پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳

12 هزار و 200 تا 12 هزار و 500 تومان، قیمت منطقی مرغ زنده

12 هزار و 200 تا 12 هزار و 500 تومان، قیمت منطقی مرغ زنده

 

 

با اعلام قیمت 15 هزار تومان برای هر کیلو گوشت مرغ در واحدهای صنفی و خرده فروشی و خریداری مرغ زنده به قیمت 10 هزار تومان از جانب ستاد تنظیم بازار، مهندس جافر رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی و مدیرعامل اتحادیه استان گلستان در تماس با خبرنگار کشاورزی آینده جهان (کاج) با تشریح و آنالیز قیمت تمام شده هر کیلو گوشت مرغ گفت: این قیمت با واقعیت بازار و نرخ اقلام تمام شده تولید این محصول منطبق نیست.

 جافر یادآور شد: در حال حاضر با احتساب 10 درصد حاشیه سود برای مرغداران، قیمت گوشت مرغ زنده برای تحویل به کشتارگاه رقمی حدود 12 هزار و 200 تا 12 هزار و 500 تومان است. وی گفت: متاسفانه باز هم تصمیم گیری ها در مورد تولید بدون حضور و اعمال نظر تولیدکنندگان اتخاذ می شود که در عمل جنبه اجرایی به خود نخواهد گرفت.

جافر در مورد اقلامی که قیمت تمام شده را افزایش داده و در محاسبه ستاد تنظیم بازار منظور نشده است به افزایش صد در صدی قیمت واکسن، حمل و نقل، افزایش قیمت کنسانتره از هر کیلو 10 هزار تومان به نزدیک 20 هزار تومان و سایر اقلام تولید اشاره کرد و گفت: با توجه به رشد فزاینده تورم پیش بینی می شود در آینده ای نه چندان دور باز هم قیمت تمام شده هر کیلو مرغ زنده افزایش یابد.

رئیس هیات مدیره مرغداران گوشتی کشور گفت: مرغداران به هیچ وجه به دنبال افزایش قیمت نیستند زیرا به خوبی می دانند مردم در مضیقه و فشار قرار دارند و قدرت خرید آنان کاهش یافته که این امر در فرایند نهایی بر میزان مصرف اثرگذار است، اما واقعیت این است که مرغداران نیز دیگر تاب تحمل زیان ندارند.

جافر یادآور شد: میزان جوجه ریزی در خرداد ماه 105 میلیون قطعه بوده که به واحدهای گوشتی حمل و عرضه شده است، با توجه به فصل گرما و بیماری عالمگیر کرونا که کاهش مصرف را به دنبال خواهد داشت، این میزان جوجه ریزی با احتساب ضریب متوسط تولید 1/7 تا 1/9 تولید و دوره پرورش 45 روزه،کفاف مصرف کشور را به خوبی خواهد داد و از این بابت در ماه های آینده مشکلی نخواهیم داشت، اما اگر تاثیر گذاری نرخ تورم بر اقلام دیگر تولید را منظور کنیم باز هم احتمال افزایش قیمت مرغ زنده و یا عرضه در واحدهای صنفی وجود دارد.

از جافر در مورد عرضه گوشت مرغ در واحدهای صنفی با توجه به مشکلات معاش مردم و اینکه این کالا یکی از اقلام پر مصرف و در عین حال کف سبد مواد پروتئینی است، پرسیدیم، وی گفت: طبعا با احتساب 12 هزار و 500 تومان برای هر کیلو مرغ زنده، قیمت گوشت مرغ در واحدهای صنفی و خرده فروشی به 17 هزار تومان نزدیک می شود و این البته برای ما هم به عنوان تولید کننده جای نگرانی دارد.

جافر در پایان یادآور شد: تلاش های مصرانه و مکرر ما برای حضور مرغداران در ستاد تنظیم بازار و نشست نهایی اعلام قیمت، مورد عنایت قرار نگرفت، حتی ما آنالیز قیمت را که با احتساب جوجه یکروزه به نرخ سال گذشته و زیر 3400 تومان بود به ستاد تنظیم بازار ارائه دادیم ولی باز هم خودشان به تنهایی تصمیم گیری کردند، طبعا واقعیت بازار و ساز و کار عرضه و تقاضا به گونه ای خواهد شد که پای تعزیرات به میان آید اما با این وصف هم نتیجه مطلوب و تثبیت قیمت حاصل نمی شود.

 جافر مجددا یادآور شد: اگر قیمت جوجه یک روزه به 3400 تومان افزایش یابد مرغ زنده به بیش از 12700 تومان و لاشه آماده طبح به 17هزار تومان برآورد می شود.

                              کشاورزی آینده جهان (کاج) 4/4 1399 

         

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .