بازدید 69865

ایرانیان بنیانگذار فرهنگ حجاب در تاریخ + عكس

کد خبر: ۹۶۷۱۱
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۷:۲۸ 04 May 2010
ایرانی از دوران باستان پوشش و حجاب را نه تنها مختص زنان بلکه آن را از ویژگی‌های اهورایی مردان نیز می‌پنداشته و در مقابل، برهنگی و بی بند و باری را اهریمنی می‌دانسته است.

به گزارش شبکه خبر، نقش‌ها و كتیبه‌های بر جای مانده از داخل و خارج از مرزهای ایران كهن، از هزاران سال پیش، گواهی می‌دهند كه نیاکان پارسای مردمان سرزمین پارس، نسبت به بسیاری از مردمان هم عصر خویش معتقدتر و پایبندتر به حفظ این ارزش آسمانی بوده‌اند.

پوشش زنان در ایران باستان همواره سبك و اسلوب خاصی داشته و بررسی‌ها نشان می‌دهد كه پوشش تمام بدن در دوره‌های مختلف تاریخی چه نزد زنان و چه نزد مردان در ایران یك حقیقت بوده است و در طول تاریخ به هیچ وجه ایرانیان در برهنگی به سر نمی‌برده‌اند.

البته این موضوع را باید در نظر داشت كه پوشش كامل و آراسته همراه با تزیینات زنان در ایران، با پوشش چادر تفاوت داشته است.

برخی معتقدند: پوشش كامل و آراسته ایرانی به نوعی ریشه به وجود آمدن حجاب در دنیا است

ویل دورانت معتقد است نقش پوشش و حجاب زنان در ایران باستان چنان برجسته‌است كه می‌توان ایران را منشأ اصلی پراكندن حجاب در جهان دانست.

دایره‌المعارف لاروس نیز پیدایی حجاب زنان را به ایران باستان نسبت می‌دهد. در تفسیر اثنی عشری چنین آمده‌است: تاریخ نشان می‏دهد كه حجاب در فرس (فارس) قدیم وجود داشته ‌است.

آیین زرتشتی و پوشش

زرتشت در حدود بیش از هزار سال (و به روایاتی بیش از هزاران سال) پیش از میلاد مسیح، در کتاب «یسنا» بر عفت سرشتین در کنار پوشش ظاهری پافشاری کرده ‌است.

بر پایه آنچه از این دین باستانی ایرانیان برمی آید و موبدان هم اکنون نیز بر آن پافشاری می‌کنند ؛ پوشش زن باید به گونه‌ای باشد که حتا یک تار موی او نیز آشکار نگردد.

در خرده اوستا نیز چنین آمده ‌است: «همگان نامی ز تو بر گوییم و همگان سر خود را می‌پوشیم و آن گاه به درگاه دادار اهورامزدا نماز می‌کنیم».

در کتاب پوشاک باستانی ایرانیان در ذیل عنوان «پوشاک اقلیت‏های میهن ما» در مورد حجاب زنان زرتشتی چنین می‏خوانیم: «این پوشاک که بانوان زرتشتی از آن استفاده می‏کنند، شباهتی بسیار نزدیک به پوشاک بانوان نقاط دیگر کشور ما دارد.

چنان‏ که روسری آنان از نظر شکل و طرز استفاده، نظیر روسری بانوان بختیاری است و پیراهن، شبیه پیراهن بانوان لُر در گذشته نزدیک است و شلوار، از لحاظ شکل و بُرش، همان شلوار بانوان کُرد آذربایجان غربی است و کلاهک، همان کلاهک بانوان بندری است».

حجاب در دورانهای مختلف تاریخی ایران

مادها

برپایه پذیرفته‌شده‌ترین نظریه کنونی، آریاییهایی که به فلات ایران آمدند، به سه دسته اصلی تقسیم شدند: مادها، پارس‌ها و پارت‌ها.
مادها نخستین دودمان ایرانی را در ایران تشکیل دادند. دولت ماد را می‌توان پیشاهنگ دولت آریایی و دولت بزرگ هخامنشی دانست چه «هووخشتر» دولتهای نیرومند آن زمان یعنی آشور و بابل را ضعیف ساخت و بر ارمنستان و آسیای صغیر تا رود هالیس دست یافت.
عیلام، پارس، هیرکانی، طبرستان و باکتری از دولت ماد اطاعت میکردند. این دولت اصول کشورداری قبایل متحد و فنون نوین جنگ را بوجود آورد.

چنانکه کوروش بزرگ پس از فتح ماد همدان را که پایتخت دولت ماد بود، مرکز پادشاهی خود قرار داد و پارسیان از آداب و رسوم و حتی طرز پوشاک مادها بهره مند شدند.

کتاب «پوشاک باستانی ایرانیان» درباره پوشش زنان در دوران مادها با تکیه بر نقوش برجسته برجا مانده می‌گوید که پوشاک زنان آن دوران از دید شکل با پوشاک مردان یکسان است.

در ادامه درباره آن نقوش چنین می‌نویسد: «مرد و زن به واسطه اختلافی که میان پوشش سرشان وجود دارد، از هم تمیز داده می‌شوند. به نظر می‌رسد که زنان پوششی نیز روی سر خود گذارده‌اند و از زیر آن گیسوهای بلندشان نمایان است.»


 پارس‌ها (هخامنشیان)

به نظر می‌رسد که پوشش زنان در دوران هخامنشیان با دوران مادها چندان تفاوتی نکرده باشد. پیرامون پوشاک زنان در این دوره چنین نوشته شده‌اند: «از روی برخی نقوش مانده ازآن زمان، به زنان بومی بر می‌خوریم که پوششی جالب دارند. پیراهن آنان پوششی ساده و بلند یا دارای راسته چین و آستین کوتاه است. به زنان دیگر آن دوره نیز برمی خوریم که از پهلو به اسب سوارند. اینان چادری مستطیل برروی همه لباس خود افکنده و در زیر آن، یک پیراهن با دامن بلند و در زیر آن نیز، پیراهن بلند دیگری تا به مچ پا نمایان است.»

اشکانیان

پس از هخامنشیان و تاخت و تاز اسکندر مقدونی به ایران، هنگامی که وضعیت سلوکیان آشفته بود، اشکانیان ایرانی که از پارت‌ها بودند، به حکومت رسیدند

لباس زنان اشکانی پیراهنی بلند تا روی زمین، گشاد، پرچین، آستین‌دار و یقه راست بوده‌است. پیراهن دیگری داشته‌اند که روی اولی می‌پوشیدند و قد این یکی نسبت به اولی کوتاه و ضمنا یقه باز بوده‌است. روی این دو پیراهن چادری سرمی کردند.

در جای دیگر آمده ‌است: «چادر زنان اشکانی به رنگ‌های شاد و ارغوانی و یا سفید بوده‌ است. گوشه چادر در زیر یک تخته فلزی بیضی منقوش یا دکمه که به وسیله زنجیری به گردن افکنده شده، بند است. این چادر به نحوی روی سر می‌افتاده که كلاه زنانه را در قسمت عقب و پهلوها می‌پوشانیده ‌است.

درکتاب «پارتیان» نیز آمده ‌است: «زنان عهد اشکانی قبایی تا زانو برتن می‌کردند، با شنلی که برافکنده می‌شد و نیز نقابی داشتند که معمولا به پس سر می‌آویختند.

در دوره اشکانیان پوشش زنان شامل پیراهن شلوار و در مراسم‌های رسمی و مذهبی همراه با شال بلندی بوده است که نمونه‌های آن در مجسمه‌های دوره اشکانیان نمایان است.

ساسانیان

در زمان ساسانیان همچون دوران پیش از آن، زنان از چادربه عنوان پوشاک رو استفاده می‌کردند، و در زیر آن پیراهنی می‌پوشیده‌اند.

 
حجاب ایرانی اسلامی


پس از ورود اسلام به ایران حجاب بانوان نجیب ایرانی ادامه یافت، البته اسلام دیدگاهی نو در خصوص حجاب داشت که نه تنها ایرانیان، بلکه جهانیان نیز تا زمان ظهور این دین بزرگ آسمانی تجربه نکرده بودند.

اسلام، حجاب و نگاهی نو

از دیدگاه اسلام حجاب بانوان، دارای دو بُعد ایجابی و سلبی است. بُعد ایجابی آن، وجوب پوشش بدن و بُعد سلبی آن، حرام بودن خودنمایی به نامحرم است؛ و این دو بُعد باید در کنار یکدیگر باشد تا حجاب اسلامی محقق شود؛ گاهی ممکن است بُعد اول باشد، ولی بُعد دوم نباشد، در این صورت نمی‎توان گفت که حجاب اسلامی محقق شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۸
انتشار یافته: ۰
پس چی شد؟! ما که نباید به دین پدران میبودیم؟ چطوریه هر وقت به چهارشنبه سوری و . . . اینجور چیزا میرسه وا میرسه؟ به حجاب که میرسه آره؟
صد البته نه از نوع اجباریش،کاش در مورد اجبارش و علل و تبعاتش هم مینوشتید
اگر خانمی با همین لباس عشایر تصویر اول ( و همین قدر مو ) در خیابان باشد بلافاصله گشت ارشاد به او تذکر می دهد !
شما عکسهای 80 سال پیش غرب را هم نگاه کنید همه از این عکسها که شما گذاشتید با حجاب ترند. ایرانیان هیچ وقت عریان نبودند چون تمدن داشتند. بحث حجاب در ایران پوشش موهای سر است و دیگر هیچ
ما دوران پادشاهی رو حذف کردیم شما در موردش مینویسید؟!
اینکارا به خواست پادشاهان بوده یعنی عیب نداره ما از اونها تبعیت کنیم ؟؟؟شما که تمامی کارهای اونهارو بد و فرهنگ اونهارو زشت میدونید
عکس دو نفره فوق زن قشقایی است. یاد معلم بزگ بهمن بیگی فقید به نیکی باد.
این اسمش کلا ه است نه روسری
پس حجاب ایرانیه نه اسلامی - پس چرا این همه سختگیری می کنید
دیدید خانمها به حرف شماها گوش نمیدهن رفتید اسناد و مدارک غیر اسلامی جمع کردید بلکه این ها کمی حجابشان را رعایت کنند
همین فردا اگر اعلام کنید حجاب اجباری نیست بعد از 7-8 ماه بیشتر خانمها ترجیح میدهند حجاب داشته باشند / اجبار همیشه جواب منفی یا کوتاه مدت داده است/
عکسایی که از دوران باستان به تصویر کشیدین که اغلب آقا بودن
بله پوشش زن ایرانی از ابتدا پوشیده بوده و برسرشون حتی شده یک کلاه می ذاشتن و این موضوع اصلا ربطی به ورود اسلام به ایران نداره
مگه ما قبل از اسلام تاریخ داریم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
چرا خبری از چادر مشکی نیست؟
مطلب بسیار بسیار جالبی بود . این مطلب جذاب نشان می دهد اسلام نبوده که پوشش را به ایرانیان هدیه کرده . ایرانیان همواره نجیب یوده اند . . .
تابناک عزیز ببین این به ذات این آدم ها بر نمی گردد ، مطمئن باش اگر آنها در جای گرم تری زندگی می کردند نوع پوشش آنها فرق داشت. مردمان کردستان روزی که با کلاه و شال کمر و ... خود را پوشش می دادند ولی امروز باتوجه به تغییرات اقتصادی و اقلیمی و ... دیگر از آن لباس ها خبری نیست و چه بسا موجب مشکلاتی هم شود. مثلا من زیر کولر نشتم چه نیازی به اون کلاه و شال کمر کردی هست غیر از اینکه باعث مشکلاتی برای خودم و دیگران می شوم نفع دیگری ندارد. پس کمی منصفانه تر قضاوت کنید
مشکل حجاب اجباریست نه اصل حجاب
کمی به کتب مینیاتور رجوع کنید معلوم میشه
ما كه اصلا تو اين عكسا يه تار مو نديديم ... !!!
این خانمهایی که عکسشان را منتشر کرده اید که حجاب درستی ندارند؟
چه هدفی را دنبال میکنید؟ اشاعه حجاب آمریکایی؟
تو عکسهاتون حجاب های قبل از ورود اسلام کامل تر هست خداییش خوب توجه کنید!
در آثار به جا مانده كاملاً تفاوت فرهنگ ايران و اروپا در پوشش مشخص است. يونانيان و روميان عموماً نيمه برهنه بوده‌اند اما در ايران پوشش كامل براي مردان و زنان وجود داشته است. جاي سؤال دارد كه مدعيان ملي‌گرايي و ايران باستان چرا در اين مورد به فرهنگ باستاني و تاريخي ايران تأسي نمي‌كنند؟
اولین عکس عشایری که نشان داده اید واقعا اسلامی است؟
124000 پیامبر از طرف خدا آمده است تا به انسان ها علم و تزکیه بیاموزند.
مرد مومن کجای کاری تا همین دویست سال پیش هم در اروپا شما بی حجاب نمی دیدید تمامی زنها در عکس هاو نفاشی های موجود با کلاه و یا روسری بوده اند همه این بی بندوباری ها در این صد سال اخیر شروع شده است حالا شما رفتی دنبال چندین قرن پیش
بسی استفاده کردیم
در فرهنگ واژه‏نامه فارسى ميانه (پهلوى) ص‏94 (از انتشارات دانشگاه تهران) به واژه «چِوَتور» (چادر) برمى‏خوريم به معنى لباس و پوشش كه از واژه‏هاى پهلوى است و نشان مى‏دهد كه چادر از ابتداى دوره ساسانيان و حتى قبل از آن دوره كاربرد داشته است زيرا براى آن واژه‏اى به وجود آمده است و آن را به كار مى‏برده‏اند.
از سروده‏هاى فردوسى در شاهنامه اين نتيجه به دست مى‏آيد كه از ابتداى تاريخ يعنى از دوران پادشاهى جمشيد و فريدون، زنان ايران «پوشيده روى» بوده‏اند چنان كه در گرفتار شدن دو خواهر جمشيد به دست ضحاك، مى‏گويد:

دو پاكيزه از خانه جَمِّشيد
برون آوريدند لرزان چو بيد
كه جمشيد را هر دو خواهر بُدَند
سرِ بانوان را چو افسر بدند
ز پوشيده‏رويان يكى شهرناز
دگر ماهرويى به نام اَرنواز
به ايوان ضحاك بردندشان‏
بدان اژدها فَش سپردندشان‏
و نيز در پيامى كه منيژه به بيژن مى‏دهد آمده است:

به پرده درون دخت پوشيده روى‏
بجوشيد مهرش بر آن مهرجوى‏
پس نتيجه مى‏گيريم كه زن ايرانى از همان دوران باستان، پوشيده‏رويى و حفظ حجاب را يك نوع وظيفه اخلاقى و سنتى خود مى‏داند.
سنت ملى ايران باستان، بر اين اساس استوار بوده كه زن‏ها و مردهاى غير محرم با يكديگر اختلاط نداشته باشند. در تصوير يكى از قطعات فرش كشف‏شده در تپه پازيريك در دامنه كوه آلتائى 19 كيلومترى مرز مغولستان كه در سال 1328 خورشيدى در كاوش‏هاى باستان‏شناسى به وسيله هيئت علمى روسى به دست آمده دو خاورشناس (آقايان بارنت و داتسون)، رؤساى هيئت بريتانيايى مى‏نويسند: «نقش روى هر مربع صحنه‏اى است مشتمل بر تصوير دو ملكه كه چادر بر سر دارند و مراسم مذهبى را انجام مى‏دهند، اين گونه صحنه‏ها بر روى نقوش مهرهاى پارسى عهد هخامنشى ديده شده است.»
در خصوص حجاب نكته‏هاى ديگرى نيز وجود دارد كه يادآورى آن لازم است:
به طورى كه از اوستا و كتاب‏هاى ديگر دينى ايرانيان باستان و مندرجات آنها و نيز اندرزنامه‏هاى دينى و اخلاقى گوناگونى كه وجود داشته، استنباط مى‏شود هر چند كه رعايت حجاب در هيچ يك از دوره‏هاى ايران پيش از اسلام تكليف و دستور دينى نبوده است اما جامعه ايرانى از دوران‏هاى باستان، حفظ حجاب و «پوشيده‏رويى» را يك نوع وظيفه اخلاقى و سنتى مى‏دانسته‏اند كه رعايت آن به تدريج جزو سنن ملى و وظيفه اخلاقى جا افتاده و پايدار مانده است.
علاوه بر اين سنت ملى، پايه زندگانى خانوادگى جامعه ايرانى، هميشه بر اين استوار بوده كه زن‏ها با مردها آميزش نداشته باشند و طرز زندگى در خانه‏ها هم به صورت بيرونى و اندرونى بوده است و اگر مى‏بينيم كه در شاهنامه اغلب نام «پسِ پرده» برده مى‏شود، بيشتر منظور همين بوده است:

پَسِ‏پرده تو يكى دختر است‏
شنيدم كه تخت مرا درخور است(20)
در مجموع، حقوق زن در دوران پيش از اسلام، كارنامه درخشانى نداشته است. در ايران قبل از اسلام، تضاد و اختلاف طبقاتى وجود داشته و در زمان ساسانيان بر رعايت نظم و سيستم طبقاتى شديداً تأكيد مى‏شده است. مردم در جامعه ساسانى، به چهار طبقه روحانيان، جنگاوران، كشاورزان و پيشه‏وران تقسيم شده بودند و افراد هر طبقه ملزم بودند كه فقط با اعضاى طبقه خودشان ازدواج كنند. هر چند اكثريت توده‏هاى مردم، چه مرد و چه زن، هر دو برده‏وار زندگى مى‏كنند و ستمكش و بينوا در آتش بيداد طبقاتى مى‏سوزند، اما باز هم اين زن است كه سهم بيشترى از نامرادى‏ها، ناگوارى‏ها و اسارت‏ها را به دوش مى‏كشد. بعضى از مورخان سعى كرده‏اند كه سلطنت پوراندخت و آذرميدخت را در اواخر عهد ساسانى نشانى از جاه و مقام و منزلت زنان برشمارند، اما اكثر صاحب‏نظران، نابسامانى و مغشوش بودن وضعيت عامه زنان را مد نظر دارند.
در اسلام، پاداش الهى به زن و مرد مسلمان شايسته و نيكوكار، يكسان است‏
آنگاه كه خورشيد اسلام درخشيدن آغاز كرد، زن ايرانى مسلمان نيز دريافت كه در پرتو اين دين حيات‏بخش و زندگى‏ساز، مى‏تواند پاسخى براى مشكلات خود بيابد. در انديشه ناب اسلامى، مرد و زن پايگاه يكسانى دارند و بار امانت الهى در اين دين حنيف بر دوش نوع انسان است و حمل اين امانت، همان گونه كه مرد را در بر مى‏گيرد، زن را نيز شامل مى‏شود و بدين سان است كه زن مسلمان ايرانى سر تعظيم خود را در طى قرون و اعصار به پيشگاه اين دين فرود آورده است. آيات زيادى در قرآن كريم وجود دارد كه مبيّن اين حقيقت است: مرد بودن يا زن بودن، در جوهره و ذات انسانى راهى ندارد و مرد و زن از جنس واحدى هستند. آيه‏اى از قرآن مجيد در بيان اينكه خداوند متعال به زنان و مردان شايسته به يك ميزان پاداش عطا مى‏فرمايد، ما را كفايت مى‏كند:
«اِنَّ الْمُسْلِمينَ وَ الْمُسْلِماتِ وَ الْمُؤمِنينَ وَ الْمُؤمِناتِ وَ الْقانِتينَ وَ الْقانِتاتِ وَ الْصَّادِقينَ وَ الْصَّادِقاتِ وَ الْصَّابِرينَ وَ الْصَّابِراتِ وَ الْخاشِعينَ وَ الْخاشِعاتِ وَ الْمُتَصَدِّقينَ وَ الْمُتَصَدِّقاتِ وَ الْصَّائِمينَ وَ الْصَّائِماتِ وَ الْحْافِظينَ فُروُجَهُمْ وَ الْحافِظاتِ وَ الْذَّاكِرينَ اللَّه كَثيراً وَ الْذَّاكِراتِ اَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَ اَجْرَاً عَظيماً؛(21)
همانا مردان مسلمان و زنان مسلمان، مردان مؤمن و زنان مؤمن، مردان اهل طاعت و عبادت و زنان اهل طاعت و عبادت، مردان راستگو و زنان راستگوى، مردان صابر و زنان صبرپيشه، مردان خداترس و خاشع و زنان خداترس و خاشع، مردان مسكين‏نواز و زنان خيّر، مردان روزه‏دار و زنان روزه‏دار، مردان خوددار از تمايلات حرام و زنان باحفاظ و باعفت، مردانى كه بسيار ياد خدا مى‏كنند و زنانى كه بسيار ذكر خدا مى‏گويند، براى همه آنها، خداوند مغفرت و پاداش بزرگ، مهيا ساخته است.»
گزارش خوبي بود. ممنون
به عنوان یک زرتشتی خواهش می‌کنم ابتدا تحقیق کنید و سپس بنویسید. در گاتها که سروده‌های زرتشت می‌باشد آزادی انتخاب داده شده است و در سایه همین آزادی انتخاب ( نه زور ) بوده که زرتشتیان از هزاران سال پیش پوشش مناسب داشته‌اند. ضمناً بهیچوجه موبدان هم اکنون به شکلی که نوشته‌اید ( حتی یک تار مو پیدا نباشد ) نه تنها اصرار ندارند بلکه حق هم ندارندچنین اظهار بکنند زیرا برخلاف آموزه‌های زرتشت در خصوص حق انتخاب و آزادی می‌باشد.لطفاً نقل قول غلط از ادیان دیگر برای توجیه نفرمائید.
با تشکر
ولي باز دليل نمي شه كه اجباري باشه
ولي يه چيز رو يادت رفت بگي و اونهم اينكه در تمامي اين دوراني كه شما گفتي زنها در انتخاب حجابشون آزاد بودن
خداییش حجاب دختران تهرانی وامروزی قابل قبول ترازاین عکسهابودهیچکدام حجاب نداشتندهمه گیسهاشون روریخته بودندبیرون
ايرانيان قوم با شعوري هستند كه حتي مورد تمجيد رسول خدا (ص) قرار گرفته اند اي كاش عده اي به تصور خود اين شعور را زير سوال نبرند كه همين شعور پاسخ سختي به انان خواهد داد
به نام خدا

مطلب خوبی بود دست شما درد نکنه ولی یک اشکال خیلی بزرگ داشت:
خبری از چادر نبود؟!!
سوال؟ مگه حجاب با چادر را اسلام پایه گذاری نکرده ؟
اطلاعات خوب و مستندي است اما در دوره اسلامي توضيحات بيشتري نياز دارد بعبارتي خواننده اين مطلب كشش جالبي حس ميكند كه آن هم به خاطر علافه به مطالب دوران باستان ايران زمين و وضعيت اسفبار حجاب جامعه امروز ايران و جوامع بي بندو بار غربي است.
لطفاً با توجه تحقيقي كه انجام داده ايد و غير مستقيم وضعيت بد حجاب امروز را گوشزد ميكنيد مطلب را به اتمام برسانيد و شفاف كنيد كه :
با توجه به اين پيشينه كهن در اهميت دادن به وضعيت پوشش و حجاب و توجه به عفت و پاكدامني زنان و .... چرا جامعه اسلامي امروز از نظر حجاب منزجر كننده است؟ آيا يك مصونين ادست رفته نيست؟ آيا فراموشي استقلال فرهنگي و عرق ملي نيست؟ آيا ......
چیه . بعد 6 ماه تازه رسیدی به حرف من ؟ حتما تا حالا عشایر رو ندیده بودی . من همون موقع گفتم حجاب قبل انقلاب حجاب بود و الان پوشش اجباری ... . حجابی که از روی شعور باشه رضا خان نمی تونه از سر کسی در بیاره و پوشش اجباری رو باید به زور سر کسی نگه داری . گیریم اون موقع 20 درصد جامعه هم بد حجاب بودند . الن می تونید بگید چند درصدند ؟
خواهرم دل مهدی را خون نکن..
محض رضای خدا حجابت را حفظ کن..
امام صادق ع..
ای شیعیان مایه زینت ما اهلبیت باشید نه مایه شرمندگی ما..
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار