19.8 C
تهران
۱۴۰۳-۰۲-۰۱
مجله تک دیتا
فناوری اطلاعات

پنج روند برای سال 2021 سرفصل های مهم زیرساخت دیجیتالی uptime

uptime

سرفصل های مهم زیرساخت دیجیتالی در سال 2021 چیست؟

موسسه uptime پاییز هرسال مانند بسیاری از سازمان‌های دیگر فهرستی از برخی موضوعات مهم و چالش‌برانگیز سال آینده را گردآوری و اطلاع‌رسانی می‌کند. این بار نیز در راستای این اتفاق هرساله، 5 روند مهم که شاید در ماه‌ها و سال پیش چندان نمود نداشته را معرفی می‌کند.

در سال 2021 و ادامه رکود اقتصادی کلان، بخش‌های مهم زیرساخت‌های دیجیتال همچنان به پیشرفت خود ادامه می‌دهد و با توسعه بیشتر و جذب سرمایه بیشتر این بازار رشد بیشتری خواهد کرد. در این سال ساخت مستمر مراکز داده و دیتاسنتر پیش‌بینی می‌شود. و به علت تقاضای بالای داده و ایجاد شبکه‌های جدید اجتماعی و درخواست برای دسترسی سریع‌تر و ارزان‌تر، عمدتاً فضای ابری و سرویس‌های مربوط به آن رشد قابل‌توجهی را خواهند داشت. بسیاری از شرکت‌ها ترجیح می‌دهند به‌جای راه‌اندازی مرکز داده کوچکی برای خود، این هزینه‌ها را صرف برون‌سپاری خدمات خود کنند.

در سال جدید بسیاری از مدیران بخش‌های مختلف به علت همه‌گیری بیماری کرونا مجبور به یک بازنگری مجدد در شیوه‌ی ارائه‌ی کاری که انجام می‌دهند خواهند شد و شیوه ارائه خدمات از حضوری به ارائه خدمات آنلاین بیشتری روی می‌آورد.وابستگی اقتصاد جهانی به فناوری اطلاعات در حال افزایش است و این موردتوجه تعداد بیشتری از مشتریان ، دولت‌ها و عموم را به بخش فناوری‌های نوین جلب می‌کند.در سال جدید و البته در آینده فناوری‌های جدید فرصت گسترش بیشتری پیدا می‌کند. فناوری‌های نوینی چون : محاسبات لبه ، هوش مصنوعی (AI)و نوآوری‌های جدید درزمینهٔ های فناوری‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری نوید کار آیی و چابکی بیشتری را می‌دهند.

در اینجا پنج روند موسسه Uptime برای سال 2021 آورده شده است:

پاسخگویی – الزام “جدید”

شرکت‌ها نیازمند ذخیره‌سازی‌های بیشتر در فضای ابری و سرعت و چابکی بیشتری هستند اما بسیاری از آن‌ها از پس هزینه‌ها و مسئولیت‌های مربوط به آن برنمی‌آیند و دچار چالش‌هایی مثل حوادث طبیعی، قطعی‌ها بحث‌های امنیتی و … هستند. در سال 2021 استفاده از ترکیب دیتاسنترهای محلی و دیتاسنترهای خارجی به علت فشار کاری مضاعف بیشتر خواهد شد. در سال جدید سرمایه‌گذاری به‌طور فزاینده‌ای محدود خواهد شد و با نیاز به شفافیت, نظارت و پاسخگویی بیشتر شکل خواهد گرفت. و انتظار می‌رود بیشتر هزینه‌ها صرف هزینه‌های داخلی دیتاسنتر و هزینه‌های نگهداری فضای ابری گردد.

مراکز داده دقیق‌تر و تاریک‌تر

بسیاری از مدیران بااحتیاط به مقوله‌های دسترسی از راه دور برای مراکز داده و دیتاسنترها ورود خواهند کرد و با دیدی مثبت‌تری به فناوری‌های کنترل از راه دور و اتوماسیون نگاه می‌کنند. چرخه‌ی رسیدن به مرحله‌ای که به‌جای استفاده از نیروی انسانی همه‌ی اتفاقاتی به‌طور هوشمند و با سیستم‌های هوش مصنوعی صورت بگیرد، پروسه طولانی و کندی هست.

لبه edge- مرز بعدی

نیاز به دسترسی به فناوری‌های Edge یا لبه هرروز بیشتر می‌شود . فناوری‌هایی مانند 5G ، اینترنت اشیا و هوش مصنوعی نیازمند ایجاد زیرساخت‌های مهمی هستند که در حال آماده‌سازی است هرچند خیلی کند پیش می‌رود.

. انتظار می‌رود اتحادیه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های جدیدی در شبکه‌های سازمانی ، سیار و مخابراتی و طیف وسیعی از مراکز داده کوچک و بزرگ انجام شود. شبکه‌ها و ارتباطات هوشمند و اتوماتیک تعریف‌شده توسط نرم‌افزار به‌اندازه زیرساخت‌های فیزیکی مهم می‌شوند.

محاسبات لبه ای یا edge computing چیست؟

اینجا بیشتر بخوانید

پایداری: چالش‌برانگیزتر ، شفاف‌تر

انتظار می‌رود اپراتورها پیشرفت‌های زیست‌محیطی بیشتری درزمینهٔ های مختلف ایجاد کنند.  و انتظار می‌رود از روند کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و صرفه‌جویی در مصرف برق و آب گزاراشات دقیق‌تری ارائه کنند. البته همه این‌ها در حالی است که این روند خیلی باقدرت کافی پیش نمی‌رود و هرروز مصرف بیشتر است.

موج نوآوری

چندین فن‌آوری جدید هم‌زمان در حال تکامل هستند و وعده پیشرفت در عملکرد و دسترسی‌پذیری بیشتری را برای مراکز داده‌ها و فن‌آوری اطلاعات  می‌دهد.

فناوری‌هایی مثل حافظه‌های ذخیره‌سازی, فوتونیک سیلیکون,( سیلیکون فوتونیک از مواد تأثیرگذار در تولید تجهیزات الکترونیکی محسوب می‌شود و امکان چند برابر کردن نرخ تبادل داده را فراهم می‌کند. )  سرورهای ARM و …

این خلاصه‌ای از گزارش کامل در مورد روندهای جدید برای سال 2021 است.

4.4/5 - (5 امتیاز)

این مطالب را هم مطالعه کنید

نکات و معیارهای کلیدی در طراحی دیتاسنتر (مرکز داده)

vahid fatehi

این چسب که قابلیت تزریق به بدن را دارد میتواند زخم هارا در چند ثانیه درمان کند

زاهد

مدیر عامل Play Station پس از 27 سال سونی را ترک خواهد کرد

زاهد

نظر شما چیه؟

13 + نه =