موضوع روز:

برهان غلیون: حاضر به برسمیت شناختن کردستان سوریه نیستیم

Monday, April 16, 2012


NNSROJ:
برهان غلیون اعلام کرد که با اعطای اتونومی به کردها در سوریه مخالف هستند و با تمام توان در مقابل آن خواهند ایستاد.
برهان غلیون رئیس شورای ملی اپوزیسیون سوریه در گفتگویی با روزنامه "روداو" از روزنامه های اقلیم کردستان به صراحت مخالفت خود و شورای تحت رهبری وی با هرگونه اعطای اتونومی به کردها در داخل خاک سوریه ابراز داشت. وی در این گفتگو می گوید با تمام توان در مقابل این حرکت خواهیم ایستاد که بخواهد نام کردستان را در سوریه بکار گیرد.
وی در خصوص درخواست بعضی از احزاب کردها در خصوص تشکیل یک سوریه فدرال که کردها در آن همچون یک واحه ی فدرالی به رسمیت شناخته شوند به "روداو" می گوید "کرد نباید وابسته به توهمی به نام نظام فدراتیو باشد، چون نتنها سودی در بر نخواهد داشت بلکه اینگونه نشان خواهد داد که کرد خواهان جدایی از سوریه می باشد".
همچنین در ادامه این مصاحبه برهان غلیون تاکید می کند که حتی پس از سرنگونی رژیم بشار اسد حاضر نیستیم اتونومی کردها را به رسمیت بشناسیم و می افزاید" ما اتونومی را قبول نخواهیم کرد، زیرا هیچ منطقه ای در سوریه وجود ندارد که 100% مردمانش کرد باشند".
برهان غلیون که تا قبل از ریاست بر شورای ملی مخالفان رژیم بشار اسد در دانشگاه سوربون در بخش جامعه شناسی و مرکز پژوهشهای شرق شناسی این دانشگاه مشغول به تحقیق و پژوهش بوده، در خصوص مفهومی چون "کردستان سوریه" می گوید " چیزی به نام کردستان سوریه وجود ندارد، این همان مدل عراق است که درصدد پیاده کردن آن هستند و می خواهند در سوریه نیز آنرا اجرایی کنند. در سوریه مناطقی وجود دارد که بیشتر مردمانش را کردها تشکیل داده اند، در چندین شهر نیز اکثریت جمعیت را کردها تشکیل داده اند، اما منطقه ای به نام کردستان سوریه وجود ندارد، سوریه فقط سوریه است و هیچ دیگر".
لازم به ذکر است قبل از برگزاری کنفرانس دوستان سوریه در استانبول به دلیل عدم توافق میان شورای ملی کردها با شورای ملی سوریه در خصوص حقوق ملت کرد و حاضر نشدن شورای ملی سوریه برای به رسمیت شناختن حقوق این اقلیت بزرگ در سوریه کردها کنفرانس استانبول را تحریم کرده و حتی با پادرمیانی وزیران خارجه ایالات متحده و فرانسه حاضر به شرکت در این کنفرانس و به رسسمیت شناختن تصمیمات این کنفرانس نشدند.
 

Telegram Icon

به تلگرام پایگاه خبری و تحلیلی روژ بپیوندید

مطالب مرتبط:

کلمات کلیدی:


بازنشر مطالب پایگاه خبری و تحلیلی روژ تنها با ذکر منبع مجاز است

تحلیل خبر

analis picture

قاتلانی بی خبر از مقتول؛ روایت قتل امید حسنی

آسمان شهر ابری است و از شب گذشته باران امان نمی دهد. شهر همچون تمام روزهای انقلاب "ژن، ژیان، آزادی" ملتهب است وآبستن حوادث تلخ و شیرین. مردم هنوز عزادار زانیار الله مرادی و عیسی بیگلری هستند؛ دو جوانی که شامگاه ۲۳ آبان و در جریان اعتراضات مسالمت آمیز در عباس آباد به قتل رسیده بودند. سومین روز مراسم جان باختن این دو جوان مصادف شده با چهلم شهدای ۱۶ مهر.

یکشنبه ۲۸اسفند۱۴۰۱/ ۱۴:۵۵


خبر


مصاحبه

Interview Picture

هیچکس نباید از انتقاد من برای تضعیف HDP استفاده کند. من عضو HDP هستم و خواهم ماند. من می خواهم همه این را به خوبی بدانند

پنجشنبه ۱۱خرداد۱۴۰۲/ ۱۷:۵۶