تعمیرات و اموزش و فروش
تعمیرات و اموزش و فروش

تعمیرات و اموزش و فروش

تفاوت پرازنده گرافیک مجتمع (Integrated) و اختصاصی (Dedicated) چیست؟

مقدمه

مطمئنا برای شما ھم پیش آمده که با دو عبارت "Graphic Integrated " یا "DedicatedGraphic" مواجه شوید. این عبارات بیشتر در بیان خصوصیات و مشخصات پردازنده ی گرافیکی لپ تاپ ھا مورد استفاده قرار می گیرند، اما آیا تاکنون تفاوت مابین این دو کارت گرافیک یا پردازنده ی گرافیکی را می دانستید؟ این مقاله قصد دارد که تفاوت‌ھای مابین این دو نوع از پردازنده‌ھای گرافیکی یا کارت گرافیک را بیان کند. به صورت کلی با معرفی ھر یک از این دو نوع پرازنده گرافیک تفاوت‌ھای مابین آن ھا نیز برای شما قابل درک خواھند بود. ھر یک از این دو پرازنده گرافیک مزیت‌ھا و معایب منحصربه فرد خویش را خواھند داشت. مناسب بودن ھر یک از این دو نوع پرازنده گرافیک برای شما رابطه‌ی مستقیمی به نوع استفاده‌ی شما از دستگاه و نیازھای شما خواھد داشت.  

پرازنده‌ھای گرافیک مجتمع "Graphic Integrated"

کارت ھای گرافیک مجتمع (Graphic Integrated) که در منابع مختلف با نام ھایی ھمچون کارت گرافیک داخلی و کارت گرافیک یکپارچه نیز معرفی می شوند، کارت ھای گرافیکی ھستند که پردازنده ھای آنھا رم (RAM) اختصاصی را به ھمراه نداشته و از حافظه ی سیستمی یا رم پردازشی CPU استفاده می کنند؛ بنابراین در این شرایط اگر لپتاپ شما رمی 4 گیگابایتی را به ھمراه داشته باشد، کارت گرافیک شما میزان فضایی مشخص از این رم را به منظور پردازش اطلاعات خویش استفاده می کند. حجم فضایی که کارت گرافیک شما اشغال خواھد کرد کاملا (Dedicated) و اختصاصی (Integrated) تفاوت کارت گرافیک مجتمع متغیر بوده و وابسته به اقدامات شماست. به عنوان مثال اگر یک بازی ویدئویی پر گرافیک را اجرا کنید و یا چندین برنامه ی گرافیکی نظیر فتوشاپ و ... به طور ھمزمان در لپ تاپ خود اجرا نمایید، مطمئنا فضای بیشتری از رم دستگاه شما توسط پردازنده ی گرافیکی اشغال خواھد شد. یکی از عمده ترین مزیت ھای کارت گرافیک ھای مجتمع یا یکپارچه ارزان قیمت بودن آن ھاست، چرا که این کارت ھای گرافیک رم اختصاصی و مجزایی را به ھمراه نداشته و از رم سیستمی دستگاه استفاده می کنند؛ بنابراین عموما لپ تاپ ھایی که از این نوع کارت ھای گرافیک بھره مند ھستند، محصولاتی مقرون به صرفه تر و ارزان قیمت تر به شمار می روند. یکی دیگر از مزیت ھای کارت ھای گرافیک مجتمع در شرایط نرمال بھره برداری مربوط به مصرف انرژی کمتر، تولید گرمای کمتر و نھایتا افزایش توان شارژدھی باتری دستگاه خواھد بود. به صورت کلی پردازنده ھای گرافیکی مجتمع به منظور انجام امور روزمره، امور کاری، برنامه نویسی، تماشای ویدئوھای معمولی، استفاده از برنامه ھای نه چندان سنگین گرافیکی و ... گزینه ای فوق العاده مناسب و مقرون به صرفه برای شما محسوب خواھند شد و درعین حال پاسخگوی نیازھای شما ھستند؛ اما اگر علاقه مند به اجرای بازی ھای سنگین و پر گرافیک و 3D ھستید، کارت گرافیک ھای مجتمع نمی توانند عملکرد قابل قبولی را برای شما به ھمراه داشته باشند و اجرای این نوع بازی ھا در لپ تاپ ھای این چنینی منجر به تولید حرارت بیش ازاندازه، کاھش توان شارژدھی باتری و حتی در طولانی مدت آسیب رساندن به قطعات سخت افزاری دستگاه خواھد شد.


پرازنده‌ھای گرافیک اختصاصی "Graphic Dedicated"

برخلاف کارت گرافیک ھای مجتمع، "پردازنده ھای گرافیکی اختصاصی " از رم مجزا و منحصربه فرد خویش بھره مند خواھند بود و به منظور پردازش اطلاعات گرافیکی از حافظه ی رم سیستمی مربوط به CPU دستگاه استفاده نمی کنند. به عنوان مثال ممکن است لپ تاپ شما به پردازنده ی i5 Core و رمی 4 گیگابایتی تجھیز شده باشد و کارت گرافیک 680M GTX GeForce با رم 2 گیگابایتی نیز برای آن در نظر گرفته شده باشد، در این شرایط کارت گرافیک شما از نوع "اختصاصی یا Dedicated "بوده و به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات گرافیکی در شرایط گوناگون از رم 2 گیگابایتی منحصربه فرد خویش استفاده خواھد کرد و ھیچ دخالتی در عملکرد رم 4 گیگابایتی اصلی لپ تاپ شما ایجاد نخواھد کرد. به صورت کلی کارت ھای گرافیک اختصاصی نسبت به کارت گرافیک ھای مجتمع گران قیمت تر بوده و به منظور اجرای بازی ھای سنگین و پر گرافیک کاملا مناسب ھستند؛ اما بااین وجود مشکلاتی نیز در این نوع از کارت ھای گرافیکی وجود دارد که می بایست با طراحی و تدابیر دقیق نسبت به برطرف ساختن آن اقدام نمود. به عنوان مثال این نوع از کارت ھای گرافیکی در حین فعالیت به دلیل استفاده از رم مجزا انرژی بیشتری مصرف کرده و گرمای تولیدشده توسط آن ھا نیز بیشتر خواھد بود، بنابراین لپ تاپی که به این نوع از کارت گرافیک ھا مجھز شده می بایست از نظر سیستم خنک کاری کاملا دقیق طراحی شده باشد و بھتر است که شما در حین استفاده از این لپ تاپ ھا دائما از فن ھای کمکی استفاده کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.