آرتروپلاستی ( جراحی تعویض مفصل)

حرکات ورزشی پس از تعویض مفصل زانو

حرکات ورزشی پس از تعویض مفصل زانو

حرکات ورزشی پس از تعویض مفصل زانو : انجام تمرینات ورزشی بعد از جراحی تعویض مفصل زانو به منظور افزایش قدرت و محدوده حرکات زانو ضروریست. توصیه می شود که بیماران در روزهای اولیه بازتوانی بعد از عمل روزانه 2 الی 3 مرتبه هربار 20 تا 30 دقیقه تمرینات ورزشی و روزانه چندین نوبت به طور مرتب هر بار به مدت 30 دقیقه پیاده روی کنند.

حرکات ورزشی پس از تعویض مفصل زانو

 

تمرین های ابتدایی بعد از تعویض مفصل زانو

این تمرینات به افزایش جریان خون در پاها (به منظور جلوگیری از تشکیل لخته خون)، تقویت عضلات و بهبود حرکات زانو کمک می کنند.بهتر است که این تمرینات بلافاصله بعد از ریکاوری انجام شوند. ممکن است در ابتدا بیمار احساس ناخوشایندی داشته باشد اما این تمرینات به بازتوانی بیمار سرعت می بخشند.

 

  • انقباض چهار سر ران

عضله ران خود را منقبض کنید. برای این کار سعی کنید زانوی خود را صاف کنید. برای 5 الی 10 ثانیه انقباض را حفظ کنید و سپس رها کنید. این کار را 10 مرتبه تکرار کرده و سپس استراحت کنید و بعد از استراحت دوباره حرکت را ادامه دهید. این تمرین را آنقدر ادامه دهید تا عضله رانتان احساس خستگی کند.

 

تقویت چهار سر ران

 

  • بالا بردن صاف پا

در حالی که روی تخت دراز کشیده اید و زانویتان کاملا صاف است، پای خود را بالا بیاورید و در همین حالت به مدت 5 الی 10 ثانیه نگه دارید. سپس به آرامی پای خود را پایین بیاورید. این تمرین را آنقدر تکرار کنید تا در رانتان احساس خستگی کنید.

بالا بردن صاف پا

 

  • حرکت مچ پا (ankle pomp)

با انقباض عضله ساق پای خود کف پایتان را جلو و عقب ببرید. این تمرین را به مدت 2 الی 3 دقیقه ادامه دهید. و در طول 1 ساعت بعد از ریکاوری 2 یا 3 مرتبه انجام دهید.

 

پمپ مچ پا

 

  • تمرین صاف کردن زانو

یک حوله کوچک رول شده را زیر پاشنه خود قرار دهید به صورتی که پاشنه پایتان با تخت تماس نداشته باشد. سپس سعی کنید کاملا زانوی خود را صاف کرده و پشت زانویتان را به تخت بچسبانید. به مدت 5 الی 10 ثانیه در این حالت بمانید. این حرکت را تا زمانی که در رانتان احساس خستگی کردید ادامه دهید.

 

تمرین صاف کردن زانو

 

  • تمرین جلو و عقب بردن پاشنه پا

کف پای خود را از حالتی که پایتان صاف است به سمت باسن بیاورید (کف پا روی تخت سر بخورد) کف پای خود را به مدت 5 الی 10 ثانیه در این وضعیت نگه دارید و سپس پایتان را صاف کنید.

این حرکت را تا زمانی که احساس خستگی کردید و یا زانویتان کاملا خم شد ادامه دهید.

 

تمرین جلو و عقب بردن پاشنه پا

 

  • خم و راست کردن زانو در حالت نشسته به کمک پای سالم

بر روی لبه تخت یا صندلی بنشینید. پای آسیب‌ دیده را روی پای سالم بیندازید و پای سالم را در پشت قوزک پای جراحی شده قرار دهید تا از آن حمایت کند. حالا به آرامی زانوی خود را تا جایی که می ‌توانید خم کنید. زانو را در این حالت به مدت 5 تا 10 ثانیه نگه دارید و سپس به آرامی به حالت اول برگردید.

این حرکت را تا زمانی که احساس خستگی کردید و یا زانویتان کاملا خم شد ادامه دهید.

 

خم و راست کردن زانو در حالت نشسته به کمک پای سالم

 

همراهان عزیز برای آگاه شدن از بیماری آرتروپلاستی ( جراحی تعویض مفصل) کلیک کنید.

__________________________

دکتر مهران سلیمانها

متخصص ارتوپدیفوق تخصص جراحی زانو در رشت

دکتر مهران سلیمانها

متخصص ارتوپدی – فوق تخصص جراحی زانو استاد تمام گروه ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی گیلان عضو انجمن جراحان زانو و آسیب های ورزشی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا