034-33257601
info@autismkerman.ir

مشکلات ارتباطی و زبانی کودکان اتیسم

مشکلات ارتباطی و زبانی کودکان اتیسم

مشکلات ارتباطی و زبانی کودکان اتیسم

جزئیات

مشکلات ارتباطی و زبانی کودکان اتیسم

20 دی 1397
کسب زبان در کودکان طبیعی در اثر تمایل ذاتی آنها به برقراری ارتباط انجام می گیرد . بنابراین اگر در کودکی این تمایل وجود نداشته باشد عاملی برای تاخیر در رشد گفتار و زبان در او می گردد. در مورد اغلب کودکان اتیستیک نیز این مساله صادق است و به همین دلیل معمولا آسیب شناس گفتار و زبان ، اولین متخصصی است که در این رابطه به او مراجعه می شود. ممکن است بعضی از والدین این کودکان بگویند که کودکشان تا یک سالگی مراحل رشد زبانی را  طی کرده ولی به یک باره آن را از دست داده است. همچنین ممکن است بعضی از این کودکان تا حدودی گفتار داشته ولی الگو های این گفتار با آنچه که در کودکانی با مشکلات زبانی دیده می شود متفاوت باشند.

نقص شدید در توانایی شرکت در تعاملات اجتماعی
آشفتگی در روابط  اجتماعی کودکان اتیستیک – همانطور که در بقیه علایم این اختلال دیده میشود – قابل مقایسه با بیشتر گونه های عقب ماندگی ذهنی نیست. ویژگی عمده این ناهنجاری، کمبود شاخص در توانایی تقابل در تعاملات اجتماعی است که نتیجه آن برای فرد اتیستیک در خود فروماندگی بیش از حد و ناتوانی در کسب استقلال از دیگران می باشد. به گفته ی محققان اساس نقص در اتیسم ناشی از پیشرفت ناکافی در توانایی «ذهنی کردن» می باشد، بنابر این چنین فردی نمی تواند فکر و احساس دیگران را درک کند. این توانایی رشد نیافته، منجر به بروز آسیب های شدید در تبادل احساسات و تعاملات با دیگران می شود.

علل محدودیت در توانایی ذهنی کردن را میتوان اثر کمبود توانایی در «تقسیم توجه» و نارسایی در مهارت هایی که باعث جلب توجه دیگران می شود، (مانند اشاره کردن ) دانست. برخی از کودکان اتیستیک در طول سه سال اولیه زندگی و عده ی کمی حتی بیش از مدت در انزوا به سر می برند، به گفته ی کانر (1943) این افراد دچار یک «انزوای بیس از حد اتیستیک» می باشند. برخی دیگر از این کودکان مدت ها در رخت خواب یا اتاقشان بدون هیچ سر و صدایی می مانند. بعضی نیز به طور غیر قابل باوری، اکثر اوقات جیغ می زنند و خیلی کم می خوابند.کودکانی با اتیسم شاخص  نمی توانند نگاه دیگران را دنبال کنند و از تماس چشمی اجتناب می کنند، یا اینکه دارای تماس چشمی غیر طبیعی هستند. اغلب، این موارد تا قبل از اتمام یک سالگی بروز می کنند. بعضی از والدین می گویند «وقتی کودک را به حال خودش رها کنیم، خیلی شاد است، اما اگر کسی قصد بغل کردن او را داشته باشد جیغ می زند.» عده ای دیگر در تایید این گفته اظهار می دارند که «کودکان شان در مقابل بغل شدن مقاومت زیادی نشان می دهند.» عده ای از صاحب نظران بر این عقیده اند که این کودکان با انسان ها، حیوانات و اشیا نرم یا سفت به یک شکل رفتار می کنند و معمولا برای انجام کارهایشان یا رهایی از مشکل از کسی کمک نمی گیرند.

نقص شدید در توانایی برقراری ارتباط متقابل:
معمولا کودک اتیستیک در درک اشارات، علائم وگفتار دیگران مشکلات عمده ای دارد. به همین دلیل در تعاملات اجتماعی از مهارت های ارتباطی کمی استفاده می کند. همچنین حرکات اجتماعی از قبیل بای بای کردن (تکان دادن دست) را بصورت ناقص تقلید کرده یا اصلا تقلید نمی کند. بعضی از این کودکان قان و قون ندارند و بعضی دیگر به جای الگوی طبیعی گفتاری صداهای یکنواخت و عجیبی تولید می کنند.

قان و قون غیرطبیعی اغلب نشان دهنده ناهنجاری در رشد زبان کودکان اتیستیک می باشد. در حقیقت تاخیر در زبان بیانی همزمان با نقص در درک آن اتفاق می افتد و پایین بودن درک در این کودکان منجر به بروز پدیده ی «برداشت سطحی» می گردد. در اینجا نمونه ای از برداشت سطحی را که برای یک دختر ده ساله ی اتیستیک اتفاق افتاده بیان می کنیم. این دختر هنگام انجام یک آزمایش خون با دیدن پرستار دچار ترس و آشفتگی شد. پرستار به کودک گفت: «دستت را بده، صدمه ای نمی بیند.» ولی دختر متوجه نمی شد تا اینکه شخصی که با کودک آشنایی داشت گفت: «دستت را به این شکل بگذار روی میز» در این لحظه دختر متوجه شد که چه کاری باید انجام دهد. این گونه مشکلات درکی در افراد اتیستیک با عملکرد بالا نیز دیده می شود. یکی دیگر از خصوصیات این افراد ، پرسیدن مکرر سوالاتی است که خودشان پاسخ آنرا می دانند. دلیل این ویژگی می تواند این باشد که چون عامل اتیسم یک نقص ذهنی است این افراد بخاطر این نقص نمی توانند بفهمند که پاسخی که دریافت می کنند، درست است یا نه. بعضی از کودکان اتیستیک از حافظه نگهداری و بازیابی خوب اطلاعات البته بدون درک آنها برخوردارند و حتی می توانند یک مکالمه ی طولاتی را کلمه به کلمه تکرار کنند. حتی افراد اتیستیکی که گفتار ندارند ممکن است قادر باشند آهنگ یک شعر را تقلید کنند.

باید به یاد داشته باشیم که در هر حال درک زبان گفتاری در اتیسم به طور جدی پایین می باشد. ممکن است اتیستیک های سطح بالا بسیاری از کلمات ساده از قبیل کلمات انتزاعی و افعال (حتی صفاتی که درک آنها دیداری یا شنیداری است ) را درک کنند. با این حال در درک کلماتی که بطور متوالی با یکدیگر ارتباط دارند ( مثل مضاف و مضاف الیه) و همچنین استعارات و کنایه ها دچار مشکلات فراوانی باشند ، به عبارت دیگر، کاربرد مهارت های درکی آنها بسیار محدود است. از توانایی های دیگر افراد اتیستیک با عملکرد بالا، حافظه ی بسیار خوب آنهاست به عنوان مثال اگر به آنها گفته شود که متنی را بخوانند سپس همان متن توسط شخص دیگر خوانده شود آنها شروع به همخوانی با او می کنند.

ما در این مقاله تنها به بخشی از مشکلات ارتباطی و زبانی این کودکان پرداخته ایم. همانطور که مطالعه کردید علاوه بر نقص ها، این کودکان توانایی هایی نیز دارند. در این زمینه اطلاعات وسیعی وجود دارد که آن ها را می توان در کتاب ها و مجلات علمی مشاهده کرد. هر چه اطلاعات ما بیشتر باشد، درک این کودکان و پذیرش آن ها توسط ما آسان تر خواهد شد. با اینکه عدم وجود اختلالات و بیماری ها در این دنیا اتفاقی غیر قابل انکار است اما می توان به امید روزی بود که همه ی کودکان سرزمینمان از هر طیف و اختلالی بتوانند در کنار ما با آرامش زندگی کنند.

 

مقاله ها مرتبط