موضوع روز:

تجهیز شدن کُردها برای مقابله با اسد

Tuesday, May 27, 2014


بنیامین هیلر/ Zenith Online
برگردان از آلمانی: عمار گلی


در سایه بمباران های بیرحمانه و مداوم شهر حلب و مصیبت بی سابقه پناهندگان، اتحادهای غیر منتظره تازه ای در شمال شرقی سوریه آشکار می شود. [از سوی دیگر نیز] اسد دیکتاتور می خواهد قبل از برگزاری انتخابات قدرت نمایی کند.

حَسکه پس از قامیشلو دومین شهر بزرگ تحت کنترل کُردها در شمال شرقی این کشور است. این شهر همچنین نزد مسیحیان آرامی و آشوری از جایگاه ویژه ای برخوردار است. همراه با اقلیتی 20 درصدی از قبایل عرب سنی محلی که در این منطقه [زندگی می کنند]. از زمان آغاز جنگ داخلی توازن قوا در حسکه  بارها دچار تغییر شده است. مناطق کُردنشین از سال 2013 تحت کنترل گروه شبه نظامی ی.پ.گ قرار دارد. مرکز شهر و نیز راه های استراتژیک تحت کنترل نظامیان سوری می باشد. و [شهروندان] در بخش عرب نشین به ویژه محله "قویران" در تردید می باشند که در کدام سمت قرار گیرند- از قویترین گروه جهادی محلی "دولت اسلامی عراق و شام و یا به اختصار "ISIS" حمایت کنند و یا از رژیم سوریه.

همزیستی‌ای که ادعا می شد، اکنون رو به افول است: اواخر شامگاه 19 می دسته ای از نظامیان سوری به یک پست بازرسی کُردها یورش بردند. [حمله ای] که به سرعت موجب سرایت تنش ها به بسیاری نقاط دیگر شد. شبه نظامیان کُرد ی.پ.گ مناطق مهمی چون شرکت آب، ایستگاه اتوبوس و چندین ساختمان دیگر اداری رژیم سوریه را تصرف کردند. نظامیان سوری در واکنش چندین محصل و دانشجو را در محلات کُردنشین کشتند. همزمان بخش بزرگی از گروه های اسلامی عرب همراه با شبه نظامیانشان موسوم به "شبیحه" به مقابله و جنگ با کُردها برخواستند. به نظر می رسد این درگیری ها منجر به افزایش تنش های نژادی و قومی شود.

اما پشت پرده این درگیری ها چه می تواند باشد که در 24 می با آتش بسی شکننده به صورت موقت متوقف شد؟ دلیل اصلی رشد نیروهای رژیم در حسکه و همچنین قامیشلو است. پشت بند اینها خواست همیشگی و روبه رشد رژیم برای برگزاری گردهمایی، تظاهرات و بازدید مقامات سوری است [از این مناطق]. ولادمیر فان ویلگنبورگ از تحلیلگران بنیاد "جیمز تاون" می گوید "پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، اسد می خواهد برای مواجهه [با کُردها] قدرت خود را به رخ بکشد و خود مختاری کُردها را در تنگنا قرار دهد".

برای مدت کوتاهی به نظر می رسید که جنگجویان کُرد در تلاش بودند تمام شهر را تحت کنترل خود در آورند. اما این امر غیر ممکن بود، ولادمیر فان ویلگنبورگ می گوید " اصولا ی.پ.گ فقط در تلاش است تا مناطق کردنشین را تحت کنترل خود داشتە باشد ، ولی اگر چناچە ناگزیر باشد و گروهای عربی از جملە قبیلە شمر بە کردها بپیوندند ، آنگاه امکان کنترل مناطق مرزی بین عراق و سوریە از جملە تل کوچر و یاروبیە دور از تصور نیست. بسیاری از عرب های منطقه حسکه به صورت سنتی در مقابل کُردها قرار دارند، پیشروی بیشتر ی.پ.گ به سمت جنوب بعید به نظر می رسد. برخلاف انتظار جنگجویان عرب بیشتر به گروه جهادی دولت اسلامی عراق و شام و یا گردان های نظامی بعث برای مقابله با مبارزان کُرد، نزدیک می باشند.

 [هم اکنون] سربازان وفادار به اسد –علاوه بر جهادگران داعش- به اصلی ترین دشمن کُردها در شمال شرق سوریه تبدیل شده اند. رویکر معتدل و میانه رو ی.پ.گ در حلب ارتباط نزدیک با ارتش آزاد سوریه را برایش به ارمغان آورده است، عملیات های نظامی هفته های اخیر [به وضوح] این را نشان می دهد.

یک حضور نظامی قوی در شهرهای قامیشلو و حسکه در آینده به این مفهوم است که ی.پ.گ برای جنگ گسترده دیگری با نیروهای اسد آماده می شود. بسیار مهم است که کُردها بتوانند نظر عربها را به سوی خود جلب نمایند، و یا اینکە حداقل خود را از یک جنگ فرقه ای و نژادی برحذر دارند.

Telegram Icon

به تلگرام پایگاه خبری و تحلیلی روژ بپیوندید

مطالب مرتبط:

کلمات کلیدی:


بازنشر مطالب پایگاه خبری و تحلیلی روژ تنها با ذکر منبع مجاز است

تحلیل خبر

analis picture

قاتلانی بی خبر از مقتول؛ روایت قتل امید حسنی

آسمان شهر ابری است و از شب گذشته باران امان نمی دهد. شهر همچون تمام روزهای انقلاب "ژن، ژیان، آزادی" ملتهب است وآبستن حوادث تلخ و شیرین. مردم هنوز عزادار زانیار الله مرادی و عیسی بیگلری هستند؛ دو جوانی که شامگاه ۲۳ آبان و در جریان اعتراضات مسالمت آمیز در عباس آباد به قتل رسیده بودند. سومین روز مراسم جان باختن این دو جوان مصادف شده با چهلم شهدای ۱۶ مهر.

یکشنبه ۲۸اسفند۱۴۰۱/ ۱۴:۵۵


خبر


مصاحبه

Interview Picture

هیچکس نباید از انتقاد من برای تضعیف HDP استفاده کند. من عضو HDP هستم و خواهم ماند. من می خواهم همه این را به خوبی بدانند

پنجشنبه ۱۱خرداد۱۴۰۲/ ۱۷:۵۶