33% تخفیف!

دانلود کتاب صوتی تاریخ مختصر احزاب سیاسی ایران انقراض قاجاریه،ملک الشعرای بهار دو جلدی

قیمت اصلی تومان60,000 بود.قیمت فعلی تومان40,000 است.

دسته:

توضیحات

کتاب صوتی تاریخ مختصر احزاب سیاسی ایران انقراض قاجاریه

*

تاریخ مختصر احزاب سیاسی ایران انقراض قاجاریه

*

مجموعه ایست به قلم ملک الشعرای بهار، که سرآغازش همراه است با پایان دوره حکومت سلسله قاجار، شکل گیری انقلاب مشروطه و پیروزی مشروطه خواهان. در کتاب حاضر از اتفاقات و حوادث سیاسی و برخی سیاست های خارجی که در دوران پادشاهی احمد شاه قاجار و شکل گیری مشروطیت در ایران، تا پایان مجلس چهارم در سال ۱۳۰۲ به وقوع پیوسته، اطلاعات مختصر اما اساسی به مخاطب ارائه خواهد شد.

نگاهی به فعالیت ها و امور مختلفی که در کنار یکدیگر سرنوشت جامعه را تحت تاثیر قرار داده و تاریخ یک ملت را رقم زده اند، ماجراهایی که درس هایی عظیم در دل نهفته دارند و می توانند تلنگر و عبرتی باشند برای آیندگان.

گزیده ای از کتاب

من خدای را به شهادت می طلبم که این تاریخ را تنها برای خدمت به افکار عامه و ضبط وقایع کشور نوشته ام و ذره ای قصد انتقام یا انتقاد در نوشته مزبور نداشته ام و از خوانندگان خواهش دارم، خود را از این پندار و خیال خالی کنند، سپس سراپای این تاریخ را به نظر بی طرفی در آورند، آن گاه به خوبی خواهند دید که مراد نویسنده تنها ضبط حوادثی بوده است که خود در آن ها شرکت داشته و قصدش خود ستایی یا مذمت دیگری نبوده و نیست و همچنین در قضایای مربوط به سیاست خارجی با کمال بی طرفی، هرچه را حقیقت می دانسته ام، بدون ملاحظه و جانبداری نوشته ام، نه با این یک سازشی دارم و نه از آن دیگر کدورت و رنجشی، همه را به دیده دوستی می نگرم و هیچ وقت در گفتن حق، از طریق حقیقت پژوهی نمی گذرم.

روز نهم آبان ۱۳۰۴ با تصویب ماده واحده‌ای در مجلس شورای ملی ایران، رسماً انحلال سلسله قاجار اعلام شد.

سرانجام در نهم آبان ۱۳۰۴، ماده واحده‌ای توسط سید محمد تدین، نایب رئیس مجلس شورای ملی که از هواداران رضاخان بود، به مجلس ارائه گردید که در آن، خلع قاجاریه از سلطنت و سپردن حکومت موقت به رضاخان خواسته شده بود. این ماده واحده در همان روزِ طرح، در مجلس تصویب شد.

۱۰ روز پس از خلع احمدشاه از سلطنت، سفیر انگلستان نزد رضاخان رفت و طی یادداشتی از سوی دولت انگلستان حکومت وی را به رسمیت شناخت. فردای همان روز نیز سفیر شوروی نزد رضاخان رفته و به رسمیت شناختن حکومت او را توسط دولت متبوعش اعلام کرد.

با این حمایت همه‌جانبه از سوی دولتهای بزرگ خارجی، رضاخان روز ۱۵ آذر ۱۳۰۴ مجلس مؤسسان را با نطق خود افتتاح کرد. این مجلس پس از یک هفته بحث، رضاخان را به پادشاهی ایران برگزید و سلطنت را در خانواده او موروثی کرد.