مجازی ساز VMware Horizon view

VMware Horizon view تحولی بزرگ در مجازی سازی دسکتاپ

شرکت VMware در سال ۲۰۱۶ با ارائه نسخه ۷ نرم‌افزارview VMware Horizon، تحول بزرگي در مجازي‌سازي دسکتاپ يا به عبارتي VDI ايجاد کرد. VMware Horizon View محصول شرکت VMware در زمينه دسکتاپ مجازي است که رقيب جدي آن در مارکت محصولCitrix XenDesktop است. اين راهکار مزايايي همچون سادگي، امنيت، سرعت و Scale را با هزينه کمتر براي کاربران ارائه کرده است. علاوه بر آن Horizon 7، قابليت عملکرد را تا ۳۰ برابر سريع‌تر و در عين حال هزينه‌ها را نيز نسبت به راهکارهاي سنتي تا ۵۰ درصد کاهش مي‌دهد. آخرين ورژني که از اين محصول وجود دارد، ۷٫۱۲ است، البته اخيراً ورژن ۲۰۰۶ هم ارائه شده است.

اين راهکار يک سولوشن ترکيبي براي دسکتاپ virtualization و اپليکيشن virtualization است. منظور از دسکتاپ virtualization اين است که اين امکان وجود دارد که به جاي اينکه هر کاربر براي خود station داشته باشد و از طريق آن در شبکه Connect شود و نرم‌افزار موردنياز خود را ببيند، يک Desktop مجازي در سيستم خود دريافت مي‌کند که محل قرارگرفتن اين دسکتاپ در server farm شبکه خواهد بود، برخلاف حالت عادي که سيستم عامل و نرم افزارهاي مورد نياز کاربر روي station کاربر نصب مي‌شود، در راهکار Dektop Vurtualization محل نگهداري ماشين مجازي در server farm است و کاربر از روي هر رابطي(گوشي موبايل، سيستم کامپيوتري يا از طريق وب از هرجايي) مي‌تواند به اين دسکتاپ دسترسي پيدا مي‌کند.

متداول‌ترين راهکار براي اتصال کاربراني که در داخل يک مجموعه و محل فيزيکي مشخصي قراردارند از طريق Zero Client به بستر VDI متصل شوند.

مزایای VMware Horizon view

مزيت اصلي استفاده از Zero client حذف مواردي از قبيل نياز به بروزرساني‌هاي سخت افزاري، نصب و بروز رساني سيستم عامل و همچنين نرم افزارهاي موجود بر روي سيستم کاربر است. اين مورد مي‌تواند باعث کاهش هزينه‌هاي خريد و ارتقاي سيستم‌هاي سخت افزاري Client در سازمان‌ها شده و همچنين بروز رساني سيستماتيک Client‌ها را مهيا سازد.

اين راهکار چند موضوع را دنبال مي‌کند که بنا به فراخور در کسب‌وکارهاي مختلف، از يک يا چند قابليت آن استفاده مي‌شود. يکي از قابليت‎‌ها اين است که اين امکان وجود دارد که سخت‌افزاري که ابعاد کوچکي دارد، به جاي خريد PC دسکتاپ يا لپ‌تاپ، اين سيستم در اختيار کاربر قرار داده مي‌شود، که نه operating system روي آن قرار مي‌گيرد که بعداً نگران باشد که آن operating system با اين سخت‌افزار sync نمي‌شود و يا Configuration سخت‌افزاري وجود دارد که ‌هارد يا رمي داشته باشد که قديمي شده و نگران باشيم که ساپورت نمي‌کند و اين دستگاه، دستگاه ارزاني است.

پس اگر چنين چيزي وجود داشته باشد، چند اتفاق رخ مي‌دهد؛ اگر سخت‌افزار شما قديمي شود، نيازي به تغيير اين سخت‌افزار وجود ندارد و نياز نيست بعد از سيکل چندساله سخت افزار جديد خريداري شود. صرفاً بستر شبکه مي‌خواهد که اکثر شرکت‌ها به صورت land-based از آن استفاده مي‌کنند و به server farm شما و دسکتاب متصل مي‌شوند.

در واقع دسکتاپ کاربر به جاي آنکه روي سيستم کاربر ذخيره شود، به صورت مجازي بر روي سرورها قرار مي‌گيرد بنابراين يکي از مزاياي اين نرم‌افزار، از يک سو اين است که براي تغيير سخت‌افزار و قديمي شدن، نياز به خريد را حذف مي‌کند و از سوي ديگر امکان Maintenance اين ماشين مجازي که شامل آپديت کردن نرم‌افزارهاست، در بستر virtualization انجام شود و خيلي سريع بتوان بر روي بسياري از ماشين‌ها publish کرد که هزينه آن هم به شدت کاهش مي‌يابد.

مجازی ساز VMware Horizon view

مجازی ساز VMware Horizon view

مزيت ديگر وابستگي کمتر به Help desk و کاهش زمان Maintenance سرويس‌هاي دسکتاپ است که مي‌تواند باعث کاهش هزينه‌هاي نفر ساعت سازمان‌ها و همچنين کاهش زمان بازگرد از خرابي جهت بالاآوردن دسکتاپ معيوب را ايجاد کند.

بر اين اساس با اين راهکار، ساختاري ايجاد مي‌شود که موجب عدم وابستگي به سخت‌افزار و کاهش وابستگي به افراد فني جهت نصب و راه‌اندازي‌هاي مجزا از هم در بستر شبکه مي‌شود و يک مزيت ديگر هم براي ماجراي دورکاري داشته باشد.

با توجه به شرايط کرونا و زمان نامحدودي که براي پايان آن متصور است، مزيت ديگر اين نرم‌افزار اين است که کاربري که بخواهد از آن Desktop و آنچه که در آن وجود دارد، استفاده کند. به جاي آنکه نياز به حضور در محل کار خود داشته باشد، مي‌تواند از طريق هر بستري از جمله موبايل، لپ‌تاپ و کامپيوتر شخصي به آن اطلاعات دسترسي داشته باشد و از آنجا که پروتکل‌هاي اختصاصي براي ارائه اين دسکتاپ وجود دارد، استفاده از اين solution به‌صرفه‌تر و پايدارتر از سولوشن‌هايي چون VPN و از اين دسته موارد است.

مزيت ديگري که اين solution دارد، اين است که يک مجموعه ممکن است سياست‌هايي براي اعمال policy درنظر بگيرد.

به عنوان مثال سياست سازمان اين باشد که اينترنت را قطع کند و اگر کسي بخواهد از اينترنت استفاده کند، بايد به دسکتاپ خاصي متصل شود.

با توجه به سياست‌ها مي‌توان به گونه‌اي policy بر روي آن Apply کرد که در آن مشخص شود که چه فايلي بر دسکتاپ نصب و يا حذف کرد. اين امکانات مي‌تواند کاربر را محدود کند، بدون اينکه اين نگراني وجود داشته باشد که بتواند بدون اطلاع سازمان، اطلاعاتي را استخراج کند.

مجازی ساز VMware Horizon view

مجازی ساز VMware Horizon view

اين موضوع براي برخي از سازمان‌ها داراي مزيت است؛ سازمان‌هايي که مي‌خواهند اينترنت را از اينترانت جدا کنند و يا اينکه نگران آن باشند که پهناي باند اينترنت درگير مسائلي چون دانلود فيلم، موزيک و يا هر چيز ديگر شود. بر اين اساس بدون اينکه محدوديت در سايت ايجاد کند، مي‌تواند اين موارد را کنترل کند.

به عنوان مثال وقتي براي دسکتاپي ۲۰گيگ در نظر گرفته شود، ديگر نمي‌توان روي آن فيلم دانلود کرد يا حتي اگر فيلم هم دانلود شود، نمي‌توان آن فيلم را از روي دسکتاپ خارج کرد که اين مهم به همراه اين قابليت که مي‌توان دسترسي به voice را بر روي دسکتاپ محدود ساخت، مي‌تواند به عنوان فيلترينگ هوشمند نيز مورد استفاده قرار گيرد.

مزيت ديگري که براي اين راهکار مي‌توان در نظر گرفت، مواردي است که نياز است برخي افراد بر روي يک سرور خاص کانفيگي انجام دهند و يا نرم‌افزاري را تغيير دهند. در گذشته اين افراد بايد در آن سازمان حاضر مي‌شدند و مدير شبکه دسترسي لازم را در اختيار آنها قرار مي‌داد تا در نهايت بتوانند به سرور متصل شوند و کاري که مي‌خواهند را انجام دهند.

در حال حاضر با اين سولوشن، شرايطي ايجاد شده که فرد در خارج از مجموعه مي‌تواند به سرور مدنظر و دسکتاپ اختصاصي Connect شود و هر آنچه که لازم است را ببيند و همان کاري که به صورت حضوري انجام مي‌داد، به صورت غير حضوري انجام دهد. تفاوت اين موضوع با مورد قبلي اين است که آن کار بر روي دسکتاپ انجام مي‌شد و اين دورکاري بر روي سرور.

مجازی ساز VMware Horizon view مجازی ساز VMware Horizon view

سایر مزیت هایVMware Horizon view

اين solution مزيت ديگري هم دارد و آن، اين است که اپليکيشن virtualization داشته باشيم، به عبارت ديگر فرد مي‌تواند نرم‌افزاري را بر روي دسکتاپ خاصي نصب کند و آن نرم‌افزار را بر روي دسکتاپ‌هاي ديگر از همان نوع سيستم‌عامل publish کند.

به عبارت ديگر بدون آنکه نياز باشد نرم‌افزار خاصي برروي سيستم شما RUN شود و فضاي قابل توجهي از سيستم شما براي نصب و اجراي آن برنامه اشغال شود، مي‌توان آن نرم‌افزار را روي دسکتاپ ديگري نصب کرد و آن دسکتاپ را بر ديگر دسکتاپ‌ها publish کرد و لذا دسکتاپ‌هايي که نرم افزار براي آنها publish شده است به صورت يک shortcut به نرم افزار دسترسي دارند و براي کاربر مشخص نمي شود که اين نرم افزار عملاً بر روي آن سيستم نصب نشده است و صرفاً دسترسي جهت اجرا خواهد داشت.

زماني که shortcut را RUN مي‌کنيد، آن اپليکش روي سيستم شما RUN مي‌شود، بدون آنکه بر روي station شما نصب شده باشد، که اين موضوع مزيت خيلي زيادي دارد و با اجراي آن، صرفه‌جويي قابل توجهي در منابع رخ مي‌دهد. مزيت ديگر اين است که مي‌توان از سولوشن‌هاي غير dedicated استفاده کنيم، يعني مي‌توانيم دسکتاپ‌هاي share داشته باشم. به عنوان مثال سرويس Windows 10 را بايد براي تعدادي از افراد ارائه داد که اگر برآورد کنيم براي نصب آن نيازمند ۴ گيگ ram و۲ “core” CPU هستيم.

مجازی ساز VMware Horizon view مجازی ساز VMware Horizon view

در حالت عادي بايد به ازاي هر نفر ۴ گيگ ram سرور و ۲ “core” CPU در نظر گرفت. اما با توجه به قابليت‌هايي که بر روي دسکتاپ‌هاي به نوعي share وجود داد، اين است که تکنولوژي‌هاي مختلفي چون instant clone و يا linked clone وجود دارند. که بدليل آنکه بخش قابل توجهي از منابع مصرفي سيستم‌هايي که از يک سيستم عامل استفاده مي‌کنند، مشترک است، اين تکنولوژي با حذف نياز به نصب‌هاي جداگانه و تخصيص منابع اختصاصي، مي‌تواند منابع مصرفي را به شدت کاهش دهد.

قابلیت راهکار VMware Horizon view

در اين گزارش سعي شد قابليت‌هاي اين راهکار به طور خلاصه بيان شود. بايد به اين موضوع اشاره کرد که ليدر راهکارهاي Desktop virtualization سال‌ها شرکت Citrix بوده است که اخيراً طبق گزارش گارتنر در سال ۲۰۲۰ راهکار VMWARE گوي سبقت را از شرکت مذکور ربوده است.

بايد دقت داشت محصول Citrix جهت برقراري اتصالات خارجي نيازمند راهکار Netscaler و پرداخت هزينه‌هاي جداگانه است. اين درحالي است که در ايران بدليل عدم وجود قانون کپي رايت، امکان استفاده از لايسنس‌هاي موجود بدون نياز به کرک در سطح نرم افزار بر روي اغلب محصولات VMware از جمله محصول Horizon آنرا جذاب تر از قبل مي‌کند. به همين دليل براي استفاده در ايران بسيار مقرون به‌صرفه است.

بايد به اين موضوع توجه داشت که براي اجراي اين سولوشن بايد طراحي درستي صورت گيرد که نيازمند خدمات مشاوره‌اي و نظر کارشناسي متخصصان اين حوزه است تا متناسب با نيازمندي يک مجموعه، ماژول‌ها و منابعي که براي اجراي اين سولوشن نياز است، طراحي شود.

شرکت آلياسيس با تيمي توانمند تمامي مراحل لازم شامل فازهاي شناخت، طراحي، پياده‌سازي و پشتيباني محصول Horizon View را انجام خواهد داد، حتي در صورتي که مشتري تمايل به خريد لايسنس اصلي داشته باشد، اين شرکت مي‌تواند با توجه به Partner ship با شرکت VMWARE، تمامي لايسنس‌هاي مورد نياز مشتري را مستقيماً خريداري کند.

اين راهکار در حال حاضر در شرکت آلياسيس به صورت پايلوت اجرا شده و شرايط لازم در لابراتور شرکت مهياست و تمام فيچرهاي آن جهت مشاهده عملي براي مشتريان اين شرکت مهيا شده است.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *