لوگو پیشگام نور

آموزش اصول نورپردازی

اصول نورپردازي

فهرست مطالب

اصول نورپردازي

در گذشته نورپردازي صرفا مختص به مکان هاي اداري و تجاري و تفريحي و بطور کلي بناهاي شاخص بوده  در صورتي که امروزه مبحث نورپردازي به قدري گسترش يافته که شامل نورپردازي نماي ساختمان مسکوني – نورپردازي نماي ساختمان تجاري – نورپردازي هتل – نورپردازي محوطه- نورپردازي تالار – نورپردازي رستوران – نورپردازي بانک – نورپردازي مراکز خريد و …. مي گردد.

از ديد يک طراح و معمار، طراحي نما در روز براي ساختمان بسيار حائز اهميت است زيرا اولين فضاي ارتباط دهنده ساختمان با محيط، نماي ساختمان است اما نورپردازي يک ساختمان در شب مسئله حساس تري مي باشد زيرا يک ساختمان بسيار معمولي با نورپردازي اصولي ميتواند به يک جاذبه توريستي در شب تبديل شود و يا يک ساختمان بسيار زيبا  با نورپردازي غير اصولي به منظره اي هول انگيز در نماي شب .

 

اصول وضوابط نورپردازي ساختمان چيست؟

اولين نکته در نورپردازي توجه به رنگ وشدت نورها مي باشد.مسئله ديگر اينست که نور ها نبايد به داخل ساختمان بيايند زيرا باعث رنجش ساکنين  آپارتمان مي شوند و اما نکته ديگر آنست که منبع نور نبايد جز در موارد خاص ديده شود. نورپردازيبايد هدفمند باشد و باعث زيبايي هر چه بيشتر بنا شود هماهنگي رنگ نور ها با رنگ متريال هاي انتخاب شده ، يکي از مهم ترين مواردي است که بايد در هنگام برنامه ريزي براي نور پردازي به آن توجه کرد ،همچنين به اين نکته نيز بايد توجه کرد که کدام جنبه معماري بايستي مورد تاکيد قرار گيرد يکي ديگر از ضوابط در مورد طراحي نورپردازي نماي ساختماندر مورد هماهنگي با محيط اطراف و آرايش ديواره هاي صاف و يکدست در تناسب با ابنيه مجاور مي باشد.

آيا يک خط پيش آمدگي در طول سطح ديواري يا لبه ها وجود دارد ، نظم قوسها و آرک ها چگونه است، ستون يا ايوان در نماي خارجي به کار رفته است آيا برج ، مناره ، يا ديگر عناصر شاخص در ظاهر ساختمان پيدا مي شود.

 

استفاده از نورپردازي ها در ساختمان منوط بر چيست؟

استفاده از نورپردازي ها در ساختمان هميشه منوط بر نماي ساختمان نيست.از نورپردازي در ساير قسمت هاي ساختمان نيز استفاده مي شود. براي هيجان انگيز تر شدن محوطه بيروني خانه خود از نورپردازي در طراحي مبلمان حياط و محوطه بيروني خانه استفاده کنيد.و شاهد باشيد که چگونه مي تواند باعث ايجاد تغيير در طراحي دکوراسيون حياط خانه شما گردد.
به طور مثال اگر در طراحي محوطه بيروني خانه خود از پله استفاده مي کنيد براي اين که در شب مشکلي براي قدم زدن نداشته باشيد مي توان از نور پردازي هاي سطحي در زير پله ها استفاده گردد.

روش هاي مختلفي براي نورپردازي ساختمانوجود دارد مانند : نورپردازي خشن،نورپردازي يکدست،نورپردازي از داخل و بيرون,…

1- نورپردازي خشن

وقتي بخواهيم عناصر معماري نماي ساختمان را مورد توجه قرار دهيم از نورپردازي خشن استفاده مي کنيم. نورپردازي خشن باعث مي شود بافتهاي کوچک و سطوح و شکلهاي رديف روي سطح ساختمان مورد توجه بيننده قرار گيرد، اما اين اشکال را دارد که نمي تواند سطح وسيعي از نماي ساختمان را روشن کند .ادوات نورپردازي معمولا روي همان سازه اي که نورشان به آن تابيده نصب شده و از نماي ساختمان فاصله ندارند.

2- نورپردازي يکدست

نورپردازي يکدست و نرم، معمولا از يک نقطه در مجاورت نماي ساختمان انجام مي شود، که توسط آن مي توان نماي ساختمان را بصورتي يک نواخت و در سطح وسيعي روشن کرد.

3-نورپردازي از داخل و بيرون

ساختمان ها را مي توان از داخل هم نورپردازي کرد که در اين صورت با استفاده از پنچره هاي موجود در نما و نور آسمان تاب مي توان عناصر سردر ساختمان  وسطح خارجي آن را روشن کرد خطوط نماي ساختمان مشخص کننده حجم ساختمان است که با مشخص کردن لبه خطوط توسط منابع نور خطي مانند لوله هاي لامپ نئون يا فيبر نوري مي توان به مورد توجه قرار گرفتن حجم و حدود ساختمان در نظر بيننده کمک کرد. اثر اين کار بسيار مهيج خواهد بود ، اگر چه در حالت کلي منبع ممکن است نسبت به خود ساختمان بيشتر قابل رويت باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

×