پنجشنبه, ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

ترک تشریفات در پروژه موسوم به 550 هزار هکتاری، ضرورت اجرایی یا فساد؟ (قسمت دوم)

 

 

از قدیم گفته اند پول هر کسی را که می خوری یا به اصطلاح متداول میان مردم، بالا می کشی، پول سید، البته «سید واقعی» و «یتیم بی کس» را بالا نکش. گرچه مطبوعاتی های متاخر در زمانه عسرت یک بند دیگر به این دو بند افزوده اند که «حق خبرنگار را نخورید زیرا روزی آه قلمشان دامانتان را می گیرد»، به هر حال؛ همگان می دانند که احیای پروژه اراضی وسیع موسوم به 550 هزار هکتاری، به طور عمده با اتکا به اعتبار تامین شده از صندوق ذخایر ارزی که صندوق توسعه ملی نام گرفت به میزان اسمی 10 میلیارد دلار و با اذن رهبری آغاز به کار کرد.

حرف و حدیث های زیادی در مورد اجرای این پروژه به میان آمده است؛ یکی از آن حرف ها که به صورت شایعه شنیده می شود و گفته می شود  که ممکن است به زودی به عنوان یک پرونده در محاکم قضایی مطرح شود، مشروط بر آنکه دامنه نفوذ متهمان به تخلف از وزارتخانه محدود شود و نتوانند با کمک عوامل خود به سند سازی بپردازند، ترک تشریفات قانونی تقریبا تمامی پروژه ها بوده است. بر اساس گفته ها و شایعات، حتی در مواردی هم که تشریفاتی انجام شده، علیرغم این که درجات و رتبه های شرکت های متقاضی مساوی بوده، اجرا به شرکت هایی پیمان سپاری شده که قیمت های بالاتری را پیشنهاد داده اند!

همچنین گفته شده، برادر یکی از معاونان اسبق وزارتخانه با حمایت آن معاون و نقض قانون منع مداخله، ماهیانه رقم هنگفتی (گویا 50 میلیون تومان)، به صورت ثابت و مستمر به عنوان مشاور در طول اجرای یک قسمت از طرح دریافت می کرده است، سوای این رقم غیر موجه که حتما قوۀ قضاییه و نهاد های ناظر جدیدِ پیگیر پرونده، رقم آن را بیرون می کشند، گفته می شود شخص مذکور، دارای 7 تا 8 شرکت است که در کنار این طرح دست به کار بوده و از بالا تا پایین این پروژه که گفته شد اعتبارش به چه صورت و از کدام منبع تامین شده است می لولیده اند و به واقع قسمت های «نان و آبدار» به این شرکت های مورد حمایت واگذار می شده است.

به هر حال، این وزارتخانه که از سال های دوم به بعد وزارت مهندس حجتی که مدام می گفت به نان شب محتاج است و توان مالی بسیاری از کارهای ضروری از جمله فرهنگ سازی، اطلاع رسانی و ترویج نظری، حتی در حد یک رقم ناچیز را ندارد، برای خواص، چه خاصه خرجی هایی می کرده است و اگر نیروهای ناظر فعلی که قبلی ها را معلق کردند و کار را به دست گرفتند، نتوانند مو را از ماست این موارد بیرون بکشند و حتی قوۀ قضائیه به دلایل سیاسی متهمان را به دادگاه نکشاند یا تکلیف درستی یا نادرستی این حرف ها را مشخص نکند، حتما «آه سید برحق» آنان را می گیرد.

کشاورزی آیندۀ جهان (کاج) برآن است گوشه هایی از این ماجراها که مورد مناقشه در افواه است را به تدریج افشا و برجسته سازد تا دوغ از دوشاب مشخص شود.

 

 منصور انصاری

 

  06/ 03/ 13

 

 برای دسترسی به قسمت اول، روی لینک زیر کلیک کنید: 

 

 https://b2n.ir/126478

برای دسترسی به کانال تلگرام کشاورزی آینده جهان (کاج) روی آیکون زیر کلیک کنید:

 

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .