خرید بلیط هواپیما

چقدر با یک بلیط هواپیما آشنایی دارید؟ یک تکه کاغذ آن‌قدر چم‌وخم دارد که اگر کار بلد نباشید نمی‌توانید یک بلیط هواپیما مناسب را تهیه کرده و سفرتان را دل‌چسب کنید. مسافران هنگام خرید بلیط هواپیما یا رزرو بلیط هواپیما با اصطلاحات و انواع گوناگونی از بلیط مواجه می‌شوند که برای کسانی که برای اولین قصد خرید دارند، ناآشنا و گنگ به نظر می‌رسد. مخصوصاً زمانی که قصد خرید اینترنتی را داشته باشند که عملاً کارشناس بلیطی وجود ندارد تا برای آن‌ها توضیح دهد. برای آشنایی با چم‌وخم یک بلیط هواپیما این مطلب را بخوانید تا سفرهای بعدی شما هوشمندانه باشد و خودتان به یک کارشناس تبدیل شوید!

انواع بلیط هواپیما

در گام نخست، به سراغ انواع بلیط هواپیما برویم تا درباره آن بیشتر بدانیم.

بلیط هواپیما چارتر

بلیط چارتری ازجمله بلیط های هواپیما پرطرفدار در بین مسافران هوایی است؛ زیرا بعضاً فکر می‌کنند قیمت آن ارزان‌تر از بلیط سیستمی می‌باشد که ما به شما می‌گوییم این موضوع درست نیست. زیرا هنگامی که متقاضی برای خرید بلیط هواپیما زیاد باشد، قیمت بلیط چارتری نیز افزایش می‌یابد. در مقابل با کاهش مسافران و خالی ماندن صندلی‌های هواپیما، قیمت بلیط چارتری هم کاهش پیدا می‌کند. بلیط چارتری هواپیما، در واقع به بلیطی گفته می‌شود که یک آژانس مسافرتی، تمام صندلی‌های یک هواپیما در یک مسیر مشخص را اجاره می‌کند. در این حال آژانس چارترکننده اختیار قیمت‌گذاری بر روی بلیط هواپیما را دارد که البته حدود قیمتی آن طبق تعرفه سازمان هواپیمایی کشوری تعیین می‌گردد.

برای خرید بلیط هواپیما از نوع چارتری کمی دقت کنید. زیرا قوانین کنسلی آن کمی سخت‌گیرانه است و توصیه می‌شود که هنگام خرید نهایت دقت را به خرج دهید تا مجبور به باطل کردن آن نشوید. اما چنانچه رزرو بلیط هواپیما خود را در سایت معتبر انجام داده‌اید، نگران نباشید. زیرا با پر کردن فرم استرداد، وجه مورد نظر طبق قانون به شما بازگردانده می‌شود.

بلیط هواپیما سیستمی

با وجود آنکه بلیط هواپیما سیستمی زیاد در بین مسافران محبوبیت ندارد و مثلا کسی نمی‌گوید بلیط سیستمی مشهد تهران می‌خواهم؛ اما باید گفت یک بلیط هواپیما بی‌دردسر است. بسیاری این بلیط را گران‌تر از بلیط چارتری می‌دانند. بلیط سیستمی هواپیما در واقع به بلیط‌هایی گفته می‌شود که توسط شرکت‌های هواپیمایی قیمت‌گذاری می‌گردد و مسئولیت فروش آن برعهده خود ایرلاین‌ها و آژانس‌های هواپیمایی است. قیمت این نوع بلیط در همه جا ثابت است و مسافران کمتر شاهد نوسان قیمتی آن هستند. اما با نزدیک شدن به ساعات پرواز و پر شدن صندلی ها، نرخ آن افزایش می‌یاید.

افرادی که عادت دارند رزرو بلیط هواپیما خود را از ماه‌ها قبل انجام دهند، بلیط سیستمی مناسب حالشان است؛ چون برنامه پروازی آن از مدت‌ها قبل توسط شرکت‌های هواپیمایی برنامه‌ریزی می‌شود. کنسلی و تعویض تاریخ پرواز از نکات مثبت بلیط سیستمی است. در این نوع، می‌توانید تاریخ بلیط رزرو شده را تغییر دهید و یا به صورت کامل لغو نمایید. قانون استرداد وجه آن هم با اماواگر نیست و بلیط هواپیما شما طبق قانون کنسلی سازمان هواپیمایی کشور، قابل‌استرداد است و بعد از کنسلی با کسر جریمه‌ای منصفانه و قانونی، باقی هزینه به شما باز می‌گردد.

رزرو بلیط لحظه آخری

بلیط لحظه آخری در واقع همان بلیط‌های سیستمی و چارتری هستند که فروش نرفته‌اند و اصطلاحاً به آن‌ها بلیط روز گفته می‌شوند. بلیطی که در ساعات نزدیک به پرواز قابل خریداری باشد، بلیط لحظه آخری می‌گویند. رزرو بلیط لحظه آخری مانند دیگر بلیط‌ها نیست و مهلت رزرو آن بسیار کوتاه است که این موضوع بستگی به تبدیل بلیط سیستمی و چارتری یک مسیر مشخص به لحظه آخری را دارد. سایت های معتبر روزانه لیست کاملی از بلیط هواپیما لحظه آخری را در سایت خود قرار می‌دهد که مسافران می‌توانند برای خرید بلیط هواپیما ارزان‌تر، مرتباً سایت را چک نمایند.

انواع کلاس پروازی

کلاس‌های پروازی شاید بیشتر برای مسافران مسیرهای خارجی حائز اهمیت باشد. در مسیرهای داخلی اغلب شاهد دو کلاس پروازی اکونومی و بیزینس کلاس هستیم. اما بد نیست با انواع کلاس‌های پروازی آشنا شویم تا هنگام رزرو بلیط هواپیما و با توجه به مدت‌زمان پرواز، صندلی مناسبی را انتخاب کنیم.

کلاس پروازی اکونومی

کلاس پروازی اکونومی دارای ارزان‌ترین قیمت بلیط است. اکثر صندلی‌های یک هواپیما شامل همین کلاس پروازی می‌شود که مناسب سفرهای کوتاه است. خدمات در این قسمت به نسبت کلاس‌های دیگر پایین‌تر می‌باشد؛ ولی باید بدانید اکثر پروازهای داخلی از نوع اکونومی هستن و تعداد بسیار کمی پرواز داخلی بیزینسی دارید. مسافرانی که قصد دارند ارزان سفر کنند، هنگام خرید بلیط هواپیما دقت کنند و اکونومی کلاس را تهیه نمایند.

بیزینس کلاس

در ابتدا باید گفت بیزینس کلاس ممکن است در ایرلاین‌های مختلف دارای قسمت‌های متفاوتی باشد. به‌طور کلی صندلی‌های این قسمت راحت و جادارتر است. خدمات ارائه‌دهنده در این قسمت متمایزتر است. معمولاً افرادی که مدام در سفر هستند برای راحتی خود، بلیط این کلاس پروازی را تهیه می‌کنند.


فرست کلاس

یکی از لوکس‌ترین قسمت‌های هواپیما مربوط به کلاس پروازی فرست کلاس است. اکثر ایرلاین‌های شناخته شده جهان دارای این قسمت هستند که از میهمانان خاص خود پذیرایی می‌کنند. اختلاف قیمت فرست کلاس با کلاس‌های پروازی دیگر بسیار فاحش است.

نکته: هر ایرلاین بنا بر قانون خود خدمات متفاوتی را در کلاس‌های پروازی ارائه می‌دهد که ممکن است با ایرلاین‌های دیگر بسیار تفاوت داشته باشد. البته این امر بیشتر در شرکت‌های هواپیمایی خارجی قابل مشاهده است.

چگونه بلیط هواپیما ارزان بخریم؟

ارزان خریدن بلیط هواپیما، نیاز به هوشمندی مسافران را دارد. افرادی که دائماً در حال پرواز هستند به احتمال زیاد چم‌وخم خرید بلیط هواپیما را خوب می‌دانند. چند توصیه برای خرید ارزان بلیط هواپیما:

1- کلاس پروازی اکونومی را برای سفرهای هوایی انتخاب کنید. زیرا این قسمت خدمات کمتری ارائه می‌دهد و در مقابل قیمت بلیط آن نیز ارزان‌تر است.

2- همیشه آنلاین خرید کنید. در مورد بلیط هواپیما خرید غیر حضوری بسیار مقرون‌به‌صرفه تر و ارزان‌تر است. مجموعه انتخاب‌های شما بسیار می‌باشد و می‌توانید در بین آن‌ها خرید بلیط هواپیما با قیمت پایین‌تر را تجربه کنید.

3- برای سفر خود برنامه‌ریزی کنید و رزرو بلیط هواپیما را از ماه‌ها قبل انجام دهید که هنگام پرواز بلیط شما شامل افزایش نرخ نشود. همان‌طور که در بالاتر اشاره شد بلیط سیستمی این قابلیت را دارد و برای پرواز های خارجی پیشنهاد میکنیم حتما از ماها قبل بلیط بلیط هواپیما خارجی خود را رزرو کنید.

4- اگر دنبال بلیط ارزان هستید، در ایام تعطیل و فصل سفر در خانه بمانید! با افزایش حجم متقاضیان، قیمت بلیط هواپیما نیز بالا می‌رود و با کاهش تقاضا قیمت بلیط کاهش می‌یابد.

5- نزدیک سفر خود بلیط‌های لحظه آخری را چک کنید. چون ممکن است بلیط هواپیما ارزانی به چنگتان آید.

6- هنگام خرید بلیط هواپیما وسواس به خرج ندهید. تمام انواع بلیط هواپیما (سیستمی، چارتری و لحظه آخری) را بررسی کنید و مناسب‌ترین قیمت را تهیه کنید.

7- اگر همراه خود نوزاد و یا کودک کم سن و سال دارید، بلیط سیستمی بگیرید. زیرا محدودیت سنی در قیمت این نوع بلیط متفاوت است. این در حالی است که در بلیط چارتری قیمت برای تمامی سنین یکسان است.


8- خود را به دردسر نیاندازید و مستقیم به سراغ آژانس‌هایی بروید که بلیط را بی‌واسطه می‌فروشند. چون در این حالت بلیط با قیمت تعیین شده به فروش می‌رود و افزایش نرخ بر روی آن اعمال نمی‌شود.

9- گاهی اوقات ساعت پروازی نیز می‌تواند در قیمت بلیط هواپیما دخیل باشد. معمولاً مسافران ترجیح می‌دهند در طول روز سفر کنند و پروازهای نصفه شب یا صبح خیلی زود، متقاضیان کمتری دارد که ممکن است بر کاهش قیمت آن تأثیرگذار باشد.

10- در فصول و یا ایام کم سفر، نگاه ویژه‌ای به بلیط های چارتری داشته باشید؛ زیرا ممکن است با کاهش مسافر، قیمت بلیط‌ها تا کمتر از نصف کاهش یابد.

عوامل تأثیرگذار بر روی قیمت بلیط هواپیما

هیچ‌کس به‌طور دقیق نمی‌تواند قیمت بلیط هواپیما را محاسبه کند. زیرا سلسله عوامل گوناگون بر این موضوع دخیل است که قیمت را در زمان‌های گوناگون، متفاوت می‌کند. ازجمله عوامل تأثیرگذار بر قیمت بلیط هواپیما:

1- شرایط آب و هوایی، یک وزنه سنگین بر پای قیمت بلیط هواپیما است. در شرایط جوی نامناسب مانند طوفان، باران شدید، برف سنگین و غیره، مسافران متعددی از سفر با هواپیما منصرف می‌شوند که همین امر بر قیمت بلیط هواپیما تأثیر می‌گذارد.

2- فصل سفر و ایام تعطیلات در روند افزایشی قیمت نیز مؤثر است.

3- کلاس‌های پرواز به علت نوع خدمات ارائه دهنده در طول پرواز می‌توانند در این بحث دخیل باشند. مسلماً مسافری که بلیط اکونومی کلاس می‌خرد با مسافری که بیزینس کلاس تهیه می‌کند، مبلغ یکسانی را برای خرید بلیط هواپیما نمی‌پردازند.

4- نوع بلیط چارتری، سیستمی و لحظه آخری در قیمت بلیط هواپیما تأثیرگذار است که بالاتر مفصل درباره آن صحبت شد.

5- فاصله مبدأ و مقصد هرچقدر بیشتر باشد قیمت افزایش می‌باید.

6- نوع شرکت هواپیمایی را نیز باید در بحث قیمتی مدنظر قرار داد. البته این موضوع بیشتر مربوط به سفرهای خارجی است تا داخلی.

7- در سفرهای خارجی، توقف دار بودن یا مستقیم بودن مسیر پرواز در بحث قیمتی مداخله گر است..

پرطرفدارترین بلیط هواپیما داخلی

پر طرفدارترین بلیط هواپیما داخلی شامل مسیرهای پروازی می‌شود که از مبدأ و مقصد آن‌ها، همیشه حجم بالایی از مسافر در حال رفت‌وآمد هستند و فرودگاه‌های آنان پر ترافیک است. در ادامه با سه بلیط هواپیما داخلی پر متقاضی آشنا می‌شویم.

بلیط هواپیما تهران

بلیط هواپیما تهران به علت موقعیت شهری و پایتخت بودن، همیشه پر متقاضی و پرطرفدار است. مسافران می‌توانند رزرو بلیط هواپیما یا خرید بلیط هواپیما این مسیر را برای هر زمان پروازی انجام دهند. بلیط هواپیما تهران در سه نوع سیستمی، چارتری و لحظه آخری موجود است. افرادی که بلیط هواپیما تهران را تهیه کنند در فرودگاه مهرآباد فرود می‌آیند.

بلیط هواپیما مشهد

بلیط هواپیما مشهد به علت وجود حرم امام رضا(ع)، متقاضیان پرشماری دارد. حجم مسافران در ایام تعطیل و ایام مذهبی به حدی بالا می‌رود که گاهی اوقات بلیط این مسیر نایاب می‌شود. زائرانی که قصد سفر در ایام خاص به مشهد را دارند باید رزرو بلیط هواپیما مشهد را از مدت‌ها قبل انجام دهند تا با نبود بلیط مواجه نشوند. فرود مسافران بلیط هواپیما مشهد در فرودگاه هاشمی نژاد است.

بلیط هواپیما کیش

بلیط هواپیما کیش دوستداران دو آتیشه دارد. جزیره نیلگون خلیچ فارس و تفریحات متنوع کیش باعث شده که ترافیک مسافران این مسیر پروازی همیشه شلوغ باشد. به دلیل استقبال بالا، چارترکنندگان بسیاری در این خط فعالیت می‌کنند که بلیط‌های چارتری بلیط هواپیما کیش بیشتر از بلیط سیستمی کیش فروخته می‌شود. مسافران این مسیر پروازی برای فرود در فرودگاه بین‌المللی کیش بر زمین می‌نشینند.

محبوب‌ترین بلیط هواپیما خارجی

برای خرید بلیط هواپیما خارجی برعکس سایت‌های خارجی مثل skyscanner نیازی به پرداخت دلاری نیست و با کارت‌های عضو شتاب می‌توان هزینه بلیط را پرداخت کرد. برخی از مسیرهای خارجی همواره در بین ایرانیان محبوب بوده و بلیط هواپیما خارجی آن مقصد در همه ایام سال به فروش می‌رود. در ادامه با سه بلیط هواپیما خارجی پر متقاضی آشنا می‌شویم.

بلیط هواپیما استانبول

خرید بلیط هواپیما استانبول در بین ایرانیان بسیار پرطرفدار است. عوامل متعددی باعث شده که ایرانیان علاقه زیادی به رفتن به استانبول داشته باشند. بلیط هواپیما استانبول زمان یا فصل خاصی ندارد، زیرا همیشه و در همه ایام سال پر متقاضی است. همچنین ترکیش ایرلاین از شرکت‌ها هواپیمایی مورد علاقه ایرانیان است که خدمات بسیار خوبی را ارائه می‌دهد.

بلیط هواپیما دبی

مسیر پروازی دبی نیز خواهان زیادی دارد و از این رو بلیط هواپیما دبی در انواع کلاس‌های پرواز، ایرلاین ها و انواع بلیط به فروش می‌رسد.برای خرید بلیط هواپیما دبی انتخاب‌های زیادی پیش روی شما است و می‌توانید سفر را با شرکت‌های هواپیمایی دلخواه خود امتحان کنید.

دو روش خرید بلیط هواپیما

بسیاری هنوز به روش‌های سنتی خود پایبند هستند و معتقدند برای خرید بلیط هواپیما حتماً باید حضوری اقدام بکنند. در روش حضوری باید به نزدیک‌ترین آژانس مسافرتی رفت و بلیط دلخواه را خریداری کرد. بسیاری بر این باور هستند که در خرید حضوری می‌توانند ارزان‌تر خرید کنند و به قول معروف از فن چانه زنی استفاده کنند. البته بی اعتمادی به خرید اینترنتی را عامل دیگری برای حفظ روش سنتی خود می‌دانند؛ ولی باید بدانند قیمت بلیط هواپیما ثابت است و نمیشود ارزان تر از سایت گرفت.

خرید اینترنتی بلیط هواپیما

با توجه به تغییر زندگی و گسترش فناوری‌ها در زندگی روزمره، روش‌های نوین، جایگزین روش‌های سنتی شده‌اند. خرید بلیط هواپیما به‌صورت حضوری ،کمی دشوار به نظر نمی‌رسد؟ این روزها همه افراد به یک وسیله هوشمند دسترسی دارند که در عرض چند دقیقه کارشان را انجام می‌دهد. ما به شما خواهیم گفت خرید اینترنتی چه مزایایی خواهد داشت.

مزایای خرید آنلاین بلیط هواپیما

خرید آنلاین بلیط هواپیما دارای مزایای زیر است:

1- اولین مزیت خرید بلیط هواپیما به‌صورت آنلاین آن است که نیازی نیست در ترافیک بمانید تا به دفتر آژانس هواپیمایی برسید.

2- با خرید آنلاین صرفه جویی در وقت می‌شود.

3- در هر زمان از شبانه‌روز که بلیط نیاز داشته باشید می‌توانید وارد سایت شوید و بلیط خود را تهیه کنید.

4- هنگام خرید اینترنتی، برخلاف خرید حضوری، انتخاب‌های شما محدود نیست. مسیر مورد نظر خود را جست‌وجو کنید تا لیست کاملی از پروازهای زمان دلخواه را پیدا کنید.

5- با خرید آنلاین، امکان مقایسه یک بلیط در یک مسیر را با بلیط‌های دیگر در همان مسیر خواهید داشت. مثلاً برای خرید بلیط هواپیما تهران به کیش می‌توانید قیمت آن را در کلاس‌های پروازی، ایرلاین، ساعت حرکت و غیره مقایسه کنید.

6- چنانچه نیاز به کنسلی بلیط خریداری‌شده داشته باشید، به‌صورت آنلاین فرم استرداد وجه را پر می‌کنید و مبلغ شما بازگردانده می‌شود.

7- در هنگام خرید تنها نیستید! پشتیبانی 24 ساعته در کنار شما است تا پاسخگوی سؤالات شما باشد.

هنگام خرید اینترنتی بسیار مواظب باشید! زیرا شما تنها باید از سایت‌هایی خرید انجام دهید که هم مطمئن بوده و هم دارای نماد اعتماد باشند.