جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

افتتاح قریب الوقوع مرکز نوآوری بین المللی با همکاری سازمان جهانی غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) در کرج

 

 

 

مرکز رشد و نوآوری فناوری‌های گیاه پزشکی و کشاورزی به عنوان بیست و ششمین مرکز رشد و نوآوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در مجاورت ساختمان­های اصلی پژوهشی موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور با حضور جمعی از روسا، مدیران و اساتید سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، سازمان حفظ نباتات کشور و این موسسه علمی گشایش یافت.

 

به گزارش کشاورزی آینده جهان(کاج پرس)، حسین جعفری، رئیس موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور در این مراسم در جمع خبرنگاران، گفت: تعدادی از شرکت های مستقر در این مرکز رشد، مربوط به اعضای هیات علمی و پژوهشگران موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور است که با هدف تجاری سازی یافته های خود در این مرکز فعالیت می کنند و بخش دیگر نیز مربوط به شرکت های دانش بنیانی است که در زمینه گیاهپزشکی فعالیت دارند.

 

 

جعفری یادآور شد: به رغم آنکه دانش ما در زمینه آفات، بیماری ها و علف های هرز بسیار زیاد است اما اغلب آنها به مرحله تجاری سازی نرسیده است.

وی هدف این مرکز را تشویق محققین و اعضای هیات علمی برای تجاری سازی دانش و یافته های خود و بکارگیری آن در توسعه بخش کشاورزی کشور عنوان کرد و تصریح کرد: پس از ابلاغ موافقت اولیه تاسیس مرکز نوآوری واحدهای فناور موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور در تاریخ 16 مهرماه 1398 از طرف مدیرکل دفتر امور فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مراحل ساخت و تکمیل ساختمان این مرکز واقع در موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور با جدیت پیگیری شد.

 

رییس موسسهدر خصوص افتتاح مرکز نوآوری گیاه‌پزشکی کشور گفت: این ساختمان با سطح زیربنای حدود 700 مترمربع در دو طبقه ظرفیت پذیرش حداقل 15 واحد فناور را داشته و در مجاورت ساختمان­های اصلی پژوهشی موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور واقع در خیابان مقدس اردبیلی (محله اوین- ولنجک تهران) واقع شده است.

 

وی یادآور شد:شرکت‌ها و واحدهای مستقر در این مرکز علاوه بر دسترسی به امکانات و تجهیزات پژوهشی مستقر در آزمایشگاه‌ های پیشرفته این موسسه، قادر خواهند بود از تجارب متخصصان، دانش­ها و فناوری‌های مجموعه بخش­های تحقیقاتی این موسسه نیز بهره­ مند شوند. دفاتر کاری این مرکز دسترسی بسیار نزدیکی به سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، سازمان حفظ نباتات کشور، دانشگاه شهید بهشتی و مجموعه­ های تحقیقاتی مستقر در آن، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و مراکز تحقیقاتی مجاور آن داشته و بعلاوه، مجموعه امکانات رفاهی بلوط شامل رستوران ها، هتل اقامتگاه و سایر خدمات رفاهی می­تواند برطرف کننده نیازهای شرکت ها و واحدهای مستقر در این مرکز باشد. اطلاعات بیشتر در خصوص این مرکز در لینک تحت عنوان«مرکز رشد»در وبگاه موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور به آدرسwww.iripp.ir  قابل دسترسی است.

 

جعفری درباره زمینه ­های فعالیت حوزه‌های اصلی واحدهای فناور، گفت: در این مرکز نوآوریدستیابی به دانش فنی سنتز مواد سمیوکمیکال (فرمون‌ها و سایر جلب کننده‌ها)، آفت کش‌های با منشاء گیاهی، نهاده‌های غیرشیمیایی و بیولوژیک، روش‌های نوین پیش‌آگاهی و کنترل آفات، بیماری‌های گیاهی و علف‌های هرز، کنترل بیولوژیک محصولات کشاورزی به خصوص گلخانه‌های تولیدی، ارتقا کیفی آفت‌کش‌ها با مواد افزودنی مجاز، استفاده از فن‌آوری­های نوین در استخراج، شناسایی و سنجش باقیمانده آفت‌کش‌ها و مایکوتوکسین‌ها، فرمولاسیون‌های نوین آفت‌کش‌ها در جهت سلامت و بهداشت محیط، شناسایی و کنترل آفات نوظهور و روش‌های نوین کنترل آفات شهری، تولید بذر و نهال عاری از عوامل بیماری‌زای گیاهی از جمله ویروس­ها، دانش فنی تولید انواع سیستم­ها و کیت­های تشخیص بیمارگرهای گیاهی، ارایه خدمات فناورانه گیاه‌پزشکی به بخش‌های دولتی و غیردولتی، فناوری‌های مربوط به حشرات صنعتی مانند زنبور عسل، کرم ابریشم و حشرات گرده افشان است.

 

گفتنی است در این مراسم دكتر جوادي، معاون پژوهش و فناوري سازمان از افتتاح قریب الوقوع مرکز نوآوری بین المللی با همکاری سازمان جهانی غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) در کرج خبر داد.

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .