پنجشنبه, ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

ریش و قیچی توزیع کود بایو فسفاته در دست یک شرکت دولتی

 

 

 

چرا از همین ابتدای کار، چنین توزیع‌های انحصاری را نظارت و دریچه ‌های تخلف را جستجو نمی‌کنند؟

 

ظاهراً مدیریت دولتی و شیوه نگرش حاکم بر آن قسم خورده است که اشتباهات تاریخی خود را مداوم تکرار کند و نتایج منفی ناشی از تکرار این اشتباهات را نیز بر عهده نگیرد، نهایتاً هم بگوید چرا هر بلایی است سر من می‌آید!

 

بارها این مدیریت بدون خلاقیت و ابتکار عمل از ایجاد انحصار خودساخته آسیب دیده و بسترهای فساد و تقلب را بی‌آنکه بخواهد فراهم ساخته، ولی درس لازم را نگرفته است. به همین دلیل است که عده‌ای می‌گویند انجام و تکرار اشتباهات و عدم درس‌آموزی بعضی مدیران دولتی عمدی است و عده‌ای دیگر می‌گویند این گروه از مدیران دولتی نگرش جایگزین و خلاقیت فکری لازم را ندارند.

 

حکایت از آن قرار است که مدیرعامل شرکت دولتی مادر تخصصی خدمات حمایتی کشاورزی در خبری که در کاج پرس هم درج شد (08/ 10/ 99)، در چارچوب طرح ملی تولید کودهای فسفاته اعلام کرده است؛ «کودهای بایوفسفاته در لیست کودهای تکلیفی جهت توزیع سراسری از طریق شبکه بزرگ کارگزاری این شرکت یکی از مهم‌ترین اقدامات سال جاری برای خودکفایی در زمینه کودهای فسفاته است.» به ‌واقع تولید انحصاری، توزیع انحصاری؛ یعنی ریش و قیچی دست یک شرکت که به اذعان آگاهان و صاحب‌ نظران و واقعیت آنچه در بازار اتفاق افتاد عملکرد قابل اتکایی در عرضه کود و سم نداشته است.

 

حال در چنین شرایطی، فردا اگر موضوع قیمت‌های آزاد و بسیار گران‌تر از قیمت مصوب کود بایو فسفاته در بازار آزاد به وجود آید چه کسی پاسخگوست؟ هیچ‌کس! بالاخره دلال‌های بی‌نام و نشان همچون اکوان دیو از عالم غیب تنوره می‌کشند، با حضور خود، ضعف و ندانم کاری مدیریت‌های دولتی و بعضا تخلف های پنهان در درون این گونه شرکت های انحصاری را در سایه قرار می دهند، رسانه‌ها هم از هر سو به اشکال مختلف از وجود دلالان که موجب بر هم ریختن بازار شده‌اند مطلب می‌نویسند و آقای رسولی هم که اشرافی بر شبکه بزرگ کارگزاری شرکت خدمات حمایتی کشاورزی ندارد و بارها این مطلب در قالب نقد مشفقانه به ایشان گوشزد شده، پاسخی نخواهند داد و قصه « کی بود کی بود من نبودم» تکرار می‌شود!

نهادهای ناظر نیز در انتهای این اتفاق، با جنجال و بگیر و ببند متخلفان و متقلبان و سوءاستفاده کنندگان وارد می‌شوند تا در حق کشاورزان اجحافی صورت نگیرد! معلوم نیست چرا از همین ابتدای کار، چنین توزیع‌های انحصاری را نظارت و دریچه ‌های تخلف را جستجو نمی‌کنند؟

 

در ادامه بحث و برای اینکه فقط انتقاد نکرده باشیم، راهکار پیشنهادی این است که صدور حواله برای شبکه کارگزاران گسترده ای که مهندس رسولی به وجود آنها در سراسر کشور اشاره دارد، از طریق کمیته ای با شرکت حضوری یا مجازی نمایندگانی از اتحادیه مرکزی شرکت های تعاونی روستایی، نظام صنفی کشاورزی، نظام مهندسی کشاورزی، خانه کشاورز، بنیاد ملی گندمکاران و سه کشاورز گندمکار از استانهای گندم خیز کشور، تشکیل و بر صدور حواله ها نظارت و اظهار نظر کنند و صدور حواله به صورت انحصاری توسط شرکت دولتی مادر تخصصی خدمات حمایتی کشاورزی خلع ید شود.

 

این اقدام می تواند ضریب فسادپذیری در روند توزیع یک کالای دولتی را کاهش دهد؛ در غیر این صورت مهندس رسولی و زیر مجموعه اش نهایتا باید در مورد هرگونه نارسائی، تخلف و یا فساد احتمالی در این عرصه، پاسخگو باشند.

 

کشاورزی آینده جهان (کاج پرس)

10/ 10/ 1399

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .