034-33257601
info@autismkerman.ir

یکپارچه سازی حسی

یکپارچه سازی حسی

یکپارچه سازی حسی

جزئیات

یکپارچه سازی حسی

11 مرداد 1396

پردازش حسی به ثبت، تعدیل و سازمان­دهی درون­دادهای حسی( دیداری، شنیداری، بویایی، لامسه، چشایی، حرکتی و سایر حس­های درونی) گفته می شود که برای ارایه پاسخ­های سازگارانه به تقاضاهای موقعیتی لازم است. پردازش حسی صحیح لازمه دستیابی به مهارت­های سطوح بالاتر مانند: توجه، زبان، درک روابط دیداری ـ فضایی و سرانجام لازمه دستیابی به مهارت­های زندگی و مهارت­های تحصیلی است. در افراد دارای اختلال طیف اتیسم، پردازش حسی در مغز به شکل صحیح انجام نمی­شود و هر روزه اطلاعات حسي نظیر تماس، صوت و حرکت به طور نادرست تفسیر مي­شوند. این اشتباهات در تفسیر اطلاعات، موجب مشکلات رفتاري و اشکال در تطابق و پاسخ به محرک­های محیطی در فرد می­شود. اختلال پردازش حسی نوعی اختلال تحولی پیچیده است که می­تواند زندگی فرد را در کودکی و بزرگسالی تحت تاثیر قراردهد. در افراد با اختلال پردازش حسی ممکن است بیش پاسخ دهی یا کم پاسخ دهی به محرکات حسی، حس طلبی شدید یا ضعیف، تمایل به کسب تجارب حسی شدید یا امتناع از کسب تجارب حسی و مشکل در افتراق و تمیز حسی وجود داشته باشد.

یکی از درمان­های منتخب برای کاهش مشکلات پردازش حسی در افراد با اختلال طیف اتیسم، درمان یکپارچگی حسی (SI) است. اصطلاح یکپارچه سازی حسی را نظریه پرداز آن (آیرز) به این دلیل به­کار برد که نخست این اختلال به وجود نارسایی در پایه عصب­شناختی توانایي انتقال اطلاعات حسي بین سیستم­هاي حسي مغز اشاره دارد و دوم اینکه این نظریه اشاره به الگوی مداخله­اي مي­کند که در آن از تحریک یک زمینه حسي براي تاثیرگذاري بر زمینه حسي دیگر استفاده می­شود. براي مثال فشار عمقی، براي تاثیرگذاري روي بیش­حسي لامسه­ای استفاده می­شود.
در درمان یکپارچگی حسی دو یا چند حس به طور فعال و همزمان به کار گرفته می­شوند تا کودک در چالش­هاي حسي خود یک پاسخ تطابقي مناسب ارایه دهد. یک پاسخ تطابقي زماني اتفاق مي ­افتد که کودک بتواند در فعالیت­هایي که سختي آن افزایش مي­یابد، پاسخی مناسب ارایه دهد.

به­طور کلی هفت حس، پایه برنامه یکپارچگی حسی را شکل می­دهند که در دو دسته حس­های نزدیک (دهلیزی، عمقی و لامسه) و حس­های دور (بینایی، شنوایی، بویایی و چشایی) دسته­بندی می­شوند. زمانی که مغز به طور مناسب و مطلوبی اطلاعات دریافتی از حس­های دور و  نزدیک را پردازش می­کند، فرد قادر خواهد بود، به طور خودکار و به شیوه مناسب به این اطلاعات پاسخ دهد. حس­های دور و نزدیک در هرم یکپارچگی حسی در سطح نخست و به عنوان سیستم­های حسی فرمانده و دنباله­رو معرفی شده­اند.مطابق سطح ­بندی این هرم، سیستم­های حسی فرمانده یا فرادست و دارای رده بالاتر (از لحاظ ارزش تکاملی و سیر تحول رشد) در سطح زیرین و زیربنایی قرار دارند. این سیستم­ها شامل سیستم حس لمس، سیستم حس عمقی و سیستم حس تعادل هستند که در طبقه پایین­تر سیستم­های حسی دنباله ­رو یا فرودست نظیر سیستم حس بویایی، سیستم حس بینایی، سیستم حس شنیداری و سیستم حس مرتبط با جهاز هاضمه قرار دارند.

 

مقاله ها مرتبط