Mazdak Abaee PMP®, PBA®, PSM I, PSPO I’s Post

View profile for Mazdak Abaee PMP®, PBA®, PSM I, PSPO I

Business Development Manager

دشوارنویسی و ارتباطات حرفهای کماثر یا بیاثر - ساده، کوتاه، محترمانه و گویا بنویسیم دیروز از مقابل یک شعبه بانک که جابجا شده بود رد شدم روی شیشه نوشته بود: «به دلیل تصمیمات متخذه شعبه به ...... انتقال یافتهاست« یاد مصاحبهای افتادم که چند سال پیش شنیدم – ممکنه برخی جزییات به دلیل گذشت زمان چندان دقیق نباشد مصاحبه شونده که استاد ادبیات یا تاریخ بود اعتقاد داشت: در دورهای از تاریخ ایران منشیان دربار به دلیل تسلط بر خواندن و نوشتن در دربار پادشاهان، والیان و امیران ارج و قربی پیدا کردند و طبقه اجتماعی جدیدی را تشکیل دادند و چون نگران از دست دادن این ارج و قرب بودند دشوارنویسی و دشوارگویی را آغاز کردند تا متونشان برای همگان به سادگی قابل فهم و درک نباشد و ورود به حرفه و طبقه جدید اجتماعی تحت کنترل و نفوذ ایشان باقی بماند و این سرآغاز دشوار و پیچیده نویسی متون و نامههای رسمی و اداری بود که هنوز هم نمونههایی از آن را شاهد هستیم حتی در یک اعلام تغییر محل ساده (به طور طبیعی شعبه خودش جابجا نشده و کسی این تصمیم رو گرفته اما فارغ از تصمیم و تصمیمگیرنده برای مشتری فقط محل جدید شعبه اهمیت دارد و پیشنیاز و پسنیاز چندان اهمیتی نداره). نمونههایی از آن عبارتند از: امر به ابلاغ فرمایند ایفاد میگردد توضیح موارد واضح یا اضافی در مکاتبات و نظایر آن ادامه در کامنت

Mohammadali Majidian

FOUNDER & CEO at SAMAN IDEA .N.S CO. Doctor of Philosophy - PhD Candidate in Industrial Engineering

3y

این از اون پست هایی که آدم باید قبل از نوشتنش حسابی فکر کنه مهندس

Like
Reply

روزهای نخست همکاری با شما، متهم به بی ادبی لحن نامه ها شدم تا اینکه من هم نامه هایم را با تقدیم احترام مضاعف ایفاد نمودم! در همین زمینه داستان مستوفی ها هم جالب است. برای حفظ شغل خانوادگی، تنها پسرانشان از نحوه حساب نویسی ایشان سر در می آوردند.

Hossein Djahedi

System Analyst at Volkswagen AG

4y

این رو هم اضافه بفرمائید !پیرو مکاتبات معنونه :))

فارغ از ریشه تاریخی و اجتماعی این نوع نگارش یا حتی درستی گفتههای نقل شده در بالا و حتی اشتباه برداشت من به عنوان بازنشر دهنده، شاید تمرکز بر سادهنویسی و در عین حال نگارش درست و محترمانه به طور قابل ملاحظهای ارتباطات حرفهای را تسهیل کند.   ساده، کوتاه، محترمانه و گویا بنویسیم.   پیچیده، دشوار و طولانینویسی یا توضیحات غیر ضروری ارزش افزودهای ندارد تنها باعث خستگی مخاطب و رها شدن نوشته در میانه خواندن میشود.

See more comments

To view or add a comment, sign in

Explore topics