12.8 C
تهران
۱۴۰۳-۰۱-۱۰
مجله تک دیتا
شبکه

تست فلوک کابل شبکه

تست فلوک

تست فلوک

همان‌طور که از نام تست برمیاید این است که شما باید یک تست از نحوه عملکرد صحیح یک عملیات داشته باشید  بر همین اساس سرعت و کیفیت جابجایی اطلاعات بر روی بستر شبکه را می‌توان اندازه‌گیری نمود.  تست فلوک برای ارزیابی و عیب‌یابی کابل‌کشی و اتصالات مربوط به شبکه مورداستفاده قرار می‌گیرد . بعد از کابل‌کشی یک شبکه کامپیوتری برای اطمینان از نحوه‌ی کابل‌کشی درست و بدون عیب و برای اطمینان از صحت و دقت عملکرد شبکه و قطع نبودن کابل‌ها شبکه را با وسیله‌ای به نام تست فلوک مورد آنالیز قرار می‌دهند.

یکی از سازندگان به نام تجهیزات آنالیز و اندازه‌گیری شرکت فلوک آلمان است که تجهیزاتی شامل انواع لوازم الکترونیک جهت اندازه‌گیری پارامترهای الکتریکی و فیزیکی را ارائه می‌دهد . فلوک در سال 1948 به‌وسیلۀ جان فلوک بنیان گذاشته شد .

با استفاده از دستگاه تست فلوک می‌توان به تشخیص طول کابل شبکه ، کیفیت کابل شبکه ، سرعت انتقال دیتا در شبکه و محل دقیق قطعی کابل دست پیدا کرد و می‌توان اطلاعات بسیار دقیق از کابل‌کشی‌های مربوط به شبکه را دریافت نموده و برای انجام روند کار خود به بهترین حالت استفاده‌های فراوانی کرد. تستر فلوک یکی از کامل‌ترین تسترهای موجود در بازار است که می‌تواند این اطلاعات را در خود ذخیره و گزارش کاملی جهت ارائه به کارفرما، به‌صورت کتبی ارائه دهد.

اطلاعاتی مثل تعیین محل دقیق کابل‌کشی شبکه,تعیین متراژ دقیق کابل‌کشی شبکه,گزارش ضعیف و یا قطع بودن رشته‌های کابل به کیستون,تعیین وجود نویز در کابل‌کشی شبکه,اندازه‌گیری پارامترهای فیزیکی و مفهومی کابل شبکه.  ذکر این نکته هم باید فراموش نشود که در تست فلوک برای کابل‌های موردنظر جهت ارزیابی تا 90 متر است که امکان ایجاد تغییر در این میزان نیز توسط افراد فعال در این حوزه وجود دارد.

برای بالا بردن کیفیت شبکه داده‌ای باید خرید کابل شبکه از منبعی  معتبر و شناخته‌شده باشد. شما بایستی که برند‌های مطرح کابل شبکه در ایران بین این 3 تا شرکت هستند  BELDEN، LEGRAND، NEXANS  که دارای کیفیت ساخت‌ مطلوب و تست فلوک کابل شبکه‌اند.

انواع تست های فلوک

ازجمله روش‌هایی که می‌توان از طریق آن به دستگاه تست فلوک متصل شد روش channel است. در این تست معمولاً لینک بعد از نصب کابل بررسی می‌گردد این نوع تست بیشتر جهت تعمیر و نگهداری و سرویس استفاده می‌شود .در این تست باید دوسر کابل را به کیستون ها متصل نموده سپس از طریق پچ کوردهای مورد استفاده برای این امر به دستگاه متصل شد و مراحل مربوط به Fluke test را طی نمود. آزمایش کانال هدروم بیشتری ارائه می‌دهد. این به این معنی است که اگر از کابل‌های تجهیزات باکیفیت بالایی استفاده‌شده باشد، تست کانال پاس می‌شود.

روش(تست پرمنت) permanent دومین روش برای تست فلوک است که در این روش از پچ کورد باکیفیت استفاده می‌شود پچ کورد بایستی از همان گروهی باشد که لینک اصلی است. نمونه‌ی کامل‌تر از آزمایش قبلی،که این بار کابل را کیستون زده و به‌وسیله ماژول‌های پرمننت که متعلق به خود تستر فلوک است کابل را به دستگاه متصل کرده و شروع به انجام تست فلوک می‌کنیم.با این روش که دقیق‌تر از روش قبل است  می‌توان با مجموعه‌ای از اطلاعات و ارزیابی‌های دقیق‌تری مواجه شد. کابلی که تست فلوک پرمنت را پاس کند،قطعاً تست فلوک چنل را پاس می‌کند.اما امکان دارد  کابلی که تست فلوک چنل را پاس می‌کند ،تست فلوک پرمنت را پاس نکند.

اما در چه مکانی باید از کدام تست استفاده کرد؟ این سؤال را می‌توان به این صورت پاسخ داد که بهتر است برای مکان‌هایی که سرعت و دقت و حجم انتقال داده برای کارفرما مهم است همانند نقاط حساسی مانند بانک‌ها،شرکت‌های دولتی با کارایی حساس، دانشگاه‌ها و… از تست پرمنت استفاده شود و قاعدتاً باید از کابل‌های شبکه و تجهیزاتی استفاده شود که تست فلوک پرمنت را پاس کند و دارای کیفیت بالایی باشد.جهت مشاوره در مورد خرید این‌گونه تجهیزات می‌توانید با کارشناسان تک دیتا در تماس باشید.

برخی پارامترهای مهم تست فلوک

از دیگر پارامترهای مربوط به تست فلوک می‌توان به delay skew اشاره نمود که نشان‌دهنده‌ی میزان تفاوت در سریع‌ترین و کم‌سرعت ترین زوج کابل‌های مورد استفاده در شبکه است که نتایج بررسی این موارد را در اختیار شما قرار می‌دهد. تفاوت Propagation Delay بین سریع‌ترین و کندترین زوج را Delay Skew گویند که معمولاً بین 25-30 nanoseconds  nSec  بر روی 100 متر کابل است.

با استفاده از پارامتر cable length می‌توان به استانداردهای مورد استفاده در تولید کابل شبکه دست‌یافت ، در تست فلوک این گزینه نشان‌دهنده میزان طول کابل خواهد بود. به‌طور خلاصه محاسبه بر اساس زمان حرکت سیگنال در فرکانس 10MHz  در طول کابل و بازگشت آن به دستگاه است .

و پارامتر insertion loss نیز نماد میزان افت سیگنال‌ها در مدت‌زمان مشخصی است. سیگنالی که در کابل ارسال می‌شود دارای یک انرژی است و هرچه در طول کابل پیش می‌رود از میزان انرژی آن کاسته می‌شود .این گزینه میزان کاهش انرژی سیگنال در سمت گیرنده را بررسی می‌کند

Wiremap
کاربرد Wiremap برای این است تا اشکالات فیزیکی را بتوانیم شناسایی کنیم اشکالاتی همچون نصب صحیح سوکت ها در انتهای کابل, هرگونه اتصال کوتاه بین 2 یا چند رشته کابل, قطعی 1 یا چند رشته, چیدمان صحیح رشته‌ها و غیره.

Return loss

میزان سیگنال برگشتی به سمت فرستنده می باشد که از اختلاف امپدانس کابل یا کانکتور به وجود می‌آید. در صورت کشیدگی بیش‌ازحد کابل یا خراب بودن کانکتور این تست پس نمی‌شود و معمولاً به علت کشیدگی بیش‌ازحد کابل یا معیوب بودن کانکتور پدید می‌آید.

attenuation-to-crosstalk ratio (ACR) or headroom

این فاکتور تست معمولاً به نام هدروم شناخته می‌شود که هرچه عدد بالاتری باشد کابل از کیفیت بهتری برخوردار است.

قیمت و هزینه تست فلوک   

قیمت و هزینه هر تست فلوک برای کابل شبکه به‌صورت جدا در نظر گرفته می‌شود و بستگی به عواملی همچون محل تست و پراکندگی و تعداد تست و پرمننت یا چنل بودن و نوع کابل متغیر است و هزینه پس از بررسی کارشناسان به مشتری اعلام می‌شود. بد نیست بدانید فلوکر کابل 8000 در حال حاضر بهترین دستگاه تست فلوک کابل شبکه است که البته بسیار گران‌قیمت است.

تست شبکه

در یک شبکه استاندارد باید استانداردهای TIA / EIA 568B برای Cat6 رعایت شود و بر اساس این استانداردها و پارامترها یک شبکه تائید می‌شود. در خصوص اهمیت تستر فلوک و گزارش تست‌های آماری این دستگاه می‌توان به این نکته اشاره کرد که کلیه وزارتخانه‌ها و ادارات کل و سازمان‌ها در برگزاری مناقصات اجرای شبکه‌های مسی ، فیبر نوری یکی از شرایط اولیه و ضروری شرکت در مناقصات را بهره‌مندی از ابزار نصب و تست و آنالیز موردنیاز ازجمله دستگاه تستر فلوک اعلام می‌نمایند.

5/5 - (4 امتیاز)

این مطالب را هم مطالعه کنید

کابل شبکه چیست – انواع کابل شبکه و تفاوت‌های کابل‌ها چیست؟

زاهد

اینترنت اشیا (IOT) چگونه در بهبود کیفیت زندگی تاثیر میگذارد ؟

زاهد

تین کلاینت (thin client)چیست ؟ و چه ویژگی و کاربردی دارد؟

زاهد

نظر شما چیه؟

شانزده − پانزده =