پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت‌الاسلام محمدرضا حیدری نقدعلی، مدیر و رئیس هیئت‌مدیره مؤسسه آوای توحید

حوزه/ موسسه علمی تربیتی آوای توحید به‌منظور گسترش، پیشبرد و ارتقای علمی- عملی و انجام پژوهش‌هایی در زمینه علوم عقلی، حکمت و معرفت و توسعه کیفی نیروهای متخصص و بهبود بخشیدن به امور آموزشی و پژوهشی در زمینه‌های سبک زندگی توحیدی و اجتماعی سازی علوم معرفتی خدمات گسترده‌ای را انجام داده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مهم‌ترین اهداف این مؤسسه کوشش برای نشر فرهنگ فکر و اندیشۀ معرفتی، ترویج و نشر سبک زندگی اسلامی بر پایه محتواهای حکمی، معرفتی در جامعه و ارتقای سطح دانش و بینش اسلامی، کوشش برای احیای جایگاه ویژۀ ایران در علوم عقلی اسلامی به‌صورت کلی، زمینه‌سازی‌ برای‌ تعمیق‌ و توسعه‌ علوم‌ عقلی‌ در بسترهای کاربردی و اجتماعی، تلاش در جهت هدایت و ساماندهی امور آموزشی و پ‍ژوهشی علوم عقلی، پرداختن به دانش‌های میان‌رشته‌ای بین فلسفه و علوم دیگر، برگزاری کارگاه و دوره‌ای ملی و بین‌المللی در رشته‌های حکمت، معرفت و سبک زندگی، همکاری‌های بین‌المللی با مراکز فلسفی-عرفانی و... می باشد. خبرگزاری حوزه، برای آشنایی هرچه بیشتر مخاطبان با این مؤسسه گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام محمدرضا حیدری نقدعلی، مدیر و رئیس هیئت‌مدیره مؤسسه آوای توحید انجام داده که به این شرح است:

آغاز سخن
محمدرضا حیدری نقدعلی مدیر موسسه آوای توحید دانش‌آموخته فلسفه و عرفان هستم و همواره در دورانی که درس‌ها را با اساتید دنبال می‌کردم، دنبال این بودم که این محتوا (حکمت و معرفت) عالی و پرمغز را به‌صورت کاربردی و اجتماعی تولید و عرضه کنیم.
همواره دنبال این بودم که مسائل فلسفی و عرفانی را برای تمامی لایه‌های جوامع بشری ارائه کنم تا همگان نسبت به این تعالیم آشنا شوند ولی متأسفانه با توجه به ترور فلسفی‌ای که از گذشته وجود داشته و امروز نیز دیده می‌شود، این علم کاربردی را هیولایی ترسناک و اندماجی و مغموض معرفی کرده است درحالی‌که این‌طور نیست. ما معتقدیم فلسفه برای همه انسان‌ها در تمامی عرصه‌ها حرف برای گفتن دارد و در ابعاد و جهات مختلف می‌تواند به انسان کمک کند و هم‌اکنون در این مدت کم موفق به این مسئله شدیم که طیفی از جامعه را با این مباحث آشنا کنیم و اثرات زیادی را در حوزه اندیشه و سبک زندگی با این محتوا مشاهده کنیم.


* غرب مملو از تهی و اهتمام به فلسفه
شاهد عینی این مثال، فلسفه غرب است. غربی‌ها که مملو از تهی و محتوایش هم تهی است، در جوامع گوناگون خود مانند سینما، نظام، سیاست، اقتصاد، سبک زندگی و... در تصمیم‌گیری‌های جدی خود از فلسفه استفاده می‌کنند. درحالی‌که ما شخصیت‌هایی مانند ابن‌سینا، شیخ اشراق، ملاصدرا، ملاهادی سبزواری و اساتید تراز هم‌اکنون در حوزه نظر داریم که فلسفه آن‌ها غنی و حقیقتاً عرفان، برهان و قرآن می‌باشد و قابلیت این را دارد که برای همه ابعاد اداره حکومت و جامعه و سبک زندگی انسانی برنامه داشته باشد و به خاطر همین مهم، دغدغه بنده این بود که فلسفه را اجتماعی و کاربردی کنیم.


* خواستگاه مؤسسه آوای توحید
بر اساس آنچه مطرح شد، تصمیم گرفتیم مجموعه‌ای راه‌اندازی کنیم تا از رهگذر آن بتوانیم حکمت و معرفت را برای همه اقشار جامعه عرضه کنیم. بنده در دوران تحصیل خود، محضر تعدادی از شاگردان علامه حسن‌زاده آملی حفظه الله تعالی کسب علم نموده و به این بزرگواران پیشنهاد تأسیس این‌چنین موسسه را دادم
هدف ما این است که فلسفه صدرایی را اجتماعی کنیم. مقام معظم رهبری مدظله‌العالی تأکیددارند که فلسفه باید فلسفه عملی و معنوی شود که بشود به‌وسیله آن جامعه را اداره کرد و این فلسفه قابلیت این مهم را قطعاً دارد
عقیده ما این است که فلسفه باید به ابعاد مختلف اجتماعی تبدیل و مورداستفاده قرار گیرد ازجمله فلسفه سیاسی، فلسفه اقتصادی، فلسفه کودک و... . برای این کار که دغدغه مقام معظم رهبری مدظله‌العالی بود و خودمان هم حقیقتاً علاقه‌مند بودیم و درنتیجه اساتید که در محضرشان بودیم همیاری کردند و سرانجام این مؤسسه با این هدف راه‌اندازی شد.


* تعریف فلسفه عملی
در تعریف اصطلاحی حکمت عملی گفته می‌شود: حکمت عملی عبارت است از علم به اینکه افعال بشر افعال اختیار او چگونه و به چه منوال خوب است و باید باشد و چگونه و به چه منوال بد است و نباید باشد مرد باید که در کشاکش دهر سنگ زیرین آسیا باشد
فلسفه عملی فلسفه عملیاتی و جریان فلسفه نظری در زندگی به‌گونه‌ای که تبدیل به سبک زندگی شود؛ و اولین گامی که در موسسه برداشته شد بحمدالله آموزش و پژوهش در حوزه سبک زندگی بر پایه حکمت و معرفت می‌باشد.


* کار را با موضوع شناسی آغاز کردیم
موسسه برنامه‌هایی را مدون نمود و جهت اجرای این هدف اساتیدی طراز و دانشمند را دعوت به همکاری نمود، این اساتید از دانشمندان عصر حاضر هستند که مؤلفه‌های این عزیزان ۱- بیانی روان و کاربردی و متناسب با عامه مردم ۲- تسلط علمی بر آثار حکما و عرفا ۳- مهذب و دارای ملکه اخلاق حسنه و از طرفی مجموعه کتاب‌هایی که آثار و اندیشه آن فیلسوف موردبررسی قرارگرفته بود که به آن رساله رمزی و تأویلی می‌گویند که عمده تفکرات و اندیشه‌های فیلسوف و عارف در آن رساله ذکرشده است را به حالت آموزشی تبدیل نمود.
برای مثال، برای سطح کودک و نوجوان از کتب و رساله‌های همچون منطق‌الطیر عطار، مثنوی و رساله‌های اشراق را که عمدتاً داستان‌های حیوانات و پرندگان می‌باشد را انتخاب و تدریس کردیم.
یا در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، آمدیم با نگاه فلسفی و عرفانی اوصاف الاشراف خواجه نصیر طوسی را محور کار قرار دادیم. این اثر، کتابی با قلمی روان، فارسی و عامیانه اما پز مغز که بخشی از فصول این کتاب در بیانیه گام دوم مطرح گردیده است.


* ارائه دیدگاه‌های فلسفی با زبانی روان و ساده
ما آمدیم و کتابی که روان و آسان است ولی مبنای فلسفی دارد را در این دوره‌ها عرضه کردیم. شاید در نگاه اول فقط اساتید و یک فیلسوف می‌تواند متوجه فلسفی بودن مباحث شود ولی برای عوام که حتی شاید نسبت به فلسفی بودن مباحث بی‌اطلاع هم باشند، بسیار اثرگذار بود. معنویت و اخلاق بیانیه گام دوم انقلاب را استاد معظم حسن رمضانی در ۷۲ جلسه تدریس کرد و پنج هزار نفر به‌صورت کلاسیک در آن شرکت کردند. بر اساس بازخوردهایی که گرفته شد، نزدیک به ۹۰ درصد شرکت‌کنندگان از مباحث مطروحه تأثیر پذیرفته بودند. بازخورد گیری و ارزیابی‌ها شامل کلیپ‌های ارسالی مخاطبان، تماس تلفنی، ارزشیابی تحصیلی و دیگر روش‌های رصدی بوده است.


* دوره‌های کوتاه‌مدت، بلندمدت و بین‌المللی
اولین مرکزی که در داخل مؤسسه راه‌اندازی شد، سامانه آموزش مجازی بود که طی بررسی‌های صورت گرفته اولین و بزرگ‌ترین سامانه در حوزه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در حوزه سبک زندگی اسلامی ایرانی و اخلاق است که این بخش شامل دوره‌های بلندمدت، کوتاه‌مدت و بین‌المللی است.
دوره‌هایی که به‌صورت یک درسی است، در دوره کوتاه‌مدت ارائه می‌شود ولی در دوره‌های بلندمدت آموزه‌ها در طی ۹ ترم به مخاطبان ارائه می‌شود. برای هر یک از دوره‌های بلندمدت، گزینش و پذیرش و ثبت‌نام و پرداخت شهریه و حضور در کلاس انجام می‌شود. دانش‌پژوهان شرکت‌کننده در این دوره‌ها در طی دوره نیز در معرض رصدهای آموزشی، تربیتی و پژوهشی قرار دارند و در انتها هم به‌جای آزمون، مقاله علمی ارائه می‌دهند؛ به‌طورکلی فعالیت‌های آن‌ها پژوهش محور است.


* برگزاری ۵۰ دوره آموزشی و تربیتی فعال
ما تاکنون ۵۰ دوره آموزشی و تربیتی داشتیم. دوره سبک زندگی ایرانی اسلامی یکی از دوره‌های ماست که سرفصل‌های آن سخنان حضرت امام خامنه‌ای حفظه الله تعالی می‌باشد. سند راهبری مؤسسه آوای توحید در حوزه سبک زندگی ایرانی اسلامی، برگرفته از سخنان و دیدارهای مقام معظم رهبری است که تولید محتوا شده و به‌صورت حضوری کلاس و کارگاه برای آن تشکیل شده است. محتوای این کلاس‌ها و کارگاه‌ها در سامانه بارگذاری شده و علاقه‌مندان برنامه‌ها را مشاهده و از آن استفاده بردند.


* عامل جذب افراد برای شرکت در دوره‌ها
مخاطب به‌وسیله تبلیغات در فضای مجازی جذب‌شده و پس از مدتی افرادی که جذب شدند خود آن‌ها مبلغین دوره‌ها می‌شوند.


* افرادی که ابتدا برای شرکت در یک دوره کوتاه‌مدت می‌آیند ولی...
بسیاری از افراد که در دوره‌های بلندمدت مؤسسه مشغول تحصیل هستند، در ابتدا تنها برای شرکت در یک دوره کوتاه‌مدت آمده بودند، ولی وقتی این دوره موجب علاقه‌مندی آن‌ها شد، در دیگر دوره‌ها هم حضور یافتند.


* در آوای توحید چیزی به نام غیرکاربردی نداریم
در مؤسسه چیزی به نام غیرکاربردی نداریم. ما فلسفه را تا حدی در متن زندگی آوردیم و به شرکت‌کنندگان جهان‌بینی توحیدی را آموختیم. فلسفه ما چیزی غیر از قرآن، برهان و عرفان نیست. درست است که مباحث فلسفی است، ولی حقیقتاً چیزی غیر از قرآن نیست
برای مثال در مسئله‌ای مانند وحدت وجود، یا مباحث دیگر با براهین گوناگون و یا سخنان ملاصدرا به مخاطبان ارائه نمی‌شود، بلکه در متن زندگی‌اش وحدت وجود را عملیاتی می‌کند. مقام معظم رهبری می‌فرمایند که شما به‌وسیله وحدت وجود باید جامعه را اداره کنید.


* شرکت بیش از ۷ هزار نفر در دوره‌های بلندمدت
در دوره‌های کوتاه‌مدت مؤسسه علمی تربیتی آوای توحید با توجه به کوتاه بودن دوره و کم بدون حجم موضوعات ارائه‌شده، سریع تمام می‌شود و دوره‌های جدید مجدداً شکل می‌گیرد. در حال حاضر ۵۰ دوره فعال هست. بیش از ۳۰ مرتبه در هر موضوع معرفت دینی شامل: انسان‌شناسی، معرفت نفس، هستی‌شناسی، جهان‌بینی توحیدی، جهان‌شناسی، شیطان شناسی، امام شناسی و... دوره کوتاه‌مدت برگزار شده است. البته دوره‌های کوتاه‌مدت در عرصه سبک زندگی هم با ارائه مباحث حکمی با ادبیات بسیار روان ارائه شده است که شامل: سبک زندگی در ازدواج، همسرداری و تربیت فرزند بوده است که ارائه کننده مباحثی پیرامون جایگاه، حقوق همسر و... می‌باشد.
در دوره‌های بلندمدت تاکنون بیش از ۷ هزار نفر که بخشی از آن‌ها دانش‌آموخته شده و برخی هم در حال گذراندن دوره‌ها هستند شرکت کردند. دوره‌های بلندمدت ما در ترم‌های ۳ ماهه ارائه می‌شود که به‌صورت معمولی دو سال طول می‌کشد ولی افراد با اهتمام و تلاش بالاتر یک سال و نیم دوره‌ها را تمام می‌کنند.


* ارتباط مستمر با دانش‌آموختگان
مجمعی از دانش‌آموختگان وجود دارد که با آن‌ها ارتباط مستمر دارد برخی هم در دوره‌های تربیت مربی شرکت می‌کنند و بحث‌های مهارتی را دنبال می‌کنند که این افراد مربیان ما در استان‌ها و مناطق مختلف می‌شوند. بخش دیگری که گروه‌های هدفی ندارند و یا خانه‌دارند، ارتباط با استاد و مشاوره و امور تربیتی و علمی دارند. برای دانش‌آموختگان اردوهای چندروزه در قم و مشهد برگزار می‌شود که آن‌ها در این اردوها که شامل برنامه‌های مختلف علمی تربیتی است، شرکت می‌کنند.


* حضور شرکت‌کنندگان مسیحی، زرتشتی، بودائی و... در دوره‌ها
هیچ شرایطی برای شرکت افراد ازنظر جنسیت، سن، سواد، جغرافیا، دین و... وجود ندارد. هرکسی که علاقه‌مند به این دوره‌ها باشد، می‌تواند در این مؤسسه مشغول مهارت‌آموزی شود.
برای نمونه در میان شرکت‌کنندگان که از اقشار مختلف و سطح علمی گوناگون هستند، افرادی مسیحی، زرتشتی، اهل سنت، بودائی و... هم شرکت دارند.


* استقبال از فعالیت بخش بین‌الملل
فعالیت ما در بخش بین‌الملل دارای دوشاخه می‌شود؛ نخست، تشکل بین‌المللی که در کنار مؤسسه مشغول فعالیت هست که از مراکز جدی و اثرگذار این مؤسسه است. درگذشته واحد بین‌الملل فعال بود که امروز با توجه به گسترده شدن فعالیت‌ها، به‌عنوان تشکل فعال است که دوره‌های علمی و تربیتی را با همکاری حوزه و جامعه المصطفی برگزار می‌کند. در این تشکل که برای دوره‌های حضوری برنامه‌ریزی می‌کند، طرح تربیت مدرس علوم عقلی فعال است. شرکت‌کنندگان در این طرح، استدلال دین، قرآن و خدا را در موضوعات مختلف به دست می آوردند و بر اساس آن می‌توانند در کشورهای خود از تعالیم حقه اسلام و تشیع دفاع کنند؛ در مرحله دوم هم می‌توانند محتوا را در میان مخاطبان مختلف خود تبلیغ کنند. محتواهای ما در زبان‌های مالایی، اسپانیولی، انگلیسی، فرانسوی، عربی، آلمانی، اردو و... ارائه می‌شود. موضوعاتی که به این شرکت‌کنندگان عرضه می‌شود، موضوعات عقلی و فطرت است که در کشورهای مختلف علاقه‌مندان زیادی دارد و شاخه دیگر آموزش مجازی برای کشورهای مختلف.


* الگوی آموزشی مؤسسه
وقتی ما می‌گوییم معرفت اساس دین است، این نگاه نسبت به فلسفه و علوم عقلی با این رویکرد اهمیت می‌یابد. با این نگاه فلسفه به‌اندازه‌ای روان می‌شود که افراد در کشورهای مختلف حتی می‌توانند قاعده‌مند و برهانی مطالب خود را ارائه کنند و افراد مقابل را مستأصل کند. در مرحله بعدی این افراد مبلغ جریان فلسفی دینی در کشورهای مختلف می‌شوند.
این الگو به برکت اساتید بود. مؤسسه ما لجنه ای از حضور اساتید و اندیشمندان الحمدلله مشاهیر زیادی در حوزه تدریس و اندیشه ورزی و پژوهش جمع شده‌اند. در مؤسسه آوای توحید توانسته‌ایم ۲۰ استاد ممتاز در حوزه آموزشی جمع کنیم. در این مؤسسه استادان، یزدان‌پناه، رمضانی، ضیائی و حسینی، ناییجی و حسین علیپور و... که از شاگردان علامه حسن‌زاده آملی و آیت‌الله سعادت پرور هستند، در زیر یک بیرق یک هدف را دنبال می‌کنند که در جاهای دیگر این اتفاق نیفتاده است.


* ارکان تشکیل دهنده موسسه

مؤسسه آوای توحید دارای هیئت نظارت، هیئت مؤسس، هیئت‌مدیره و هیئت اندیشه‌ورز هست
مدیرعاملی این مؤسسه را بنده عهده‌دار هستم و زیرشاخه‌های آن‌هم ۵۰ نفر می‌باشند که بخشی به‌صورت جهادی و افتخاری در عرصه مجازی، بخشی پرسنل رسمی و بخشی هم سرباز طلبه هستند.


* سابقه‌ای ارزشمند از ره‌آورد شیراز
بنده قبل از این مؤسسه، نزدیک به هشت سال برای چند هزار دانش‌آموزانی که اول راهنمایی تا اول دبیرستان یکی از شهرهای استان فارس برنامه‌های دینی برگزار می‌کردیم، قرارگاه‌های فرهنگی مختلفی داشتیم که خروجی آن‌ها ۱۰۰ طلبه حوزه شدند
در حال حاضر هم انجمن آن‌ها فعال است و با آن‌ها ارتباط داریم. البته در آنجا برای نوجوانان کار می‌شد و با همین رویکرد، کارهای خوبی شد و افراد متفکر و عاقل زیادی تربیت شدند.
برخی از این دانش آموزان هم‌اکنون از اساتید و اعضای هیئت‌علمی حوزه و دانشگاه هستند و برخی قاضی و برخی پژوهشگران خوبی شده‌اند.
سال ۸۸ کار شروع شد و سطح بالاتر این کار را در سال ۹۵ در قالب مؤسسه به قم منتقل کردیم.


* تحت مجوز مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه هستیم
موسسه دارای مجوز مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه است؛ آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه شناخت خوبی از فعالیت‌های موسسه دارد و با حجت‌الاسلام‌والمسلمین کوهساری، مسئول مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه و معاونت تبلیغ و امور فرهنگی، ارتباطات نزدیکی داریم و حقیقتاً این بزرگان به‌ویژه حضرت آقای اعرافی حمایت‌های فروانی از این موسسه داشتند.


* فعالیت ۱۴ سایت اینترنتی
در مؤسسه ۱۴ سایت فعال داریم که از این تعداد، ۵ سایت مربوطه به بخش بین‌الملل است. یکی از سایت‌ها هم خبرگزاری حکمت است که خبرهای حوزه حکمت و معرفت و سبک زندگی را منتشر و منعکس می‌کند. علاوه بر این، در فضای مجازی هم ازجمله در شبکه‌های اجتماعی ایتا و سروش و اینستاگرام حضور فعالی داریم که محتوای آن‌ها در هیئت تحریریه تولید و بارگذاری می‌شود؛ مخاطبان ما استقبال زیادی از این فضا دارند.


* فعالیت مدارس حضوری
در کنار عرصه‌های ذکرشده، دو مدرسه حضوری نیز برگزارکننده دوره‌های مختلف مؤسسه هست. در این راستا در مجتمع زمزم و فاز شش مجتمع شهید صدوقی پذیرای دوره‌های حضوری برای علاقه‌مندان هستیم. محتوای ما به سبکی ارائه می‌شود که پزشک، نظامی، خانه‌دار، دانشجو، طلبه و... در حال فراگیری هستند. در مدارس حضوری، حضوروغیاب و دیگر ارزشیابی‌ها دنبال می‌شود. مدرسه سبک زندگی هم در این عرصه فعال است که در این سه مدرسه ۲۰ کلاس در هفته برگزار می‌شود.
اصل فلسفه کتاب‌های سنگینی دارد ولی ما به‌جای آن‌ها صحیفه سجادیه، مناجات خمس عشر، توحید صدوق، تفسیر قرآن، رساله الولایه علامه طباطبایی، اوصاف اشراف خواجه‌نصیرالدین و رساله‌های روان فلاسفه و عرفا را می‌خوانیم و ارائه می‌کنیم. در سبک زندگی هم با نگاه فلسفی دیدگاه‌ها و سخنان رهبری عزیز را عرضه می‌کنیم.
مدرسه بین‌الملل هم در بخش حضوری از بیش از ۲۰ کشور عضو هستند که غیر از مجازی است که دارای چند سایت هستند که محتوای آموزشی و پژوهشی و کلیپ‌هایی را تولید می‌کنند. در آموزش‌های بین‌المللی مباحث معرفت نفس و فطرت را به‌صورت جدی دنبال می‌کنیم که خدا رو شکر بیش از ۸۰ درصد دانش‌پژوهان غیر ایرانی موسسه رضایت دارند و این عزیزان در کشورهای خود محتوای موسسه را تبلیغ، نشر و ترجمه می‌کنند.


* ارائه بیانیه گام دوم انقلاب در دو بخش معنویت و سبک زندگی
بخش دیگری از فعالیت‌ها که در بیانیه گام دوم انقلاب دنبال کردیم، ارائه آن در دو سرفصل معنویت و اخلاق و سبک زندگی ایرانی اسلامی است. در حوزه آموزش با مجموعه و مؤسسات متفاوتی که رسالتشان در این عرصه بود، برنامه‌هایی داشتیم و در این راستا همکاری‌هایی صورت گرفت. در بحث آموزشی، تولیدات زیادی با ادبیاتی روان و کاربردی داشتیم که با استقبال خوبی همراه شد و دیدگاه‌های مثبتی هم از شرکت‌کنندگان در این راستا دریافت کردیم.


* تدوین نزدیک به ۳۰ جلد کتاب در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی
در کنار فعالیت‌های آموزشی و تربیتی، در عرصه فعالیت‌های پژوهشی نیز اقدامات ارزشمندی انجام‌شده است. در موضوع بیانیه گام دوم نزدیک به ۳۰ جلد کتاب تدوین‌شده است که از این تعداد یک مجموعه ۱۴ جلدی برای نوجوانان در حوزه اعتقادی شامل وجود شناسی، خداشناسی و نبوت و... و در معنویت و اخلاق نیز ۳ جلد کتاب داشتیم. در بحث سبک زندگی اسلامی نیز تألیفاتی با بیانات مقام معظم رهبری از سوی پژوهشگران تدوین شد و در کنار این‌ها نیز لوح فشرده‌ای تهیه و در اختیار مخاطبان قرار گرفت.


* فلسفه ابزاری برای فهم درست قرآن و روایات
ما بااینکه فلسفه و آثار عرفانی را ترویج می‌کنیم ولی از آیات و روایات غافل نشدیم. ما حدیث «عنوان» را به‌عنوان سبک زندگی اسلامی و معنویت و اخلاق در این مؤسسه برای دانش‌پژوهان عرضه کردیم. «شرح توحید» شیخ صدوق، مناجات خمس عشر، صحیفه امام سجاد علیه‌السلام، تفسیر آیات و روایات مختلف و... نیز ازجمله این منابع قرآنی و حدیثی می‌باشد. دعب ما این بود که فلسفه به ما هو فلسفه چیزی نیست، فلسفه ابزاری هست برای فهم دقیق و درست آیات قرآن و روایات معصومین علیهم‌السلام لذا از محتواهای قرآنی و روایی به‌وسیله ابزار فلسفه و عرفان برنامه‌های آموزشی و پژوهشی خود را پیش بردیم.


* به‌جایی وابسته نیستیم
بیان این نکته ضروری است که مؤسسه علمی تربیتی آوای توحید به هیچ ارگان و نهادی از جهت مالی وابسته نیست. ما در شیراز، تهران شعبه و در برخی شهرها هم نماینده داریم. نکته مهم این است که مجموعه به‌صورت خودگردان و جهادی اداره می‌شود. ریالی از جایی دریافت نکردیم و روی پای خود ایستاده‌ایم و همین موجب شده که با توجه به این‌که ذره‌ذره رشد داشتیم، ولی در بحران‌های سخت با چالش جدی‌ای روبرو نشویم.


* حمایت‌های مسئولان حوزه قابل‌تقدیر است
از مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه به‌ویژه آیت‌الله اعرافی تشکر و قدردانی می‌کنم. آیت‌الله اعرافی برای مجموعه‌های این‌چنینی که در حوزه‌های تبلیغی و گروه‌های تبلیغی و چه در حوزه‌های آموزشی که رویکرد اجتماعی دارد، فعال‌اند، خیلی حمایت می‌کنند و چندین بار نیز از ما حمایت کرده است. حجت‌الاسلام‌والمسلمین کوهساری و حجت‌الاسلام‌والمسلمین نبوی از معاونان حوزه نیز حمایت‌های زیادی کردند که ما را در ادامه مسیر دلگرم ساخت.


* سخن آخر
سیستم طلبگی مظلوم است، بشدت با عدم پوشش رسانه مواجهیم، اگر یک مجموعه دارای رسانه قوی درباره ما سخن گفته بود، شبکه‌های صداوسیما هم به آن می‌پرداختند، همایش و سمینار و... برگزار می‌کردند، محتواهای تولیدی موسسه بیشتر دیده می‌شود و طبیعتاً اثر ملموسی به‌صورت جدیدی در جامعه اتفاق می‌افتاد لکن شاهد این نقیصه هستیم مثلاً در اتفاقات اخیر مانند کرونا و سیل، حوزه بیشترین حضور را نسبت به جامعه آماری خود داشت که به‌صورت جهادی وارد عرصه شدند، ولی  کمتر از اقشار دیگر موردتوجه رسانه‌ها قرار گرفت.

امور و فعالیت‌های حوزوی کمتر دیده می‌شود و رسانه‌ای نداریم که خودمان را بتوانیم در آن نشان دهیم. دست ما به آن‌که باید برسد، نمی‌رسد. نهادهای انقلابی هم متأسفانه حمایت چندانی در این عرصه ندارند. در این عرصه خدمات بسیار است ولی دیده نمی‌شود. با توجه به این‌که حامی مالی خاصی هم نداریم، ازاین‌رو در عرصه تبلیغات نمی‌توان کار چندانی انجام داد. این در حالی است که در صداوسیما در برنامه سبک زندگی دینی، مباحث روانشناسی غربی یا مباحث عرفان‌های نوظهور ترویج می‌شود. برخی دستگاه‌ها هم در عین این‌که کار ما را بسیار تأیید می‌کنند، ولی در مرحله حمایت و...، پیچ‌وتاب‌های اداری و آیین‌نامه‌ای را در پیش روی ما قرار می‌دهند.


گفت‌وگو: علیرضا سهلانی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ابراهیم IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
    2 0
    خداحفظشون کنه ، واقعا مدیر هستن بااین وضعیت اقتصادی و فرهنگب