دادگاه عالی شکایت تگزاس را برای عکس کردن نتیجه انتخابات که از سوی جمهوری‌خواهان پیگیری می‌شد، رد کرد. این قوی‌ترین امید ترامپ برای تغییر نتیجه انتخابات بود که به سرانجام نرسید. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، پرونده‌ای که تنظیم شده بود تا نتایج آرا را در چهار ایالت چرخشی میشیگان، جورجیا، پنسیلوانیا و ویسکانسین تغییر دهد، از سوی دادگاه عالی رد شد تا مهر تاییدی بر باخت ترامپ در انتخابات سوم نوامبر باشد. حالا روز ۱۴ دسامبر با تایید نتایج آرای الکترال، باخت ترامپ به‌طور رسمی اعلام خواهد شد و بایدن در روز بیستم ژانویه، مراسم سوگند ریاست‌جمهوری را به جا خواهد آورد. جو بایدن در هر چهار ایالت مورد هدف این طرح دعوی دادستان تگزاس، پیروز شده است. این یکی از جدی‌ترین تلاش‌های جمهوری‌خواهان برای توقف تایید نهایی نتایج انتخابات سوم نوامبر بود که دونالد ترامپ هم به‌عنوان شخص حقیقی و نه در مقام رئیس‌جمهوری آمریکا به آن پیوسته بود بلکه در آخرین ساعات باقی مانده به جلسه نمایندگان الکترال (۱۴ دسامبر) که آخرین مرحله از تایید نتایج انتخابات است، بتواند مانع از پیروزی جو بایدن شود. این شکایت که توسط دادستان ایالت تگزاس در دیوان عالی ثبت شده بود از حمایت ۱۹ دادستان جمهوری‌خواه ایالات دیگر و ۱۲۷ نماینده جمهوری‌خواه کنگره برخوردار بود و به همین نسبت هم رد شدن آن می‌تواند شکست جمعی برای جمهوری‌خواهان تلقی شود.دیوان عالی در رای کوتاهی که برای رد این شکایت منتشر کرده گفته دادستان تگزاس جایگاه قانونی برای طرح شکایت درباره نتایج انتخابات در دیگر ایالات را ندارد.

تغییرات قانون انتخابات در چهار ایالت پنسیلوانیا، ویسکانسین، میشیگان و جورجیا که پایه و اساسی برای شکایت تگزاس فراهم کرده، به دلیل شیوع ویروس کرونا در آمریکا اتخاذ شده بود. در این راستا یکی از تغییرات این بود که ایالت پنسیلوانیا اعلام کرده بود که تا سه روز بعد از روز انتخابات آن دسته از رای‌های پستی را که مهر پست‌شان در روز انتخابات خورده، شمارش می‌کنند. این ادعاها را پیش‌تر وکلای دونالد ترامپ و طرفدارانش در این چهار ایالت به شیوه‌های دیگری هم مطرح کرده بودند اما تلاش‌هایشان به نتیجه نرسیده بود. دادگاه‌های ایالتی، فدرال و حتی مجالس ایالتی این ادعاها را وارد ندانسته بودند. با این حال ۱۸ ایالت دیگر هم از شکایت ایالت تگزاس حمایت کرده بودند. دادستان‌های عمومی این ایالت‌ها که همگی جمهوری‌خواه هستند از طرف ایالتشان پای این شکایت را امضا کرده‌ بودند. دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری کنونی آمریکا که نمی‌خواهد نتیجه انتخابات سوم نوامبر را بپذیرد، از دیوان عالی خواسته که اسم او هم به شاکیان افزوده شود. او نه به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا، بلکه به‌عنوان یکی از نامزدهای انتخابات به این شکایت پیوسته بود.  دیوان عالی آمریکا معمولا پرونده‌هایی را می‌پذیرد که پیش‌تر در دادگاه‌های فدرال و تجدیدنظر به آنها رسیدگی شده است. اما اگر اختلافی بین دو ایالت به وجود بیاید، اختلاف مورد نظر را یک راست نزد دیوان عالی می‌برند که بالاترین جایگاه دستگاه قضایی است. کارشناسان قضایی می‌گویند که شکایت ایالت‌ها از هم معمولا به اختلاف‌هایی مربوط است که بین دو ایالت‌ روی می‌دهد. اما روز دوشنبه در اقدامی نادر، چند ایالت خواستار تغییر نتیجه انتخابات در چند ایالت دیگر شدند. برای همین کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند که طرفداران دونالد ترامپ بخت چندانی نخواهند داشت و دیوان عالی به احتمال فراوان پرونده را بررسی نخواهد کرد. پیش‌بینی که عصر روز جمعه، ۱۲ دسامبر، به واقعیت بدل شد و دیوان عالی که اتفاقا ۶ نفر از جمع ۹ نفره قضات آن محافظه‌کارند و سه تن از آنها از منصوبان دوره ترامپ هستند، با رد این تقاضا دادستان تگزاس را به لحاظ قانونی فاقد جایگاهی برای شکایت علیه نتیجه انتخابات در دیگر ایالات دانست.ترامپ پس از اقامه دعوی از سوی دادستان تگزاس گفته بود که امیدوار به پیروزی در انتخابات سوم نوامبر شده است. او در تعیین ایمی بارت، آخرین قاضی منصوب شده در دیوان عالی کشور امید داشت که انتخابات را از این مسیر پیروز شود.  ترامپ چند روز پس از فوت گینزبرگ، قاضی لیبرال دیوان عالی آمریکا در سخنانی گفته بود که فکر می‌کند پرونده انتخابات سر از دیوان عالی این کشور در آورد و تصریح کرده بود که این خیلی مهم است که ما ۹ قاضی داریم (که اکثریت آن با محافظه‌کاران است).ترامپ درباره اینکه انتخابات به این مرحله کشیده شود، درست می‌گفت اما درخصوص اینکه دیوان عالی این کشور به سود او مداخله می‌کند، اشتباه کرد.

با اعلام رای نتیجه نهایی در شب دوشنبه ترامپ دست از تلاش‌هایش برخواهد داشت. پولیتیکو در این زمینه نوشت: رای‌گیری کالج انتخاباتی روز دوشنبه نتیجه نهایی را اعلام خواهد کرد و به درام انتخاباتی سال ۲۰۲۰ پایان خواهد داد اما این نتیجه در شرایطی اعلام خواهد شد که ترامپ نهادهای انتخاباتی را برای حفظ قدرت خود متزلزل کرده است. مصاحبه با ۲۵ دموکرات منتخب از ۵ ایالتی که به سود بایدن چرخیده‌اند، همچنین با افراد کارزار انتخاباتی رئیس‌جمهور منتخب و مقامات ایالتی این حزب نشان می‌دهد که آنها خود را برای هر شرایطی آماده کرده بودند. تاکنون کمتر پیش آمده بود که فضای پس از انتخابات این‌گونه پیش برود.

بایدن فرآیند تلاش‌های خود را از ماه‌ها قبل از انتخابات آغاز کرده بود. او تلاش کرد تا وفادارترین سربازان پیاده و رهبران برجسته را برای کارزار انتخاباتی‌اش به کار گیرد. این یک تغییر رویه اولیه بود و بایدن اجازه داد افرادی به کار گرفته شوند که برای آنها اهمیت رای الکترال در ایالات بالاتر از رای مردمی باشد و کارزار انتخاباتی بایدن پس از انتخابات روزها را به‌گونه‌ای سپری کرده است تا دقیق‌ترین اطلاعات را از آرای الکترال به دست آورد و موردی پیدا نشود که در روند آرای الکترال اختلال ایجاد کند. این ترس وجود دارد که ممکن است در دقایق آخر تلاش‌هایی برای اختلال در آرای الکترال از سوی حامیان رئیس‌جمهوری به‌وجود آید یا اعتراضاتی علیه این آرا شکل بگیرد.  تیم اسمیت یک تن از اعضای برگزینندگان در میشیگان که یکی از کانون‌های اصلی اعتراض‌ها علیه آرای بایدن بوده است، می‌گوید: «همان‌گونه شما و مردم می‌دانید، روز نهایی، ۱۴ دسامبر است.» به همین منظور در بیرون از منزل جاسلین بنسون، وزیر ایالتی میشیگان در آخر هفته، عده‌ای از معترضان جمع شدند و به گفته نیروهای پلیس برخی از آنها مسلح نیز بودند. آنها خواستار تغییر نتیجه انتخابات بودند.  بایدن مطمئن است که تیمش آمادگی دارد تا روز ۱۴ دسامبر از فرآیند سالم اعلام نتایج آرای الکترال محافظت کند و اجازه اختلال دقیقه نودی به آن نخواهد داد. یکی از اعضای تیم بایدن در حوزه محافظت از آرای الکترال می‌گوید: « ما نقش‌هایمان را برای اینکه آرا به همان صورتی که است، باقی بماند به نحو احسن انجام داده‌ایم و مطمئن هستیم که اعضای برگزینندگان آماده‌اند که بار مسوولیت خود را به خوبی زمین بگذارند و آنچه را که لازم است در روز ۱۴ دسامبر انجام دهند.» این فرد می‌گوید اگر اختلالاتی به‌وجود آید آنها برای راهکارهای جایگزین نیز آمادگی دارند و اگر لازم باشد برای شمارش آرا اقدام می‌کنند. با این حال ماجرا کمی مبهم است؛ چرا که هنوز کارزار انتخاباتی ترامپ نگفته است که با جلسه روز چهاردهم دسامبر چگونه برخورد خواهد کرد. کارزار انتخاباتی بایدن می‌گوید که آنها توانسته‌اند در پنج ایالتی که ترامپ به‌دنبال تغییر نتیجه آرا است، از آرای الکترال رئیس‌جمهور منتخب حفاظت به عمل آورند و درخواست طرفداران خشمگین ترامپ برای تغییر آرا تاکنون جواب نداده است. برخی گزارش‌ها می‌گوید که اعضای هایت برگزیننده تاکنون با تهدیدات گوناگون از جمله تهدید به مرگ روبه‌رو شده‌اند. اما رای‌دهندگان الکترال به بایدن تاکنون در برابر این تهدیدات دوام آورده‌اند.