034-33257601
info@autismkerman.ir

مشکلات حسی کودک اُتیستیک(اوتیسیک) و استفاده از درمان یکپارچگی شنیداری

مشکلات حسی کودک اُتیستیک(اوتیسیک) و استفاده از درمان یکپارچگی شنیداری

مشکلات حسی کودک اُتیستیک(اوتیسیک) و استفاده از درمان یکپارچگی شنیداری

جزئیات

مشکلات حسی کودک اُتیستیک(اوتیسیک) و استفاده از درمان یکپارچگی شنیداری

3 بهمن 1398

مدتهاست که این حقیقت مورد قبول واقع گشته است که افراد اُتیستیک پاسخهای غیر طبیعی به محرکهای حسی می دهند.متخصصان بر این باورند که افراد اُتیستیک واقعاً محرکهای حسی را به طریقی غیر عادی تجربه می کنند.تجربیات حسی عجیب و غریب،عکس العملهای غیر طبیعی را باعث می گردند.عقیده بر این است که در حالت شدید آن ،این مشکلات ادراکی در واقع باعث سردرگمی و گیجی،انزوای اجتماعی،مشکلات ارتباطی،شناختی و استرس و رفتارهای اجباری -  وسواسی  می گردند.

این مسئله که این نظر و ایده آیا درست است یا نه، هنوز مشخص نیست اما شواهدی از تجربیات ادراکی غیر طبیعی سالهاست از خود افراد اُتیستیک گزارش شده است .آنها مکرراً اظهار می کنند که لامسه ،بینایی و شنواییشان به صورتی متفاوت از بقیه تجربه شده است. متاسفانه تعدادی از متخصصان هنوز نسبت به این مطلب مشکوک هستند و این گفته ها را رد می کنند. وجود نظرهای مغایر یکدیگر ،باعث ایجاد سردرگمی و ایجاد شک و شبهه قابل توجه ،در خصوص درمانهایی که گفته می شوند این درمانها  نارسایی های حسی را قابل تحملتر می کنند،می گردد. آیا راهی جهت رفع این سردرگمی ها وجود دارد؟؟ یقیناً اگر چنین مشکلاتی واقعا وجود دارند باید این امکان به ایجاد گردد که بتوان آنها را توصیف و ارزیابی کرد.
 

همانطوری که در حال حاضر برای مشکلات شنیداری- دیداری چنین امکانی مهیا شده است .

مشکلات شنیداری:

جدا بر ناشنوایی یا نیمه ناشنوایی،چندین مشکل شنوایی کمتر شناخته شده وجود دارند که هم در مردم عادی و هم در افراد مبتلا به دیس لیکسیا و اُتیسم دیده می شوند.

مشکلات شنوایی در اُتیسم :

خیلی از افراد اُتیستیک کمی یا بیشتر از این مشکلات شنوایی را دارند. این اشکالات کودک را از تمرکز گرفتن درست ناتوان می کند.همانطور که صداهای عجیب و غریب مرتب به او هجوم می آورند. واضح است هنگام گوش کردن کودک به دیگران، امکان دارد فقط یک کلمه یا دو کلمه یا یک جمله ی ساده را بشنود. اما جملات طولانی تر ممکن است توسط صداهای مزاحم پس زمینه ای شکسته شود و بدین ترتیب معنای جمله از بین برود. درست مثل آن وقتی که شما در حال گوش کردن به رادیو با صدای نارسا هستید.

تعدادی " هایپراکتیوز" هستند. مانند" جورجیانا استلی" که در زمان کودکی  اُتیستیک تشخیص داده شد. او تحت تاثیر صداهایی بود که به مادرش درباره شان اینگونه گفته بود:(این صداها بودند که مرا دیوانه می کردند چون مرا حسابی می ترساندند و بی وقفه بودند و خلاص شدن از آنها سخت بود.) چنین مشکلاتی باعث اجتناب و همچنین بلوکه کردن صداهای ناخوشایند می شوند و با این کار صداهای مفید هم بلوکه می گردند و در نتیجه باعث از دست دادن ابزار ارزشمندی جهت یادگیری و ارتباط می شوند.

اگر کودک شما دچار مشکلات شنیداری است چگونه باید فهمید؟؟

هر تست شنوایی بهتر است شامل معاینه جهت ارزیابی"هایپراکتیوز" و"آستانه ی شنوایی" باشد، بچه های بزرگتر و بزرگترهای دچار اُتیسم ممکن است در بلوکه کردن اصوات ماهر باشند و درنتایج تست،ارزیاب کننده ها را گمراه کند. و به همین دلیل ،خاطرات والدین از انفعال و عکس العملهای دوران کودکی بایستی مد نظر قرار گیرد.

درمان :(ای آی تی):AIT

آموزش یکپارچگی شنیداری توسط دکتر براد توسعه یافت، که جهت درمان افراد مبتلا به طیف وسیعی از مشکلات به وجود آمد.مشکلاتی نظیر افسردگی،دیس لیکسیا،دشواری یادگیری و اُتیسم.مشکل مشترک در همه ی این افراد،نوعی نارسایی شنیداری است. این روش (ای آی تی) تعدادی انتقاد به خود دارد.اما یافته های فعلی نشان می دهند که این شیوه نتایج و فواید سودمندی دارد.درمان مذکور، جهت تصحیح بعضی اختلالات شنوایی و غیر حساس سازی آنهایی که دچار "هایپراکتیوز"هستند موثر است و همچنین آستانه ی تحمل صداهای مزاحم و ناراحت کننده را بالا می برد.در این شیوه از فرکانسهای تنظیم و تعدیل و فیلترشده در کنار موسیقی های خوشایند برای باز تربیت سیستم شنیداری و عادی سازی مسیر های پردازش اطلاعات مغزی استفاده می گردد. در اینصورت کودکان بهتر می شنوند و بهتر پردازش می کنند و بهتر صحبت کرده و تعامل اجتماعی برقرار می کنند .این روش درمانی بسیار ساده است وکودک در یک دوره 10 روزه،روزی دو بار نیم ساعت از هد فون استفاده می کند.بر اساس تحقیقات انجام شده در این شیوه کودک  75 تا 80 درصد بهبودی نشان می دهد.

فواید این درمان:

1-    بهبود مهارت گوش دادن و یاد گیری.    

2-    افزایش مهارتهای ارتباطی و اجتماعی.

3-    کاهش بیش فعالی – کاهش محرک لحظه ای و خود تحریکی

4-    بهتر شدن رفتار،گفتار و سخن واضحتر.

5-    افزایش تمرکز، حافظه و درک بهتر.

6-     کمتر شدن مشکلات حسی و بیش حسی کودک یا به صورت کامل برطرف شدن.

مقاله ها مرتبط