آیت الله سید محمد کاظم مدرسی:
Print Friendly, PDF & Email

 پانزدهم خردادماه یک قیام ملی مذهبی بود که توسط حضرت امام خمینی (ره) و حرکت مردم در جریان های مذهبی برای دفاع از قرآن ، اسلام و مرجعیت  صورت گرفت.

 

پایگاه خبری یزد باما ،آیت الله سیدمحمدکاظم مدرسی در مصاحبه ای پیرامون قیام پانزده خرداد و ابعاد آن بیان داشت : این قیام پیامدها و نتایجی از جمله افزایش رشد سیاسی روحانیت و حوزه های علمیه، ورود آن ها به عرصه سیاست و الگو قرار دادن مذهب برای مبارزه باظلم و نابرابری به همراه داشت.

قائم مقام شورای حوزه های علمیه استان یزد یادآور شد : رشد و آگاهی توده های مردم و تکامل مبارزاتی آن ها، افشای رژیم منحوس پهلوی و چهره منافقانه این رژیم،  تثبیت مرجعیت و رهبری امام  با تائید علما و حمایت مردم  نیز از دیگر پیامدهای این قیام ملی و مذهبی بود.

وی افزود : قیام پانزدهم خرداد روشن شدن ماهیت گروه های سیاسی وابسته به لیبرال و محو شدن آن ها در این جریان، تبیین نظریه ولایت فقیه به عنوان نظام حکومتی جایگزین رژیم شاه مخلوع توسط حضرت امام را نیز جریان سازی کرد.

عضو شورای فرهنگ عمومی استان یزد خاطر نشان کرد : نهضت پانزده خرداد با پیامدهای جریان سازی مثل قرار گرفتن مرجعیت شیعه در سطح نیروهای مذهبی، فراگیری و جهت دهی به حرکت های سیاسی آن زمان، رویارویی با اصل نظام شاهنشاهی، ضد امپریالیسم و ضد صهیونیست بودن مبارزه ؛ آشکار شدن قدرت مذهب  همراه بود.

آیت الله سید محمد کاظم مدرسی در خاتمه پیرامون چگونگی درک تاریخی عمیقتر ابعاد مختلف قیام پانزده خرداد گفت : به هر حال این جریان سوال هایی نیز به هم دارد؛ چرا پانزده خرداد به وجود آمد؟ مبدا وجودی آن چه بود؟ ۱۵ خرداد را چه کسانی به وجود آوردند ودر حال حاضر چه کسانی دارند آن را تعقیب می کنند؛ پانزده خرداد در کجا پدید آمد و مقصد آن چه بود؟ که از لحاظ تاریخی باید گروه های مختلف به پاسخ  این سوالات پرداخته و  ابعاد مختلفش  را انعکاس دهند.