موضوع روز:

نوری بریمو: اکثر اعضای ائتلاف ملی سوریه فاشیست و نژاد پرستند

Monday, November 18, 2013


NNS ROJ: 
پس از آنکه احزاب کُرد و در راس آنها حزب اتحاد دموکراتیک اداره موقت غرب کُردستان را رسما اعلام کردند، دیگر احزاب کُرد و قدرت های منطقه ای و جهانی به این موضوع واکنش نشان دادند. وزیر خارجه ترکیه در واکنشی شدید به این امر اظهار داشت که پ ی د "با آتش بازی می کند". دولت ایالات متحده نیز اعلام کرده که با نگرانی خبرهای مرتبط با اعلام اداره موقت در غرب کُردستان را رصد می کند.

"نوری بریمو" مسئول مرکز اطلاع رسانی الپارتی "حزب دموکرات کُرد در سوریه" و عضو انجمن ملی کُردها در سوریه ضمن اعلام مخالفت با اداره موقت غرب کُردستان می گوید که حزب اتحاد دموکراتیک برای ضدیت با توافق انجمن میهنی کُرد و ائتلاف ملی سوریه دست به این اقدام زده است. بریمو معتقد است که نمی توان تک روی کرد و به تنهایی حکومت اعلام کند و باید با جامعه بین الملل و آمریکا هماهنگی های لازم را صورت می داد، در غیر اینصورت این پروژه به سرانجام نخواهد رسید. بریمو مواضع می پذیرد که مواضع ائتلاف ملی سوریه در قبال کُردها موضعی نژاد پرستانه و فاشیستی و ضد کُرد است.


مصاحبه و تنظیم: عمار گلی


روز: همچنانکه پیدا است الپارتی و احزاب هم پیمانش در "اتحاد سیاسی" حاضر نشده اند در اداره موقت غرب کُردستان شرکت کنند، علت این مساله چه بود؟

بریمو: تنها این احزاب نبودند که شرکت نکردند، بلکه انجمن میهنی کُردهای سوریه نیز شرکت نکرده اند، تنها چند حزب کوچک حاضر به مشارکت در این پروژه شده اند. علت شرکت نکردنمان هم این است که ما بر این اعتقاد می باشیم که اعلام مساله ای با این اهمیت باید با اطلاع و نظر قدرت های بین المللی صورت پذیرد و سپس مبادرت به اعلام آن کرد. ترس ما از این است که تنها یک حزب مبادرت به اعلام این موضوع کرده، ما می گوییم یک حزب به تنهایی نمی تواند چنین تصمیمی بگیرد و همه چیز را به کنترل خود در آورد.

روز: نزدیک به چهار ماه است که در خصوص این موضوع گفتگو می شود، آیا این امکان وجود نداشت که طی این مدت به توافقی دست یابید؟

بریمو: چهار ماه است این حزب [PYD] پروژه اش را اعلام کرده است. در سوریه پروژه های بسیاری وجود دارند و بزرگترینشان هم شرکت انجمن میهنی کُردها در ائتلاف ملی سوریه برای حل بحران سراسری سوریه می باشد. این مساله برای ما مهم است، سوریه به سوی آینده و تغییرات بزرگی را در پیش دارد، اگر کُرد بیاید و بگوید هیچ ارتباطی با اپوزیسیون ندارد این به دور از سیاست است برادر من. درست است که چهار ماه است در خصوص این پروژه گفتگو می شود، اما چرا باید دقیقا یک روز پس از اعلام دولت موقت توسط ائتلاف ملی اعلام شود؟ ما مخالف حکومت موقت نیستیم، ما می گوییم بیایید با ائتلاف مذاکره کنیم و در آینده سوریه ای دموکراتیک و فدارل حقوق کُردها را محقق کنیم. ما بیم آن را داریم که این حکومت موقت در صورت شکست انقالاب از سوی رژیم بعث از میان برداشته شود. ما می ترسیم که این حکومت نیز همچون حکومتی باشد که صدام حسین به برخی از اشخاص داده بود.

روز: آیا شما اعلام اداره موقت در غرب کُردستان را پس از حکومت موقت ائتلاف ملی یک اتفاق می پندارید یا برنامه ریزی شده؟

بریمو: خطر در این است که رژیم چنین فرصتی را پیش آورده تا برنامه های انجمن میهنی کُردها و ائتلاف ملی  سوریه متوقف شده و شکست بخورد. بیم ما از این است که رژیم چشمانش را بسته تا حزب اتحاد دموکراتیک کار خود را بکند، کاش این اداره موقت حقیقی بود. ما هم به دنبال حقوق کُرد می باشیم، ما هم به دنبال کسب حقوق فدرال می باشیم. ما و PYD باید همراه با هم این حکومت را اعلام می کردیم، بفرمایید این حزب با چه کسی مشورت کرده؟ نه با ما، نه با احزاب دیگر، نه با جامعه بین الملل و اتحادیه اروپا. همین است پ ی د با هیچ گروهی مشورت نکرده است.

روز: آیا مطمئن هستید که رژیم در اعلام اداره موقت نقش داشته است؟

بریمو: من نگفته ام که رژیم دست داشته است، اما وقتی چشم بر آن می بندد مشخص است که از این امر خشنود است.

روز: گفته می شود که یکی از دلایل اصلی که الپارتی در این پروژه مشارکت نکرده این بوده است که الپارتی سهمی ۵۰ درصدی را از این حکومت درخواست کرده بوده است، این موضوع تا چه اندازه حقیقت دارد؟

بریمو: به هیچ وجه، گفتگوهای ما با حزب اتحاد دموکراتیک بر اساس توافق اربیل بوده، ما گفته ایم بیایید توافق اربیل را عملیاتی کنیم که نصف به نصف بوده، نصف برای پ ی د و نصف دیگر برای انجمن میهنی کُردها در سوریه. الپارتی هیچگاه درخواست نصف کرسی ها را نکرده است، ما دارای هوادارهای بیشماری می باشیم، ما به این شیوه فکر نمی کنیم. خواهش کردیم که توافق اربیل را عملیاتی کرده و اگر هم قرار بر این شد که حکومت موقت اعلام شود باید از راه شورای عالی کُرد باشد، اما اجازه ندادند و شورای عالی را از بین بردند.

روز: در بسیاری از بیانیه ها و نشست هایتان اعلام کرده اید که معضل کُرد در سوریه معضل خاک و ملت است و تنها راه حل هم تاسیس یک نظام فدرال است، در همین حال هم ائتلاف ملی نه تنها یک نظام فدرال را نپذیرفته بلکه حتی حاضر نشده است کُردستان را به رسمیت بشناسد، سوال این است که با آگاهی از این مسائل انجمن میهنی کُردها چگونه حاضر شده است بدون هیچ پیش شرطی در این ائتلاف مشارکت کند؟

بریمو: ما در حال بازی کردن نیستیم، بلکه سیاست را در پیش می گیریم. تغییرات بزرگی در سوریه رخ خواهد داد، شاید سوریه تجزیه شود و از بین برود و شاید هم به یک کشور فدرال مبدل شود. ما به آغوش ائتلاف نرفته ایم، ما خود را نفروخته ایم. ما و ائتلاف همراه با هم در ماراتن براندازی رژیم می باشیم و پیش به سوی سوریه ای جدید می رویم. آنها به ما نیاز دارند، این ما هستیم که با جامعه بین الملل ارتباطات گسترده ای داریم نه آنها، ارتباط ما با آمریکا بسیار قویتر از آنها است. آمریکا اعلام کرده که در حال طرح ریزی سوریه ای نوین است که مطمئنا فدرالی خواهد بود، ما بر اساس برخی مسائل ریشه ای و اساسی با ائتلاف به توافق رسیده ایم و این بدان معنا نیست که ما کُرد و کُردستان را به آنها فروخته باشیم. همه می دانند که ائتلاف موقت است و وضعیت سوریه به این صورت نخواهد ماند، این یک وضعیت موقت است. سوریه همچون یک انبار باروت است که هر لحظه امکان دارد که منفجر شده و هر چیزی را نابود کند. قصد و نیت انجمن میهنی کُردها در خصوص نزدیک شدن به ائتلاف تنها این است که کُرد تنها و در حاشیه نماند.

روز: اگر به بیانیه های دو ماه گذشته ائتلاف ملی سوریه نظری بیاندازیم در اکثر قریب به اتفاق آنها حملاتی متوجه کُردها، حقوق و دستاورد های سیاسی کُردها مشهود و غیر قابل انکار است، در عین حال تا این لحظه ائتلاف حاضر نشده حملات انتحاری گروه های جهادی را در سریکانی و کوبانی، آواره کردن هزاران شهروند کُرد در تل ابیض و تل حاصل و تل عرن محکوم کند، شما همچون عضوی از انجمن میهنی کُردها در سوریه و هم پیمان با ائتلاف ملی سوریه این همه پارادوکس را چگونه برای ما توضیح می دهید؟

بریمو: وضعیت سوریه بحرانی است و آینده ای نامشخص دارد. ما هیچ درخواستی از ائتلاف نمی کنیم چون نه جریانی رسمی است و همچنین موقت است. نیت ما از ادامه این توافق و مشارکت که بتوانیم در کنفرانس ژنو دو حضور داشته باشیم و حقوق کُردها را در چهارچوب سیستمی فدرال تضمین کنیم. ما نیز واقفیم که اکثر قریب به اتفاق اعضای ائتلاف را عرب های نژاد پرست تشکیل داده اند که از با اعطای حقوق به کُردها مخالف اند.انفجار کوبانی توسط گروه های سلفی صورت گرفت که تحت حمایت رژیم بعث می باشند، داعش "دولت اسلامی عراق و شام" و جبهه النصره وابسته به رژیم سوریه می باشند و می خواهند کُردها را مجبور به ترک وطنشان کنند. اینکه ائتلاف هیچ موضعی را در مقابل این حملات نگرفته آزاد بوده و به خود آنها مربوط است، آنها باید حساب پس دهند.

روز: مساله این است که شما نیز بخشی از این ائتلاف می باشد، چگونه می شود که کُردها مورد حمله قرار بگیرند و هیچ واکنشی نسبت به آن صورت نگیرد؟

بریمو: چه کسی می تواند ادعا کند که این یک حمله تروریستی نبوده است، چه کسی می تواند انکار کند که داعش بوده؟ یعنی ائتلاف از این حملات خرسند است؟ به نظر من نمی توان این مساله را اینگونه تفسیر کرد.

روز: شما هم می دانید که هم اکنون حداقل در چهار نقطه از سوریه گروه های دیگر برای خودشان حکومت موقت تشکیل داده اند، در استان رقا گروه جهادی داعش یک امارت اسلامی تمام و کمال را تاسیس کرده است، در ادلب ارتش آزاد سوریه، در اعزاز و منبج گروه جبهه النصره و در بخش های از دمشق باز ارتش آزاد. چرا ائتلاف در این مورد خاص تنها کُردها را می بیند و تاب تحمل حکومت موقت کُردها را ندارد؟ حتی در مقابل القاعده نیز سکوت کرده.

بریمو: ائتلاف در مقابل داعش و جبهه النصره بی موضع نبوده و باید تاکید کنم که من نمی خواهم از آنها دفاع کنم. اما باید این نکته را نیز بگویم که اکثر اعضای ائتلاف نژاد پرست بوده و به هیچ وجه چشم دیدن رسیدن کُردها به حقوقشان را ندارند. وقتی که ائتلاف به حزب اتحاد دموکراتیک و اداره موقت آن حمله می کند بنده همراهشان نبوده و از آنها حمایت نمی کنم. شرکت انجمن میهنی کُردها در ائتلاف ملی به این معنی نیست که ما در همه مسائل هم موضع می باشیم، به این صورت نیست. مواضع ائتلاف فاشیستانه و نژاد پرستانه و بر ضد کُردها است. باید یاداوری کنم که ائتلاف مخالف داعش و جبهه النصره است و این را بارها اعلام کرده است.

روز: یعنی شما می گویید بخشی از ائتلاف نژاد پرست هستند؟

بریمو: بله اکثرشان. اما نه به این معنی که ما تسلیمشان شده و خودمان را به آنها فروخته باشیم. جامعه بین الملل درخواست کرده مخالفان اسد متحد باشند و دارای یک موضع و با یکدیگر گفتگو و رایزنی کنند، به همین دلیل ما هم لازم دیدیم به این ائتلاف بپیوندیم. سوریه از کُرد، عرب، علوی، مسیحی، دروز و بسیاری دیگر تشکیل شده، این مسائل موجب تشکیل ائتلاف شده است. البته که وجود اختلاف هم طبیعی است. برای مثال ما تاکید کرده ایم که باید سوریه در آینده فدرالی باشد اما آنها تا به حال قبول نکرده اند، شاید در آینده هم دستمان را بوسیده و بگویند بیایید یک سوریه فدرال تشکیل دهیم و از تجزیه آن جلوگیری کنیم و ما قبول نکنیم.

روز: اگر روزی جامعه بین الملل اداره موقت غرب کُردستان را به رسمیت بپذیرد آیا حاضرید در حکومتی که پ ی د تشکیل می دهد شراکت کنید؟

بریمو: ما منتقد این هستیم که چرا حزب اتحاد دموکراتیک به تنهایی این کار را کرده، شاید اگر با هماهنگی همدیگر اقدام می کردیم چیز بزرگتری را تشکیل میدادیم. ما از پروژه پ ی د مشکوکیم، پ ی د به تنهایی و با اجازه رژیم دست به این اقدام زده است.

روز: چند شب پیش آقای "عبد الحکیم بشار" دبیر کل الپارتی در کانال العربیه در مخالفت با اداره موقت غرب کُردستان اعلام کرده بود که این پروژه موجب تجزیه سوریه خواهد شد...

بریمو: نه حکیم بشار چنین چیزی را نگفته است، آقای بشار هم مطالب خوبی را بر زبان راند و هم مطالبی که بجا نبود. انسان جایز الخطا است. اما وی گفت حکومت موقت، کُردها را به حاشیه خواهد راند و این مطلوب ما نیست که کُرد نتواند با آمریکا و اروپا مذاکره و گفتگو کند. حکیم بشار مدافع تمامیت ارضی سوریه نیست.


Telegram Icon

به تلگرام پایگاه خبری و تحلیلی روژ بپیوندید

مطالب مرتبط:

کلمات کلیدی:


بازنشر مطالب پایگاه خبری و تحلیلی روژ تنها با ذکر منبع مجاز است

تحلیل خبر

analis picture

قاتلانی بی خبر از مقتول؛ روایت قتل امید حسنی

آسمان شهر ابری است و از شب گذشته باران امان نمی دهد. شهر همچون تمام روزهای انقلاب "ژن، ژیان، آزادی" ملتهب است وآبستن حوادث تلخ و شیرین. مردم هنوز عزادار زانیار الله مرادی و عیسی بیگلری هستند؛ دو جوانی که شامگاه ۲۳ آبان و در جریان اعتراضات مسالمت آمیز در عباس آباد به قتل رسیده بودند. سومین روز مراسم جان باختن این دو جوان مصادف شده با چهلم شهدای ۱۶ مهر.

یکشنبه ۲۸اسفند۱۴۰۱/ ۱۴:۵۵


خبر


مصاحبه

Interview Picture

هیچکس نباید از انتقاد من برای تضعیف HDP استفاده کند. من عضو HDP هستم و خواهم ماند. من می خواهم همه این را به خوبی بدانند

پنجشنبه ۱۱خرداد۱۴۰۲/ ۱۷:۵۶