فؤاد ایزدی:

گام چهارم نباید با قدم‌های لاک پشتی برداشته شود

کدخبر: 2333301

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با انتقاد از کندی اجرای گام های اول تا سوم کاهش تعهدات برجامی گفت: اگر گام چهارم با قدم‌های لاک پشتی برداشته شود، در عمل تأثیر لازم را نخواهدداشت و طرف مقابل آن را به نوعی بلوف از سوی ایران تعبیر می‌کند.

فؤاد ایزدی عضو هیات علمی دانشگاه تهران، در برنامه «رویداد» رادیو گفت‌وگو، با اشاره به تاکیدات رئیس جمهور مبنی بر رفع محدودیت های پژوهش هسته ای کشورمان اظهار کرد: دانشمندان هسته ای به زودی بر سر کار خود باز می گردند و ایران به کشوری معمولی در حوزه هسته ای تبدیل می شود؛ بدین معنا که محدودیت های ذیل برجام را نخواهیم داشت.

وی با تاکید بر اینکه پژوهش هسته‌ای نقض ان پی تی نیست و هیچ معاهده ای در سطح پژوهش برای ایران وجود ندارد، گفت: بیانیه صادر شده باید واقعی باشد؛ بدین معنا که ایران به واقع به سمت سرعت دادن برنامه صلح آمیز هسته ای پیش رود؛ ولی اگر بیانیه در حد حرف باقی بماند و فعالیت ها گسترده نباشد، طرف مقابل احساس می کند ایران بلوف می زند و این در راستای منافع ملی کشور نیست.

ایزدی ادامه داد: فرانسوی ها به قول خود عمل نکرده و چند سال معطل میوه های برجام هستیم و به نظر می رسد باید با سرعت بیشتری در حوزه پژوهش قدم برداریم و خروج خود را از برجام سرعت بخشیم.

این استاد دانشگاه افزود: اگر حرکت ها کند و قدم ها لاک پشتی برداشته شود، در عمل تاثیر لازم را نخواهد داشت.

ایزدی در پاسخ به این سوال که آیا ایران گام چهارم را نیز بزودی برمی دارد، گفت: عدم محدودیت در حوزه هسته ای ذیل گام سوم است و قرار بود گام چهارم بعنوان گام آخر باشد ولی با توجه به کندی قدم های قبلی، نمی دانیم تا زمان خروج چند از برجام، چند گام دیگر در حال طراحی است.

وی خاطرنشان کرد: آمریکایی ها از یکسو از مذاکره سخن می گفتند ولی با میانجی گری فرانسه نه تنها به طرح فرانسوی پاسخ مثبت ندادند، بلکه به فرانسوی ها جواب رد دادند که نشان می دهد امریکا به واقع علاقمند به مذاکره نیست.

خبرگزاری فارس

ارسال نظر: