ناله شبانه چیست و چرا شب ها در خواب ناله میکنید

ناله شبانه چیست؟

ناله شبانه یا کاتاترنیا  یک پاراسومنیا نسبتا نادر و ثابت نشده است، که در آن سوژه در طول خواب با صدای بلند ناله میکند.  این اختلال طولانی مدت و پایا است و به نظر می رسد در اغلب افراد ، شبانه رخ می دهد.

ناله شبانه می تواند در هر مرحله از خواب اتفاق بیفتد، اما به نظر می رسد بیشترین فراوانی در زمان خواب REM یا خواب عمیق اتفاق می افتد. ناله شبانه می تواند  شب ها بیاید و برود و در  هنگام خواب ناآرام  با غلت ها و چرخش های  بسیار  ممکن است  تحت تاثیر قرار بگیرد.

آنطور که  در مطالعات مستند شده ،افرادی که  تجربه های حرکتی زیاد در خواب دارند ، پس از تغییر پوزیشن و موقعیت در رختخواب،  ناله شبانه شان از بین می روند. این  مبحث نیز ممکن است به رخ دادن ناله شبانه، هنگام خواب عمیق مرتبط باشد.

بر خلاف خروپف که در اثر دم رخ می دهد،  ناله کردن در هنگام بازدم رخ می دهد، و یک  ناله  تا 30 ثانیه میتواند به  طول بیانجامد. اغلبا  در توالی  ناله شبانه ،یک خرو پف و یا یک آه در انتها قرار میگیرد. ناله کردن با کشش بدن در رفت و امد قرار میگیرد و گاهی یک حرکت میتواند منجر به ناله شبانه یک ساعته شود.

ناله شبانه به هیچ وجه ارتباطی با حرف زدن در خواب ندارد. همچنین نشان داده است که هیچ ارتباطی با مشکلات تنفسی عمومی یا مشکلات تنفس مرتبط با خواب، فعالیت مغزی غیرطبیعی یا اختلالات روانی یا هرگونه اختلال خواب دیگر به طور کلی وجود ندارد.  این که چه چیزی موجب ناله شبانه  در مردم می شود  هنوز  هم یک رمز و راز نسبی است.

ناله شبانه هیچ ارتباطی با  چگونگی رویا یا هر گونه حالت  روحی  که شخص ممکن است  داشته باشد ندارد  واین یک تصور و باور غلط است که میگویند حتما روز بدی داشته که ناله میکند یا در حال دیدن خواب ناگواری است.

اگر چه افرادی که ناله های خفیفی میکنند را در زمره حال بد روحی قرار میدهند اما باید بدانید آن حالت ربطی به کاتاترنیا (ناله شبانه ) ندارد.

دیگر خواب های مربوط به نوع ناله کردن که می توانند به عنوان کاتاترنیا مورد سوء تفصیل قرار گیرند شامل برخی از انواع خروپف و صداهای ناله ای است که ممکن است در طی تشنج صرعی ایجاد شود.

افراد مبتلا به  ناله شبانه (کاتاترنیا)، به رغم  ایجاد سر و صدا،  حالت صورتشان آرام است و بی حرکت و خوابی ملایم دارند.  ساده ترین روش برای تشخیص خروپف از ناله شبانه این است که خروپف هنگام دم ( کشیدن هوا به داخل )و ناله شبانه هنگام بازدم (خارج کردن هوا به بیرون) رخ می دهد.

شریک فرد قادر است بررسی دقیقی روی الگوی تنفسی  آن در ارتباط با صداها داشته و مشخص کند  که صدا ها در زمره کدام یک از آن دو دسته است.

ناله شبانه
ناله شبانه

علل و زمینه ناله شبانه

هنوز معلوم نیست چه چیزی باعث ناله شبانه  شده و یا چه کسی احتمال  بیشتری دارد که  از آن رنج ببرد.
بعضی از مطالعات نشان دادند که در یک چیز شباهت هایی بین  موارد وجود دارد و آن هم اندازه ی فک آنهاست. (در همه بیماران فک کوچک وجود دارد).علاوه بر این، حدود 14٪ از بیماران سابقه خانوادگی کاتاترنیا را گزارش کردند.

در این مطالعه در استنفورد مشخص شد که 43٪ از شرکت کنندگان در دوران کودکی دارای نوعی پاراسومنیا (مانند صحبت کردن در خواب) بوده اند، 86٪ روند ارتودنسی را طی کرده اند و 71٪ از آنها در دوران نوجوانی دندان هایشان را کشیده اند.

 

تشخیص و درمان ناله شبانه

اگر ناله شبانه شما شریک خواب شما را آزار میدهد و خواب او را مختل میکند ممکن است لازم باشد  برای مشاوره به یک متخصص خواب  مراجعه کنید. و این را به خاطر داشته باشید اگر ناله شبانه تان مانع خواب آسوده و راحت شما میشود و خوب نمیتوانید بخوابید و در تمام طول روز احساس خستگی دارید حتما با دکتر متخصص خواب صحبت کنید.

دکتر باید زمان شروع ناله شبانه شما را بداند.دکترتان همچنین باید بداند که این ناله ها هرچند وقت یک بار رخ میدهد و چقدر به طول می انجامد.پزشکتان را از تاریخچه بیماری  و سوابق پزشکی خود مطلع کنید و اطمینان حاصل کنید  که او را از مصرف هر گونه دارو در زمان گذشته و حال آگاه کرده اید.

معمولا آزمایشات خاصی برای افرادی که دچار ناله شبانه هستن مورد نیاز نیست. مگر اینکه مشکل ناله شبانه تان شما را نگران کرده ، در آن صورت ممکن است پزشکتان برای شما انجام تست خواب را تجویز کند .

این  مطالعه پلی سومنوگرافی نامیده میشود که در آن نمودار امواج مغزی شما، ضربان قلب و تنفس را در  هنگام خواب ترسیم میکند.  در این  تست همچنین حرکت دست ها و پاهای شما ثبت میشود. این مطالعه به تشخیص و آشکار شدن اینکه کابوس های شما مربوط به  هر نوع اختلال خواب  است کمک خواهد کرد.

معمولا  بیماران برای معاینه کامل تر به متخصص گوش و حلق و بینی ارجاع داده خواهند شد.  چرا که برای دکتر اطمینان حاصل شود که مشکلات دیگری باعث بروز ناله شبانه شما نیست. درمان خاصی برای خواب ناله وجود ندارد. اما ممکن است لازم باشد شریک خواب تان از گوش گیر استفاده کند. در موارد شدید ممکن است نیاز باشد در اتاق دیگری بخوابد.

ناله شبانه
ناله شبانه

 

نکاتی برای زندگی با ناله شبانه(کاتاترنیا)

 

از آنجایی که کاتاترنیا وضعیت خاص و خطرناکی نیست و  همبسته به شیوع مشکلات بهداشتی و سلامتی نیست از این رو تحقیقات بسیار کمی در زمینه تعیین مبانی و گزینه های درمان آن وجود دارد.

آن چه قابل توجه است  این است که مطالعاتی که در این مقاله ذکر شده اند در مقیاس بسیار کوچک  و با گروهی از افراد سالم  صورت گرفته است برای تعیین بهترین دوره های درمان لازم است مطالعات بیشتری انجام شود.

از سوی دیگر، دکتر روکسان والنتینیو از مرکز خواب سنت توماس ،راه هایی  را برای کمک به شریک خواب کسانی که ناله شبانه دارند توصیه میکند که شامل:

  • نگران نباشید: ناله شبانه بی ضرر است.
  • گوش کنید:  ناله شبانه به طور بالقوه می تواند مشکلات دیگری مانند آپنه را پنهان کند.  ناله شبانه هنگام دم اتفاق میافتد، کمتر پیش میآید که  هوشیار شوید ، و معمولا فرد با وجود هوشیاری احساس میکند که به خوبی استراحت کرده است.  سعی کنید به دیگر صداها توجه کنید و گوش کنید.به صداهای غیر طبیعی مانند صدای خس خس،بریده بریده نفس کشیدن هنگام دم یا خروپف کردن  بیش از حد.
  • صدای سفید: یک پنکه یا مرطوب کننده می تواند گزینه های خوبی برای جلوگیری  و بلوکه کردن  برخی  سر و صداهای ناخوشایند باشد.
  • گوش گیر: اگر ناله کردنتان خفیف است ، میتواند مفید باشد.
  • مراقبت های پزشکی را پیگیری کنید: اگر هیچ چیز نتوانست کمکتان کند ، با پزشک یا متخصص خواب در مورد انجام تست خواب  یا  تحت درمان CPAP  قرار گرفتن صحبت کنید.
ناله شبانه
ناله شبانه

 

 

مترجم و محقق: محجوبه فاموری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا