با سیستم عامل لینوکس با زبانی ساده آشنا شوید

احتمالا شما نیز بارها و بارها نام سیستم عامل لینوکس را شنیده اید، اما چقدر راجع به آن می دانید؟ از ویژگی های آن مطلع هستید؟ آیا می دانید چه مزیت هایی نسبت به سیستم عامل های دیگر دارد؟ اگر شما نیز به دنبال آن هستید که با این سیستم عامل بیشتر آشنا شوید، در این مقاله صفر تا صد هر آنچه لازم را با زبان ساده با شما به اشتراک گذاشته ایم.

 
سیستم عامل چیست؟

قبل از آن که به طور تخصصی با سیستم عامل لینوکس آشنا شوید، بهتر است بدانیم اصلا سیستم عامل چیست و چه کار می کند؟ به زبان ساده سیستم عامل یک زبان مشترک میان شما و سیستم کامپیوتری است. سیستم عامل میان سخت افزارها، نرم افزارها و دستوراتی که شما به دستگاه می دهید یک رابطه دقیق ایجاد کرده تا دستگاه دیجیتال بتواند کارهایی که شما از او می خواهید را انجام دهد.
در حال حاضر از سیستم های عامل مختلفی در دستگاه های دیجیتال مانند کامپیوتر و لپ تاپ ها استفاده می شود که هر کدام مزایا و ویژگی های مخصوص به خود را دارند.

 

 

سیستم عامل لینوکس چیست؟

چیزی که ما و شما این روزها به عنوان سیستم عامل لینوکس می شناسیم در واقع Genolinux است که ما به اختصار به آن لینوکس می گوئیم. لینوکس در واقع هسته این سیستم عامل است و وظیفه تبادل اطلاعات، کنترل داده ها، مدیریت حافظه و رابطه بین سخت افزار و نرم افزار را بر عهده دارد.
این سیستم عامل قابلیت نصب روی دستگاه های دیجیتال مختلفی از جمله کامپیوتر، لپ تاپ، تبلت، تلفن های همراه و غیره را داشته و دارای ویژگی های کاربردی و بسیار مناسب است. این سیستم عامل به صورت Open Source به بازار عرضه شده است، یعنی توسعه دهندگان وب می توانند به کدهای این سیستم عامل دسترسی داشته و آن را توسعه دهند. تا کنون بیش از 400 هزار بار سیستم عامل لینوکس توسعه پیدا کرده و این مساله باعث افزایش قدرت و محبوبیت آن شده است.
با وجود ویژگی های کاربردی این سیستم عامل، بسیاری از کاربران معتقدند که استفاده از linux در مقایسه با سیستم های عامل دیگر سخت تر است، از این رو این سیستم عامل هنوز نتواسته از رقبای خود پیشی بگیرد.
لینوکس در ابر رایانه ها و سیستم عامل شرکت های تراز اول دنیا حرف اول را می زند. به طور میانگین می توان گفت این روزها از هر 10 ابر رایانه، 9 مورد آن سیستم عامل لینوکس دارند. همچنین سرورهای شرکت های بزرگی مانند فیس بوک، توئیتر، آمازون، گوگل و غیره نیز از این سیستم عامل کاربردی استفاده می کنند.

 

تاریخچه سیستم عامل لینوکس

تاریخچه طراحی سیستم عامل لینوکس به سال 1984 بر می گردد، جایی که ریچارد استالمن رئیس بنیاد نرم افزارهای آزاد، پروژه گنو را آغاز کرد. در این پروژه برنامه نویسان زیادی همکاری کرده و یک جنبش نرم افزاری بزرگ در دنیای آن روز به شمار می رفت.
در آن زمان، از یک سیستم عامل محدود با کدهای بسته به نام مینیکس استفاده می شد. از این رو با وجود برنامه های مختلفی که به زبان سی و اسمبلی در حال نوشتن بود، ضعف و کمبود یک سیستم عامل مناسب به چشم می خورد. برنامه نویسان و طراحان معتقد بودند که طراحی یک هسته سیستم عامل مناسب، سال ها زمان نیاز خواهد داشت.
لینوس توروالدز منتظر این تاخیر چند ساله نماند و خود با الهام گرفتن از کدهای مینیکس، نوشتن کدهای سیستم عامل جدید را آغاز کرد. در نهایت در 25 اوت سال 1991 این دانشجوی فنلاندی دانشگاه هلسینکی توانست یک هسته سیستم عامل اپن سورس را طراحی کند. بعد از همکاری برنامه نویسان دیگر در ستپامبر 1991، اولین نسخه این سیستم عامل در اینترنت منتشر شده و از آن سال به بعد توسط برنامه نویسان و کاربران بسیاری مورد استفاده قرار گرفته است.

 
اجزای تشکیل دهنده سیستم عامل لینوکس

در بخش بعدی از این مقاله بهتر است با اجزای تشکیل دهنده سیستم عامل linux اشنا شده تا بهتر آن را بشناسیم. البته همان طور که در بالا نیز اشاره شد، این سیستم عامل به صورت اپن سورس بوده و برنامه نویسان می توانند متناسب با نیاز خود ان را تغییر دهند. ممکن است یک جز در یک نسخه از این سیستم عامل موجود بوده و در نوع دیگر به کار نرود. اما به طور کلی اجزای تشکیل دهنده لینوکس شامل موارد زیر است:

 

 

هسته یا کرنل

هسته مهم ترین جز تشکیل دهنده هر سیستم عامل است که وظیفه مدیریت اجزای دستگاه دیجیتال مانند cpu، رم و غیره را بر عهده دارد.

Daemons

این جز از سیستم عامل لینوکس وظیفه دارد که بر فعالیت هایی مانند پرینت گرفتن، پخش صدا و غیره نظارت کرده و صحت عملکرد آن ها را تضمین کند. این جز به محض روشن شدن سیستم فعال می شود.

Bootloader

همان طور که می دانیم هر کامپیوتر برای روشن شدن یک فرآیندی را پشت سر می گذراند، صفر تا صد این فرایند بر عهده این جز است.

Geraphics Server

همان طور که از نام این بخش از لینوکس پیدا است، این سرور وظیفه پردازش تصاویر را بر عهده دارد. سرور گرافیکی لینوکس X-Server نام دارد.

OS Shell

این جز از سیستم عامل لینوکس یک رابط خط فرمان ایجاد می کند که به جای رابط کاربری گرافیکی می توانید دستورات را با استفاده از موس و یا صفحه کلید ارسال کنید.

مشاهده و ثبت نام دوره های آموزش لینوکس

 

 
مزایای سیستم عامل لینوکس

در این بخش از مقاله می خواهیم بدانیم، این سیتم عامل چه مزیت هایی نسبت به سیستم های عامل دیگر دارد که باعث شده بعد از گذشت سال ها از نسخه اولیه کماکان پر طرفدار باقی بماند. همان طور که راجع به این سیستم عامل گفته شد، مهم ترین مزیت و ویژگی ان اپن سورس بودن آن است. هر فردی به شرط داشتن تخصص می تواند در کدهای تغییر ایجاد کرده و این سیستم عامل را شخصی کند. از دیگر مزایای این سیستم عامل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

لینوکس رایگان است

یکی از مزایای مهم این سیستم عامل آن است که نسخه اصلی آن به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می گیرد. شما برای نصب نسخه اصلی سیستم های عامل دیگر و نصب نرم افزارهای جانبی آن ها باید هزینه قابل توجهی پرداخت کنید، در حالی که این هزینه ها برای لینوکس یا رایگان و یا بسیار کم است.

لینوکس سرعت بالایی دارد

این سیستم عامل در مقایسه با سیستم عامل های دیگر سبک بوده و همین مساله باعث می شود که هم بالا آمدن آن و هم عملکرد آن بسیار سریع باشد. در این سیستم عامل هنگام راه اندازی تجهیزاتی مانند حافظه، رم، پردازشگر و غیره وارد فرایند نشده و در نتیجه فعال شدن آن در زمان کوتاهی اتفاق می افتد.

سیستم عاملی با امنیت بالا است.

امنیت این سیستم عامل به قدری بالا است که استفاده از آن شما را از آنتی ویروسی بی نیاز می کند. مهندسان لینوکس و توسعه دهندگان به طور مداوم در حال بررسی مشکلات موجود و راه حل های ان هستند. از این رو سطح امنیتی آن بسیار بالا خواهد بود.

پشتیبانی قوی

اپن سورس بودن این سیستم عامل باعث شده که همواره هزاران برنامه نویس روی ان کار کرده و مشکلاتی که بین آن ها رایج است توسط خودشان و یا افراد دیگر در زمان بسیار کوتاهی حل می شود. از این رو مشکلاتی مانند حفره های امنیتی، باگ، اشکال سیستمی، نقایص سامانه و غیره به سرعت توسط توسعه دهندگان در سراسر دنیا رفع شده و شما نیز می توانید از راه حل آن ها استفاده کنید.

 
لینوکس نیازی به نصب درایور ندارد

حتما می دانید هنگام نصب سیستم عامل های دیگر مانند ویندوز باید درایورهای آن را نیز نصب کنید. در سیستم عامل linux دایورها داخل خود سیستم عامل گنجانده شده و نیازی به نصب جداگانه آن ها نیست.

به روز رسانی رایگان و در دسترس

برخلاف سیستم های عامل دیگر، به روز رسانی این سیستم عامل به راحتی انجام شده و نسخه های آن کاملا رایگان در دسترس خواهند بود. همچنین شما می توانید به صورت جز به جز هر بخش را جداگانه به روز رسانی کنید.

سازگاری با انواع سخت افزارها

از دیگر مزایای سیستم عامل لینوکس می توان به این مساله اشاره کرد که به راحتی با تمامی سخت افزارها سازگار بوده و شما می توانید آن را نصب کنید.

استفاده گسترده

با توجه به ویژگی های بسیار کاربردی این سیستم عامل در حال حاضر از لینوکس در طراحی تجهیزات مختلفی مانند کنسول های بازی، تلویزیون ها، ساعت های هوشمند، ربات های فضایی ناسا و دستگاه های جانبی این ارگان و غیره استفاده می شود.

 

 

توزیع لینوکس چیست؟

اگر کمی با دنیای لینوکس آشنا باشید، احتمالا نام توزیع لینوکس به گوشتان خورده باشد. به زبان ساده به تمامی نرم افزارهای تغییر یافته که هسته اصلی آن ها لینوکس است، توزیع لینوکس گفته می شود. زیرا همان طور که در بالا نیز اشاره شد، کدهای سیستم عامل لینوکس قابل تغییر بوده و برنامه نویسان می توانند متناسب با نیاز خود آن را تغییر دهند.
 

لینوکس و ویندوز چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟

در اینجای کار بهتر است بدانیم که این دو سیستم عامل محبوب و شناخته شده چه تفاوت های با یکدیگر دارند. اولین تفاوت ان ها، متن باز بودن لینوکس و بسته بودن ویندوز است. برخلاف سیستم عامل لینوکس، دسترسی به کدهای ویندوز آزاد نبوده و کاربران نمی توانند آن را تغییر دهند.
استفاده از ویندوز در مقایسه با لینوکس بسیار ساده تر است. از این رو تقریبا 80 درصد کامپیوترهای خانگی از ویندوز استفاده کرده و تنها 5 درصد از لینوکس استفاده می کنند.
این آمار درباره متخصصان دنیای دیجیتال و سرورها کاملا متفاوت است. به طوری که حدود 70 درصد سرورها از سیستم عامل لینوکس و 30 درصد از ویندوز استفاده می کنند.
 

لینوکس چه کاربردی داشته و چرا استفاده از آن مهم است؟

با توجه به مزایای ذکر شده در بخش های بالا، این سیستم عامل توانسته در دنیای دیجیتال جایگاه بسیار قدرتمندی برای خود پیدا کند. در حال حاضر حدود 70 درصد فایروال های موجود از این سیستم عامل استفاده می کنند. بسیاری از دستگاه های دیجیتال مانند تلفن های همراه، تلویزیون ها، لپ تاپ ها و غیره دارای این سیستم عامل هستند.
مزیت های آن باعث شده که حضور لینوکس در شبکه و اینترنت نیز بسیار چشمگیر باشد. به طوری که از هر 10 شرکت هاستینگ، تقریبا 5 شرکت از این سیستم عامل استفاده می کنند. 
از این سیستم عامل در زیر ساخت نرم افزارهایی مانند PHP، MySQL، اپاچی، پایتون و غیره استفاده شده است. 
تمامی این موارد نشان از کاربردهای گسترده این سیستم عامل در دنیای دیجیتال داشته و بدون شک استفاده و یادگیری لینوکس می تواند نقش مهمی در موفقیت هر سازمان و یا فرد ایفا کند.

نظر دهید

با استفاده از فرم نظردهی زیر به بهبود خدمات کمک کنید.
متن پیام الزامی است!