ایرواشر

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

هواشوی یا ایر واشر (به انگلیسی Airwasher) دستگاهی است که برای غبارگیری و زدودن آلودگی هوا، رطوبت زنی، خنک سازی و گرمایش هوا به کار می‌رود. دستگاه‌ایر واشر می‌تواند به صورت مستقل یا به عنوان جزئی از هواسازها و دیگر سیستم‌های تهویه مطبوع مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

اجزا[ویرایش]

اجزای مهم ایر واشر بر حسب اینکه به صورت مستقل یا در تعامل با بقیه سیستم‌های تهویه مطبوع مورد استفاده قرار بگیرد شامل: فن، فیلتر تصفیه هوا (فلزی یا پارچه ای)، نازلهای تزریق کننده آب، دیفیوزر (پخش‌کننده هوا)، کویل آب گرم و تیغه‌های قطره گیر می‌باشد.

نحوه کار[ویرایش]

هوای آلوده توسط فن که در انتهای دستگاه قرار دارد به داخل دستگاه مکیده می‌شود و پس از عبور از فیلترهای غبارگیر هوای نسبتا تمیز وارد محفظه آبفشان شده و این هوا توسط دیفیوزر در قسمت آبفشان به‌طور یکنواخت پخش شده و ذرات گرد وغبار و آلودگیهای موجود در هوا پس از برخورد با قطرات پودری آب که از نازلها پاشیده می‌شوند از هوا زدوده شده و هوای تمیز به بیرون از دستگاه منتقل می‌گردد و در ضمن عمل غبارگیری، تبادل حرارتی هوا با قطرات آب با کمک فن باعث خنک شدن هوای انتقالی به بیرون نیز می‌گردد. هوایی که از دستگاه ایر واشر خارج می شود با یک مسیر کانال کشی در ساختمان یا سوله مورد نظر پخش می گردد. تا بدین جا نحوه کار آن در حالت سرمایشی را شرح دادیم.

در حالت گرمایشی نحوه کار این دستگاه کاملا متفاوت است. به طوریکه برای گرمایش درون دستگاه یک کویل آبگرم تعبیه شده و وقتی که آب گرم از درون این کویل (که معمولا از جنس مس است) عبور می کند منجر به گرم شدن سطح کویل شده و وقتی هوای مکیده شده با فن با این کویل برخورد کند گرم می شود. طبیعتا آب گرم مورد نیاز باید توسط دستگاهی دیگر (مثل پکیج یا دیگ آبگرم موتورخانه و غیره) تامین شود.

پانویس[ویرایش]

منابع[ویرایش]

سایت تهویه مطبوع

پایگاه علوم وتحقیقات صنعت تاسیسات