034-33257601
info@autismkerman.ir

چگونه به کودکان مبتلا به اتیسم آموزش دهیم

چگونه به کودکان مبتلا به اتیسم آموزش دهیم

چگونه به کودکان مبتلا به اتیسم آموزش دهیم

جزئیات

چگونه به کودکان مبتلا به اتیسم آموزش دهیم

9 بهمن 1398
چگونه به کودکان مبتلا به اتیسم آموزش دهیم
 
اختلال اتیسم  (ASD) یک اختلال عصبی پیچیده و چندلایه ای است که فرد به فرد علائم و نشانه های متفاوتی دارد این تفاوت، علائم و نشانه ها باعث می شود که تعیین یک روش معین برای آموزش به کودکان مبتلا به اتیسم به یک چالش بدل شود. اگرچه هر کودک ، به روش های آموزش واکنش های متفاوتی نشان می دهد، با این حال چند استراتژی وجود دارد که به طور عمومی به کارگرفته شده که به کودکان مبتلا به اتیسم برای موفقیت در اهداف آموزش کمک کند. این استراتژی ها با توجه به مشخصه های مبتلایان اتیسم اعم از تفاوت ها در ارتباطات ، مهارت های اجتماعی ، رفتار ها و مشکلات مربوط به حواس پنجگانه ساخته شده اند.



استفاده از استراتژی ها برای کمک به ارتباط برقرار کردن

کودکان مبتلا به اتیسم می توانند یاد بگیرند آنها فقط یک راه مناسب برای دریافت اطلاعات نیاز دارند. یاد بگیرید که قبول کنید کودکان مبتلا به اتیسم ممکن است همیشه تفاوت هایی داشته باشند و نباید همانند همکلاسی های سالمشان ارزش گذاری شوند این کودکان باید متناسب با رشد و یادگیری زمان بر خودشان ارزش گذاری شوند.

از دادن دستورات شفاهی طولانی یا سخنرانی خودداری کنید. این ها می توانند گیج کننده باشند چون این کودکان معمولا برای تحلیل کردن دنباله ها مشکل دارند ، مخصوصا اگر شفاهی باشد.
 
  • اگر کودک می تواند بخواند، دستورالعمل هارا بنویسید. اگر کودک هنوز درحال یادگیری است ، دستورالعمل های همراه با تصویر می تواند کمک کننده باشد.
  • دستورات را در قدم های کوتاه بگویید.
  • از علاقه مندی های کودکان برای تسهیل روند آموزش استفاده کنید . علاقه مندی های ویژه و اشتیاق انجام دادن آن ها می توانند به عنوان یک مزیت در موقع یاد دادن استفاده شوند. برای مثال ، اگر یک کودک ماشین هارا دوست دارد، از راندن ماشین های اسباب بازی بر روی نقاط مختلف نقشه برای یاد دادن جغرافیا استفاده کنید.
  • به کودکان مبتلا به اتیسم از طریق الگو قرار دادن دوستان و همکلاسی هایشان آموزش دهید.
بسیاری از این کودکان توانایی یادگیری اینکه چگونه رفتارهای مناسبی داشته باشند را دارند. آن ها فقط به این نیاز دارند که به جای اینکه از آن ها انتظار داشته باشیم که فقط از طریق مشاهده یاد بگیرند، تکنیک ها را صریحاً به آن ها بگوییم.
 
بعضی از کودکان مبتلا به اتیسم از یک تکنیک به نام «داستان های اجتماعی» که روایت های خیلی خلاصه در موقعیت های اجتماعی را توصیف می کند، بهره می برند. این داستان ها با ارائه دادن رفتارها برای استفاده در موقعیت های مختلف به این کودکان کمک می کند.

 
  • یک برنامه قابل پیش بینی درست کنید.
  • بسیاری از کودک مبتلا به اتیسم با یک برنامه قابل پیش بینی رشد می کنند. این که  بدانند هر روز باید انتظار چه چیزی را بکشند، برایشان سودمند است. یک ساعت عقربه ای کاملا واضح را روی دیوار نصب کنید و با چسباندن یک سری عکس نشان دهید که در هر ساعت روز چه اتفاقی قرار است بیفتد وقتی میخواهید به ساعتی خاص اشاره کنید ، او را به این ساعت ارجاع دهید اگر کودک با خواندن ساعت های عقربه ای مشکل دارد .


استفاده از استراتژی ها برای کمک به مشکلات حسی
  • فضای آموزش را ترسیم کنید کودکان مبتلا به اتیسم معمولا برای مقابله و تطبیق خود با محیط های مختلف وفضاهای بی نظم مشکل دارند.
  • فضای آموزش خود را با قسمت های جدا و تعریف شده بسازید مانند قسمت اسباب بازی ها، قسمت مهارت ها و قسمت لباس پوشیدن و … .
  • نشانه های فیزیکی از قسمت های تعریف شده روی زمین قرار دهید مثل یک زیر انداز که روی آن بازی کند یا یک مربع که باچسب مشخص شده است که مخصوص خواندن است .
  • ساختار خود ساخته کودکان را برای یادگرفتن مشاهده کنید در بعضی از موارد با این کار ، یک سری اشیا،رفتار یا تشریفات خاصی را وارد میکند که به حافظه یا یادگیری کمک می کند. این می تواند برای هرکودک متفاوت باشد.
آیا برای لیست کردن حروف الفبا نیاز به راه رفتن دارد؟ آیا نگه داشتن یک ملحفه به او کمک می کند که بلند بخواند؟ هر چیزی می تواند باشد  بگذارید کودکان هر طور که دوست دارند یاد بگیرند.این کار برای تمرکز کردن این کودکان ضروری است
  • ممکن است در برخی موقعیت ها کودک دست به انجام محرک های پرخطری مانند گاز گرفتن ، زدن خود یا دیگران و … بزند که در این موارد باید با صحبت کردن با متخصص به یک محرک جایگزین که خطرناک نیست، برسید
  • درک کنید که اگر یک کودک مبتلا به اتیسم به یک محرک به گونه ای واکنش نشان می دهد که از نظر شما یا بقیه غیرهنجار است، احتمالا این واکنش دلیلی دارد  مثلا اگر یک کودک مبتلا به اتیسم، هرموقع که کسی به سرش دست می زند عصبانی می شود ممکن است به این دلیل باشد که برایش دردناک است ( بسیاری از این کودکان آستانه تحمل درد پایینی دارند)
شاید نیاز باشد که به همکلاسی هایش توضیح دهید که این رفتارهارا برای خنداندن دیگران انجام نمی دهد و این واکنش به این خاطر است که از این محرک خوشش نیامده است .


قوانین و بهترین تمرین ها
 
  • بدانید که هر کودک مستقل از هرگونه معلولیتی که دارد، مستحق آموزش است.   
  • هر کودکی که باید یک برنامه آموزشی- پزشکی مخصوص به خود داشته باشد که مشخص کند یک دانش آموز به خاطر مشکلی که دارد به چه اقداماتی نیاز دارد.
  • اصلاحات و اقدامات منطقی برای یک کودک می تواند خیلی گسترده و متفاوت باشد. بعضی ممکن است فقط به یک ابزار مانند لپ تاپ و بعضی به یک متخصص، یک گروه راهنما یا … نیاز داشته باشند.
  • سعی کنید محیطی با حداقل محدودیت درست کنید. قانون IDEA حکم میکند که محیط آموزش کودک مبتلا به اتیسم باید تا حد ممکن شبیه به کودکان عادی دیگر باشد.
  • در اکثر موارد کودک مبتلا به اتیسم باید به جای کلاس های مخصوص در کلاس های معمولی درس بخواند که این نیز با توجه به برنامه ی آموزشی- پزشکی هر فرد می تواند متفاوت باشد ولی در حالت کلی کودکان مبتلا به اتیسم تا حد ممکن در کلاس های معمولی درس میخوانند . این تمرین  «دربرداری» گفته میشود.
  • آموزش کودکان مبتلا به اوتیسم را چگونه شروع کنیم ؟
  • موثرترین روش برای شناخت کودک اوتیستیک، در آموزش کودکان مبتلا به اوتیسم این است که مدت زمان کوتاهی را در ابتدای ملاقاتمان با او بگذرانیم و عکس العمل او را در یک موقعیت ملاحظه کنیم . سعی کنید وارد دنیای کودک شوید ، نه اینکه او را وادار به انجام فعالیتی کنید که شما می خواهید . برای چند لحظه سعی کنید بفهمید او از چه چیزی لذت می برد . آنچه که او انجام می دهد ، شما هم تکرار کنید . برای مثال اگر می خواهد با تکه چوب ها جاده یا برج درست کند ، شما هم جاده یا برج درست کنید ..
  • آیا کودک روی موضوع دیگری تمرکز کرده است ؟
  • برای بعضی از بچه ها استفاده همزمان از چند حس مشکل است ، بنابراین اگر آنها در حال نگاه کردن به چیزی هستند ، شاید نتوانند کلمه به کلمه به حرف های شما توجه داشته باشند..
  • کمک برای تمرکز یافتن در آموزش کودکان مبتلا به اوتیسم
  • دانش آموز مبتلا به اوتیسم در انتقال توجهش از یک موقعیت به موقعیت دیگر مشکل دارد . شاید او روی چیزهای غیرمعمولی تمرکز پیدا می کند ، مثلا پرتوی از نور خورشید روی کف اتاق یک سری خطوط روی یک تکه کاغذ . اگر چه شما به او کمک می کنید تا روی کارش متمرکز شود، اما شاید قادر به انجام این کار نباشد. اگر فهمیدید کودک چنین مشکلاتی دارد شاید لازم باشد گوشه دنجی را که نسبتا از آشفتگی ها به دور باشد ، برای او تعیین کنید ، این منطقه می تواند با پرده ها یا یک قفسه کتاب درست شود .
  • برنامه ریزی در آموزش کودکان مبتلا به اوتیسم
  • برنامه ریزی می تواند یکی از تاثیر گذارترین روشها برای کمک به کودکان اوتیسم باشد ، البته اگر در آموزش کودکان مبتلا به اوتیسم از آن به عنوان یک روش مداوم و پیوسته استفاده شود . زمان بندی به صورت بصری (استفاده از ساعت ها ، تقویم ها و دیگر توافق ها برای نشان دادن برنامه ) اضطراب کودک را کاهش می دهد. اگر برنامه در حال تغییر است یا متوجه شدید که دانش آموزی با تغییر برنامه عصبانی شده است یا به نظر می رسد که قادر به فهم قانون یک کلاس نیست.
  • روشهایی برای کمک به کودکان اوتیسم
  • الگو دهی :خیلی از کودکان در شروع کار با مشکل مواجه می شوند .به کودک اجازه دهید شما را تماشا کند و چندین بار حرکات را انجام دهید .بعضی اوقات انجام حرکت هم زمان با کودک مفید می باشد .برای مثال کودکی که قادر نیست از روی صندلی بلند شود ،اگر شما کنارش بنشینید و بگویید (حالا با هم بلند می شویم )و بعد با او بلند شوید ، قادر خواهد بود این کار را انجام دهد .
  • راهنمایی با گرفتن دست ها : بعضی اوقات در طول یک حرکت نیاز است که چندین بار دست یا بازوی کودک را هدایت کنیم . برای مثال ، وقتی کودکی را برای ساختن برجی با وسایل دست ساز تشویق می کنیم ،ابتدا معلم فعالیت را شروع می کند و بعد دست کودک را برای مدتی هدایت می کند ،از آن به بعد کودک قادر است خودش آن را ادامه دهد .
  • ریتم و موسیقی :برای بعضی از بچه ها ، خواندن یک آواز با یک آهنگ مناسب یا شمردن برای شروع و ادامه دادن یک حرکت مفید می باشد .برای مثال اگر کودکان آهنگ مخصوصی را در زمان مناسبی می خوانند ، شما با زدن ضربه با دستانتان روی میز و گفتن ۱،۲،۳ به حرکتشان کمک کنید .
  • حرکات کنترل نشده :بعضی اوقات اندام کودک حرکات ناخواسته ای انجام می دهد ، که او را آشفته می سازد یا از انجام کار او جلوگیری می کند . مثلا مشاهده می کنیم که کودکی بعضی اوقات ضمن انجام کار دست هایش را تکان می دهد.در بعضی موارد او آن قدر درگیر این کار می شود که مانع انجام کارش می شود. ما باید با پایین آوردن دست دیگر به آرامی به او کمک کنیم یا چیزی برای نگه داشتن به او بدهیم . بعضی اوقات می توانیم به کودک یاد بدهیم تا یک دستش را داخل جیبش بگذارد ، ضمن اینکه با دست دیگرش در حال انجام کار است . برای بعضی از بچه ها بعد از اینکه مهارتی را تمرین کرده اند ، تشویق های کلامی می تواند مناسب و کافی باشد
  • تمرین فیزیکی :بعد از ورزش های قدرتی فیزیکی ، بعضی از بچه ها قادرند برای مدتی اندام را به طور موثرتری هماهنگ کنند .
  • آموزش مهارت های اجتماعی به کودکان اوتیسم
  •  کودکان اوتیسم اغلب مشکلات زیادی در برخوردهای اجتماعی دارند که بیشتر آنها را بدیهی می دانیم . این کودکان تجربه بسیار متفاوتی از دنیا نسبت به افراد دیگر دارند ، بنابراین خیلی تعجب آور نیست که عمل ها و عکس العمل های دیگر افراد اغلب برای آنها به صورت یک راز خودنمایی می کند .
  • وقتی ما در موقعیت های اجتماعی قرار می گیریم ، به شدت به تجربیات خودمان وابسته هستیم برای اینکه تصمیم بگیریم در این موقعیت چگونه عمل کنیم و به دیگران پاسخ دهیم ، این تجربه ی به اشتراک گذاشته شده ، اساس توانایی احساس ما و درک دیگران است . برای کودکانی که اندام و حواسشان به طور بسیار متفاوتی پاسخ می دهد ، تعجب آور نیست که اغلب به طور نامناسبی عکس العمل نشان دهند. این کودکان اغلب در مورد تفاوت های ظریف حالات چهره یا عکس العمل های دست و پا به هنگام صحبت کردن آگاهی ندارند. حرکاتی که باعث می شود ما درعکس العمل هایمان در برخورد با دیگران از آگاهی خوبی برخوردار باشیم . یک ابرو بالا انداختن باعث می شود تا ما عنوان و موضوع مکالمه را تغییر دهیم .

مقاله ها مرتبط