صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / پولشویی با واریز پول به حساب افراد
پولشویی با واریز پول به حساب افراد

پلیس فتا: اگر پولی به حساب تان واریز و بعد برداشت شد به پلیس اطلاع دهید

پولشویی با واریز پول به حساب افراد

کسب و کار نیوز- این روزها بازار کلاهبرداری از حساب ها و کارت های بانکی داغ است و کلاهبرداران به هر روشی که می توانند از مردم و حساب ها و کارت های بانکی شان سواستفاده می کنند. این بار مجرمان با نقل و انتقال پول به حساب های شهروندان البته بدون اطلاع آنها سعی دارند تا سرقت ها و پولشویی را از نگاه پلیس و مسئولان دور نگاه دارند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، این عدم آگاهی از واریز و برداشت از حساب های بانکی از سوی پلیس قابل قبول نبوده و آن را جرم به شمار می آورد بنابراین توصیه شده است به محض واریز و برداشت مشکوک که از طریق پیامک به افراد اطلاع داده می شود، باید پلیس را مطلع کرد. جرم سرقت، جرم تازه و جدیدی نیست و همیشه مردم با آن درگیر بوده اند . اگرچه در گذشته هم سارقان برای ارتکاب جرم نقشه می کشیدند و با طرح و برنامه اقدام به انجام این عمل مجرمانه می کردند، امروزه جرم سرقت شکل بسیار پیچیده و تازه ای به خود گرفته است که حوزه جدیدی را در علم جرم شناسی بوجود آورده است .

رئیس پلیس فتا پایتخت در این رابطه توضیح داد: اگر پولی به حسابتان واریز و بعد برداشت شد به پلیس اطلاع دهید چراکه مجرمان با این روش پولشویی می‌کنند و عدم اطلاع شما یعنی شما هم با آنها همدست هستید. سرهنگ تورج کاظمی با اشاره به اینکه برخی از شهروندان می‌گویند بدون اطلاع ما پولی به حسابمان واریز می‌شود و ظرف چند دقیقه همان مبلغ از حسابمان برداشت می‌شود آیا این موضوع را باید از نظر پلیس فتا پیگیری کنیم یا خیر اظهار کرد: مجرمین برای سو استفاده و یا حتی برای پولشویی، مبلغ پولی را که سرقت کرده‌اند برای اینکه پلیس را گمراه کند به حساب‌های گوناگون واریز می‌کنند و بعد از مدت زمانی از آن حساب‌ها مبلغ پول را برداشت و در نهایت هم پول را به صورت فیزیکی از بانک خارج می‌کند.

رئیس پلیس فتا پایتخت ادامه داد: رمز دوم پویا دسترسی مجرمین را به حساب سخت‌تر می‌کند و تا حد قابل قبولی جلوی جرایم مختلف اینترنتی از جمله پولشویی را می‌گیرد و به همین دلیل است که اصرار بر فعال کردن رمز دوم پویا وجود دارد. کاظمی تصریح کرد: یکی از راه‌هایی که می‌توان از این اقدام کلاهبرداران اینترنتی باخبر شد، فعال کردن اس ام اس بانک است که بعد از هر تراکنش یک پیامک برای صاحب حساب ارسال شود. وی ادامه داد: از نظر قضائی اگر پول‌های مختلفی به یک حساب واریز و برداشت شود مشکوک به پول‌شویی است و فوراً حساب فرد بلوکه می‌شود و آن شخص را به پلیس فتا احضار می‌کنند. به گفته کاظمی عدم مطلع کردن پلیس یا بانک یعنی شخصی که این مبالغ به حسابش واریز شده در جریان این تراکنش‌ها بوده و از دید پلیس مجرم است و باید او بازداشت شود. رئیس پلیس فتا پایتخت گفت: بهتر است هر زمانی که صاحب حساب متوجه تراکنش مشکوکی شد سریعاً به بانک اعلام کند تا از نظر قضائی برایش مشکلی به وجود نیاید.

وی ادامه داد: البته بعد از اعلام به بانک احتمال اینکه پلیس فتا صاحب حساب را نزد خود فرا بخوانند هم وجود دارد چرا که باید آن فرد به پلیس فتا مراجعه کنند و سوالاتی در راستای شفاف شدن آن تراکنش‌ها پاسخ دهد. رئیس پلیس فتا تهران گفت: این توصیه را می‌کنم که شهروندان حتماً رمز دوم پویا را فعال کنند چراکه کمتر دچار مشکل و آسیب می‌شوند. سرهنگ کاظمی در پایان گفت: البته این را هم بگویم که اگر با فعال کردن رمز دوم پویا چنین عملی یعنی برداشت‌های غیرمجاز و یا واریزی به حساب افراد انجام شود باید بدانند که اطلاعات کارتشان جایی لو رفته است و فرد دیگری به اطلاعات مربوط به حساب بانکی آنها دسترسی دارند و باید این موضوع را سریعا از طریق بانک پیگیری کند.

ضرورت مسدود سازی حساب هایی که کلاهبرداران به آنها دسترسی پیدا کرده اند

احمد پوررضوی، کارشناس فضای سایبری

سرقت به عنوان یکی از جرایم رایانه ای، رایج ترین جرم در کشور در حوزه سایبری است. با الکترونیکی شدن و اینترنتی شدن نقل و انتقال پول در کشور جرایم بسیاری در این رابطه ایجاد شد که به ضرر مردم تمام شده است. سرقت از حساب های بانکی بدون بازگشت پول از مهم ترین آنهاست که در حال حاضر شاکیان بسیاری دارد و پرونده اکثر قریب به اتفاق آنها باز مانده و به سرانجامی نرسیده است. در این رابطه باید الزامات و بازنگری هایی آغاز شود که البته استفاده از رمز پویا یکی از این راهکارهاست اما با این وجود نمی توان خیلی مطمئن بود که حملات فیشینگ سرقت های بانکی به اتمام برسد. همانطور که در حال حاضر مواردی مشاهده شده است که مجرمان برای به اصطلاح رد گم کنی به شیوه جدیدی از کلاه برداری رو آورده اند و آن هم واریز بدون اجازه به حساب های افراد و برداشت همان مبلغ بدون اطلاع صاحبان حساب ها است.

اطلاع رسانی در این زمینه آغاز شده اما این در حالیست که این مضوع به دو هفته گذشته باز می گردد و کمی تعلل در اینباره وجود داشته است. به هر ترتیب باید اقدامات لازم از سوی افرادی که قربانی این جرایم می شود انجام شود. بهتر است در هنگام واریز مبالغ از سوی افراد و منابع ناشناس، حساب خود را مسدود کنید و موضوع را در اسرع وقت به صورت کتبی به بانک عامل گزارش دهید. در تعدادی از پرونده های تشکیل شده در پلیس فتا و با استناد به مستندات موجود، مشخص شد افراد کلاهبردار از طریق فیشینگ با دسترسی به اطلاعات حساب های بانکی هموطنان و حساب های مالی سایر افراد، به منظور پولشویی و طولانی کردن فرایند پی جویی جرایم وجوهات سرقتی را به حساب های افراد انتقال می دهند و  در زمان های متعدد نسبت به برداشت غیر مجاز آن اقدام می کنند.

ضمن فعال سازی ارسال پیامک واریز و برداشت حساب های مالی خود، به محض اطلاع از واریز هر گونه مبالغ مشکوک به حساب خود بلافاصله با تغییر رمز دوم کارت های بانکی موضوع را به صورت رسمی به مراجع قضائی و بانک های عامل اطلاع دهند. البته با اجرای کامل طرح استفاده از رمز یک بار مصرف در کشور شاهد کاهش این گونه جرایم خواهیم بود.

همچنین مطالعه کنید:

درآمد ۸۰۶ هزار میلیارد تومانی دولت از مالیات در ۱۴۰۲

به گزارش کسب و کار نیوز، در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۸۰۵ هزار و ۹۲۲ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.