پرواز ایران

با بلیط هواپیما سیستمی و چارتر شهر های مختلف و روش های خرید ارزان بلیط هواپیما آشنا شوید.

راهنمای سفر به اردبیل - قسمت چهارم

راهنمای سفر به اردبیل - قسمت سوم

با نام و یاد خدای بزرگ مهربان .عرض سلام و ادب و احترام خدمت شما بینندگان عزیز هستیم. همراه شما هستیم در ایرانگردی اینجا  استان اردبیل هست و ما قرار هست یک سوژه خوب را به شما معرفی کنیم. سلام عرض میکنم خدمت بینندگان عزیزبرنامه امیدوارم هرجای کشور عزیز ما که هستید قلبتان پر امید و لبتان پرخنده باشد. ما الان در مجموعه کوهستانی الواش مهرگان هستیم یکی از مناطق گردشگری استان اردبیل شهر سرعین. این منطقه در فاصله ده کیلومتری روستای الواارس قراردارد فاصله این شهر تا سرعین دوازده کیلومتر هست .فاصله این منطقه از شهر سرعین بیست و دو کیلومتر هست.

از لحاظ ارتفاع این منطقه در ارتفاع دوهزازو هشتصدو پنجاه متری قرار دارد از سطح دریا در پای تله که بعد از سوار شدن به تله سیاچ به ارتفاع سه هزارو دویست متر تشریف میبرید. این را هم بگویم که این منطقه نزدیک‌ترین نقطه به قله سبلان هست که شما میتوانید که با ماشین به آن سفر کنید.

خب اگر گردشگر و مسافری به اینجا سفر کند سفرش، سفری ارزان خواهد بود یا گران؟

f:id:blithavapeyma:20200816191802j:plain

آلوارس مهرگان

بله عرض کنم این مجموعه یک مجموعه چند منظورس اینجا زمستان‌ها شش ماه از سال یک پیست اسکی هست و و شش ماه نیمه اول سال یک مجموعه گردشگری و توریستی است. در مورد زمستان نکته‌ای عرض کنم که میگویند اسکی ورزش پولدار‌هاست. ولی من  به جرات میتوانم بگویم به سیاست‌های مجموعه مهرگان در کل کشور سعی بر این شده ورزش اسکی ورزش همه مردم ایران باشد شما اگر با دست خالی تشریف بیاورید این مجموعه بدون هیچ سابقه اسکی و تجهیزات با یک رقم خیلی کم میتوانید وسایل اسکی اجاره کنید اسکی را آموزش ببینید از امکانات تله سیج و کافی شاپ اینجا استفاده کنید. خب من اینجا در پشت شما آلاچیق میبینم.

 یعنی اینجا را شما بوم گردی کرده‌اید؟ میتوان در آن زندگی کرد و شب خوابید؟

درسته. عرض کنم این آلاچیق‌ها آلاچیق اقامتی هستند که براساس سبک زندگی و نحوه زندگی عشایر منطقه ساخته شده. داخل این آلاچیق‌ها سعی کردیم تمام امکانات رفاهی در حد هتل را فراهم کنیم در کنار آن وسایل زندگی عشایر منطقه هم داریم. برای مثال هم کرسی داریم و هم یخچال. مجموعه کوهستانی الوارس با توجه به ارتفاع زیادی که از سطح دریا دارد در تمام فصل گرما آب و هوای خنک دارد. همانطور که میبینید در بیشتر شهر‌ها الان هوا گرم هست ولی من لباس کلفت پوشیده‌ام.

f:id:blithavapeyma:20200816192007j:plain

سرعین


دمای هوای پای تله دوازده درجه از شهر سرعین پایین‌تر هست وقتی به بالای تله تشریف میبرید سه چهار درجه باز دما پایین‌تر می‌آید. در فصل تابستان مسافرین عزیز از ساعت هشت صبح تا نه  ده شب از امکانات این منطقه میتوانند استفاده کنند که حالا تله سی اچ هست یا پارک بازی و کافی شاپ ولی آلاچیق‌ها شبانه روزی هست. در فصل زمستان چون هوا زود تاریک میشود از هشت صبح تا شش عصر میتوانند استفاده کنند برای اسکی. اینکه منطقه‌ای که هستیم عشایر هم هستند.

عشایر مربوط به چه منطقه‌ای می‌شوند؟

عشایر این منطقه قشلاقشان سمت پارس آباد و و مغان هست و برای ییلاق چهار ماه به اینجا می‌آیند بد نیست مردم عزیز ما بدانند در فصل تابستان  یکسری از عشایر را آموزش و اسکان دادیم تا مردم عزیز ما بتوانند داخل آلاچیق‌های آنها بشوند و با سبک زندگی‌شان آشنا بشوند. ما الان در طبیعت الوارس هستیم روبه‌روی ما کوه بسیار سرسبز  سبلان و برف را میبینیم اینجا هم شتر سواری هست. آقا بهزاد حال شما خوب هست؟

ما هرجا سوار شتر میشدیم شتر را میخواباندند سوار میشدیم. این بخاطر سنگی است چون وقتی بلند میشوند زانوشان ا ز بین میرود. این‌ها با نردبان می‌آیند. شتر لوک هست؟ بله نژاد آن‌ها سردسیری هست. در گرما نمیتوانند بمانند باید سرما باشند. کی اجازه سوار شدن دارم؟ الان میتوانید سوار شوید.