۱۳ مهر ۱۳۹۵، ۱۱:۵۶
کد خبر: 82255453
T T
۰ نفر

مسمومیت های ناشی از سرب

۱۳ مهر ۱۳۹۵، ۱۱:۵۶
کد خبر: 82255453
مسمومیت های ناشی از سرب

روزنامه محلی سیستان و بلوچستان ضمیمه روزنامه خراسان در شماره 19369مورخ 13مهر 95 مطلبی با عنوان'مسمومیت های ناشی از سرب' منتشر كرده است.

دراین مطلب آمده است: مسمومیت با سرب فقط شامل افرادی نمی شود كه به شكل خوراكی تریاك مصرف می كنند ، بلكه به دلیل افزایش آلودگی‌های محیطی این مسمومیت در بین مصرف‌كنندگان لوازم آرایشی غیراستاندارد و تقلبی، كارگران معدن، كاركنان چاپخانه‌ها و... به وضوح مشاهده می‌شود.
كارشناس بیماری های غیرواگیردار دانشگاه علوم پزشكی زاهدان به روزنامه سیستان و بلوچستان گفت: سرب یك فلز سمی است كه باعث بیش‌فعالی و اضطراب می شود و كشنده است. به علت آلودگی محیطی، آلودگی آب‌ها و دریاها فلزات سنگین مانند سرب و جیوه در منابع غذایی ما وجود دارد كه منابع سنگین مانند فلزات به هر میزانی در طول زمان برای بدن زیانبار است.
دكتر «شاهین مهنا» ادامه داد: در خانه و محیط زندگی مواردی وجود دارد كه می‌تواند حاوی سرب باشد و مسمومیت را به دنبال داشته باشد.
مسمومیت با سرب برخلاف اكثر مواد دیگر به تدریج و طی ماه‌ها و حتی سال‌ها اتفاق می‌افتد. این مسمومیت علامت ویژه‌ای ندارد تا با مشاهده آن به پزشك مراجعه شود، آن هم به این دلیل كه اندازه‌گیری سرب جزو آزمایش‌های متداول خون نیست و پزشكان آن را جزو موارد تشخیصی خود قرار نمی‌دهند.
اندازه گیری غلظت سرب در خون
وی تصریح كرد: مسمومیت سرب موجب افزایش آرسنیك، جیوه و فلزات سنگین در فرد می‌شود و به این ترتیب سطح فلزات خون افزایش می یابد و این افراد به مرور زمان با گرفتگی دست و پا و فلج شدن برخی اندام‌ها مواجه می‌شوند. به طور كلی مسمومیت با سرب یكی از عوامل ایجادكننده كم‌خونی، پوكی استخوان و ایجاد ضعف عمومی و خستگی مزمن در بزرگسالان محسوب می شود و لازم است اندازه‌گیری غلظت سرب در آزمایشات خون نیز لحاظ شود.
وی به اخبار ماه های اخیر مبنی به وجود سرب در تریاك ها اشاره كرد و گفت: توزیع‌كنندگان مواد مخدر برای سودجویی بیشتر و با بهره‌گیری از جرم حجمی بالای سرب، اقدام به مخلوط كردن این ماده با مواد مخدر می‌كنند تا وزن آن را افزایش دهند.
مصرف تریاك سرب‌دار به دلیل دیر جذب بودن نسبت به تریاك خوراكی، علائم دیرتری را از مسمومیت نشان می دهد كه خطرات زیادی را به همراه دارد.
وی بیان كرد: برای درمان این مسمومیت در داروخانه ها دارویی وجود ندارد و توصیه می‌شود در این شرایط افراد معتاد به تریاك و شیره از مصرف این مواد به شكل خوراكی خودداری كنند همچنین باید بیش از حد معمول از تركیبات لبنی مانند شیر و ماست استفاده كنند.
این كارشناس افزود: در اصل مسمومیت سرب فقط شامل مصرف‌كنندگان تریاك نمی‌شود، بلكه وجود آلودگی‌های محیطی به وضوح مشاهده می‌شود. برای مثال در لنت ترمز خودرو سرب وجود دارد و به این ترتیب با هر بار ترمز زدن مقدار قابل توجهی سرب رها می شود. اما این روزها سرب بیشتر برای مصرف‌كنندگان خوراكی تریاك مشكل ایجاد كرده است.
وی گفت: معتادان به تریاك خوراكی با بلعیدن مقادیری از این مخدر آلوده به سرب با مشكلات جدی از جمله دل دردهای شدید، بروز كم خونی، رسوب سرب در استخوان ها و دردهای شدید مفاصل، زخم و خارش در پوست و اندام ها مواجه می شوند و در برخی موارد عوارض عصبی و فلج از ناحیه مچ دست و پا نیز مشاهده شده است.
آسیب سرب به كودكان
وی اشاره ای هم به تاثیر سرب بر كودكان كرد و گفت: بیشترین تاثیر آسیب‌زای سرب در كودكان زیر 6 سال و به طور جدی‌تر، زیر 3سال است. در كودكان، مسمومیت با سرب باعث كوتاه‌قدی و توقف رشد می‌شود آسیب مغزی و افت بهره هوشی نیز در این كودكان مشاهده شده است. سرب اضافی وارد شده به بدن در ارگان‌های مختلف بدن رسوب می كند و موجب آسیب و اختلال عملكرد آنها می‌شود. آسیب كلیه‌ها، نقص شنوایی غیرقابل بازگشت و نیز آسیب دائمی عصبی و مغزی، همه و همه به همین ترتیب ایجاد می‌شود.
وی ادامه داد: اما در بزرگسالان سرب می‌تواند باعث بالا رفتن فشار خون، مشكلات و ناراحتی‌های گوارشی، آسیب كلیه‌ها و نیز اعصاب شود. غلظت‌های بالای سرب در خون و رسوب آن درعضلات و مفاصل موجب درد در این مناطق می‌شود. همچنین سرب با آسیبی كه به سلسله اعصاب مركزی بدن وارد می‌كند، می‌تواند اختلالات گوناگون خواب را در شخص به وجود آورد.
8006/6081**دریافت كننده: نرگس تیموری**انتشار دهنده: حیدر سرایانی
اخبار لحظه به لحظه را در كانال تلگرامی «اخبار ایرنا سیستان و بلوچستان» دنبال كنید. @irnazahedan

سرخط اخبار استان‌ها