چندی پیش سازمان ملی استاندارد طی نامه‌ای اعلام کرده بود که خودروهای بنز، بی ام و، دبلیو، پورشه و تویوتا راوفور مورد تایید نیستند و مجوزی برای ورود آنها ارائه نخواهد شد.سازمان ملی استاندارد عنوان کرده که اولا خودروهای وارداتی باید نو باشند و از نظر استانداردهای ایمنی و کیفیت با استانداردهای اجباری کشور انطباق داشته باشند. ضمنا خودرو‌های وارداتی نباید بیشتر از یک سال از تاریخ تولید آنها گذشته باشد، حجم موتور آنها کمتر از ۲۵۰۰ سی‌سی باشد و نمایندگی رسمی و خدمات پس از فروش در داخل کشور داشته باشند.

اینها دلایلی بود بر عدم ارائه مجوز سازمان استاندارد ملی برای خودروهای دپویی. با این شرایط روز گذشته تقی تقی‌پور، مدیر کل دفتر ارزیابی کالاهای صادراتی و وارداتی سازمان ملی استاندارد در مورد خودروهای وارداتی که نتوانستند مجوز ورود به کشور را بگیرند توضیحاتی به «ایسنا» داده و تاکید کرده که سازمان ملی استاندارد با استفاده از گزینه‌ها و راهکارهای موجود نتوانسته اطمینان حاصل کند که آیا این خودروها استانداردهای ۸۵گانه اتحادیه اروپا را پاس می‌کنند یا خیر؛ چراکه در مواردی، بخشی از الزامات فنی یا قطعات خودروها در کشورهای مختلف جابه‌جا می‌شود. بنابراین قطعاتی که کارخانه روی خودرو نصب کرده و بر مبنای آن استاندارد گرفته می‌شود تعویض شده است. بنابراین باید مدارکی دال بر اینکه چنین روندی اتفاق نیفتاده است، وجود داشته باشد.

تقی تقی‌پور همچنین با اشاره به اینکه از دی ماه سال ۱۳۹۶ تعداد استانداردهای خودرو از ۵۵ به ۸۵ مورد ارتقا پیدا کرده، اظهار کرد که استاندارد اتحادیه اروپا نیز ۸۵گانه است و استاندارد ایران از استاندارد اتحادیه اروپا اقتباس شده است.

وی ادامه داده است در این شرایط علت اینکه برخی خودروها نمی‌توانند به کشور وارد شوند، این است که بعد از ۸۵گانه شدن استانداردها، از سازمان ملی استاندارد تایید نوع دریافت نکرده‌اند. اگر قبلا استاندارد ۵۵گانه را دریافت کرده‌اند هم مستندات جدیدی ارائه نکردند که نشان دهد بر اساس استانداردهای اتحادیه اروپا ساخته شده است.

وی با بیان اینکه خودروها در اتحادیه اروپا پلاکی به نام whole vehicle دارند که نوع خودرو را مشخص می‌کند، گفت: مشخصات فنی خودرو و استاندارد ۸۵گانه در پلاک whole vehicle ثبت شده است؛ بنابراین مشکلی برای ترخیص خودروهای دارای whole vehicle وجود ندارد. حتی در شرایطی که مستندات فنی خودرو به‌صورت جداگانه در بخش‌های مختلف خودرو، گزینه‌های استاندارد ۸۵گانه را پاس کرده باشد، با شناسایی پلاک‌های جداگانه به آنها مجوز ورود داده شده است. تقی‌پور در ادامه اقدامات سازمان ملی استاندارد در زمینه عدم مجوز ترخیص به ۱۴۰۰ خودرو را در چارچوب قانون توصیف کرد و گفت: در حال حاضر این خودروها به سازمان اموال تملیکی تحویل داده شده است؛ اما قبل از این، سازمان ملی استاندارد همه راه‌های پیش‌بینی‌شده را برای حل مشکل آنها بررسی کرد که خودروها حائز هیچ کدام از شرایط نبودند.