culture24.blog.ir

این وبلاگ همه آنچه که به حوزه فرهنگ و هنر مربوط می شود، را پوشش می دهد.

culture24.blog.ir

این وبلاگ همه آنچه که به حوزه فرهنگ و هنر مربوط می شود، را پوشش می دهد.

  • ۰
  • ۰

 خیلی از ما به موسیقی علاقه داریم و بخشی از روز را به شنیدن انواع موزیک اختصاص می دهیم. اما شاید آشنایی چندانی با ساز هایی که در یک موزیک به کار رفته است، نداشته باشیم. در این پست همراه ما باشید تا با انواع و دسته بندی های مختلف سازهای ایرانی و خارجی آشنا شویم.

سازهای موسیقی (ایرانی و خارجی) انواع مختلفی دارند که با توجه به شیوه نواختن، شکل ظاهری و در کل بدنه اصلی ساز به چند دسته تقسیم می شوند.

  1. سازهای زهی
  2. سازهای بادی
  3. سازهای کوبه‌ای
  4. سازهای صفحه‌کلیددار و الکترونیک

در ادامه 2 ساز زهی و بادی را بررسی خواهیم کرد

  • سازهای زهی

 در سازهای زهی صدا از لرزش زه یا تار یا سیم به وجود می‌آید. معمولاً با زخمه زدن یا ضربه زدن یا کشیدن آرشه بر روی این زه‌ها صدای دلخواه از ساز درمی‌آید. سازهای زهی را به صورت‌های مختلف بخش‌بندی نموده‌اندزه‌صداها به دو دستهٔ زخمه‌ای و مرکب بخش می‌شوندزه‌صداهای زخمه‌ای دسته‌ای از زه‌صداها هستند که در آن‌ها با زخمه زدن با انگشت یا مضراب بر عامل لرزنده،صدا تولید می‌شود.زه‌صداهای مرکب خانواده‌ای از زه‌صداها است با محملی برای زه‌ها و تشدیدکننده‌ای که جزء جدایی‌ناپذیر ساز است.

دسته های تشکیل دهنده ی سازهای زهی عبارتند از سازهای زخمه ای، سازهای زهی ضربه ای و سازهای کمانه ای.

ساز بادی

ساز بادی در واقع از اولین و قدیمی ترین آلات موسیقی به شمار می رود که توسط دست بشر ساخته شده است. انسان های قدیمی به مرور زمان آموختند که با دمیدن هوا در یک مخروط تو خالی، یک برگ و یا حتی شاخ حیوانات می توانند صداهایی بلند و بوقی شکل را تولید کنند. با افزایش دانش به مرور زمان انسان توانست آلات موسیقی کنونی را بسازد

ریشهٔ سازهای بادی کنونی از همان سازهای بادی اولیه است که از نظر ساختمان و چگونگی تولید صدا به دو دستهٔ چوبی و برنجی تقسیم می‌شود. البته اصطلاح «چوبی» یا «برنجی» بدان معنا نسیت که آن ساز از چه جنسی ساخته شده، بلکه این طبقه‌بندی بر پایه چگونگی و نحوه تولید صدا در دهنی آن‌ها مربوط می‌شود. مثلاً فلوت جزءسازهای بادی چوبی محسوب می‌گردد، هرچند که بدنه آن از فلز است.

در پست های بعدی در  مورد ساز های کوبه ای و الکترونیک بحث خواهیم کرد.

.

  • ۹۹/۰۲/۳۰
  • shiva sharifi

ساز

ساز بادی

ساز زهی

فرهنگ

هنر

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی