موضوع روز:

شیخ مقصود زیر آتش حملات شیمیایی گروه های جهادی

Sunday, April 17, 2016



NNSROJ: حملات گروه های افراطی اسلامی و اپوزیسیون سوریه به مجله شیخ مقصود در شهر حلب وارد هفتمین ماه خود شد، حملاتی که تا کنون منجر به جان باختن بیش از یکصد غیر نظامی شده است.

خبرگزاری هاوار گزارش کرده که در طی حملات هفت ماه گذشته گروه های جبهه النصره و دیگر گردان های اسلامی به محله شیخ مقصود، تا کنون دست کم ۱۳۸ غیر نظامی جان خود را از دست داه و ۹۱۲ تن نیز مجروح شده اند. در میان قربانیان نام ۳۲ کودک و ۴۲ زن نیز دیده می شود.

در حملات ماه های گذشته گروه هایی چون گردان های سلطان مراد، گروه احرار الشام، گردان الفتح، جیش المجاهدین و شمار دیگری از گروه های همپیمان با جبهه النصره مشارکت داشته اند.

گروه های اسلامی بارها خواهان تسبیم کردن کنترل این منطقه به آنها و خروج یگان های مدافع خلق از آن شده اند.

اکثر ساکنان محله شیخ مقصود حلب را شهروندان کُرد تشکیل می دهند و این منطقه به دلیل واقع شدن در کنار جاده موسوم به کاستلو در حومه شمالی حلب از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

علاوه بر گروه های جهادی، ارتش سوریه نیز بارها مواضع یگان های مدافع خلق را از زمین و آسمان هدف قرار داده است.

بکار گیری تسلیحات شیمیایی در شیخ مقصود


گروه ها اسلامی در حملات خود علیه این منطقه علاوه بر موشک های کاتیوشا و تسلیحات نیمه سنگین، بارها در حملات خود علیه یگان های مدافع خلق و شهروندان غیر نظامی تسلیحات شیمیایی از جمله گازهای کلر و اعصاب را بکار گرفته اند.

در حملات شیمیایی به این منطقه دست کم ده شهروند جان خود را از دست داده و ده ها تن دیگر نیز مجروح شده اند.

در روزهای گذشته و پس از رسانه ای شدن بکارگیری تسلیحات شیمیایی توسط جیش المجاهدین و گردان های سلطان مراد، یکی از فرماندهان جیش الاسلام مدعی شده بود که فرمانده ای که فرمان بکارگیری تسلیحات شیمیایی را صادر کرده است محاکمه خواهند کرد.

چند روز پس از اظهارات این فرد، گروه جبهه الترکمان که از سوی دولت ترکیه حمایت می شود یکبار دیگر با بکارگیری تسلیحات شیمایی این محله را آماج حملات توپخانه ای خود قرار داد.

در پی افزایش حملات شیمیایی به محله شیخ مقصود روسیه و چین با ارائه قطعنامه‌ای به شورای امنیت خواستار درپیش گرفته شدن راهکارهایی برای ممانعت دستیابی گروه های جهادی به سلاح‌های شیمیایی در سوریه عراق شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه ویتالی چورکین نماینده دائم روسیه در سازمان ملل اظهار داشته بود که "داده‌های مختلفی حکایت از این دارد که گروه‌های تروریستی می‌توانند سلاح‌های شیمیایی بسازند و آماده استفاده از آن هستند".

علاوه بر این گروه ها، هلیکوپترهای جنگی ارتش سوریه در سال ۲۰۱۳ این محله را با راکت های حامل گاز کلر هدف قرار دادند که چندین غیر نظامی جان خود را از دست داده و شمار زیادی نیز مجروج شدند.

تا پیش از آغاز جنگ داخلی سوریه بیش از نیم میلیون شهروند کُرد در دو منطقه عمدتا کُردنشین شیخ مقصود و اشرفیه در شمال شهر حلب ساکن بودند.  

در طی سه سال گذشته و پس از قتل عام شمار زیادی از شهروندان کُرد در حلب و روستاهای آن اکثر ساکنان این مناطق به کانتون عفرین آواره شده اند. 

علاوه بر شهر حلب، در حمله گروه های جهادی جبهه النصره و دولت اسلامی به دو روستای تل عران و تل حاصل در تابستان سال ۲۰۱۳  صدها غیر نظامی کُرد کشته شدند.  

یگان های مدافع خلق و یگان های مدافع زن از سال ۲۰۱۲ این دو محله را در کنترل خود دارند.


Telegram Icon

به تلگرام پایگاه خبری و تحلیلی روژ بپیوندید

مطالب مرتبط:

کشتار ده ها زن ایزدی توسط داعش در آخرین ساعات نبرد باغوز

بازداشت طراح اصلی حملات مرگبار فرانسه توسط نیروهای دموکراتیک سوریه

دیرالزور؛ حمله مجدد همپیمانان اسد به نیروهای دموکراتیک سوریه

مشارکت اعضای داعش در عملیات ترکیه در عفرین

ده ها کشته و مجروح در دومین روز حملات ارتش ترکیه به عفرین

کلمات کلیدی:


بازنشر مطالب پایگاه خبری و تحلیلی روژ تنها با ذکر منبع مجاز است

تحلیل خبر

analis picture

قاتلانی بی خبر از مقتول؛ روایت قتل امید حسنی

آسمان شهر ابری است و از شب گذشته باران امان نمی دهد. شهر همچون تمام روزهای انقلاب "ژن، ژیان، آزادی" ملتهب است وآبستن حوادث تلخ و شیرین. مردم هنوز عزادار زانیار الله مرادی و عیسی بیگلری هستند؛ دو جوانی که شامگاه ۲۳ آبان و در جریان اعتراضات مسالمت آمیز در عباس آباد به قتل رسیده بودند. سومین روز مراسم جان باختن این دو جوان مصادف شده با چهلم شهدای ۱۶ مهر.

یکشنبه ۲۸اسفند۱۴۰۱/ ۱۴:۵۵


خبر


مصاحبه

Interview Picture

هیچکس نباید از انتقاد من برای تضعیف HDP استفاده کند. من عضو HDP هستم و خواهم ماند. من می خواهم همه این را به خوبی بدانند

پنجشنبه ۱۱خرداد۱۴۰۲/ ۱۷:۵۶