چهارشنبه, ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

سلسله جنبان «محفل شیراز» در وزارتخانه چه کسی است؟ (قسمت سوم)

 

کدام نماینده مجلس پیشین و از کدام کمیسیون، بعد از استعفای نابهنگام و غیر منتظره حجتی و انتصاب سرپرستی مهندس کشاورز و در آستانه معرفی ایشان به مجلس، با لیستی در مورد جابجایی ها وارد مذاکره شد که فلانی! اگر بپذیری پس از وزارت، در سطح وزارتخانه و استان ها این یا آن شخص را جابجا و این یا آن یکی را منصوب کنی و این تغییرات را انجام دهی، رای مجلس را برای وزارت شما قطعی می کنیم؟

جواب «کشاورز» به این پیشنهادها چه بوده؟ این نماینده مجلس به مهندس کشاورز در مورد اینکه اگر رای نیاورد تمایل دارد چه سِمَتی داشته باشد چه گفته بود؟ چرا در آخرین روز معرفی مهندس کشاورز به مجلس، ورق برگشت و خاوازی معرفی شد؟ نظر روحانی در مورد عباس کشاورز، بعد از مشورت با مقام رهبری و پس از ابقای ایشان و اتمام مهلت قانونی سه ماهه چه بوده است؟ عامل اصلی عدم معرفی «کشاورز» به مجلس، به رغم پشتوانه حکم حکومتی مقام رهبری برای تداوم سرپرستی وی چه بود؟ نقش جناح حجتی در این وسط چه بوده است؟ قرار بود کدام مسئله در مورد عباس کشاورز از طریق این جناح به جبهه پایداری گفته شود تا در مجلس، علیه روحانی و در انتخاب مهندس کشاورز برای وزارت، روی آن مانور بدهند و بالاخره، ضربه کاری و تعیین کننده ای که موجب شد روحانی از معرفی عباس کشاورز به مجلس، به رغم میلش امتناع کند چه بود؟

به راستی «حلقه شیراز» در وزارتخانه با چه هدفی و از کی شکل گرفت؟ چه کسی خط و خطوط این حلقه را مشخص می کند؟ پیام های حجتی از طریق چه کسی و در چه روزهایی از هفته، در کدام مکان خارج از وزارتخانه و به چه کسانی رسانیده می شود؟ تبعیت یا عدم تبعیت محفل شیراز نسبت به پیام ها و انتظارات حجتی تا چه حدی است و واکنش آنها چیست؟ چرا هنوز گروه موسوم به «بازنشسته شدگان اجباری» در دوران سرپرستی مهندس عباس کشاورز، خواستار حضور و نفوذ در وزارتخانه هستند؟ قصدشان از ادامه این نفوذ چیست؟ چه مواردی در ساختار اداری را دنبال می کنند؟ آیا برآنند که بعضی از مکاتبات را امحا کنند؟ در شاکله ریاست جمهوری، این گروه کمابیش به کدام معاون رئیس جمهور اتکا دارند و مورد حمایت هستند؟ رابطه دکتر خاوازی با «محفل شیراز» چیست؟ وزیر جدید چه مسائلی را در فضای بلبشوی جناحی دنبال می کند؟ آیا خواستار متوقف کردن زد و خوردهاست تا بتواند موضوعات مقابله با تحریم ها را در عرصه تولید و امنیت غذایی دنبال و موقعیت خود را تثبیت کند؟ از سوی دیگر، مهندس عباس کشاورز به رغم ایجاد این همه دشمنی برای خود، چرا همچنان در وزارتخانه مانده است و خود را بازنشسته نمی کند؟ چه کسی از نهاد ریاست جمهوری، عباس کشاورز را حمایت می کند و خواستار ادامه فعالیتش در وزارتخانه است؟ چه کسانی در رده های بالادست، وجود عباس کشاورز را برای کشاورزی مملکت در شرایط کنونی مقابله با تحریم ها، افزایش بهره وری، سیاست بازار محوری و اجرای الگوی کشت و کشاورزی قراردادی با تکیه بر بازار محوری در عین توجه به محدودیت های آب و محیط زیست، ضروری می دانند و خواستارند که ایشان به عنوان قائم مقام در کنار وزیر جدید با جدیت انجام وظیفه کند؟ چرا وزارتخانه ای با کمترین ضریب جناح بازی و در فضایی نسبتا آرام، با اهداف و برنامه های تعریف شده ششگانه و با دستاوردهای قابل اتکا در عرصه تولید و افزایش بهره وری، به یک باره در چنین فضایی پر از تضاریس و جناح بازی و باندهای پنهان و آشکار قرار گرفت؟ ریشه این درهم ریختگی چه بود؟

چرا وزارتخانه بر وظایف عاجل خود در مدت کم باقیمانده دولت، تاکید نمی کند و از آنها غافل شده است؟

در نوشته های دیگر این موضوعات را تحلیل می کنیم.

منصور انصاری

8/3/99

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .