و مديريت کلان به جاي مديريت جزيره اي


گروه اقتصادی :زهره صادقی

نشست بررسي مسائل و مشکلات باغات و قنوات منطقه سنجان،فيجان وکرهرود به رياست آنجفي رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان مرکزي در محل سالن امام علي(ع) سازمان برگزار شد.

در اين نشست که با حضور معاونان سازمان جهاد کشاورزي و مديريت شهرستان اراک، نوازني مدير کل دفتر فني استانداري مرکزي،نصيري معاون عمراني فرمانداري اراک ،جمعي از اعضاي شوراي شهر اراک ازجمله سورانه، محصولي ، مرادي،رضايي ، محمدي و رحمتي، مديران راه و شهرسازي،سرپرست خدمات شهري شهرداري،مديرعامل ومعاون سازمان سيما ومنظر شهرداري،مدير ناحيه سنجان،مدير امور آب شهرستان اراک،معاون شهرسازي شهرداري وهيأت امناي قنات هاي سنجان و کرهرود برگزار شد، آنجفي اظهارداشت: اجراي مطالعات درباره باغ هاي سنجان و کرهرود با توجه به قرار دادن مطالعات کلانشهر اراک و همچنين در بخش کشاورزي بايد با توجه به نقشه راه، کارهاي اساسي انجام گيرد .

وي افزود: بايد با توجه به اعتبارات بتوانيم قنوات را حفظ و احيا نماييم و ايزلاسيون کانال ها انجام گيرد و مجددا در آينده با توجه به اعتبارات لايروبي شود و کانال ها بهسازي شود و کليه قنوات تحت پوشش قرار گيرد.

رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان مرکزي در ادامه بيان داشت: طراحي جامع و مديريت کلان به جاي مديريت جزيره اي و اختصاص اعتبارات لازم در اين موضوع هاي مربوط به قنوات و احيا آن ها، حفظ کاربري هاي مربوط به اراضي و جلوگيري از خرد شدن زمين ها و جلوگيري از ديوار کشي و گسترش فنس کشي ها بدون تفکيک اراضي کشاورزي، بدون نياز به مجوز ، حفظ حريم ها و امنيت باغ ها و جذب گردشگر در اراضي و باغ هاي شهر اراک با مدل جامع يک ضرورت است.

وي ادامه داد: احياي باغ ها با کارشناسي هاي صورت گرفته و استفاده از گونه هاي مربوط به آب و هوا و مبارزه با آفات و استفاده از منابع و استفاده ازصرفه اقتصادي نيز از برنامه هاي در دست اقدام سازمان مي باشد.

همچنين دراين نشست، رضايي عضو شوراي شهر اراک، نظرات خودرا بدين شرح عنوان کرد:حفظ باغ ها با استفاده ازسرمايه گذاري هاي نوين و الگو برداري از کشورهاي پيشرفته مثل گرجستان که طرحهاي گردش گري ايجاد شده است؛ واکاري هاي طويل المدت با رويکرد درختان زود بازده و درخت کاري گردو و بادام،سرمايه گذاري وايجاد تله کابين مانند همدان و دعوت از خود استان ها براي سرمايه گذاري و برنامه ريزي هاي طويل المدت و تامين آب ، آبياري نوين و استفاده از تکنولوژي هاي ترکيبي گسترش فضاي سبز از جمله اقداماتي است که اجراي آن امکان پذير است.

درادامه، طوفان محمدي، رئيس کميسيون خدمات شهري و سلامت شوراي شهراراک بيان داشت: حفظ باغ هاي اراک و سنجان و احياي قنوات، عدم تغيير مسير قنات ها و حفظ و حراست باغ هاي سنجان طبق الگوي باغهاي شهر اصفهان، عدم تغيير کاربري باغ ها و تاکيد بر حفظ باغهاي اراک و احياي قنات ها و آب هاي زير زميني، آبرساني باغ هاي اراک با استفاده از قنات ها ، جلوگيري از تخريب باغها و حصار باغ ها جهت حراست از آن ها مي بايست مورد توجه ويژه قرار گيرد.

وي درادامه گفت: بايد مجوز ساخت در حد 50 متر به باغداران داده شود تا بتوانند نسبت به حفظ و حراست از باغ ها اقدام نمايند؛ که البته اين مهم مي بايست با مشورت و نظر مشاور ذي صلاح انجام گيرد.

محمدي همچنين برنامه ريزي با مشارکت مردم و باغ داران و مسئولين جهت حفظ باغات و برداشتن گام هاي موثر را از ديگر راهکارهاي لازم در اين رابطه عنوان کرد و اظهار داشت: تشويق براي کشت گل محمدي با توجه به کم آبي هاي موجود در کشورمان و اجراي طرح هايي با جذابيت بالا براي باغ داران ، ايجاد باغ ها و ارئه آنها به باغداران يک مسئله مهم و جدي است.

در ادامه، نوازني مدير کل دفتر فني استانداري مرکزي نيز دراين باره گفت: اهميت باغ ها و استفاده از رويکرد حفظ باغات مورد توجه مي باشد که در جلسات عمراني به اين موضوع اشاره شده است.

 وي افزود: بهترين راهکاربراي باغات و قنوات سنجان، حفظ قنوات و تملک آنها است که براي حفظ قنات ها بايد انگيزه اي براي باغداران ايجاد کرد.

نوازني تاکيد کرد: براي حفظ قنوات و باغ هاي سنجان لازم است که باغات درجه سه، توسعه و احياء شوند.

وي ادامه داد: باغات سنجان درايجاد هواي تازه براي اراک بعنوان کريدور هواي سالم حائز اهميت مي باشند و بايد با نگاه اقتصادي به باغها در مالکان منطقه، انگيزه ايجاد کرد.


Report Page