• 1399/01/19 - 13:53
  • 29736
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
وزیر بهداشت خبر داد:

بازگشایی تدریجی کسب و کارها با مرحله بندی و تاکید بر کسب و کارهای کم خطر تر

وزیر بهداشت ضمن تقدیر از همکاری های دستگاه های مختلف در طرح بسیج ملی مقابله با کرونا، گفت: از رهبر معظم انقلاب اسلامی به دلیل موافقت با برداشت از صندوق ملی توسعه توسعه برای کمک به مبارزه با کرونا، سپاس خاص و ویژه دارم چون همکاران ما در استانها به شدت در مضیقه بودند و این خبر خوش ، با پیگیری های مستمر رییس جمهور به نتیجه رسید.


به گزارش وبدا، دکتر سعید نمکی در ارتباط زنده تصویری با شبکه خبر، اظهار داشت: امروز در مرحله اول طرح بسیج ملی مقابله با کرونا که یک کار سنگین ملی و بین بخشی بود و در دنیا به عنوان یک رکورد تاریخی به نام ایران ثبت شد، توانستیم بیش از 70 میلیون نفر از جمعیت کشور را رصد کنیم و تعداد قابل توجهی افراد دارای علائم بیماری را در مراحل اولیه، شناسایی و ایزوله کنیم و بار بیمارستانها را کاهش دهیم و این دستاورد بسیار بزرگ و ارزشمندی بود.

وی افزود: امروز وارد فاز دیگری از این طرح می شویم. در مرحله دوم طرح بسیج ملی مقابله با کرونا، هدف ما این است که اولا فاصله گذاری هوشمند را متعاقب فاصله گذاری اجتماعی، اجرا کنیم. در شرایط سخت اقتصادی هستیم و شهروندان و کسبه و فعالان اقتصادی، روزهای سختی را می گذرانند. آنها همراهی قابل تحسینی در مراحل اولیه، ماندن در خانه، بستن مغازه ها و تحمل فشارهای اقتصادی داشتند.

وزیر بهداشت یادآور شد: دولت نیز کمک هایی را به اقشار آسیب پذیر خواهد کرد اما در شرایط جنگ اقتصادی هستیم و تحریم های ظالمانه به شدت به ما فشار وارد می کند و نمی توانیم ادعا کنیم که تمام کاستی های ناشی از ماندن در خانه توسط مردم و عدم اشتغال آنها را پاسخ خواهیم داد. محبوریم برای اینکه چرخ اقتصاد کشور حرکت کند و بحران اقتصادی عمیق تری را پیدا کنیم، با اجرای پروتکل هایی، از عدم رونق کسب و کار های مردم جلوگیری کنیم.

دکتر نمکی تصریح کرد: کسب و کارهای مردم به شکل نسبی با مرحله بندی، سطح بندی، پرداختن به مشاغل و صنوف کم خطر تر و بازگشایی تدریجی آغاز می شود. در این مرحله برای اجرا و نظارت، مردم، نمایندگان کسب و کارها و اصناف در کنار همکاران ما در وزارت بهداشت هستند و همچنین سازمان بسیج، بر اجرای فاصله گذاری هوشمند، همکاری خواهند کرد.

وی اضافه کرد: در گام اول در طرح بسیج ملی مقابله با کرونا، افراد دارای علائم بیماری را شناسایی می کردیم اما در گام دوم این طرح، به سراغ افراد بدون علامت که آلودگی را به دیگران منتقل می کنند، می رویم و در این راه نیازمند آزمایش های گسترده هستیم. خوشبختانه با کمک شرکت های دانش بنیان و همکاران مان به سراغ کانون هایی می رویم که علامت بیماری ندارند اما ویروس را در سطح جامعه، جابجا می کنند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: از امروز آزمایش های زیادی را آغاز خواهیم کرد و خوشه های آلوده بدون علامت را در گام دوم طرح بسیج ملی مقابله با کرونا، شناسایی می کنیم و در این راه، همه ارگانها و نهادها در کنار ما خواهند بود و علاوه بر پیگیری موارد اولیه تشخیص داده شده در کنار یافتن موارد بدون علامت، کار را پیش می بریم.

دکتر نمکی گفت: همکاران ما در مراکز بهداشتی و درمانی، موراد قبلی بیماری را برای کاهش زنجیره انتقال ویروس، پیگیری می کنند و هم به سراغ موارد بدون علائم می روند تا آزمایش های لازم برای آنها انجام شود. آزمایش های بیشتر، جایگاه ایران را در عرصه های بین المللی تغییر می دهد چون در بین کشورها، شاخص تعداد آزمایش ها وجود دارد که اخیرا به شاخص های ارزیابی کشورها، اضافه شده است.

وی در خصوص مطرح شدن موضوع اختلاف نظرهای درون دولت در مورد اعمال محدودیت ها، گفت: باید بگویم که در دولت، هیچ گونه ناهماهنگی و عدم همکاری درون بخشی و بین بخشی نداریم. برخی اوقات همکاران ما نظرات تخصصی و کارشناسی ارائه می کنند که ممکن است هماهنگی نظرات کارشناسی با نظرات دیپلماتیک، اقتصادی و اجتماعی، نیازمند زمان باشد. همکاران ما از دیدگاه سلامت به مسائل نگاه می کنند چون اعتقاد ما بر این است که مزمن شدن بیماری، بزرگترین آفت اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است و اول باید بیماری را کنترل کنیم.

وزیر بهداشت تاکید کرد: اگر بخواهیم برای صرفه جویی یا رونق اقتصادی، اولویت سلامت را فراموش کنیم، تاوان های سنگینی می پردازیم و این بحث کارشناسان سلامت در تمام دنیا است اما در کشوری زندگی می کنیم که در محدودیت های شدید اقتصادی قرار داریم و برای پرداخت یارانه مردم، نیازمند درآمدهایی هستیم و برای عدم دریافت مالیات و معافیت برخی از پرداخت ها و جرایم باید به خزانه کشور هم نگاه کنیم.

دکتر نمکی اضافه کرد: به دلیل فعالیت در سازمان برنامه و بودجه، از وضعیت اقتصادی کشور با خبر هستم و مجبورم که همکارانم را قانع کنم که اینجا باید بر حسب ضرورت های کشور، مسائل سلامت را بازنگری و برنامه ریزی کنیم. چیزی به نام اختلاف نظر در درون هیات دولت و هیات حاکمه نداریم. در هیچ زمانی در کشور، شاهد چنین همدلی، وفاق، همدلی و دوستی نبودیم.

وی خاطرنشان کرد: در طول دوران مبارزه با کرونا، اماکن مذهبی و مراکز تجمع مراسم عبادی، سیاسی کشور با یک تماس تلفنی، تعطیل شدند و این اتفاق، بسیار پسندیده و ستودنی بود. در مورد تعطیل کردن مدارس و دانشگاه ها، ناهماهنگی ندیدیم و در اجرای برنامه های آتی نیز شاهد صمیمیت و همدلی خواهیم بود و تقاضا دارم که در کوس ناهمدلی و عدم وفاق، ندمیم و امروز روز مهربانی، صمیمیت، عشق و همدلی است که در آینده نزدیک اژدهای سهمگین کرونا که به آن عنان زده ایم را مهار و کنترل کنیم.

وزیر بهداشت در پایان یادآور شد: در برخی استانها به سمت کنترل و مهار کرونا نزدیک شده ایم اما این به معنی عدم رعایت نکات بهداشتی توسط مردم و تصور پایان کرونا نیست و باید فاصله ها را کنترل و اصول بهداشتی را رعایت و ترددها را محدود کنیم./206

  • گروه خبری : آخرین اخبار,اخبار کرونا ویروس,اخبار اسلاید جدید صفحه اول,اخبار اختصاصی
  • کد خبر : 205933
کلمات کلیدی

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *