مارادونا و اعتیاد خبر فوت مارادونا

مارادونا: مواد مخدر زندگی من را نابود کرد

پایان اسطوره آرژانتینی فوتبال؛ مارادونا درگذشت

    ۱مارادونا فوت کرد؛ چهارشنبه 5 آذر خبر فوت مارادونا دنیا را لرزاند: « دیه ‌گو مارادونا اسطوره فوتبال جهان، در ۶۰ سالگی به علت حمله قلبی درگذشت». این ستاره بی‌بدل فوتبال بعد از یک جراحی دشوار، دچار مشکلات قلبی و تنفسی شد؛ از دنیا رفت و چراغ عمر یک قهرمان آرژانتینی، برای همیشه خاموش شد. در ادامه نگاهی داریم بر زندگی فوتبالی ماردونا و اعتیادش؛ سپس از حواشی و خبرسازی‌اش می‌گوییم؛ حتی در مراسم تدفین.

    خبر ف.وت مارادونا تابوت مارادونا و اعتیاد مراسم خاک سپاری
    هزاران نفر در مراسم خاک‌سپاری مارادونا شرکت کردند

    بی‌شک 25 نوامبر 2020، تاریخ فوت مارادونا، در دفتر خاطرات فیفا و فوتبالیست‌ها، صفحه‌ای مهم و غمگین است. دیه گو آرماندو مارادونا هم اعجوبه فوتبال بود؛ هم چموش، هم معتاد و البته گاهی شرم‌آور. یک آرژانتینی کله خراب که در زندگی 60 ساله خود کلی داستان‌های خواندنی برای طرفدارهایش درست کرد. حالا امروز 5شنبه 26 نوامبر 2020، بعد از عمری جنجال‌آفرینی، در تابوت خود آرام‌ گرفته و میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان، عزادار کرده است.

    قهرمان آرژانتینی در اوج
    داستان زندگی مارادونا از قهرمانی تا اعتیاد مارادونا
    از تولد دیه گو فقیر تا مرگ مارادونا و اعتیاد

    نگاهی به زندگی و اعتیاد مارادونا

    مارادونا یک فوتبالیست همه فن حریف بود؛ کارهایی می‌کرد که به او نابغه می‌گفتند اما در عین حال گاهی حواشی بدی هم درست می‌کرد. اگرچه نامش همیشه قدرت و هوش یک فوتبالیست تیزپا را به یاد می‌آورد اما این تندیس برجسته، چندین لب‌پریدگی داشت که برای یک پیش‌کسوت فوتبال انتظار نمی‌رفت. مهم‌ترین آنها اعتیاد مارادونا بود.

    آرژانتین قهرمان جام جهانی و مارادونا کاپیتان بی بدل

    داستان اعتیاد مارادونا از کجا شروع شد؟

    همیشه وقتی حرف اعتیاد می‌شود، فقر یا رنجش از یک گوشه داستان بیرون می‌زند. در داستان اعتیاد مارادونا هم، فقر از دوردست‌ها موج می‌زند. هرچند غرق در ثروت، از دنیا رفت اما 60 سال پیش در یکی از مناطق حاشیه‌ای فقیرنشین بوینس آیرس آرژانتین، به دنیا آمد؛ فوتبالیست جوانی شد و در ۴۹۱ بازی، ۲۵۹ گل زد؛ مشهور، دست‌نیافتنی و پولدار شد اما  از آن طرف بوم، در چاه اعتیاد افتاد و بسیاری از هوادارنش را ناامید کرد. مارادونا و اعتیادش همیشه درس عبرتی‌اند که بزرگترها به فرزندان جویای نام‌‌شان می‌دهند.

    مارادونا فوتبال را از زیر خط فقر آغاز کرد
    مارادونا فوتبال را از زیر خط فقر آغاز کرد

    زشت و قد کوتاه، تیزپا و خارق‌العاده

    اگر از چهره و هیکل خود راضی نیستید؛ دنبال راهی هستید که جلب توجه کنید و به همراه دوستان‌تان سیگار یا گل می‌کشید که بگویید: « خفن‌اید»؛ بهتر است چند لحظه وقت بگذارید و از مارادونا درس بگیرید. مارادونا در دوران نوجوانی و جوانی با قد کوتاه ۱۶۵ سانتیمتری، چهره زشت و هیکل پهن‌اش، حسابی دخترکش بود.

    مارادونا و اعتیاد از دوران جوانی
    مارادونا در عین شوخ و شنگی، اسطوره فوتبال بود

    چرا همه مارادونا را دوست داشتند؟

    تا زمانی که اعتیاد مارادونا آبرویش را نبرده بود؛ چابکی، تیزپایی، غیرقابل پیش‌بینی بودن و تکنیک‌های عجیب غریب‌اش، از او را ستاره‌ای بی‌بدل ساخته یود که هر دختری آرزو داشت، کنارش و هر پسری دوست داشت، جایش باشد. البته این‌ها تا زمانی بود که نام دیه گو مارادوا و اعتیاد با هم آمیخته نشوند.

    جرقه‌ای کوچک از درخشش‌های مارادونا

    • از 16 سالگی برای تیم‌ نوجوانان آرژنتونیوس جونیورز ۱۳۶ پیروزی ساخت.
    • یک بار دروازه پیتر شیلتون را با دست باز کرد اما داور ندید به او گیر نداد.
    • در ۹۱ بازی ملی ۳۴ گل برای آرژانتین زد.
    • سال 1986 کاپیتان نیم ملی آرژانتین بود و آنها را قهرمان جام جهانی کرد.
    • مارادونا در سال ۱۹۸۷ و ۱۹۹۰ ناپولی را قهرمان لیگ فوتبال ایتالیا و سال ۱۹۸۹ قهرمان جام یوفا کرد.
    اعتیاد مارادونا کاپیتان جام جهانی 1986
    آرژانتین همیشه به مارادونا قهرمان فوتبال افتخار می‌کند

    پولداری مارادونا و اعتیاد

    مارادونا با تیزپایی توانست، ثروتی افسانه‌ای برای خود فراهم کند؛ به‌طوری‌که توپ‌زنی‌ها زندگی او را از این رو به آن رو کرد و حواشی شروع شد.

    رکورد قراردادهای فوتبالی زیرپای مارادونا

     دیه گو مارادونا در دوران اوج و درخشش افسانه‌ای‌اش، 2 بار رکورد قراردادهای نقل و انتقال را شکست:

    • در  ۱۹۸۲ با ۳ میلیون پوند از بوکا جونیورز به بارسلونا
    • در 1984 با ۵ میلیون از بارسلونا به به ناپولی

    مطلب پیشنهادی: دوران حساس زندگی بعد از ترک اعتیاد

     

    شروع اعتیاد مارادنا با همکاری با باند مافیای ایتالیا
    اعتیاد مارادونا از همکاری با مافیای ایتالیایی مواد مخدر شروع شد

    مافیای ایتالیا، مارادونا و اعتیاد

    اوضاغ خوب پیش‌ می‌رفت و مارادونا همه چیز داشت، جز یک زندگی عادی. قهرمان در اوج بود تا این‌که باد شهرت، گرمای زندگی پرحاشیه او را سرد کرد. در سال 1991 مشخص شد مارادونا و اعتیاد رابطه‌ای در هم گره خورده دارند. قهرمان پرآوازه فوتبال درگیر مافیای مواد مخدر شده بود.


    در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید:

    انواع اعتیاد به موادی که فکرش را نمی‌کنید!

    موثرترین روش درمان اعتیاد چیست؟


    اعتیاد مارادونا در اوج قهرمانی
    در اوج قهرمانی فوتبال اعتیاد مارادونا جنجالی شد

    تست اعتیاد مارادونا: کوکائین مثبت

    آبروریزی اسطوره فوتبال زمانی با افتخاراتش آمیخت که پلیس او را دستگیر کرد و تست اعتیاد مارادونا، مثبت اعلام شد. قهرمان کوکائین می‌زد! مقامات فوتبالی سریع او را از زمین فوتبال دور کردند. او دیگر اجازه بازی نداشت. اسطوره از مسابقات و لیگ‌ها محروم شد.

    بازی مافیا از ایتالیا تا آرژانتین

    بعد از جنجالی شدن مارادونا و اعتیادش در سال 1991، پلیس ایتالیا مکالمات تلفنی او را شنود کرد. تماس‌هایش برای او مدارک سنگینی جور کرد. افراد بانفوذ او را از ایتالیا فراری دادند اما بخت با ستاره قصه ما یار نبود. 2 هفته بعد، مارادونا و اعتیاد پر سر و صدای‌اش دوباره خبرساز شد. پلیس دیه‌گو را در آپارتمان بوینس آیرس‌اش با  1/5 کیلو کوکائین، گیر انداخت.

    ماردونا اعتیاد و مافیا
    ایتالیا1991: دستگیری مارادونا به دلیل ارتباط با باندهای مافیای مواد مخدر

    اعتیاد مارادونا: تست افیدرین مثبت

    سال 1994 وقتی در جام جهانی، همه منتظر جادوی رقص پا و توپ مارادونا بودند، رفتار عجیب و غریب‌اش جلوی دوربین‌های خبرنگاران ورزشی، تمام توجه‌ها را به خود جلب کرد. در اولین بازی به یونان، گل زد و دوید جلوی دوربین‌ها زیر لب حرف‌های نامربوط زمزمه کرد. گویا زیادی”های” بود؛ بازی سوم رقابت‌های 1994، هنوز شروع نشده بود که دلیل رفتار نادرستش معلوم شد: تک ستاره دوپینگ کرده بود و از بازی‌ها محروم شد.

    اسلحه کشیدن بر خبرنگاران

    هنوز داستان اعتیاد مارادونا از رونق نیافتاده بود که در سال 1994، فقط چند ماه قبل از بازی‌های جام جهانی؛ وقتی خبرنگاران، بدن ناآماده‌ دیه‌گو را با دوربین‌های خود شکار کردند؛ اسطوره بی‌کار نایستاد آنها را تماشا کند و باز در صفحه حوادث نامش درخشید. مارادونا به خبرنگاران شلیک کرد. هرچند ماجرا را توانست در دادگاه جمع‌و‌جور کند اما 24 ماه حبس تعلیقی محکوم شد.

    اعتیاد مارادونا
    1994: بعد از افتضاح افیدرین در جام جهانی امریکا، مارادونا را به آرژانتین برگرداندند

    1997: سومین تست اعتیاد مارادونا و اضافه وزن

    این‌بار، دیگر جنجال اعتیاد و مارادونا کار خود را کرد و او از بازیکنی فوتبال بازنشسته شد. دیه گو که اعتیاد خود را کنار نگذاشته بود؛ به صورت مداوم الکل و کوکائین مصرف می‌کرد؛ به طوری که وزنش بالا رفت و 128 کیلوگرم رسید. او سال ۲۰۰۴ برای اولین بار به حمله قلبی دچار و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شد. بای‌پس معده کرد که وزنش پایین بیاید؛ در نهایت مارادونا برای ترک اعتیاد سر از کوبا درآورد.


     در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید:

    معتاد موفق به ترک در آبمیوه فروشیمعتاد موفق به ترک، از کف خیابان تا مدیریت کارخانه

    خماری بعد مستیخماری بعد مستی را با خرافه نیامیزید!


    بر مارادونا بعد از ترک اعتیاد چه گذشت؟

    چطور شد که مارادونا ترک کرد؟  مارادونا روزهای اعتیادش را به بدترین شکل ممکن گذراند. او با کوکائین اوردوزهای وقت و بی‌وقت داشت. یک بار دختر 4 ساله‌اش او را به خودش آورد؛ بچه به پای پدرش ضربه می‌زد و از او می‌‌خواست دیگر ادامه ندهد.  مارادونا از شب‌های کوکائین زدنش یاد می‌کرد:

    «من اصلا نمی‌فهمیدم، شب خوابیدن یعنی چی! اصلا از سر گذاشتن روی بالش ذهنیتی نداشتم؛ شب‌های من با کوکائین روشن بود».

     پشیمانی مارادونا از اعتیاد به مواد مخدر

    7 سال قبل ستاره سابق تیم ملی آرژانتین در یک مصاحبه تلویزیونی گفت:

    «از مصرف مواد مخدر خیلی ناراحتم. من در حال حاضر 53 سال سن دارم ولی به دلیل مصرف مواد مخدر انگار 80 ساله هستم. مصرف مواد مخدر زندگی من را نابود کرد و باعث شد فرزندانم و خانواده‌ام شرایط سختی را تجربه کنند. متاسفانه زندگی طبیعی نداشتم و مشکلات زیاد در زندگی شخصی من باعث شد تا دچار این وضعیت شوم.»

    مارادونا در بیمارستان روانی

    در برخی خبرگزاری‌ها درباره دیوانگی و تیمارستان بستری شدن مارادونا نوشته‌اند اما ماجرا ربطی به زوال عقل یا روان‌پریشی او نداشت. مارادونا به دنبال مرخصی از مراکز بازپروری، دچار افسردگی بعد از ترک اعتیاد شد. بنابراین مجبور شد مدتی هم به بیمارستان روانی برود. او که همیشه نوی شوخ‌طبعی تفکر برانگیز داشت؛ خاطره جالبی را از بیمارستان روانی تعریف می‌کرد:

    «در تیمارستان هر کسی خود را چیزی که نیست می‌نامد؛ یکی ادعا می‌کند چگواراست؛ آن یکی می‌گوید گاندی است؛ من که گفتم، من دیه گو مارادونام؛ همه زدند زیر خنده و گفتند: هیچ‌کس، هیچ‌وقت، مارادونا، نمی‌شود!».

    مارادونا بعد از ترک اعتیاد
    در تیمارستان می‌گفتم، مارادونام، بهم می‌گفتند، کسی مارادونا نمی‌شود

    رفتار اسطوری فوتبال در روسیه

    در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، قبل از بازی برای پیروزی آرژانتین مقابل نیجریه، دعا خواند. سپس با تماشاچیان نیجریه رقصید اما وسط بازی خوابش برد و ناگهان بعد از دومین گل آرژانتین، علامت زشتی با انگشتش به تماشاچیان نشان داد.

    بیماری قلبی، مارادونای یاغی را آرام کرد

    سابقه اعتیاد ماردونا به الکل و کوکائین بالاخره او را زمین زد. او پس از سال‌های متمادی اعتیاد و بار‌ها نجات از چنگال مرگ در بیمارستان‌ها، سرانجام به پایان خط رسید. این نابغه آرژانتینی فوتبال بعد از عمل جراحی، دچار مشکلات قلبی و تنفسی شد و جان خود را از دست داد.

    مارادونا در سال های اخرعمرش
    دوران مربی گری مارادونا
    زندگی مارادونا مثل فیلم بود

    چندین فیلم سینمایی و مستند به نام دیه گو مارادونا ساخته شده؛ در برخی از این فیلم‌ها خود او نیز ایفای نقش کرده است. مشهورترین‌اش را امیر کوستوریتسا ساخته که مارادونا را از 3 منظر فوتبال، سیاست و اعتیاد به تصویر کشیده است.

    1997: مارادونا بعد از بازداشت و بازجویی پلیس مواد مخدر

    خبر فوت مارادونا

    اینک با خبر فوت مارادونای افسانه‌ای، سیلی از پیام‌های تسلیت از سوی تیم‌های باشگاهی، فدراسیون‌ها و ستاره‌های ورزشی سراسر جهان صادر شده است. آلبرتو فرناندز رییس‎جمهور آرژانتین به خاطر درگذشت مارادونا، 3 روز عزای عمومی اعلام کرده است.

    خبر فوت مارادونا و اعتیاد
    تابوت مارادونا در لباس تیم ملی فوتبال آرژانتین

    حواشی مراسم خاکسپاری مارادونا

    در روز خاکسپاری مارادونا در 27 نوامبر 2020، یکی از کارگران شرکت تدفین‌گر، از فرصت استفاده کرد و با تابوت مارادونا که برای بستگان درجه یکش باز شده بود؛ عکس سلفی گرفت. این آدم بی‌فکر عکس را برای خود نگاه نداشت و در شبکه اجتماعی قرار داد. پلیس این فرد را شناسایی و مجازات کرده و از طرفی وکیل خانواده مارادونا هم پیگیری این ماجرا را بسیار جدی گرفته است.

    تدفین مارادونا
    مارادونا در یک قبرستان خصوصی به دوز ار حضور عموم دفن شد
    مارادونا و اعتیاد باورنکردنی
    چهره مارادونا در اوج محبوبیت، خندان و دوست داشتنی

    در پایان

    زندگی پرفراز و نشیب مارادونا و اعتیاد عجیب او واقعا مانند فیلمهای هالیوودی است. شاید بعدها روانشناسها بیشتر رفتار او را تحلیل کنند. شاید معلوم شود که مارادونا چرا در اوج خود را نابود کرد. چرا نامش وارد مافیا و قاچاقچیان مواد مخدر امریکای جنوبی شد؟ به هر حال مارادونا همیشه در فوتبال یک اسطوره است و چهره قبل اعتیادش، همیشه دوست داشتنی.

    نگارنده: یاسمین ثریا

    منبع: BBCindiatoday FoxSportthesunmirror 


    در مجله اعتیاد بیشتر بخوانید:

    رابطه خودکشی و اعتیاد
    اعتیاد باعث خودکشی می‌شود؟
    اعتیاد التون جان
    ستاره‌های چاه سیاه اعتیاد
    اعتیاد به قمار
    اعتیاد به قمار و شرط بندی، نابودتان میکند

    مولتی ویتامین و غذاهای خوب برای ترک اعتیاد

    غذاهای خوب برای ترک اعتیاد و دوران پاک

    تاثیر اعتیاد بر دندان چیست؟
    مصائب یک معتاد، وقتی به دندانپزشکی می‌رود

    برچسب‌ها