در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

سالیانه ۲۱ سانتی متر فرونشست زمین در تهران رخ می‌دهد

مدیرکل ژئودزی و نقشه‌برداری زمینی سازمان نقشه‌برداری کشور گفت: سالیانه در دشت‌های تهران ۲۱ سانتی متر فرونشست زمین رخ می‌دهد.

عبدالرضا سعادت مدیرکل ژئودزی و نقشه‌برداری زمینی سازمان نقشه‌برداری کشور  در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مخاطرات فرونشست زمین در کشور گفت: سازمان نقشه برداری کار پایش پوسته زمین را در نقاط مختلف کشور انجام می‌دهد.

وی افزود: با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای پوسته زمین پایش می‌شود و در مناطقی از استان‌های کرمان، تهران، البرز و خراسان رضوی شاهد نرخ بالای فرونشست هستیم.

سعادت با بیان اینکه بیشترین نرخ فرونشست زمین در دشت‌ها رخ می‌دهد، بیان کرد: در منطفه البرز نرخ فرونشست زمین حدود ۲۵ سانتی متر در سال است، در دشت‌های کرمان به ویژه رفسنجان نرخ فرونشست زمین ۲۹ سانتی متر در سال است.

مدیرکل ژئودزی و نقشه‌برداری زمینی سازمان نقشه‌برداری کشور گفت: در استان تهران به ویژه جنوب تهران و شهر ری نیز شاهد فرونشست ۲۱ سانتی متر در سال هستیم و در مجموع در تمام دشت‌های کشور شاهد نرخ بالای فرونشست هستیم.


بیشتر بخوانید


ساعدت درباره علت‌های رخ دادن پدیده فرونشست، افزود: فرو نشست در تمام دنیا دلایل زیادی دارد، ممکن است به علت بارگذاری روی پوسته رخ دهد، اما دلیل عمده فرونشست برداشت از آب‌های زیرزمینی و خالی شدن سفر‌ه های آب زیرزمینی است.

وی ادامه داد: خالی شدن سفر‌های آب زیر زمینی به علت برداشت زیاد و کم شدن بارش‌ها رخ می دهد.

مدیرکل ژئودزی و نقشه‌برداری زمینی سازمان نقشه‌برداری کشور تصریح کرد: مهم‌ترین مشکلی که فرونشست زمین ایجاد می‌کند، خشک شدن آب زیر زمینی است که به اصطلاح به آن مرگ زمین و خاک می‌گویند و باعث ایجاد ایجاد مشکلات برای کشاورزان می‌کند.

سعادت بیان کرد: اگر فرونشست زمین تا مناطق شهری گسترش پیدا کند، می‌تواند باعث ترک در ساختمان‌ها و حتی ریزش آن‌ها شود.

وی ادامه داد: همچنین فرونشست زمین باعث شکسته شدن ریل‌های قطار، شکسته شدن لوله‌های انتقال آب، گاز و نفت شود و به تاسیسات شهری آسیب بزند.

مدیرکل ژئودزی و نقشه‌برداری زمینی سازمان نقشه‌برداری کشور در پاسخ به این سوال که آیا افزایش بارش‌ها در سال‌های اخیر نرخ فرونشست را کاهش نداده است؟ گفت: فرونشست‌هایی که در مناطق مختلف کشور رخ می‌دهد مربوط به یکی دو سال گذشته نیست و اثراتی است که انسان سال‌های قبل روی پوسته زمین گذاشته است.

سعادت گفت: اگر مصرف و برداشت آب از سفر‌های زیرزمینی مدیریت شود، می‌توانید اثر آن را ۱۰ سال آینده ببینیم، زیرا پر شدن حفره‌های بین خاکی زمان بر است.

وی افزود: عدم استفاده از برداشت آب زیرزمینی در برخی از مناطق ممکن نیست، زیرا بخش کشاورزی نیازمند آب است، اما باید برداشت‌ها مدیریت شود و به جایی نرسیم که مرگ آبخوان رخ دهد.

مدیرکل ژئودزی و نقشه‌برداری زمینی سازمان نقشه‌برداری کشور گفت: در مناطقی که هنوز مرگ آبخوان رخ نداده است می‌تواند با روش‌های مصنوعی آن را احیا کنیم.

سعادت بیان کرد: سازمان نقشه برداری کار پایش پوسته زمین را انجام می‌دهد و هشدار‌ها را به دستگاه‌هایی مانند وزارت نیرو، وزارت کشاورزی و منابع طبیعی ارسال می‌کند و مدیریت احیاء آبخوان‌ها و تغییر الگوی کشت با آن‌ها است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۷ ۰۱ مرداد ۱۳۹۹
15ساله از یه چاه غیر مجاز شکایت کردیم هیچ کس رسیدگی نکرد.خیلی چاههای غیر مجاز هستن اصلا شاکی ندارن.اون وقت انتظار دارین زمین نشست نکنه
آخرین اخبار