معرفی رابط RJ45

نویسنده HostiranAdmin 1398/04/15 0 نظر وبلاگ,

معمولاً، اطلاعات در طول کابل‌ها ارسال می‌شوند. برای دسترسی به این اطلاعات، شما نیاز به اتصال صحیح به رابط یا کانکتور RJ45 دارید. کابل شما باید به کانکتور ختم شود، که برای این اتصال (کابل به کانکتور) نیاز به جک دارد. حال این سؤال مطرح می‌شود، RJ45 چیست؟ RJ45، کانکتور فیزیکی استاندارد در کابل‌های شبکه است که به‌صورت خاص، در شبکه‌های اترنتی استفاده می‌شود. و عدد «45» تعداد استانداردهای رابط است. به تازگی، کانکتورهای RJ45 همراه کابل اترنت و شبکه دیده می‌شوند. کابل‌های اترنت با کانکتور RJ45، کابل‌های RJ45 نامیده می‌شوند. کابل‌های اترنتی جدید دارای پلاگین پلاستیکی کوچک در دو سمت کابل هستند. پلاگین داخل جک‌های RJ45 دستگاه‌های اترنت می‌رود. در ادامه، به معرفی این رابط و جزییات مربوط به آن می پردازیم.

 

رابط RJ45 چیست؟

رابط RJ45، رایج‌ترین کانکتور زوج به هم پیچیده (twisted-pair) در کابل‌ها و شبکه‌های اترنت است. «RJ»، به معنای «جک ثبت شده»، رابط استاندارد شبکه‌های مخابراتی است. کانکتورهای فیزیکی، که جک‌های ثبت شده «registered jacks» از آن‌ها استفاده می‌کنند، اغلب کانکتورهای مدولار و کانکتور از نوع روبان مینیاتوری 50 پین هستند. کانکتور RJ45، پلاگین و جک مدولار از نوع 8-موقعیت، 8-تماس (8P8C) است که اغلب کامپیوترهای موجود در شبکه‌های محلی اترنتی (LAN)را به یکدیگر ارتباط می‌دهد. پلاگین کابل RJ45 از جنس پلاستیک با 8 پین روی پورت آن است. 4 پین برای ارسال و دریافت، و 4 پین دیگر در تکنولوژی‌های دیگر یا دستگاه‌های شبکه قدرت کاربرد دارند.

 

 کد رنگ در رابط RJ45

همان‌طور که میدانید، دو طرح سیم‌کشی وجود دارد: T568A و T568B، که این طرح‌ها برای اتصال کابل زوج به هم پیچیده به رابط کانکتور استفاده می‌شوند. زمانی که کانکتور RJ45 به کابل متصل می‌شود، این دو استاندارد مشخص می‌کنند که 8 سیم چگونه کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. این آرایش‌های سیم‌کشی، هر یک رنگ‌بندی خودشان را دارند و برای اطمینان از سازگاری الکتریکی، پیروی از قوانین رنگ بسیار مهم است. تفاوت‌های T568A و T568B در شکل زیر نشان داده شده است.

طبق دو استاندارد ذکر شده، دو مدل اتصال وجود دارد. T-568B رایج‌ترین استاندارد است، به طوری که بیشتر دستگاه‌ها این استاندارد را پشتیبانی می‌کنند. اگر دو سمت پچ کوردها، یک استاندارد داشته باشند، اتصال مستقیم است. هر دو استاندارد (T568A و T568B) می‌توانند برای کابل مستقیم استفاده شوند.  اگر اتصال مستقیم نباشد، متقاطع است. برخی کاربری‌های شبکه نیاز به اتصال متقاطع دارد، که کانکتور T-568A در یک سمت و اتصال T-568B در سمت دیگر است. زمانی که روتر، هاب یا سوئیچ وجود ندارد، این نوع کابل، معمولاً برای ارتباطات مستقیم کامپیوتر به کامپیوتر استفاده می‌شود.

 

 مقایسه کانکتورهای RJ45 و RJ11

تفاوت RJ45 و RJ11 چیست؟ کانکتورهای دیگر، رابط RJ45 را شبیه‌سازی می‌کنند و رابط RJ11، که در کابل‌های تلفنی استفاده می‌شوند، یکی از این کانکتورها است. شباهت زیاد این دو کانکتور، تشخیص آن را برای افراد معمولی سخت می‌کند. RJ11 کانکتور مدولار 6P2C  (6 موقعیت 2 تماس) است، که تنها از 6 موقعیت به جای 8 موقعیت استفاده می‌کند.

 

RJ45 و RJ11 دو جک رایج هستند که هر یک هدف خود را دارند. بزرگ‌ترین تفاوت این دو، تفاوت در کاربری است. RJ45 در شبکه استفاده می‌شود، جایی که شما کامپیوترها یا دیگر اجزای شبکه را به یکدیگر متصل می‌کنید. RJ11 کانکتور کابل است که در مجموعه تلفنی استفاده می‌شود. علاوه بر کاربری، تفاوت دیگر این دو کانکتور تعداد سیم‌ها در کانکتورها است. اگر به هر دو کانکتور از نزدیک نگاه کنید، مشاهده می‌کنید که در RJ11 تنها چهار سیم است در حالی که 8 سیم در RJ45 وجود دارد. به طور کلی، کانکتور RJ45 کمی بزرگ‌تر از RJ11 است. می‌توان نتیجه گرفت که شما نمی‌توانید کانکتور RJ45 را در اسلات RJ11 قرار دهید ولی برعکس آن امکان پذیر است. اگرچه کوچکی RJ11، جاسازی آن را در اسلات RJ45 راحت‌تر می‌کند، ولی این کار پیشنهاد نمی‌شود چون ممکن است دستگاهی که با اسلات RJ45 تطبیق دارد، آسیب ببیند. با دانش و آموزش مناسب، برخی افراد قادر بوده­اند از RJ45ها به جای RJ11ها استفاده کنند. در حال حاضر، جک‌های RJ45 معمولاً در پریز خانه‌ها قرار می‌گیرند تا تعداد سیم‌ها کاهش یابند.

 

انواع کابل اترنت RJ45

کابل‌هایی که در دو سمت، کانکتور RJ45 دارند، کابل‌های اترنتیRJ45  نامیده می‌شوند. Cat5، Cat6 و Cat7 رایج‌ترین کابل‌های اترنتی RJ45 هستند که در شبکه‌های امروزی استفاده می‌شوند.

 

کابل Category 5

کابل Cat5 در فرکانس 100 مگاهرتز ارسال و سرعت خط 100 مگابیت بر ثانیه (Mbit/s) را تأمین می‌کند. Cat5 از دو زوج به هم پیچیده (4 اتصال) تا حداکثر فاصله 100 متر استفاده می‌کند. مشخصات Cate5e با ویژگی‌ها و استانداردهای سخت‌تر معرفی شد. استاندارد جدید، نیاز به کابل‌های جدیدی داشت که تمامی 4 زوج به هم پیچیده را شامل می‌شود. در فواصل کوتاه، تحت شرایط سیگنال ایده‌آل و فرض اینکه 4 زوج وجود دارد، پچ کابل Cat5 و Cat5e قادر به ارسال سرعت گیگابیت هستند. اترنت گیگابیت (Gigabit Ethernet) از طرح کدگذاری بهینه، به‌خصوص در شرایط تلورانس‌های سیگنال، استفاده می‌کند.

 

Category 6

کابل Cat6، سازگار با Cat5e است. این سری از کابل‌ها، استانداردهای سختگیرانِ و روکش بهتری نسبت به سری قبل خود دارند. کابل Cat6 به‌عنوان استانداردی برای اترنت گیگابیت طراحی شد و سرعت‌هایی تا 1000 مگابیت بر ثانیه را در فرکانس 250 مگاهرتز تأمین می‌کند. با کاهش حداکثر فاصله کابل از 100 به 55 متر، این کابل‌ها از سرعت 10 گیگابیت پشتیبانی می‌کنند. کابل‌های Cat6a فرکانس را به دو برابر، یعنی 500 مگاهرتز، افزایش می‌دهند، و این افزایش در حالی است که تداخل نویز را با روکش فویل زمین شده کاهش می‌دهد.

 

Category 7

کابل‌های Cat7 به‌صورت خاص برای پشتیبانی از سرعت‌های 10 گیگابیت طراحی شد و در فرکانس‌هایی تا 600 مگاهرتز کار می‌کنند. این کابل دارای روکش جداگانه برای هر یک از چهار زوج است. Cat7 تا فاصله 100 متر را پشتیبانی می‌کند، و با سریع‌های Cat5 و Cat6 سازگار است. Cat7a فرکانس را تا 1000 مگاهرتز افزایش می‌دهد، و از سرعت‌های آتی 10/40 گیگابیت پشتیبانی می­‌نماید.

 

نتیجه‌گیری

کانکتورهای RJ45، بخش اصلی اتصال اترنت است که صوت و داده را انتقال می‌دهد. این کانکتورها، جایگزین کوچک‌تر و ارزان‌تری نسبت به روش‌های قدیمی هستند. روش ساده plug-n-play، سختی نصب را نیز کاهش می‌دهد. در مقایسه با RJ11، RJ45 کاربردهای بیشتری دارد. این کاربردها عبارت‌اند از شبکه اترنت، مخابرات، اتوماسیون کارخانه و موارد دیگر. این کانکتورها اغلب در دستگاه‌های شبکه شامل کابل‌های اترنت، مودم‌ها، کامپیوترها، لپ‌تاپ‌ها، پرینترها استفاده می‌شود.

افزودن نظر

LiveZilla Live Chat Software