اقتصاد و صنعت

مدرس خیابانی در آستانه تایید یا رد مجلس ؛

گزینه پیشنهادی وزارت صمت را بیشتر بشناسیم

گزینه پیشنهادی وزارت صمت را بیشتر بشناسیم
معدن نیوز -بعد از گمانه‌زنی‌ها و ابهامات زیاد در نهایت ۱۴ مردادماه سال جاری، رئیس جمهور طبق اصل ۱۳۳ قانون اساسی در نامه‌ای به رئیس مجلس حسین مدرس خیابانی سرپرست فعلی وزارت صنعت، معدن و تجارت را به عنوان وزیر پیشنهادی صمت معرفی کرد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز - قرار است مدرس خیابانی روز چهارشنبه 22 مرداد برای گرفتن رای اعتماد نمایندگان در مجلس حضور پیدا کند.
در این میان قبل از معرفی مدرس خیابانی به عنوان وزیر پشنهادی وزارت صمت، شایعات پیرامون گزینه‌هایی برای معرفی سکانداری وزارت صمت مطرح بودند که از جمله این گزینه‌ها می‌توان به خداداد غریب‌پور رییس هیات عامل ایمیدرو اشاره نمود که البته خیلی زود کمرنگ شد. 
محمد خوش‌چهره، اقتصاددان و نماینده مجلس هفتم نیز به عنوان یکی از گزینه‌های تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح بود. از محمدرضا فیاض که در زمان وزارت نعمت‌زاده در وزارت صمت، معاون توسعه مدیریت، منابع و امور استان‌های وی بود هم به عنوان یکی از گزینه‌های وزارت نام برده می‌شد. 
علیرضا رزم حسینی استاندار خراسان رضوی اما دیگر گزینه‌ای بود که نامش از درون دولت و پررنگ تر از دیگران مطرح شد و از او به عنوان یکی دیگر از گزینه‌های وزارت صمت نام برده شد. او همچنین استاندار استان کرمان در دولت یازدهم و سال ابتدایی دولت دوازدهم بود.
در این میان اما به نظر می‌رسد با توجه به بحران‌های موجود در بازارهای مختلف کشور به خصوص بازارهای کلان از جمله خودرو، صنایع فلزی به خصوص فولاد و ... نیاز به معرفی شخصی بود که هم حداقل تجربه‌هایی در حوزه صنعت داشته باشد و هم حوزه بازار را به خوبی بشناسد تا بتواند به تنظیم بازارهای مهم ذکر شده در داخل کشور و نیز تامین کالاهای اساسی بپردازد. از سویی دیگر با توجه به شناختی که از ساختار و دستگاه وزارت صمت و بازرگانی سابق به واسطه حضورش داشته است موانع داخلی را برای صادرات تسهیل نماید. 
گزینه‌های دیگری که برای وزارت مطرح بودند در این زمینه دارای تجربه و سوابق بارزی نبودند و به نظر می‌رسد حسین مدرس خیابانی در یک سال پایانی دولت یازدهم بتواند از این جهات مفید واقع شود.
اما حسین مدرس خیابانی کیست؟
حسین مدرس خیابانی در سال ۱۳۴۷ در تهران متولد شد. وی اصالتا آذری و دانش‌آموخته دانشگاه علم و صنعت ایران است.  کارشناسی مهندسی مواد و متالوژی، کارشناس ارشد مهندسی صنایع و دکترای مدیریت استراتژیک، مدارک تحصیلی مدرس خیابانی است. 
وی حدود ۱۷ سال در وزارت بازرگانی در مسئولیت‌هایی چون قائم‌مقام معاونت بازرگانی داخلی، مدیرکل برنامه‌ریزی وزارت بازرگانی، مدیر کل تامین و توزیع کالا، مدیر کل دفتر تنظیم بازار و هیات مدیره شرکت بازرگانی دولتی ایران مشغول بوده است. وی همچنین نزدیک به ۱۰ سال به عنوان مدیرعامل و عضو هیات مدیره در چند واحد تولیدی و صنعتی از جمله شرکت‌های سیمان زنجان، سیمان فیروزکوه، مجتمع فولاد خراسان، موتور سازان (تراکتورسازی ایران)، سیمان مازندران، سیمان غرب، شرکت توسعه صادرات صنعت سیمان، مشاور مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری گل‌گهر و مشاور مدیرعامل صنایع ریخته‌گری ایران فعالیت نموده است.
در کارنامه مدرس خیابانی مدیریت تعدادی از واحدهای صنعتی به خصوص در حوزه‌های فولاد و سیمان مشاهده می‌شود که نشان از تجربه وی در امر بنگاهداری بوده و او را از قالب تفکر یکسویه بازرگانی نجات می دهد. از طرفی وزیر پیشنهادی، برادری به نام محمدرضا مدرس خیابانی دارد که در حال حاضر در ذیل وزارتخانه ای دیگر سکان شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی را بر عهده دارد. مهندس محمدرضا پیش از این، سابقه مدیرعاملی شرکت فولاد خوزستان، شرکت سرمایه گذاری مهر اقتصاد ایرانیان و گروه خودروسازی بهمن را نیز در کارنامه خود دارد که به زعم خیلی ها، مشاور و مرجع کارشناسی نزدیک، مؤثر و معتمدی برای برادرش خواهد بود.
خاستگاه فعالیت اجرایی مدرس خیابانی به سازمان بازرسی و نظارت سابق که در حال حاضر جزئی از سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان شده باز می‌گردد که از زیرمجموعه‌های وزارت بازرگانی سابق و تحت مدیریت مرحوم احمد خالدی بود. 
دکتر احمد خالدی متولد 1334 و دارای دکترای علوم معارف و عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت بود. از جمله مهم‌ترین سوابق خالدی می‌توان به معاونت وزیر بازرگانی و رئیس سازمان بازرسی و نظارت بر قیمت کالاو خدمات، مدیرعامل سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، معاونت بین المللی وزارت نفت و همچنین معاونت آموزشی دانشگاه امام صادق (ع) اشاره کرد. خالدی در 12 مرداد سال 1396 دار فانی را وداع گفت. 
حسین مدرس خیابانی به همراه برادرش محمدرضا و تعدادی از اطرافیان و دوستان نزدیکش، بخش مهمی از دوران فعالیت حرفه ای اجرایی و مدیریتی خود را به عنوان حلقه یاران مرحوم خالدی سپری نمودند که عموماً به تلاش زیاد و سلامت کاری از ایشان یاد می شود.
به گفته اطرافیان و نزدیکان مدرس خیابانی، او فردی است اهل مطالعه و آرام که به اختصار و ایجاز صحبت می‌کند. نزدیکانش می گویند که تا قبل از سرپرستی وزارت صمت هفته‌ای یک کتاب علمی و به روز در حوزه صنعت دنیا را مطالعه می‌کرده و اشراف کاملی بر روی گروه‌های کالایی، واردات، صادرات و تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع در کشور دارد که این شاید به دلیل سابقه فعالیتش در وزارت بازرگانی است. 
رفقای نزدیکش معتقدند فرد باتقوایی است و اهل حاشیه نیست و در انتصابات به روزمه و توان افراد توجه دارد. می گویند توصیه‌پذیر نیست، در هیچ دسته و گروه سیاسی جای نمی گیرد و در تصمیم گیری های خود کاملاً نگاه ملی دارد.  
می گویند مدرس خیابانی، اهل کار جهادی و دارای نگاه ویژه ای به تولید و افزایش صادرات است .
پیش بینی می شود با توجه به عدم وابستگی سیاسی حسین مدرس خیابانی و خانواده اش به جریانات خاص سیاسی کشور، دوری از حاشیه، شهره به سلامت بودن و مهمتراز همه رویکرد مجلس فعلی نسبت به افراد منتسب به جریان فکری هسته اصلی دولت فعلی، نمایندگان محترم معرفی مدرس را فرصتی مغتنم شمرده و با رأی بالایی وی را برای عزیمت رسمی به ساختمان مرتفع خیابان سمیه بدرقه نمایند.
معدن نیوز پیشاپیش امیدوار است وزیر جدید که خود درس خوانده رشته متالوژی است در فرصت کمتر از یکسال باقی مانده در این مسند، با انتخاب مدیران خوش فکر و تلاشگر و تصمیم های درست و البته قاطع بیش از پیش در راستای اعتلا و ارتقای حوزه معدن و فلزات کشور کوشا باشد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد