کمپرسور های پیستونی و نحوه عملکرد آنها

هر سیکل از عملکرد کمپرسور پیستونی شامل مکش،تراکم و تخلیه می باشد. حرکت گاز در این سیکل منقطع بوده که لرزش در کمپرسور را ایجاد می کند.حجم سیلندر و تعداد آن و میزان سرعت دوار موتور،حجم مبرد را تعیین می کنند و هم چنین عواملی چون تراکم و میزان مقاومت نشتی میان پیستون و سیلندر و شیر تخلیه نیز بر این مقدار تاثیر می گذارد.

کمپرسور پیستونی می تواند با رفت و برگشت، مکش و دمش را نیز همزمان انجام دهد. حرکت پیستون به کمک یک میل لنگ و به وسیله حرکت دوار موتور صورت می گیرد. هر دوره شامل سه عملیات تخلیه، تراکم و مکش می باشد. حرکت گاز در این کمپرسورها به صورت مقطعی بوده که این امر باعث لرزش می گردد. درواقع این نوع کمپرسور با استفاده از پیستون های موجود در یک محفظه سبب فشرده سازی گاز می گردد و با هر بار رفت و آمد این پیستون ها، گاز موجود در محفظه را فشرده کرده و با فشار از دریچه خارج می کند. 
کمپرسور پیستونی از متداول ترین نوع کمپرسورهای بادی است و در صنایع نسبتا کوچک به کار برده می شود. این کمپرسورها محدوده وسیعی را در بر می گیرند. همچنین فشار تولید شده توسط کمپرسورهای پیستونی بین 8 تا 12 بار می باشد.

 

نحوه عملکرد کمپرسور پیستونی

 

با توجه به موقعیت مبرد در دورتادور پیستون، کمپرسورها به دو مرحله ای و تک مرحله ای تقسیم بندی می شوند. به این معنا که چنانچه مبرد تنها در یک سمت پیستون فشرده گردد به آن کمپرسور تک مرحله ای می گویند. چنانچه پیستون بعد از تراکم در سوی اول به سوی دوم پیستون ارسال شود و مجدد در آن جا متراکم گردد، به آن کمپرسور دو مرحله ای اطلاق می شود. انواع کمپرسورهای پیستونی تک مرحله ای را با توجه به ساختار ، چیدمان سیلندر و دمای کاری نیز تقسیم بندی می کنند.

با گذشت بیش از  نیم قرن از بنیان گذاشتن مجموعه میکاس کمپرسور ، مسیر شکوفایی آن آغاز شده و موفق شده است از یک تجارت نوظهور به یک شرکت توسعه پایدار منش  تبدیل شود که در صنعت هوای فشرده شده و انواع کمپرسور شامل کمپرسور پیستونی، کمپرسور اسکرو،کمپرسور اویل فری تغییرات شگرف و بزرگی ایجاد نموده است.

در کمپرسور پیستونی که امروزه تولید می شود، ظرفیت کمپرسورها با تعداد سیلندر های فعال و تغییر دور موتور تنظیم خواهد شد. در ادامه قصد داریم به معایب و مزایای کمپرسورهای پیستونی و کاربرد و محدودیت های آن ها بپردازیم.

مزایا و محدودیت های کمپرسورهای پیستونی

 

از مزایای مهم کمپرسور پیستونی می توان :

_به کاربرد آن در صنایع مختلف و کاربرد گسترده آن ها از لحاظ نوع گاز و تنوع ظرفیت اشاره کرد.

_با توجه به تنوع ظرفیت کمپرسور پیستونی، آنها بیشتر در یخچال و سیستم های تهویه و سردخانه های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند.

_از محدودیت های کمپرسور پیستونی می توان به بازدهی پایین انرژی که به دلیل مقاومت شیر در تخلیه و مکش می باشد و همینطور نشت میان پیستون و سیلندر اشاره کرد.

_نسبت به ورود مبرد به صورت مایع حساسیت دارد زیرا در صورت ورود مایع به محفظه، سر و صدا تولید می کند که این اتفاق در ادامه باعث آسیب کمپرسور می شود.

_دارای ابعاد بزرگ نسبت به ظرفیت وزن آن در مقایسه با دیگر کمپرسورها می باشد، نگهداری سخت با توجه به ساختار پیچیده کمپرسورهای پیستونی و لرزش در زمان حرکت مبرد به دلیل عدم یکنواخت نبودن آن را می توان از دیگر محدودیت های کمپرسورهای پیستونی در نظر گرفت.

_ با توجه به خصوصیات و ویژگی های کمپرسور پیستونی می توانیم از کاربردهای مهم آن به استفاده در فریزر و یخچال های خانگی، تهویه مطبوع ساختمان های مسکونی و تجاری و سردخانه های بزرگ اشاره کنیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید با کارشناسان و مشاورین میکاس کمپرسور در  ارتباط  باشید و از مشاوره آن ها بهره مند شوید.

 

 

آشنایی با نحوه عملکرد کمپرسور پیستونی (راهنمای انتخاب کمپرسور پیستونی)

 

 

کمپرسورهای پیستونی با توجه به مزایای فراوانی که دارند اغلب در سیستم های پنیوماتیک کاربرد دارند و در ابعاد و اندازه های مختلف و متنوع دارای تراکم عالی و راندمان خوب و کمترین هزینه نسبت به کارکرد و میزان ظرفیت هوادهی بالا هستند. در کمپرسورهایی که دارای دو سیلندر هستند برای خنک کردن آن ها تدابیری بکار برده می شود، زیرا در زمان کار درجه حرارت هوا و دستگاه کمپرسور به شدت افزایش پیدا می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما در تماس باشید.

سیستم روغن کاری در کمپرسور

روغن کاری در عملکرد کمپرسور پیستونی و سایر کمپرسورهای موجود در صنعت باعث کم شدن خورندگی و گرم شدن بخش های متحرک کمپرسورها می شود و میزان انرژی مصرفی برای مقاومت کمپرسورها را کم می کند.سیستم روغن کاری در کمپرسورها باعث آب بندی کاسه نمد، سوپاپ و رینگ موجود در کمپرسور می شود.در کمپرسورهای مبرد از روغن خاص مصنوعی یا طبیعی استفاده می شود و این روغن برای هر مبرد متفاوت است. روغن استفاده شده در کمپرسورهای مختلف با توجه به عدد غلظت روی کمپرسور مشخص می شود. سیستم روغن کاری در کمپرسورها به دو طریق انجام می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه عملکرد کمپرسور پیستونی و روغن کاری انواع کمپرسورهای موجود در صنعت می توانید با مراجعه به وبسایت مجموعه میکاس کمپرسور با کارشناسان و مشاورین ما در ارتباط باشید و از راهنمایی این عزیزان بهره مند شوید. سیستم روغن کاری به صورت پاششی معمولا در کمپرسورهای کوچک مورد استفاده قرار می گیرد اما در بعضی از کمپرسورها برای استفاده از سیستم روغن کاری از یک خنک کننده آبی یا هوایی کمک گرفته می شود.به طور کلی برای کمپرسورهای معمولی مخزن روغن همان کارتر کمپرسور می باشد اما در کمپرسورهای واسطه مخزن روغن مخصوص برای کمپرسور در نظر گرفته می شود.

 

عملکرد سیستم خنک کننده در کمپرسورها

به طور کلی کمپرسورها به دلیل اصطکاک میان قطعات متحرک و افزایش درجه دما ناشی از تراکم بخار موجود باید خنک شوند. خنک کاری کمپرسورها برای جلوگیری از کاهش کارایی کمپرسورها و نگهداری و مراقبت از روغن کاری و کیفیت روغن در کمپرسور انجام می شود. سیستم روغن کاری در کمپرسورها راه خوبی برای دفع گرمای ایجاد شده و جذب آن است به همین دلیل در برخی از کمپرسورهای موجود در صنعت برای سیستم روغن کاری آن خنک کننده مخصوص استفاده می شود. مشاورین و کارشناسان مجموعه ما می توانند شما را در این زمینه راهنمایی کنند. با مراجعه به وبسایت مجموعه و ارتباط با بخش فنی و مشاوره ای مجموعه میکاس کمپرسور می توانید تمام اطلاعات لازم در زمینه عملکرد کمپرسور پیستونی و سایر کمپرسورها، سیستم های خنک کننده و سیستم روغن کاری در کمپرسورهای موجود در صنعت را کسب نمایید.

میکاس کمپرسور واحد تولید و مونتاژ کمپرسورهای هوای فشرده می باشد و با سابقه و فعالیت گسترده طی نیم قرن که از زمان تاسیس این مجموعه می گذرد می تواند شما را راهنمایی کند. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت اطلاعات تکمیلی در این زمینه می توانید با مراجعه به وبسایت میکاس کمپرسور با گروه کارشناسی و مشاوره ای این مجموعه در زمینه انتخاب و خرید انواع کمپرسورهای هوای فشرده در ارتباط باشید. همکاران مجموعه ما آماده پاسخگویی به تمام سوالات مشتریان محترم می باشند. هدف اصلی و مهم تاسیس مجموعه میکاس کمپرسور ارائه خدمات با کیفیت به مشتریان و جلب رضایت آن ها بوده است.

 

مصرف کنندگان کمپرسور پیستونی

مکان هایی که از کمپرسورهای پیستونی استفاده می کنند معمولا به ظرفیت های نسبتا کمی هوای فشرده نیاز دارند. از جمله مکان هایی که در آن کمپرسورهای پیستونی مورد استفاده قرار می گیرند می توان به کسب و کارهای کوچک، تعمیرگاه خودرو، کارهای صنعتی کوچک، ساخت و ساز ساختمان و ... اشاره کرد.

خرید کمپرسور پیستونی

در هنگام خرید کمپرسور پیستونی باید دقت داشته باشید که این کمپرسورها بتوانند به راحتی فشار هوای مورد نیاز سیستم را تامین کنند. برخی ها اطلاعات دقیقی از کمپرسورها نداشته و کمپرسوری کوچک تر و یا بزرگ تر انتخاب می کنند که برایشان کارایی ندارد. بنابراین بهتر است که پیش از خرید کمپرسورهای پیستونی از طریق شماره های درج شده در سایت با میکاس کمپرسور تماس گرفته تا کارشناسان فروش ما شما را با انواع کمپرسورها آشنا کرده و به شما کمک کنند تا کمپرسوری متناسب با کار خود را خریداری کنید.

نحوه کار کمپرسور پیستونی

این کمپرسورها با گردش محور اصلی کمپرسور پیستون یا میل لنگ، حرکت رفت و برگشت را انجام می دهد.
در حرکت به سوی پایین جک یا سوپاپ ولو ورودی هوا باز و سوپاپ خروجی هوا بسته می باشد.
حرکت پیستون رو به پایین هوا را به درون محفظه کمپرسور می کشد.
تا زمانی که پیستون رو به بالا حرکت می نماید سوپاپ خروجی هوا باز و سوپاپ ورودی هوا بسته می شود.
هوای حبس شده درون محفظه با فشار پیستون که رو به بالا حرکت می نماید فشرده شده و از سوپاپ خروجی خارج می شود.
با تکرار حرکت رفت و برگشت و یا همان رو به بالا و پایین پیستون، و باز و بسته شدن سوپاپ های خروجی و ورودی هوا عمل متراکم نمودن هوا انجام می شود.

قیمت کمپرسور پیستونی

کمپرسورهای پیستونی انواع مختلفی داشته که هر کدام از آن ها دارای قابلیت ها و ظرفیت های مختلفی هستند که هر کدام دارای قیمت مخصوصی بوده و در هنگام خرید باید متناسب با نوع مکان کمپرسوری مناسب را خریداری کنید. از جمله دیگر عواملی که بر روی قیمت کمپرسور پیستونی تاثیرگذار است می توان به کیفیت کمپرسور، قطعات به کار رفته در آن و ... اشاره کرد.

عملکرد کمپرسور پیستونی و هر آنچه که لازم است درباره ی آن بدانید

کمپرسور پیستونی یک از مهم ترین انواع مختلف کمپرسور به شمار می رود که درحال حاضر به طور گسترده ای درسراسر دنیا مورد استفاده قرار می گیرد. عمدتا از کمپرسور برای تهیه ی هوا با میزان فشار بالا برای صنایع مختلفی همچون مواد غذایی، نفت ، گاز و آزمایشگاه های مختلف استفاده می شود که هر کدام ویژگی های خاص خود را داشته و به عنوان بخشی مهم، نقش قابل توجهی را ایفا می کنند. در حال حاضر برخی از صنایع در تولید هوای فشرده شده فعالیت دارند که استفاده از کمپرسور پیستونی می تواند به آن ها کمک شایانی نماید تا بتوانند درسریع ترین زمان ممکن به اهداف خود دست یابند. اگر بخواهیم نقش اساسی و اصلی کمپرسور را بیان کنیم باید گفت این وسیله به عنوان یک دستگاه کاملا کاربردی می تواند به عنوان جزئی جدانشدنی از سیستم و چرخه ی هوای فشرده شده به شمار رود. امروزه صنعتگران بسیاری از کمپرسور پیستونی استفاده می کنند زیرا کاربردهای خاص خود را دارد که در ادامه به بیان هرچه بیشتر این کاربردها می پردازیم. دراین مقاله قصد داریم تا به بررسی هرچه بیشتر قابلیت های این دستگاه پرداخته و اطلاعات مورد نیازتان را در اختیارتان قرار دهیم پس تا انتها ما را همراهی کنید.

کمپرسور پیستونی و آشنایی هرچه بیشتر با آن 

همان گونه که دربخش قبل بیان شد از کمپرسور پیستونی برای تولید هوای فشرده شده استفاده می شود تا از این طریق بتوان صنایع مختلف را اداره نمود. قبل از بیان ویژگی ها و قابلیت های ویژه ی کمپرسور پیستونی لازم است به طور مختصر با خود کمپرسور نیز آشنا شوید تا به درک بهتری ازکاربردهای این وسیله برسید. کمپرسور را در واقع می توان نوعی پمپ در نظر گرفت که برای گاز مبرد مورد استفاده قرار می گیرد. این وسیله می تواند با توان بالای خود ابتدا گاز را با فشار کمی تامین سپس بر میزان فشار آن بیفزاید. شما در انتها می توانید شکل فشرده شده هوا، بخار و گاز را به طور همزمان به وسیله ی این دستگاه مشاهده نموده و از گاز تولید شده در صنایع مختلف استفاده کنید. عمدتا کمپرسور پیستونی را به دسته ی مجزا از هم با نام های تک مرحله ای و دو مرحله ای تقسیم می کنند که هرکدام شرایط و ویژگی های خاص خود را دارند.

هدف و وظیفه ی اصلی کمپرسور پیستونی

هر کمپرسور از جمله کمپرسور پیستونی اهداف خود را در صنایع مختلف دارند. درساختار و طراحی های صورت گرفته دراین نوع از کمپرسور می توان یک منبع تغذیه و پیستون را مشاهده نمود که هر دو در کنار هم می توانند فعالیت های مورد نیاز را انجام دهند. در مدل های مختلف این کمپرسور باد وارد بخش پیستون شده و پس از افزایش میزان فشار به اندازه ی دلخواه کاهش می یابد تا شما بتوانید با خیالی آسوده فعالیت های خود را ادامه دهید. از مهم ترین کاربردها یا وظایف اصلی کمپرسور پیستونی باید به تولید گاز فشرده سازی شده برای صنایع مختلفی همچون نفت و گاز اشاره نمود که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشند. شما می توانید از گازهای فشرده سازی شده ای که توسط کمپرسور پیستونی تولید می شود در صنایع شیمیایی نیز استفاده کنید زیرا برای عملیاتی همچون سنتز و پلیمریزاسیون بهترین گزینه به شمار می رود. درادامه به بیان انواع مختلف کمپرسور پیستونی پرداخته و کاربردهای هر کدام را بیان می کنیم.

انواع مختلف کمپرسور پیستونی 

کمپرسور پیستونی درانواع مختلفی تولید و روانه ی بازار می گردد که هر کدام ویژگی ها و قابلیت های بی نظیر خود را دارند. از مهم ترین کمپرسورهای پیستونی می توان به کمپرسور پیستونی کولر، یخچال و چیلر اشاره نمود. همان گونه که می دانید طی تحقیقات صورت گرفته در زمینه میزان منابع آبی در آینده تمامی تغییرات آب و هوایی می تواند تاثیرات بسیار بالایی بر روی میزان آب موجود داشته باشد و می توان کم شدن ذخایر آبی را مشاهده نمود. تمامی کولرهای گازی که درحال حاضر درسطح بازار به فروش می رسند سه قسمت مختلف و مهم دارند که این سه بخش شامل اوپراتور، کندانسور و کمپرسور می شود که هر کدام وظایف خاص خود را برعهده دارند. طراحی های صورت گزفته شده برای تولید کولر گازی به این صورت است که اپراتور می تواند هوای گرم را جذب نموده و به کندانسور تحویل دهد تا کندانسور طی یک مجموعه عملیات از طریق کمپرسور پیستونی هوا را متراکم نموده و به هوای سرد تبدیل کند.
کمپرسور پیستونی را در تولید یخچال ها نیز مورد استفاده قرار می دهند تا بتوانند میزان هوای سرد لازم را تامین کنند. این نوع از کمپرسور به طور چشمگیری در صنایع تولید یخچال مورد استفاده قرار می گیرد و به عنوان جزئی جدا نشدنی از این صنعت شناخته می شود. اگر بخواهیم عملکرد کمپرسور پیستونی یخچال را بیان کنیم باید بگوییم که موتور تعبیه شده بر روی آن میل لنگ را به چرخش درآورده و میل لنگ با حرکت های دورانی خود سبب باز و بسته شدن سوپاپ ها می گردد. یک کمپرسور پیستونی دارای ظرفیتی معادل 100 اسب بخار می باشد که به طور ویژه ای مورد استفاده قرار می گیرد.
کمپرسور پیستونی چیلر را نیز در انواع مختلفی از چیلرها مورد استفاده قرار می دهند. اساس و عملکرد این نوع از کمپرسور به این صورت است که انرژی الکتریکی مورد نیاز به مصرف می رسد سپس گاز تبرید از قسمت اپراتور جذب شده و پس از طی نمودن مراحلی با عنوان فشرده سازی به کندانسور وارد می گردد. تمامی طراحی های صورت گرفته شده بر روی کمپرسور پیستونی متفاوت می باشند و لازم است بدانید به طور معمول این وسیله ی کاربردی را با 16 سیلندر می سازند که انواع مختلفی دارند. از کمپرسور پیستونی چیلر به طور گسترده ای استفاده می شود به گونه ای که می توان صنایع مختلفی را برای این امر نام برد. از مهم ترین گروه هایی که از این نوع کمپرسور استفاده می کنند می توان به گروه هرمتیک، نیمه هرمتیک و سیستم های باز اشاره نمود که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند تا بتوانند شما را به اهدافتان برسانند.