بازدید 16231
افت تحصيلي شديد دانش آموزان ايراني

بحران باسوادان بي‌سواد!

پیامدهای منفی اجرای شتاب زده نظام 6-3-3 رفته رفته چهره خود را در نظام آموزشی عیان می‌کند. افت تحصیلی در مقطع ابتدایی به سرعت رو به افزایش است و بچه‌ها در مقاطع بالاتر، حتی در خواندن معمول خود نيز مشکل دارند
کد خبر: ۷۳۵۷۲۶
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۰ 05 October 2017
از روزهایی که نظام آموزشی ارزشیابی کیفی توصیفی یا همان نظام 6-3-3 را به شتاب زده ترین شکل ممکن در آموزش و پرورش کشور اجرا کردند، سال های زیادی نگذشته است اما پیامدهای منفی این تصمیم سریع، حالا رفته رفته چهره خود را در نظام آموزشی عیان می‌کند.
 
به گزارش قانون، پنج سال قبل که مسئولان دولت دهم ناگهان هوس کردند نظام آموزشی کشور را متحول کنند، کارشناسان بارها هشدار دادند که این نظام به خودی خود مناسب اما برای وضعیت فعلی ایران غیر قابل اجر است. آموزش و پرورش برای اجرای این طرح با کمبود 600 هزار معلم متخصص به ویژه در دوره ابتدایی و پایه ششم که قرار بود اضافه شود، مواجه بود. 60 هزار کلاس جدید در آن زمان برای پایه جدید ششم ابتدایی نیاز بود که مشخص نبود قرار است از کجا تامین شود.معلمان با سابقه نیز، توانایی ناگهان هماهنگ شدن با کتب جدید و متنوع و مفاهیم آن‌ها را نداشتند. تعداد مخالفان اجرای طرح در بدنه فرهنگیان بالا بود و همین باعث می‌شد که فرهنگیان دل به این طرح ندهند. آن‌ها این طرح را بدون نظرخواهی و برنامه‌ریزی قبلی می دانستند که حتی به‌‌صورت آزمایشی نيز اجرا نشده و قرار بود به طور مستقیم وارد فاز اجرای سراسری شود. اما هیچ یک از این دلایل موجه، تب مسئولان دولت دهم که آخرین سال کاری خود را می‌گذراندند، پایین نیاورد وآن‌ها به طمع ثبت تحول نظام آموزشی به نام خود، شاهکاری به نظام ارزشیابی کیفی را به دامان آموزش و پرورش معیوب کشور انداخته، آن را از آنچه بود فلج تر کرده و خود از دور ریاست خارج شدند.

سونامی بی سوادی در راه است


این روزها افت‌تحصیلی دانش آموزان به ویژه در مقطع ابتدایی، سر زبان همه افتاده و بچه‌ها در نظام آموزشی جدید گم شده اند و دست وپا زنان خود را به مقاطع بالاتر می رسانند. کارشناسان می گویند که سونامی بی سوادی در قشر تحصیل کرده در راه است؛نه بی‌سوادی که آن را حاصل فارغ التحصیل شدن‌های به اصطلاح کیلویی از دانشگاه‌ها می دانیم. سونامی جدید از پایه های ابتدایی به راه افتاده و سیل آن در سال‌های بعد دامن‌گیر نسلی خواهدشد که از ابتدا سردرگم بار آمده‌اند. نسلی که کلاس‌های پرجمعیت، معلمان غیر متخصص، کتب درسی کم محتوا و ناتوانی خانواده‌ها برای درک نظام آموزشی جدید را تجربه می‌کنند. افت‌تحصيلی، اولین پیامد این نظام برای بچه هایی است که هنوز به سن ورود به جامعه نرسیده‌اند. در این خصوص «محمد فلاحی» عضو کانون صنفی معلمان ایران در گفت وگو با «قانون» معتقد است کلاس‌ها بیش از آن شلوغ شده که شاهد بازدهی نظام آموزش ارزشیابی کیفی باشیم. مشکل کمبود معلم نیز از ابتدای اجرای این طرح وجود داشته و همچنان ادامه دارد. برنامه ای برای جذب درست افراد متخصص وجود ندارد و از همان ابتدا از هر جايی که توانستند افراد غیر متخصص را به عنوان معلم به مقطع ابتدایی آوردند. این بچه ها در مقاطع بالاتر حتی در خواندن معمول خود نيز مشکل دارند. گنجینه لغات این نسل، بسیار محدود است و از حل محاسبات ساده ریاضی بدون ماشین حساب عاجز هستند.

کلاس‌های شلوغ و معلمان بی انگیزه


«نمی‌توانید کلاسی را پیدا کنید که زیر 40 نفر دانش‌آموز داشته باشد». این را «مهدی بهلولی» کارشناس آموزش و پرورش در گفت‌وگو با «قانون» مطرح می کند و می گوید: « در مدارس دولتی به خصوص در مرکز شهر تهران یا مناطق متوسط و قدیمی، جمعیت دانش‌آموزان بسیار زیاد است. افزایش جمعیت در کنار کم‌انگیزه بودن معلمان، دست به دست هم داده و کیفیت آموزش را پایین آورده است. برخی دانش‌آموزان در پایه چهار و پنج، هنوز در نوشتن اسم خود نيز مشکل دارند». این کارشناس آموزش و پرورش در خصوص دلایل افت تحصیلی دانش‌آموزان می گوید: «مسلم است که آموزش‌وپرورش ما همواره درگیر مشکلات متعدد بوده اما نظام آموزشی جدید، تیرخلاص را زده‌است. ارزشیابی‌کیفی به خودی خود کار خوبی است و در جهان تمام نظام‌های آموزشی به سمت این نوع ارزشیابی حرکت کرده یا در حرکتند. اما شکل جهانی این نظام، دانش آموز را از نمره و استرس آزمون دور کرده و ارزشیابی دقیقی برای آن قرار داده است. در سیستم ارزشیابی کیفی، معلم برای هر دانش آموز یک پوشه تهیه می کند، سپس رفتار دانش‌آموز در طول ترم را در نظر می‌گیرد و در هر جلسه و هر روز این پوشه را تکمیل می‌کند. اين پروسه‌ای است که به زمان و انگیزه احتیاج دارد و تعداد دانش‌آموزان بايد در هر کلاس مشخص و اندک باشد. طبق گزارش‌هایی که در خارج ازکشور وجود دارد، معلمان هر روز بعد ازظهر این پوشه ارزیابی را تکمیل می‌کنند ولی معلم ایرانی، نه انگیزه آن را دارد، نه وقت آن و نه تعداد دانش‌آموزان این اجازه را می‌دهد. سیستم ما معلم را با انگیزه بار نمی‌آورد. زنگ تعطیلی که به صدا در بیاید، معلم زودتر از دانش‌آموز از مدرسه فرار می‌کند».

نمره حذف شد، ارزشیابی اعمال نشد


اجرای نظام ارزشیابی کیفی در ایران را، نه حتی ناقص که می‌توان فرمالیته دانست. نمره حذف شده است اما ارزشیابی در کار نیست. بهلولی در این خصوص می‌گوید:«این نظام هنوز در مدارس ما زمینه اجرا ندارد. آموزش‌وپرورش با کیفیت به سمت این نوع آموزش نمی‌رود. پای صحبت معلمان ابتدایی که بنشینید، می‌گویند شرایط تحصیلی برخی دانش‌آموزان به گونه‌ای بود که نباید به پایه‌های بالاتر می‌رفتند اما مدیر مدرسه قبول نمی کردو می گفت این مدرسه باید صددرصد قبولی داشته باشد. این حکایت بسیاری از مدارس است و با یک سونامی بی سوادی شدید نسبت به گذشته روبه‌رو خواهیم شد. بهلولی نقش خانواده‌ها را نیز در افت تحصیلی کودکان موثر می‌داند وادامه می‌دهد:«خانواده‌ها نیز در واقع در تضعیف ارزشیابی توصیفی نقش دارند. هر چه به آن‌ها بگویید دوران نمره تمام شده است، آن‌ها فرهنگ نمره‌ای را رها نمی‌کنند و مرتب می‌پرسند نمره این بچه چند است؟ یا می‌پرسند بسیار خوب یعنی‌کدام نمره؟ اما به اصل یادگیری فرزندشان توجهی ندارند. معلم ها صوری و تقریبی نمره‌هایی به خانواده‌ها می‌گویند و چون قبول‌شدن دانش‌آموزان راحت‌تر شده است، خانواده‌ها به مدرسه و معلم فشار می آورند تا دانش آموز در هر وضعیتی بالا برود.

کتب سخت و کم محتوا


در نخستین سال اجرای این طرح از سوی کارشناسان حوزه آموزش و پرورش عنوان شد که بیشترین آمار افت تحصیلی در مقطع اول ابتدایی بوده است و کتب تازه‌تالیف سخت اما كم محتوا را به عنوان اولین عامل افت تحصیل معرفی کردند. معلمان به دلیل دشوار بودن محتوای کتاب‌های درسی تسلط کافی بر آن‌ها نداشتند، بنابراین محتواي آن با کیفیت کافی تدریس نمی‌شد؛ آن نيز در شرایطی که کودک پس از پیش دبستانی، تازه وارد مقطع جدی تحصیل شده است. کارشناسان ارزشیابی توصیفی را نوعی پاک کردن صورت مساله بيان کردند که برای حل معضل افت تحصیلی، چاره ای باقی نگذاشته است.

کلاس‌ها را خلوت کنید


تراکم بالای دانش‌آموزان در کلاس درس همواره از سوی معلمان به عنوان یکی از عوامل کاهش کیفیت درآموزش اعلام می‌شود. طبق بخشنامه ساماندهی نیروی انسانی، تراکم دانش‌آموزان در نقاط شهری و در سه ساله نخست دوره ابتدایی، حداکثر 32 نفر، در سه ساله دوم حداکثر 35 نفرو همچنین در دوره متوسطه اول و دوم تراکم دانش‌آموزان در کلاس درس حداکثر 36 نفر است.با اضافه شدن پایه ششم به دوره ابتدایی، آموزش و پرورش با کمبود معلم در این دوره مواجه شد و به دلیل عدم جذب نیروی جدید و بازنشستگی تعدادی ازنیروها در هر سال، کمبود معلم در این دوره به شدت احساس می‌شود.

تراکم پایین کلاس‌های درس منجر می‌شود تا دانش‌آموزان ارتباط بهتری را با معلم خود بگیرند و روش تدریس فعال که در سند تحول بنیادین مورد تاکید قرار گرفته است، محقق خواهدشد.همچنین به گفته کارشناسان، دانش‌آموزانی که در سال اول ابتدایی در کلاس کم‌جمعیت حضور دارند، اگر در پایه‌های بالاتر در کلاس‌های عادی و پرجمعیت قرار بگیرند،‌نسبت به سایران موفقیت بیشتری کسب می‌کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۲۶
خانمی اومده پیشم برای اینکه دخترشو که مهندسی نرم افزار و برنامه نویسی خودنده استخدام کنم . میگم چی بلده طراحی سایت بلده ؟ میگه نه ! میگم بهینه سازی و کارای پشتیبانی بلده ؟ میگه نه !
میگم خب مهندس نرم افزار مملکت اگه این کارو بلد نباشه کی باید بلد باشه ؟! فارغ التحصل ادبیات ؟!
میگه تو محیط کار یاد میگیره . میگم پس چرا رفته دانشگاه ؟!!! یا اینکه ما تابلو زدیم اینجا آموزشگاهه؟!!! هم پول بدیم هم آموزش بدیم !
تحصیلکردگان مدرک دار بیسواد مشکل اصلی اشتغال هستند .
پاسخ ها
حمیدخان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۳
برنامه نویسی خودنده! و فارغ التحصل! چیه؟! جناب بیسواد باسواد؟
ناشناس
| Germany |
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۳
صنعتی که بخواهد پیشرو باشد حتما نیاز به آموزش نیروی انسانی دارد. کسی که خودش بتواند همه کارهای یک پروژه را انجام دهد چرا باید برود این کار را برای کسی دیگر انجام دهد (فلج که نیست؛ خودش پروژه می گیرد). یک شرکت باید بتواند فارغ التحصیلهای با استعداد را آموزش دهد و هدایت کند. در این مسایل است که فرق شرکتی مثل بنز با بقیه شرکتها معلوم می شود. همگی از فارغ التحصیلهای دانشگاه استفاده می کنند ولی عده ای بهتر.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۳
دلیلش معلمین و اساتید هستن که اینروزها علاوه بر مشکلات مالی هزار نوع گرفتاری دیگه حتی انواع و اقسان بیماریهای روحی و روانی دارن
خودم شاهد بودم معلم کلاس اولی که از شوهرش جدا شده بود و افسردگیگرفته
ببود و دائم بوسیله گوشیش با فردی خیالی صحبت میکرد
این آدم خودشو راه ببره کافیه و نباید ازش انتظار داشت به بچه مردم چیز یاد بده
آموزش و پرورش هم میخواد فقط کلاس بدون معلم نداشته باشه حالا با معلم روان پریش یا با ...
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۳
خب این چیزی که میگی باید بلد باشن و ایشون بلد نیستن خیلی ام ربطی به مهندسی نرم افزار نداره یه سری کارای پیش پا افتادن که هر کسی با یکم آموزش می تونه انجام بده که اگه به ایشونم یه کم فرصت بدین یاد می گیره
اما کلا سواد دانشجو ها پایین آمده دلیلشم واضحه وقتی یکی با رتبه 20000 با سواد ریاضی در حد راهنمایی که مشتق سینوسم بلد نیس میره مهندسی برق میخونه تو دانشگاه سراسری چه انتظاری میره ازش!
ناشناس
| - |
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۳
دانشگاه ازش پول گرفته بهش مدرک داده که این خانم/اقا از این به بعد توانایی های لازم یک مهندس نرم افزارو داره، در درجه اول خود اون فرد مقصره که درس نخونده و در درجه دوم باز هم خود اون فرد مقصره که به اون دانشگاه و مرکز اموزش عالی اعتماد کرده. به عمل کار براید به مدرک گرایی .نیست
بسمه تعالی
با سوادان بی سواد دست گل خودتونه. و استخدامشون هم دستهگل خودتونه
چه تحلیل بدی! تنها مشکل این روش نبود ارزیابی مناسب هست، وگرنه کل این سیستم سی سال پیش داشت اجرا میشد، تعداد بالای دانش آموز تو کلاس هم به این سیستم ربطی نداره، اون زمانی که تعداد زاد و ولد زیاد شد باید فکر میکردند (مگه برای ده شصتی ها فکر کرده بودن که حالا فکر کنن) (درسته که کلاس شلوغ خیلی بده ولی دهه شصتی ها هم تو همین شلوغی بودن و بیسواد نشدن). مشکل از عوض شدن تفکرات جامعه است. وقتی من با اون همه سختی و فشار درس خوندم و به جایی نرسیدم چرا روی بچه‌هام فشار بیارم و خودم حرص بخورم. اگه علاقه داشت خودش میخونه.
از زمانيكه مديريت مدارس كشور بلاتكليف شد و آموزش و پرورش جلو مدارس غير دولتي بي كيفيت را نگرفت و تحصيل كرده هاي بيسواد و كم سواد دانشگاههاي معلوم الحال بعنوان معلم جذب مدارس پولي شدند و كسب درآمد هدف اصلي اين مراكز بي كيفيت آموزشي شد ;تيشه به ريشه آموزش كودكان اين مرزوبوم زده شد.
روند تحولات آموزش پرورش كشوري به صورتي پيش مي رود كه گويا يك عده كمر همت جهت نابودي آن بسته اند.مثال روشن آن مي تواند شخص مسئول كيفيت كتب آموزشي كشور در وزارت آموزش و پرورش باشدبطوريكه تجارب و تحصيلات اين آقا به همه چي مي آيد الا آموزش و پرورش!!!!!
از يك چنين شخصي با اين تجارب و تحصيلات كشور چه انتظاري دارد ؟؟؟/
به خانوادههائي كه توان مالي مناسب دارند توصيه مي كنم فرزندانشان را تا تباه نشده اند به خارج از كشور بفرستند.
طبق قانون اساسي مملكت تحصيل فرزندان كشور تا سطح ديپلم بايد رايگان باشد .چند درصد دانش آموزان كشور با وجود مدارس پولي از اين قانون مي توانند استفاده كنند.؟؟
دانش آموزي كه از مرحله آمادگي تا پايان تحصيلات دانشگاهي با هزينه پدر تحصيل كرده چه تعهدي براي كشور دارد ؟؟/
واقعا" براي خودم و آموزش و پرورش كشور متاسفم .
دو دوست قدیمی بعد از سالها همدیگر را دیدند ، اولی گفت دکترا دارد و استاد دانشگاه است و 5 میلیون حقوق می گیرد اما دومی که ترک تحصیل کرده بود گفت دلال است یک کالایی را 100 میلیون می خرد ، 300 میلیون می فروشد
و به همین 3% سود هم قانع است!
در حوزه آموزش عالی وضعیت بسیار بد است. رشته های مهندسی با فاجعه روبه رو هستند تعداد متقاضیان بسیار پایین است و ظرفیت دانشگاه ها بالا.

این عدم بالانس بودن رشته ها نیز ثمره طرح تحول سلامت است. وقتی یک مافیای منافع ملی را فدای منافع صنفی می کند آرام آرام در بخش های دیگر نتیجه اش مشخص می شود.
آموزش وپرورش به حال خودش رها شده.این سخن بنده به عنوان یک معلم می باشد.اجرای طرح های عجیب وغریب بدون سرانه.معلمان غیر تخصصی وبی انگیزه .اولیای بی تفاوت و...در مدرسه ما که دوره اول متوسطه می باشد دبیر شیمی متوسطه دوم علوم تجربی علوم اجتماعی و قران تدریس می کنه.دبیر فیزیک متوسطه هنروکاروفناوری .دبیر ریاضی ادبیات وهنر!!!!!!!؟
نه که هزار ماشاالله 25-30 ساله هامون خیلی باسوادند.هزارتاشونو یه جا جمع کن و یه دیکته از کتب درسی قدیمی بگیر ازشون ببین چندتاشون بالای 10 میارن.
اینها فقط شلوغ کاری دولتیها هست نمی خوان بگن واردات ما همه چی رو بهم زده دارن اینجوری میگن.تو کشوی که تولید باشه نیاز نیست همه درس بخونند دیپلم هنرستان هم می تونه درامد خوب داشته باشه. مهندس مکانیک برق و مکانیک که زبان هم خوندن کم نداریم میرن واسه مصاحبه چرندیاتی میپرسن که ادم فقط باید بخنده استخدام پیش کش.
طراحان و دست اندرکاران اجرائی این دست سیستم های آموزشی چه در آموزش و پرورش و چه در آموزش عالی که بی توجه به هشدارها نظر و رآی خود را بر کرسی نشاندند و ضربه عظیمی به مملکت زدند از زمره بدخواهان این ملت و مرز و بوم هستند که با حیله و نیرنگ و در پوستین دوست ، دشمنی خود را اثبات نمودند.
مدرسه ها را با کانکس به صورت کلاس در اوردند صدای همزمان سه معلم در زمان تدریس تمرکز بچه ها را به هم میزد در خیلی از مدارس نماز خانه را کلاس کرده بودند اونوقت رفتن به کلاس شنا اجباری بود .همش کارهای نمایشی و بدون برنامه ریزی و مدیریت و تخمین امکانات.سالها طول میکشد تا ضرباتی که در یک دولت خاص که از طرف همه ارگانهای خاص حمایت میشد به این مملکت زده شد درک کنیم
یکی از بستگان ما پسری داره به نام آی .... که متاسفانه نمیدانم خودش خنگه یا اینکه واقعا تو مدارس هیچی یادش نمیدن واقعا در خوندن و نوشتن هم ضعف داره با 11 سال سن
روزى ز سر سنگ عقابى به هوا خواست.....
چون نيك نظر كرد پر خويش در آن ديد
گفتا زكه ناليم كه از ماست كه برماست
عمق فاجعه آنجاست كه دانشگاهايى در نقاط دور افتاده و... اقدام به جذب وتوليد تحصيل كردگانى بامدارك ليسانس .. دكترامى نمايند ومتاسفانه بسيارى از افرادبى سواد بامدرك بعلت ارتباطات .... ونيز نسبت فاميلى با مديران دربهترين ادارات استخدام وبهترين پست ها را با كمترين سابقه خدمت مى گيرند وبعد هم با حقوق كامل ومزايا در دانشگاه هاى مدرك چاپ كن دكترا هم مى گيرند... فكر مى كنيد سيستمى كه به دست اين افراد اداره بشه جز تالى فساد وناكارمدى و گسترده شدن آن كه همين الان هم موارد زيادى رو ميشه مشاهده كرد نتيجه ديگه خواهد داشت؟؟؟
الان تازه نگران شدين؟؟؟
زنگ خطر نظام آموزشی چه آموزش و پرورش و چه وزارت علوم خیلی وقته که به صدا در اومده اما کو گوش شنوا!!! با این مدرک داران بیسواد وضع کشور از اینی که هست هم بدتر خواهد شد چون اتفاقا هر چی بیسوادتر باشی پارتی های گردن کلفت تر هم خواهی داشت!!!
دانشجویان ارشدی رو میشناسم که در نوشتن و حل معادله ساده یک مجهولی مشکل دارند!!! نسل بعد چه شود!!!
با یک دل درد رفتم پیش 3 تا پزشک
هر کدومشون یک تشخیص متفاوت داده
حالا باید چه کار کرد ؟
يك مهندس مكانيك از دانشگاه علمي كاربردي را كه تازه مدرك گرفته بود را آوردند پيش من كه ازش تست علمي بگيرم ، اولين سوال ساده ام اين بود كه مساحت دايره چيست؟ بلد نبود ، انقدر تعجب كردم و جالبه گفت فكر نكنم از همه هم كلاسي هام بپرسي آنها هم بلد باشند.
البته سونامی بی سوادی سالهاست که شروع شده.اززمان وزارت کسانی که بیش ازتعلیم وتربیت سودای سیاست داشتندوزیردولت دهم نه دانشمندبودنه سابقه طولانی درآموزش وپرورش داشت می خواستیدچه بکند؟قبلی ها هم اکثرا همین گونه بودند.همین دانشگاه فرهنگیان تکراریک اشتباه است البته به شکلی ناقص تر.قبلادانشگاههای تربیت معلم باتجهیزات کافی وهیات علمی کارآمدوباتدریس شکوهی ها ونوابی هاو...دروزارت علوم فعال بودندامادواشکال مهم وجودداشت اول گزینش درهم ریخته ورودی ها ودوم رکودعلمی به دلیل اینکه طرف می دانست معلم خواهدشد(قطعا)چه بانمره 10چه بانمره20.حالا همان آش وهمان کاسه...خیلی هم بدتربامصاحبه های کذایی وگاه مضحک درمراکزاستانها ارمتقاضیان معلمی...
آخه تابناک عزیز

وقتی در خیابان انقلاب مدرک فوق لیسانس فروخته میشه ، دیگه معلومه نظام آموزشی کشور

در چه جایگاهی قرار داره.

ممنون که چاپ می کنی.
ای گفتی ...الخصوص پزشکان ......................رفتم پیش پزشکمتخصص بعد از 3 ساعت معطلی .اخرش گفت باید فلان پزشک تو را ببیند .همین 63هزار تومان ویزیت
من دو فرزند دبستانی دارم و علنا می بینم که فرزندانمان قربانی بی تدبیری شده اند
چرا بقیه نظرها را بررسی و منتشر نمی کنید؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل