موضوع روز:

چه عواملی در پشت حملات اخیر به "روژاوا" است؟

Saturday, August 3, 2013
چاغل قصاب اغلو- بی بی سی ترکی
ترجمه کردی: مسعود مناف
ترجمه فارسی: عارف سلیمی

گزارشها از حمله به دو روستای کردنشین در نزیکی حلب و کشته شدن شمار زیادی از شهروندان غیرنظامی آنها، که بیشترشان زن و کودک هستند، حکایت دارند.

منابع کرد از این حملات به عنوان "قتل عام" نام می برند و می گویند که "تبهکاران جهادی وابسته به القاعده به دو روستای کردها به نامهای "تل عران" و "تل حاصل" حمله کرده و دست کم 50 غیرنظامی را کشته اند."

حادثه در نزدیکی حلب به وقوع پیوسته است؛ با این وصف برخی رسانه های داخلی ترکیه محل حادثه را "روژاوا" ذکر کرده اند.

منظور از "روژاوا" [غرب] مناطق کردنشین شمال سوریه است؛ منطقه ای که در زبان کردی به آن "غرب کردستان" می گویند.

"بفرین هزیل" خبرنگار شبکه تلویزیونی روناهی در شهر عمدتا کردنشین قامیشلو می گوید که اعضای مسلح "جبهه النصره" و "امارت اسلامی عراق و شام" ،دو گروه وابسته به القاعده، از چهار روز پیش تاکنون، دو روستای تل حاصل و تل عران را محاصره کرده اند.

از سوی دیگر "آمد دجله" خبرنگار شبکه "نوچه تی وی" [ شبکه ای که به جای تلویزیون روژ برنامه پخش می کند] اعلام کرد که روز پنجشنبه 20 غیرنظامی کرد که قصد داشتند به شهر عفرین بروند، مورد حمله قرار گرفته و کشته شده اند. به این ترتیب شمار قربانیان غیرنظامی در هفته گذشته به 70 نفر می رسد.

منابع کرد همچنین از تشکیل یک گروه مسلح متشکل از اعضای کرد، عرب، ترکمن، آسوری، ارمنی و سریانی، تحت عنوان "جبهه الاکراد" که در این مناطق علیه گروههای اسلامگرا می جنگد، خبر داده اند.

"برزان عیسو"، خبرنگار کرد، در همین رابطه می گوید که جبهه الاکراد که تا پیش از این در زیر مجموعه ارتش آزاد سوریه بود و با بشار اسد می جنگید، در پی حمله گروههای اسلامی به کردها جبهه خود را تغییر داد و علیه این گروهها وارد نبرد شد: "جبهه الاکراد با هر گروهی روبرو باشد فرق نمی کند. وظیفه ما دفاع از کردها است."

هرچند همه اعضای جبهه الاکراد کُرد نیستند، اما فعلا اولویت خود را اینگونه تعریف کرده اند و سقوط رژیم بشار اسد را اولویت دوم خود قرار داده اند.

به عقیده ناظران، تنشها میان جبهه الاکراد و ارتش آزاد سوریه پس از آن آغاز شد که گروههای اسلامی کنترل شهر سریکانی را در نبرد با کردها از دست دادند.

"حاجی احمد الکُردی"، فرمانده نظامی جبهه الاکراد در همین رابطه در گفتگویی با "موتلو چیفری اغلو"، از صدای آمریکا، گفته است که آنها مخالف تقویت گروههای تندرو اسلامگرا در ارتش آزاد سوریه بوده اند و بر همین اساس برای اولین بار با آنها در منطقه گری سپی/ تل ابیض درگیر شدند.

وی افزوده است که کردها به منظور انجام تلاشهای مشترک با سایر خلقهای همجوار خود، جبهه الاکراد را تاسیس کرده اند. 
این گروه که نام آن بیشتر در پی درگیریهای اخیر روژاوا بر سر زبانها افتاد، بخشی از ارتش آزاد سوریه و مخالف رژیم اسد است. اما در مقایسه با جبهه النصره از مواضع لائیک تری برخوردار است. این گروه در تلاش است تا با تقویت اندیشه های جهادی در منطقه مقابله کند.

"نیکولاس وید"، متخصص کارشناس امور خاورمیانه در بخش تحقیقات و بررسی "بی بی سی" در این باره می گوید: "در رابطه با جنبشهای کردی نباید از عنصر "منافع" غافل شد. برای کردها اینکه در لوای چه پرچمی و علیه کدام گروه می جنگند، چندان تفاوتی نمی کند. مهم آن است که همه آنها برای منافع خودشان می جنگند. هدف آنها کنترل مناطق خویش و تضمین خودمختاری برای کردستان خودشان است."

وید می افزاید که بر خلاف گروههای دیگر درون شورای ملی سوریه، نمی توان در برنامه کردها سیاستی فراگیر برای تمامی سوریه را سراغ گرفت.

به گزارش منابع کرد و کارشناسان امور، کردهای سوریه ممکن است در راستای به دست آوردن منافع خاص خویش و یا دفاع از آن، جبهه خود را تغییر دهند و با توجه به مقتضیات و منافعشان گام بردارند. از همین روست که تلاشهای آنها بیشتر معطوف به تشکیل یک ساختار سکولار و خودمختار می باشد.

چرا غیرنظامیان هدف قرار گرفته اند؟

ترکیب اتنیکی اعضای جبهه الاکراد به گونه ای است که آن را از یک گروه مدافع کردها، به تشکیلاتی چتر مانند برای تجمیع مخالفان رادیکالیسم اسلامی تبدیل کرده است. به عبارت دیگر اعضای مسلح کرد و سایر اتنیکها، در یک جبهه مشترک در تلاش برای کسب قدرت سیاسی هستند. در نقطه مقابل جبهه الاکراد هم، جبهه النصره و سایر گروههای اسلامگرا دور هم جمع شده اند.

اکنون این پرسش مطرح است که در این صف بندی جدید، چرا غیرنظامیان در "روژاوا" هدف قرار گرفته اند؟

پاسخ این پرسش را می توان در تهدیدات و خلاءهای امنیتی به دلیل ویژگیهای جغرافیایی و نیز پراکندگی روستاهای کردنشین در شمال سوریه جستجو کرد.

فایق بولوت، نویسنده و پژوهشگر، دراین رابطه می گوید: "مدارک مستندی در اختیار دارم که نشان می دهد ارتش آزاد سوریه در این حملات دست دارد. می دانیم که این حملات به تنهایی کار یک گروه تندرو اسلامی وابسته به القاعده نیست. در آن منطقه جنگ بر سر به دست گرفتن هژمونی در جریان است. این گروهها نه تنها هیچ حقی برای کردها قایل نیستند و اتونومی را نسبت به آنها روا نمی دارند، بلکه حتی اجازه نمی دهند که کردها خواب اتونومی را هم ببینند.


فایق بولوت می گوید که در محلات کردنشین، ممکن است ضعفهایی در سیستم دفاعی وجود داشته باشد و از همین روست که می بینیم همه کسانی که به اسارت گرفته شده اند، غیرنظامی هستند. "این نشان می دهد که در آن مناطق نقایصی از لحاظ امنیتی وجود داشته است که آنها توانسته اند غیرنظامیان کرد را به گروگان بگیرند و به این شکل علیه کردها شانتاژ کنند."


منابع کرد می گویند که در میان قربانیان روستاهای تل حاصل و تل عران، خانواده و اقوام اعضای جبهه الاکراد به چشم می خورد.

بولوت می گوید که این رویداد، یعنی درگیری میان یک گروه زیر مجموعه ارتش آزاد با گروهی دیگر در همان مجموعه نشان می دهد که شکاف عمیقی در صفوف ارتش آزاد سوریه به وجود آمده است.

"هرچند اختلافها و کشمکشهای داخلی در میان این گروهها وجود دارد. اما به نظر می رسد که چنانچه طرف مقابل شان کردها باشند، همه آنها با هم متحد می شوند. یا اینکه یک طرف مشخص سرگرم طرح ریزی برای به وجود آوردن و پیشبرد جنگ میان کرد و عرب می باشد."

سفر صالح مسلم به ترکیه

کشتار غیرنظامیان کرد در نزدیکی حلب، با درگیری میان نیروهای "واحدهای مدافع خلق" وابسته به پ ی د و اسلامگرایان مسلح در منطقه سریکانی و همچنین سفر "صالح مسلم" رئیس مشترک پ ی د به ترکیه همزمان بود.

به فاصله کوتاهی پس از سفر آقای مسلم به ترکیه، یک شخصیت سیاسی کرد به نام "عیسی حسو" در شهر قامیشلو ترور شد و بلافاصله انگشت اتهام به سوی گروههای مسلح اسلامگرا نشانه رفت.

اما در واقع هنوز مشخص نیست که آیا ترور "حسو" که رئیس مشترک پیشین پ ی د نیز بود، با درگیریهای اخیر میان کردها و طرفهای اسلامی در ارتباط است یا خیر.

منابع و کارشناسان کرد بر این باورند که گروههای اسلامگرای وابسته به القاعده، به منظور انتقام شکستهایی که در منطقه "گری سپی" در برابر "ی پ گ" متحمل شده اند، لوله سلاحهایشان را به سوی شهروندان غیرنظامی چرخانده اند.

آیا این قتل عامها واکنشی انتقامی به درگیریهای اخیر بوده است یا آنکه با سفر صالح مسلم به ترکیه در ارتباط است؟ پاسخ این پرسش هنوز مشخص نیست.

"برزان عیسو" با اشاره به کشته شدن شمار زیادی از اعضای مسلح گروههای اسلامی در گری سپی/ تل ابیض می گوید: "پس از ضربات سختی که در آنجا متحمل شدند، به مناطق دوردست تر کردنشین مانند تل حاصل و تل عران روی آورند و در آن مناطق به کشتار غیرنظامیان دست زدند."

آیا تلاشهایی در راستای انتقامجویی در جریان است؟

آیا یک نوع ائتلاف میان ی پ گ و جبهه الاکراد، دو گروهی که می گویند برای حقوق کردها مبارزه می کنند، وجود دارد؟

به گفته منابع کرد، ی پ گ تنها وظیفه دفاع از مناطق کردنشین را به عهده دارد. در حالی که جبهه الاکراد مناطقی را که کردها و سایر ملیتها را در کنار هم دارد، محافظت می کند.

بارزان عیسو درباره رابطه میان این دو گروه می گوید: "ی پ گ" و "جبهه الاکراد" از روابطی دوستانه با هم برخوردارند. اما این رابطه ارگانیک و تشکیلاتی نیست. اما زمانی که مساله کردها به میان می آید، این دو گروه در یک جبهه در کنار هم قرار می گیرند.

سفر صالح مسلم به ترکیه از این لحاظ با اهمیت تلقی می شود که به تغییر در معادلات منطقه منجر می شود.

"آمد دجله" نیز در این رابطه می گوید: "نمی توان گفت که چون ترکیه با صالح مسلم دیدار کرده است پس دیگر این کشور تشکیلاتی از سوی کردها را به رسمیت می شناسد و از حمایت از گروههای وابسته به القاعده دست برمی دارد. در واقع ترکیه می خواهد نشان بدهد که دیگر با کردها سر دشمنی ندارد اما در عین حال به حمایت از القاعده ایها نیز ادامه می دهد. بنابراین چنانچه پ ی د تضعیف شود، ترکیه باردیگر سیاست قبلی خود را تقویت می کند. به این ترتیب درها را به روی هر دو طرف باز گذاشته است.

فایق بولوت نویسنده و پژوهشگر، با استناد به اطلاعاتی که از سوریه دریافت کرده است می گوید: "احتمال ارتباط سفر صالح مسلم به ترکیه، با این حملات و نیز احتمال انتقام جویی گروههای وابسته به القاعده، از قبیل جبهه النصره، وجود دارد.

وی می افزاید:"اطلاعاتی هم که تنها از یک منبع دریافته کرده ام حاکی از آن است که احتمال دارد گروههای اسلامی در واکنش به دیدار صالح مسلم از ترکیه و به دلیل اینکه احساس می کنند به حاشیه رانده می شوند، عصبانی شده و از طریق انجام دادن حملات انفجاری بزرگ، قصد قتل عام کردها را داشته باشند.

Telegram Icon

به تلگرام پایگاه خبری و تحلیلی روژ بپیوندید

مطالب مرتبط:

کلمات کلیدی:


بازنشر مطالب پایگاه خبری و تحلیلی روژ تنها با ذکر منبع مجاز است

تحلیل خبر

analis picture

قاتلانی بی خبر از مقتول؛ روایت قتل امید حسنی

آسمان شهر ابری است و از شب گذشته باران امان نمی دهد. شهر همچون تمام روزهای انقلاب "ژن، ژیان، آزادی" ملتهب است وآبستن حوادث تلخ و شیرین. مردم هنوز عزادار زانیار الله مرادی و عیسی بیگلری هستند؛ دو جوانی که شامگاه ۲۳ آبان و در جریان اعتراضات مسالمت آمیز در عباس آباد به قتل رسیده بودند. سومین روز مراسم جان باختن این دو جوان مصادف شده با چهلم شهدای ۱۶ مهر.

یکشنبه ۲۸اسفند۱۴۰۱/ ۱۴:۵۵


خبر


مصاحبه

Interview Picture

هیچکس نباید از انتقاد من برای تضعیف HDP استفاده کند. من عضو HDP هستم و خواهم ماند. من می خواهم همه این را به خوبی بدانند

پنجشنبه ۱۱خرداد۱۴۰۲/ ۱۷:۵۶