پرسش و پاسخ پیرامون جشنواره تولید محتوای الکترونیکی

جهت آشنایی آشنایی با جشنواره تولید محتوای الکترونیکی رشد اینجا را کلیک کنید.

پرسش‌ها و پاسخ‌ها

سوال: در جشنواره تولید محتوای الکترونیکی رشد، فقط از نرم افزار AutoPlay Media Studio می‌توان استفاده کرد یا از نرم‌افزارهای دیگر نیز می‌توان بهره برد؟

محدودیتی در استفاده از نرم افزارها وجود ندارد.

 

سوال: آیا در جشنواره تولید محتوای الکترونیکی می‌توان به صورت فردی اقدام نمود؟

پاسخ: بله، هم به صورت فردی و هم به صورت گروهی امکان شرکت در جشنواره وجود دارد. این امکان نیز فراهم است که فرهنگیان با دانش‌آموزان تشکیل یک گروه را بدهند.

سوال: فرزندم در دوره‌ی ابتدایی درس می‌خواند و می‌خواهد در جشنواره تولید محتوا شرکت کند، کدام نرم‌افزار برای این‌کار مناسب است؟

به جز جشنواره‌هایی که هدف آن‌ها سنجش میزان مهارت شرکت‌کنندگان در کاربری نرم‌افزار خاصی است، سایر جشنواره‌ها، محتواهای آموزشی را مورد بررسی قرار می‌دهند و محدودیتی برای نرم‌افزاری که استفاده می‌شود، در نظر نمی‌گیرند. بنابراین در جشنواره تولید محتوای الکترونیکی رشد به نرم‌افزار خاصی اشاره نشده است. می‌توان نوع نرم‌افزار را با توجه به سنِ شرکت‌کننده و میزان مهارت او در کاربری رایانه انتخاب نمود. برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی کار کردن با نرم‌افزارهایی هم‌چون مجموعه Office (Word, PowerPoint, Excel,…)، Prezi، Storyline و Flash مناسب‌تر است.

با توجه به این‌که امکان شرکت کردن گروه‌های متنوع در این جشنواره فراهم است، والدین به همراه فرزندان محصلشان و یا فرهنگیان به همراه دانش‌آموزان نیز می‌توانند در جشنواره شرکت کنند و از مهارت‌های یکدیگر بهره ببرند. این امکان وجود دارد که فرهنگیان با دانش‌آموزی که در رشته کامپیوتر درس می‌خواند نیز تشکیل یک گروه بدهند و از این طریق بتوانند محتواهای آموزشی فاخری را تولید نمایند.

 

‍سوال: پادکست چیست؟ آیا برای تولید محتوا الکترونیکی مناسب است؟

از اصطلاح پادکست (Podcast) امروزه به معنای مجموعه پرونده های صوتی(و گاها تصویری) استفاده می‌شود.
معنای خاص و مفهوم دقیق و اصلی پادکست، فایلهای صوتی است که بر روی سرورهای مشخصی آپلود می‌شود و شما می‌توانید به کمک برنامه‌هایی که برای گوش دادن به پادکست طراحی شده‌اند، مشترکِ ‌‌آنها بشوید یا اصطلاحاً Subscribe کنید.
همچنین معمولاً امکان دانلود پادکست هم برای شما فراهم می‌شود و مجبور نیستید همیشه به صورت آنلاین به آن‌ها گوش بدهید.
بنابراین وقتی از اصطلاح پادکست به معنای دقیق آن استفاده می‌کنیم باید دو ویژگی زیر وجود داشته باشد:
شما بتوانید مشترک (Subscriber) آنها بشوید.
یک سلسله فایل صوتی وجود داشته باشد و نه صرفاً یک فایل صوتی (در غیر این صورت، مشترک شدن هم معنایی ندارد).
امروزه در تولید محتوای الکترونیکی از پادکست بر روی لوح فشرده نیز استفاده می شود.

سوال: قصد دارم پروژه‌ام را تجاری کنم، آیا نیاز است که کل اثر را برای جشنواره بفرستم؟ حال آن‌که می‌دانم پروژه‌ها در جشنواره‌ها به نمایش در می‌آیند و برای داورها ارسال می‌شوند.

 معمولا در جشنواره‌‍‌ها گلچینی از کار اصلی را ارسال می‌کنند تا از یک سو بتوانند تاییدیه‌ای را برای ثبت آن اثر از مرجعی معتبر دریافت نماید و از سوی دیگر علاوه بر آن‌که آن اثر معرفی می‌شود، حق تجاری‌ش برای تولیدکننده باقی می‌ماند.

 

سوال: آیا میشه من خارج از موضوع درسی در جشنواره شرکت کنم؟ من در مدرسه زبان تدریس می‌کنم، دغدغه‌ای که دارم می‌خوام بچه‌ها رو کمی با مسایل دینی آشنا کنم، چون احساس می‌کنم که خیلی نیاز به این حس آرامش و امنیت دارن. اما نمی‌دونم چطور می‌توانم این کار رو انجام بدم؟

 بله، اتفاقا کار بسیار جذابی هست. جشنواره محدودیت موضوعی نداره، مثلا حدود ۱۰ سال پیش بنده در درس زبان تخصصی کامپیوتر همین دغدغه رو داشتم، خیلی فکر کردم که چطور میشه از این فرصت زبان آموزی برای بحث و گفتگو پیرامون این موضوع استفاده کرد. یادمه کلیپ‌هایی رو از یک خواننده که به زبان انگلیسی ترانه‌های مذهبی رو می‌خوند و هنور در ایران ناآشنا بود، پیدا کردم و برای اون‌ها زیرنویس گذشتم و چند موردی که قابل پخش در مدرسه بود رو در کلاس به تماشا نشستیم و بعد با بچه‌ها در خصوص زبان و اهمیت یادگیری زبانی که می‌تونه پیامی رو به جهان برسونه، حرف زدیم. جو کلاس که صمیمی‌تر شد، فرصت گفتگو پیرامون مسائل دینی هم فراهم شد.

 

سوال: آیا برنامه اتوپلی که آموزش آن را درج کرده اید، خروجی مناسب برای موبایل و اندروید هم دارد؟ آیا می شود روی موبایل ها و تبلت ها اجراش کرد و به صورت یک اپ موبایل خروجی خپاهد داد یا فقط برای کامپیوتر مناسب است؟

خیر، این نرم افزار این قابلیت را ندارد.

 

آیا نرم افزار  اتو پلی امکان ازمون سازی و بازی سازی هم دارد و آیا توان با آن محتوای تعاملی ساخت؟

در این نرم افزار می توان آزمون سازی نمود، اما نرم افزاری برای بازی سازی نیست. برای تولید محتوای الکترونیک تعاملی بهتر است از نرم افزار کپتیویت استفاده کنید.

 

2 نظرات

  1. چند سال پیش(مهر ۹۶) محتوایی رو تولید کرده که از انواع و اقسام نرم افزارها در آن استفاده کرده بودم ، اونو به رشد فرستادم اما دریغ از یک پیام دریافت محتوا، کد رهگیری،اونو هم دارم، به نظر خودم اونقدر روی اون (با توجه به شرایط و مکانی که در آن خدمت می کنم)کار شده بود که حداقل یک پیام برام فرستاده بشه.

    1. سلام جناب آقای اکبری
      سال‌های گذشته بر این روال بود که همکاران و علاقمندان محترم، محتواهای تولید شده‌ی خودشون رو به معاونت مدرسه محل خدمت‌‍شون می‌دادن و از طریق مدرسه به کارشناس پژوهش اداره تحویل داده می‌‍شد. این فرایند با سهل انگاری‌هایی که احتمالا صورت می‌گرفت، گاهی اصلا به مرحله داوری جشنواره نمی‌رسید. اما یک واقعیت وجود داره که آثاری که به جشنواره میرسه، توسط چند داور مورد بررسی قرار می‌گیره. گاهی این آثار به دلیل مشکل فنی که داره، در همون مرحله‌ی آغازین رد میشه، حال آن‌که واقعا تولیدکننده اثر ماه‌ها و حتی سال‌ها ممکنه برای اون محتوا زحمت کشیده باشه. رعایت فرمت و قالب مورد نظر در جشنواره می‌تونه کمک کنه تا آثار ارسال شده به مرحله داوری جشنواره راه پیدا کنه. گاهی آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره بسیار زیاده و از بین اون‌ها فقط تعداد محدودی هستند که بدون مشکل فنی قابل داوری تشخیص داده میشن. اگر قابل دونستید یک روز حضوری و یا مجازی اطلاع بدین تا اثر شما رو ببینم و در موردش با هم گفتگو کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

14 + 14 =