ساخت سیستم رطوبت سنجی خاک و اعلام هشدار صنعت بازار

شنبه, 02 تیر 1397 05:31
این مورد را ارزیابی کنید
(9 رای‌ها)

در این پروژه با نحوه ساخت سیستم رطوبت سنجی خاک و اعلام هشدار صنعت بازار آشنا می‌شویم. این پروژه به شما کمک می‌کند تا سطح رطوبت خاک را شما ببینید و می‌توانید از آن برای سنجش رطوبت خاک گلدان و آبیاری به‌موقع آن‌ها استفاده کنید.

فروش کیت های آموزشی

 

 

humidity

 

 

 

ازجمله مشکلاتی که در نگه‌داری گیاهان وجود دارد عدم آبیاری به‌موقع آن‌هاست. این امر موجب می‌شود تا به گیاه آب لازم نرسیده و رشد آن دچار مشکل شود. در این پروژه با استفاده از سنسور رطوبت‌سنج خاک تعبیه‌شده می‌توان سطح رطوبت خاک را بسنجید و با شنیدن صدای خارج‌شده از زنگ اخبار زمان آبیاری گلدان را متوجه شوید. در ادامه این آموزش روند انجام پروژه به‌تفصیل بیان می‌شود.

قطعات موردنیاز

سنسور رطوبت‌سنج خاک و زمین  YL-69

1 عدد
آردوینو نانو ورژن 3 + کابل USB 1 عدد
ترانزیستور S8550 - TO-92 – NPN 1 عدد
دیود FR107 1 عدد
باتری کتابی 9 ولت  1 عدد
زنگ اخبار 5v 1 عدد
مقاومت 1K اهم با توان 1/4 وات 1 عدد
پیچ M2*6 5 عدد
مهره 2 2 عدد

 humidity

مونتاژ برد الکترونیکی

پس از تهیه کردن قطعات الکترونیکی نوبت به مونتاژ این قطعات می‌رسد. در شماتیک زیر نحوه بستن مدار الکترونیکی برای این آموزش آورده شده است. طبق این مدار قطعات را مونتاژ کنید. در این مدار به‌جای سنسور آورده شده در شماتیک ما از سنسور رطوبت‌سنج خاک و زمین  YL-69 استفاده کرده‌ایم. سنسور رطوبت‌سنج خاک YI - 69 یک سنسور کاربردی با خروجی دیجیتال و آنالوگ می‌باشد. با استفاده از پتانسیومتر موجود بر روی ماژول می‌توان میزان حساسیت و حد  آستانه آن را تنظیم کرد که مزیت آن نسبت به سنسور نشان داده‌شده در شماتیک زیر است.

برای این منظور، پایه آنالوگ A0 برد آردوینو نانو را به پایه سیگنال ماژول رطوبت‌سنج متصل کنید. پایه منفی سنسور و باتری را به GND برد آردوینو و پایه VCC سنسور را به VCC برد وصل نمایید. پایه مثبت ترمینال باتری 9 ولتی را به پایه RAW از برد آردوینو نانو وصل نمایید تا برد تغذیه شود. پایه مثبت زنگ اخبار را به VCC برد متصل نمایید و پایه دیگر را نیز توسط قطعات دیگر به پین شماره 3 از پورت دیجیتال برد آردوینو یا پایه PWM متصل کنید و درنتیجه مونتاژ قطعات شما کامل می‌شود.

humidity

برنامه‌نویسی

حال که مونتاژ قطعات الکترونیکی شما کامل شد، نوبت به برنامه‌نویسی پروژه برای آواز خواندن سیستم رطوبت سنجی خاک و اعلام هشدار صنعت بازار و مشاهده و اطلاع از سطح رطوبت خاک می‌رسد. برای این منظور برنامه نوشته‌شده در ضمیمه را دانلود کرده و آن ر در محیط IDE آردوینو اجرا کنید. با اجرا کد و قرار دادن سنسور در مجاورت خاک مشاهده خواهید کرد که اگر سنسور رطوبت خاک را از حدی کمتر بسنجد، سیستم رطوبت سنجی خاک و اعلام هشدار صنعت بازار ما شروع به آواز خواندن می‌کند.

توجه شود که برای اجرای این کد لازم است تا کتابخانه‌های موجود در فایل ضمیمه را دانلود کرده و به کتابخانه آردوینو خود بیفزایید. برای اطلاع از چگونگی نصب یک کتابخانه در آردوینو به آموزش "چگونگی نصب یک کتابخانه برای آردوینو" از همین سایت مراجعه کنید.

همچنین شما می‌توانید تغییرات مدنظر خودتان را در کد ایجاد کنید و به‌عنوان مثال حساسیت سنسور به سطح رطوبت خاک را تغییر دهید و یا تن صدای ایجادشده توسط زنگ اخبار را تغییر دهید. برای این منظور هم می‌توانید به‌عنوان مثال برنامه نوشته‌شده در فایل ضمیمه FirstFlamingo_Code.rar را دانلود و اجرا کنید.

فروش کیت های آموزشی

تهیه قطعات پرینت سه‌بعدی

بعد از سپری کردن مراحل فوق، برای عملیاتی شده پروژه نیاز است تا بدنه سیستم رطوبت سنجی خاک و اعلام هشدار صنعت بازار هم ساخته شود. انجام این مرحله خیلی ساده می‌باشد. فقط کافی است تا فایل 3D files.rar را دانلود که و extract کنید و به یک دستگاه پرینتر سه‌بعدی برای پرینت قطعات بدهید. در این فایل هر دو سمت بدنه این سیستم رطوبت سنجی خاک و اعلام هشدار صنعت بازار قرار داده‌شده است.

humidity

humidity

مونتاژ قطعات پرینت سه‌بعدی

طبق شکل نشان داده‌شده، در این مرحله پس از پرینت کردن قطعات, باتری و قطعات مختلف را در محل‌های تعبیه‌شده برای هر یک قرار دهید و دو سمت بدنه را با پیچ‌های مشخص‌شده به یکدیگر متصل کنید تا مونتاژ پروژه نیز تکمیل گردد.

humidity

humidity

humidity

همچنین، شما می‌توانید با ایده خودتان در هر نرم‌افزار طراحی سه‌بعدی طرح مدنظر خودتان را رسم کنید و قطعات آن را با پرینتر سه‌بعدی ساخته و با همین قطعات الکترونیکی و برد طراحی‌شده پروژه سیستم رطوبت سنجی خاک و اعلام هشدار صنعت بازار خودتان را داشته باشد.

 humidity

humidity 

فیلم آموزش کامل ساخت ساخت سیستم رطوبت سنجی خاک و اعلام هشدار  

نظرات، پيشنهادات و انتقادات خود را براي بهتر شدن محتواي مطالب با ما در ميان بگذاريد...

فروش کیت های آموزشی

خواندن 7958 دفعه
پشتیبانی

عباس بطالبلو دانش‌آموخته کارشناس ارشد رشته مهندسی مکاترونیک از دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و عضو گروه رباتیک جراح آزمایشگاه ارس (ARAS) هستند. موضوع پایان نامه کارشناسی ارشد ایشان در زمینه ی «طراحی و پیاده سازی ربات ۲RT برای جراحی از دور چشم» بوده است. ایشان سابقه پیاده سازی و ساخت ربات هایی چون ربات موازی جراحی چشم، ربات سری SCARA، ربات Palletizer و … را دارند.

کاربرانی که در این گفتگو شرکت کرده اند

نظرات (13)

  1. فرهاد

بعد از سلام و احترام میخواستم بدانم که پراپ YL-69 برای رطوبت خاک از کدام دیفایس ها استفاده میشود و کدام پرزه جات را باهم وصل نمایم تا این وسیله را ساخت ممنون

 
  1. محمد یاسین شاهیان

دیود در کجای مدار استفاده میشه

 
  1. ثابتی

با سلام و خسته نباشید به خاطر سایت خوبتون. مشکل این پروژه سنسور مصرف شده میباشد که اولا دقتش کمه و دوما زود خورده میشه.من این پروژه را با رله نصب کردم داخل باغچه و ی شیر برقی واسش گزاشتم که خودش آبیاری کنه ولی بعد ی مدت اون پراب ها خورده میشن چیز...

با سلام و خسته نباشید به خاطر سایت خوبتون. مشکل این پروژه سنسور مصرف شده میباشد که اولا دقتش کمه و دوما زود خورده میشه.من این پروژه را با رله نصب کردم داخل باغچه و ی شیر برقی واسش گزاشتم که خودش آبیاری کنه ولی بعد ی مدت اون پراب ها خورده میشن چیز بهتری سراغ ندارید برای جایگزینی این سنسور.ممنون میشم راهنمایی کنید

ادامه مطلب
 
  1. مجتبی    ثابتی

بجاش سنسور خارنی استفاده کنید مشکلتون حل میشه

 
  1. علی

سلام از کجا میتوانم برنامه این پروژه رو برای اردینو پیدا کنم

 
  1. پشتیبانی    علی

سلام دوست عزیز
می تونید از قسمت بارگیری پیوست ها فایل های مورد نیازتون رو دانلود کنید.
موفق باشید.

 
  1. امیر

سلام خسته نباشید
در قسمت بارگیری ها فایل های پرینتر سه بعدی وجود نداشت

 
  1. پشتیبانی    امیر

سلام امیر عزیز
ممنون از اطلاعتون. قرار داده شد.
موفق باشید

 
  1. علیرضا

با سلام
من در نصب این سیستم مشکل دارم میشه لطفا سربندی ها را به من بگین ؟
اروینو uno استفاده میکنم ممنون میشم جواب بدید

 
  1. پشتیبانی    علیرضا

سلام دوست عزیز
تمامی اسمبل در ویدئوی آموزشی بیان شده. برای آردوینو uno باید خودتون محفظه مورد نظر رو طراحی کنید.
موفق باشید

 
  1. mohamadR

سلام فایل را وقتی اپلود میکنم در اردوینو ارور Arduino: 1.8.7 (Windows 8.1), Board: "Arduino/Genuino Uno"

firstFlamingo_code:1:20: error: Global.h: No such file or directory

compilation terminated.

exit status 1
Global.h: No such file or...

سلام فایل را وقتی اپلود میکنم در اردوینو ارور Arduino: 1.8.7 (Windows 8.1), Board: "Arduino/Genuino Uno"

firstFlamingo_code:1:20: error: Global.h: No such file or directory

compilation terminated.

exit status 1
Global.h: No such file or directory

This report would have more information with
"Show verbose output during compilation"
option enabled in File -> Preferences.
دلیلش چیه ؟

ادامه مطلب
 
  1. پشتیبانی    mohamadR

سلام دوست عزیز
کتابخانه های دانلود شده باید در پوشه libraries ذخیره بشن.
موفق باشین

 
  1. علی

عالیه. خسته نباشید

 
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید

محتوای آموزشی استفاده شده در این سایت محافظت شده می باشد و هرگونه کپی برداری از محتواهای تولید شده توسط تیم صنعت بازار موجب پیگرد خواهد بود. استفاده از مطالب صنعت بازار تنها با ذکر منبع به صورت لینک فعال بلامانع است

ما را دنبال کنید:

Copyright © 2017-2018 | Sanatbazar.com