AtiStoneGroup

مقالات و نوشته ها

صفحه اصلی / وبلاگ

سنگ ساختمانی مرمریت

طبق تعریف استاندارد بین الملی،  یکی از انواع سنگ‌­های آهکی دگرگون­‌شده ­است که جز اصلی تشکیل­ دهنده آن کربنات کلسیم بوده و از اجزای دیگری نظیر کلسیت، دولومیت و کریستال تشکیل ­شده ­است. به دلیل وجود کربنات منیزیم در ساختار این سنگ از آن به نام­‌های مرمریت دولومیتی، کلسیتی و منیزیمی یاد می­‌شود. هر چه بلورهای موجود در این سنگ ریزتر باشد، قابلیت پرداخت و پایداری آن در برابر هوازدگی بیشتر می­‌شود.این نوع سنگ ساختمانی به نسبت تراورتن تخلخل کمتری دارد اما مقاومت فشاری و سایشی آن زیادتر می‌­باشد.
سنگ مرمریت

آنچه در این مقاله میخوانید


رگه­‌های ایجاد شده بر روی سطح این سنگ به دلیل وجود کانی­‌هایی نظیر کوارتز، هماتیت، لیمونیت و پریت می­‌باشد. همان طورکه اشاره گردید، یکی از وجه تمایزات نسبت به تراورتن وجود تخلخل کمتر و مقاومت فشاری بیشتر می­‌باشد اما معمولا افراد غیرمتخصص به سختی می­‌توانند این دو نوع سنگ ساختمانی را از هم تمیز دهند. یکی از نشانه­‌های تشخیص این دو نوع سنگ از هم، پشت سنگ می‌­باشد. معمولا پشت سنگ مرمریت برخلاف تراورتن خلل و فرج ندارد و رگه هایی در این نوع سنگ مشاهده می­شود.​​​​​​​

در صنعت به تمامی سنگ های آهکی و یا دولومیتی که قابل صیقل باشند سنگ مرمریت گفته می‌شود، هرچند که آن ها اصلا دگرگون نشده باشند. مرمریت یک اصطلاح تجاری بوده و تقریباً خاص ایران است، و در فهرست واژگان سنگ شناسی هیچ جایگاهی ندارد. در متون علمی مرمر و مرمریت در یک گروه به نام ماربل marble قرار گرفته‌اند. مرمریت حتی گاهی سنگ‌های آهکی خارج از تعریف ماربل را نیز شامل می‌شود. از سوی دیگر، به سنگ آهک‌های با دگرگونی بسیار ضعیف در بازار مرمریت می‌گویند. مرمریت‌ها درصورت دگرگون شدن به مرمر تبدیل می‌شوند. مرمریت‌ها یا سنگ‌های آهکی متراکم، حاصل تراکم رسوبات کربنات کلسیم یا آراگونیت ناشی از فشار طبقات رویی می‌باشند که بعضاً آثار دگرگونی ضعیفی نیز در آن‌ها مشاهده می‌شود. مرمریت به خاطر زیبایی، استحکام و مقاومت در برابر آتش و فرسایش، سنگی با ارزش به شمار می‌رود. ایرانیان و یونانیان باستان در بناها و مجسمه های خود از این سنگ استفاده های فراوانی می بردند. در مقایسه با تراورتن، سنگ مرمریت به دلیل برخورداری از سختی بیشتر و تخلخل کمتر برای استفاده در نماهای داخلی کاربرد بیشتری دارد. مرمریت خالص دارای رنگ سفید و درخشانی است. رنگ خاکستری روشن تا سیاه، توسط مواد کربن دار، رنگ های سبز معمولا توسط کلریت یا سیلیکات‌های دیگر، رنگ صورتی و قرمز به علت وجود ذرات بسیار ریز پراکنده هماتیت یا کربنات منگنز و رنگ زرد و کرم بر اثر وجود لیمونیت است.
وزن مخصوص مرمریت‌ها بدلیل وجود منیزیم بیشتر از سنگ آهک‌های معمولی است. سختی کلسیت 3 ولی سختی کربنات منیزیم 3/5 الی 4 است، از این رو مرمریت های کلسیم و منیزیم‌دار مقاومتر هستند. مرمریت‌های متشکل از کلسیت خالص مصرف شده در پله‌ها، کف و یا بیرون ساختمان‌ها معمولاً زود خرد می‌شوند. در صورتی که مرمریت های حاوی کربنات منیزیم مقاومتر می‌باشند. در این نوع سنگ ها گاهی فسیل هایی دیده می‌شوند که در زمان جلا دادن سنگ نمای جالبی به آن ها می‌دهند. البته به شرطی که نوع و جنس این فسیل‌ها در مشخصات فیزیکی و شیمیایی سنگ اثر نا مطلوب نگذارد. مشابه این نوع سنگ‌ها در اغلب مناطق کشور یافت می شوند و معادن فعالی نیز در این زمینه موجود می باشند. ​​​​​​​

​​​​​​​سطح صیقلی، جلای کم نظیر، استحکام و مقاومت بالا و رنگ و طرح متنوع باعث شده است که این نوع سنگ یکی از پرمتقاضی‌­ترین سنگ­های صادراتی و جزو سنگ‌­های لوکس ساختمانی به شمار آید و به راحتی در کنار دکوراسیون داخلی ساختما‌‌‌ن‌­ها و مراکز تجاری جلوه زیبایی به نمای ساختمان می­‌دهد.

رنگ­‌های ایجاد شده بر سطح آن عموما به دلیل وجود ناخالصی‌­هایی نظیر سیلیس، میکا، اکسید آهن، گرافیت و مواد آهکی می­‌باشد. معمولا سنگ‌­های آهکی متراکم‌­تر، جذب آب کم (حدود 2 درصد) و سنگ­‌های با چگالی کمتر جذب آب بالا (حدود 4 تا 12 درصد) را شامل می­‌باشد.
مرمریت­‌های منیزیم‌­دار به دلیل وجود منیزیم و سختی بالای کربنات منیزیم موجود در آن (حدود 3.5 الی 4) نسبت به مرمریت کلسیت خالص مقاوم­‌تر هستند. بنابراین بیشتر از این سنگ در پله‌­ها و فضای بیرونی ساختمان‌­ها نظیر کف استفاده می­‌شود.
​​​​​​​معمولا برای افزایش استحکام و مقاومت از رزین، چسب و اپوکسی استفاده می­کنند تا خلل و فرج موجود در سنگ پوشیده شده و پایداری آن در برابر فشار افزایش یابد.
یکی از راه­‌های تشخیص میزان تراکم و توپر بودن آن ضربه زدن با یک جسم فلزی به پشت سنگ می­‌باشد اگر صدای حاصل به قسمت ساب نخورده سنگ، زیرتر باشد دارای تراکم بیشتری است.
برش کوپ سنگ اغلب به صورت قله‌بر و اره و به صورت تایل و اسلب­‌هایی با ضخامت 18 تا 30 میلی متر بسته به نوع کاربرد و استفاده از آن سنگ، به بازار عرضه می‌­شود.

در تعریف دیگر مرمریت‌ها بصورت سنگ‌های متامورف سفید، خاکستری و سفید با تبلور دوباره درخشندگی و شفافیت و زیبایی خاصی  دارد.  به  همین  جهت  در  صنعت  سنگهای  تزیینی  جایگاه  ویژهای  یافتهاند.  مرمریتها،  که  از متامورفیسم سنگهای آهکی اولیه حاصل شدهاند.بر حسب درجه متامورفیسم و رشد کریستال‌ها، ممکن است سنگهای تزیینی مختلفی را با نام‌ها و بافت‌های متفاوت ریز و درشت تشکیل دهد. از دیدگاه سنگ شناسی، مرمریتها سنگ‌های دگرگونی هستند که بیش از 71درصد حجمی آن را کلسیت و یا دولومیت تشکیل داده باشند، در حالی که در صنعت به تمامی سنگ‌های آهکی و یا دولومیتی که  قابل  صیقل  باشند  سنگ مرمریت مرمریت  گفته  می‌شود،  هر  چند  که  آنها  اصلا  دگرگون  نشده  باشند. مرمریت درشت بلور، سفید یا خاکستری روشن تا کرم را اصطلاحا کریستال می‌گویند. مرمریت کریستال سفید را اصطلاحا سنگ چینی می‌گویند. معادن  تنگ حنا( نیریز-استان  فارس)، نجف آباد، کریستال و چینی الیگودرز و لای بید و گدار سرخ ناحیه‌ی موته، از معادن معروف ایران هستند. معدن ده‌بالای یزد از معادن معروف مرمریت ریز متبلور ایران است، که درجه‌ی کریستالیزاسیون، سفیدی و یکنواختی رنگ از عوامل مرغوبیت این سنگ است.

ویژگی­‌های سنگ مرمریت  چیست؟

مزایا 

معایب 

·        طرح و رنگ متنوع و سطح جلا داده شده و درخشنده آن؛
·        وزن مخصوص بالای این سنگ ؛
·        نصب آسان؛
·        تخلخل کم و قابلیت چسبندگی بالا با ملات؛
·        قابلیت جذب آب کم؛
·        مقاومت حرارتی بالا؛
·        مقاومت سایشی، فشاری و خمشی بالا نسبت به سنگ تراورتن؛
·        ساب پذیری عالی؛
·        انتخابی مناسب برای فضای داخلی ساختمان به عنوان کفپوش و دیوار پوش با قیمت مناسب؛
·        وجود معادن غنی و باکیفیت در ایران؛
·        در طول زمان طولانی رنگ خود را از دست نمی‌­دهد و دچار رنگ رفتگی نمیشود.

·        مقاومت پایین در برابر اسید، مواد قلیایی و فرسایش. بنابراین توصیه می­‌شود که در سرویس‌­های بهداشتی و حمام که در تماس با مواد شوینده هستند، استفاده نشود.
·        تغییر شکل ظاهری در برابر تغییرات آب و هوایی
·        بعضی از نمونه­‌ها جذب آب بالا دارند بنابراین برای نمای بیرونی ساختمان­‌ها و مکان­‌هایی که آبریزی بسیار است، مناسب نمی‌­باشند.
·        مقاومت پایین آن نسبت به گرانیت بنابراین توصیه می‌­شود که در مکان­‌های شلوغ و پررفت و آمد از سنگ گرانیت استفاده شود.

به طور کلی سنگ مرمریت یکی از زیباترین و متنوع ترین سنگ‌­های ساختمانی به شمار می‌­آید که خود به سه دسته کریستال، ابری و چینی تقسیم می­‌شود. هرچه تراکم این سنگ بیشتر باشد مرغوبیت و ماندگاری  بالاتر می‌­باشد.
سنگ‌­های مرمریت به رنگ خاکستری و سیاه به دلیل وجود مواد کربنی، رنگ سبز  به دلیل وجود کلریت و سیلیکات، رنگ زرد و کرم به واسطه وجود لیمونیت و رنگ صورتی و قرمز ایحاد شده در برخی از آن‌ها به دلیل وجود ذرات هموتیت می­باشد.
به طور مثال پرشین سیلک یا سیلک امپرادور با زمینه رنگی خاکستری و مرمریت دهبید به رنگ کرم می‌­باشد.
پرشین سیلک یا سیلک امپرادور یکی از سنگ­‌های لوکس و پرطرفدار بازار می­باشد. این سنگ انتخاب مناسبی برای سنگ فرش داخلی ساختمان‌­ها و دیواره­‌های داخلی می­باشد. رنگ خاص، جلای بی نظیر، کیفیت بالا باعث شده است که این سنگ با هر سلیقه ای مطابقت داشته باشد.

کاربرد مرمریت بیشتر در چه مکان هایی می‌باشد؟

با توجه به معایب و مزایای ذکر شده در قسمت قبل، انتخاب سنگ مرمریت در نمای داخلی ساختمان­‌ها، دیوارها، پله‌­ها، کانترآشپزخانه و … گزینه مناسبی می­‌باشد. انتخاب سنگ  مرغوب، زیبایی خانه و نمای ساختمان شما را دوچندان می­کند.
پرشین سیلک بیات به دلیل کیفیت بالا، زیبایی و درخشندگی خیره­‌کننده و رنگ عام پسند آن همواره مورد استقبال گسترده معماران و طراحان داخلی سراسر کشور قرار گرفته است.
در صورتی می­توان از این سنگ در فضای بیرونی ساختمان­‌ها استفاده که 2 شرط زیر برقرار باشد:
 1- سطح سنگ ساب­‌خورده نباشد
2- ضخامت بالایی از سنگ استفاده گردد. معمولا مرمریت را به صورت تیشه­‌ای یا سند بلاست یا بادبر استفاده می‌کنند که سطحی غیر براق داشته و حداقل ضخامت آن 2.5 سانتی متر باشد. برج آزادی تهران نمونه‌­ای از این نوع کاربرد می‌­باشد که در آن از مرمریت شهیادی استفاده شده است.
​​​یکی از نکاتی که باعث نگهداری این سنگ به مدت طولانی می­‌شود، محافظت پشت سنگ در برابر رطوبت و پاک کردن آلودگی از سطح می‌­باشد.
علاوه بر این‌­ها، یکی از مناسب‌­ترین مکان­‌هایی که استفاده می‌گردد، فضای داخلی ساختمان­‌ها است. انواع رنگ ­ها به خصوص کرم، خاکستری، قهوه ای و سیاه برای این نوع کاربرد مناسب می‌­باشند.
شایان ذکر است که هرچه میزان رگه­ های موجود روی سطح کمتر باشد، مقاومت آن نیز بیشتر است. بنابراین سنگ با رگه­ های کمتر به نسبت به دیگر مرمریت‌ها، قیمت بالاتری نیز دارند. سنگ مرمریت به صورت اسلب و تایل در انواع ضخامت به فروش می­رسد اما متداول­ترین و پرفروش­‌ترین نوع آن، سورت­هایی با ضخامت 3 الی 4 سانتی متر می­باشد.​​​​​​​

سنگ مرمریت کویر سبز

پرطرفدارترین سنگ های مرمریت:

همان­طور­که می‌­دانید این سنگ از پرفروش­ترین انواع سنگ ساختمانی می­‌باشد. این سنگ در بازار با انواع مختلفی شناخته می‌­شود. از جمله سنگ‌های معروف این گروه می‌توان به مرمریت دهبید، خوی، آباده، آتی براون، اداوی، ارسنجان، ارک بسطام، اوشن بلک، دیپلمات، رزپرشیا، افریکن بلک، اقبال یزد، امپرادور دارک، امپرادور لایت، پرشین سیلک، پرطاووسی، جوشقان شهیادی، چهرک، چیتا، بجستان، خاتم کرمان، رویال براون ترکیه، سبز سیاتل، سفید سبزوار، کاشمر،  شهرکرد، صلصالی، کاملیا،کرم کرمان، کویر کاشان، کوثر، بلک کاشان، گندمک، گوهره خرم آباد، لاشتر، لته ترکیه، لیمویی اسپایدر، مهکام، مشکی نجف آباد، مینیاتور مشهد، میامی، مینیاتور یزد، نفیس یزد، نی ریز، نمین، هرسین، یاقوت سیرجان، مرمریت بوچلاتو یا لئوپارد و همای ابریشم نام برد.
پرشین سیلک یا سیلک امپرادور تولیدی گروه آتی سنگ با زمینه خاکستری، مهکام با زمینه قهوه­ای، کاشمر با زمینه سفید، نجف آباد، گلدن بلک، مشکی دهبید و مشکی بیرجند با زمینه مشکی، بوانات و بجستان با زمینه قرمز و هرسین و دهبید شایان و نمین با زمینه کرم از مرغوب­ترین و پرفروش‌­ترین‌ها در بازار سنگ ایران می­‌باشند.
پرشین سیلک بیات به دلیل آنالیز شیمیایی و فیزیکی عالی، مقاومت بالا در برابر اشتعال و فرسایش، زیبایی منحصر به فرد، نوع فرآوری و کیفیت و مرغوبیت بالای آن انتخابی ایده ال برای دکوراسیون داخلی و نمای خارجی ساختمان‌­ها می­‌باشد. کافیست فقط یک بار از محصولات ما دیدن کنید تا از نزدیک کیفیت کار را مشاهده کنید.

سنگ مرمریت دهبید:

یکی از پرمصرف ترین و زیباترین سنگ های مرمریت به شمار می آید. این سنگ به رنگ کرم با رگه های یخی دارای سطحی صاف و شفاف که می تواند منعکس کننده نور از خود باشد وجود دارد به همین خاطر باعث روشنایی محیط هایی می شود که فاقد نور و یا کم نور هستند. صیقل پذیری بالا، مقاوم به فشار بالا و قابلیت جذب آب پایین از دیگر ویژگیهای این سنگ می باشد. برای بالا بردن استحکام، کیفیت و مقاومت این سنگ از پرکننده های قوی چون اپوکسی، توری و ساینده های بسیار مرغوب استفاده می شود.کاربرد آن در کفپوش داخلی ساختمانها، لابی هتل ها، آشپزخانه و حمام می باشد.

سنگ مرمریت خوی:

این سنگ از معادن خوی استخراج شده است . متراکم ، فشرده، مقاوم و در رنگ های مختلف وجود دارد. رنگ آن کرم و زیتونی با رگه های کرم زیتونی و گل یخی می باشد. ساب پذیری بالایی دارد. کاربرد آن در کف پارکینگ، پله، راه پله و کف ساختمانهای مسکونی و تجاری می باشد. استفاده از این سنگ در نمای ساختمان توصیه نمی شود.

سنگ مرمریت بلک آرتا:

یکی از زیباترین سنگهای مرمریت مشکی است. مقاوم در برابر فشار، جذب آب پایین از دیگر ویژگی های این سنگ می باشد. کاربرد آن در طراحی داخلی ساختمان، کانتر آشپزخانه و کف محیط های اداری می باشد.

سنگ مرمریت پرشین پورتورو:

یکی از سنگهای لوکس به رنگ مشکی با رگه های عسلی می باشد. مقاوم در برابر فشار و جذب پایین آب از دیگر ویژگی های این سنگ است. کاربرد آن در دکوراسیون داخلی ساختمان و مکانهای لاکچری می باشد.

سنگ مرمریت آباده:

این سنگ از معادن شهرستان آباده شیراز استخراج می شود. این سنگ به رنگ کرم است و  برای استحکام و براقیت آن از اپوکسی و رزین استفاده می شود. کاربرد آن در نمای داخلی ساختمان، قاب آسانسور، پله و راه پله می باشد.

سنگ مرمریت لاشتر:

یکی از پرمصرف ترین سنگها به شمار می آید. رنگ این سنگ مشکی می باشد. قابلیت جذب آب پایین، مقاوم در برابر نفوذ آب و استحکام بالا از ویژگی های این سنگ است. کاربرد آن در سرویس های بهداشتی و در دکوراتیو می باشد.

سنگ مرمریت صلصالی:

رنگ این سنگ کرم و سفید با رگه های قرمز می باشد که به آن سنگ نوار قلبی هم می گویند و به رنگهای مختلفی مثل صلصالی یاسی، کرم صلصالی و سفید صلصالی فرآوری می شود. کاربرد آن در کف و دیوار لابی، کف واحدهای مسکونی و تجاری، نمای داخلی ساختمان، سنگ پله و کف پارکینگ می باشد.

سنگ مرمریت هرسین:

رنگ این سنگ روشن بوده و از ویژگیهای آن می توان به مقاومت بالا در برابر فشار و ضربه، متراکم، قابلیت جذب آب پایین، شفاف، صیقل پذیری بالا، مقاوم و مستحکم اشاره کرد. کاربرد آن در بخش پلکان بسیار مناسب است. دیوارهای داخلی ساختمان، دیوار لابی، دکوراسیون داخلی و ساخت تزئینات ساختمان نیز از دیگر موارد استفاده این سنگ می باشد.

سنگ مرمریت پرشین سیلک:

یکی از پرطرفدار ترین و لوکس ترین سنگهای مرمریت، پرشین سیلک یا سیلک امپرادور به رنگ طوسی تیره و روشن با رگه های سفید می باشد. این سنگ بسیار مستحکم بوده و از مقاومت حرارتی ، سایشی و خمشی  بالایی برخوردار می باشد. تراکم بالا و قابلیت جذب پایین آب، کیفیت بالا ، رنگ و جلای عالی از دیگر ویژگی های این سنگ است. کاربرد آن در کف و دیوار های داخلی ساختمان و در طراحی مدرن ساختمانها می باشد.

سنگ مرمریت مهکام:

این سنگ به رنگ قهوه ای روشن ، تیره و طوسی با رگه های عنکبوتی می باشد. دوام بالا، مقاومت سایشی بالا، شفافیت خیره کننده و رنگ تیره از ویژگی های این سنگ است.

سنگ مرمریت نیریز:

این سنگ به رنگ سفید با رگه های طوسی و مشکی می باشد. مقاومت بالا در برابر فشار و سایش، قابلیت جذب پایین آب، صیقل پذیری، تخلخل کم و انعکاس نور بالا از ویژگی های این سنگ می باشد.

سنگ مرمریت داتیس:

این سنگ از معادن اصفهان در شهر خور و بیابانک استخراج می شود و به رنگ روشن با رگه های قهوه ای و گل های سفید می باشد. بادوام، مقاوم به خاطر نداشتن تخلخل و فشردگی بالا از ویژگی های این سنگ است. کاربرد آن در دیوار نمای داخلی ساختمان، دکوراسیون داخلی، کف ساختمان، پله و راه پله می باشد.

بوک مچ پرشین سیلک

بوک مچ زیبای پرشین سیلک 

فورمچ پرشین سلک

قیمت سنگ مرمریت

قیمت این سنگ در بازار به عوامل مختلفی بستگی دارد:
1.      تعداد رگه­‌های سنگ: همان طور که قبلا اشاره گردید، هرچه تعداد رگه­‌ها کمتر باشد، مقاومت سنگ بیشتر بوده و در نتیجه قیمت بالاتر می­‌رود.
2.      ضخامت و ابعاد سنگ: ضخامت و ابعاد سنگ نقش مهمی در تعیین قیمت سنگ خواهند داشت. در واقع ابعاد سنگ نشان از توپری و استحکام بافت آن می­‌باشد. بنابراین هرچه ابعاد سنگ بزرگتر باشد، قیمت سنگ نیز بالاتر است.
3.      کیفیت فرآوری: کیفیت فرآوری به میزان ساب، دقت در برش، نوع بسته بندی و حمل و نقل و نوع رزین مورد استفاده بستگی دارد. به طور کلی هرچه قدر آنالیز فیزیکی و شیمیایی به حد مطلوب نزدیک تر باشد، آن سنگ از کیفیت بالاتری برخوردار است و به مراتب قیمت بالاتری خواهد داشت.
4.      درجه و سورت سنگ: سورت­‌بندی سنگ با استفاده از دستگاه­‌های پیشرفته سورتینگ انجام می­شود. هرچه قدر سورت دقیق و یک­دست تر باشد، قیمت بیشتری دارد.
5.      رنگ و طرح سنگ: رنگ­های روشن­‌تر  به دلیل استقبال بیشتر طراحان و معماران از قیمت بالاتری برخوردار هستند.
6.       معدن سنگ: سنگ­های استخراج شده از معادن مختلف دارای کیفیت متفاوتی می‌­باشند. معدن بیات به عنوان بزرگ­ترین معدن خاکستری ایران دارنده مرغوب­ترین و باکیفیت‌­ترین سنگ خاکستری ایران (پرشین سیلک یا سیلک امپرادور) می‌­باشد.
7.      علاوه بر عوامل ذکر شده نوع کیفیت ساب، جنس لقمه‌­ها و تعداد دفعات ساب نیز موجب افزایش شفافیت و درخشندگی هرچه بیشتر می­‌گردد و در نتیجه قیمت سنگ افزایش پیدا می‌کند.
گروه آتی سنگ با تولید ماهیانه بیش از 28000 مترمربع سنگ زیبای پرشین سیلک در ابعاد اسلب و تایل در 7 کارخانه تولیدی تولیدکننده انحصاری و تخصصی این سنگ در ایران به شمار می‌­آید. پرشین سیلک یا سیلک امپرادور عمدتا در محیط­‌های بزرگ همچون سالن های اجلاس، تالارهای تشریفات، لابی هتل­های لوکس و ساختمان­‌های مجلل به صورت اسلب استفاده می‌­شود.
به طور کلی محدوده قیمت سنگ تولید شده در ایران به ازای هر مترمربع 12 هزارتومان تا متری 300 هزار تومان می­باشد.​​​​​​​

برای خرید سنگ مرمریت به نکات زیر توجه کنید:

1.      سنگ مناسب برای نمای داخلی ساختمان­ها باید حداقل مقاومت فشاری 300 کیلوگرم بر سانتی متر را تحمل کند.
2.      جذب آب سنگ برای استفاده در نمای بیرونی ساختمان ها حداکثر2 درصد باشد.
3.      برای خرید به عنوان کفپوش، باید مقاومت فشاری آن برای واحدهای مسکونی 270 کیلوگرم بر سانتی متر، برای واحدهای تجاری و اداری 500 کیلوگرم بر سانتیمتر و برای پارکینگ‌­ها 900 کیلوگرم بر سانتیمتر باشد.
4.      سنگ خریداری شده باید عاری از ترک، شیار، شکستگی، رگه سست و پوسیدگی باشد.
5.      به نوع کاربرد سنگ و کاربری محل نیز دقت کنید. به عنوان مثال اگر برای محلی با رطوبت و آبریزی زیاد سنگی با جذب آب بالا استفاده شود، سنگ به مرور زمان لکه دار شده و تغییر رنگ و شکل می­‌دهد.
6.       علاوه بر این‌­ها کیفیت فرآوری، رنگ سنگ، اندازه سنگ و قیمت آن نیز در هنگام خرید از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

​​​​​​​

معادن سنگ مرمریت

امروزه یکی از کشورهای بزرگ در حوزه فراورین این محصول ایتالیا می­‌باشد. در ایران نیز به دلیل وجود معادن غنی از این سنگ و کیفیت بالای این سنگ، تولید این سنگ زیبای ساختمانی افزایش یافته است. طبق آمارهای بین المللی، ایران از نظر تنوع و غنای ذخایر سنگ ساختمانی جزو 10 کشور عمده دارای ذخایر سرشار سنگ می‌­باشد که از این بین با سهم 53 درصدی بالاترین میزان تولید در این بخش را به خود اختصاص داده است. پس از آن گرانیت با 35 درصد، تراورتن با 10.5 درصد و مرمر با کمتر از یک درصد تولید و به بازار عرضه می­‌شوند.
از استان­‌های پیشتاز در حوزه فرآوری و تولید این سنگ ساختمانی می­توان به اصفهان، نی­ریز فارس، مرکزی و کردستان، ازنا، الیگودرز و جنوب کرمان اشاره کرد.
خاستگاه این سنگ زیبا استان فارس در نزدیکی شهر نی ریز می­باشد که معدن پرشین سیلک بیات از معروف­ترین و باکیفیت­ترین معادن ایران به شمار می­رود. معدن سنگ بیات به عنوان بزرگ­ترین معدن خاکستری ایران و دارنده مرغوب­ترین سنگ خاکستری در دنیا موسوم به سیلک امپرادور یا پرشین سیلک باعث شده است گروه آتی سنگ تنها تولیدکننده این سنگ زیبا و باکیفیت ساختمانی در ایران و جهان باشد.
کیفیت بالای سنگ استخراج شده از این معدن باعث شده که سورت‌­های صادراتی بسیار خوبی داشته باشد. پرشین سیلک بیات تولیدی گروه آتی سنگ توجه بسیاری از طراحان و معماران برتر ساختمان را به خود جلب نموده است. این سنگ دارای زمینه خاکستری با رگه‌­های سفید می­باشد. از نظر ساختاری سنگ پرشین سیلک بسیار مستحکم بوده و مقاومت حرارتی و سایشی و خمشی بالا و جذب ناچیز آب، تراکم بسیار بالا باعث شده که از باکیفیت­ترین سنگ­های لوکس بازار ایران به شمار می‌­آید. همچنین خطوط سفید و روشن موجود در سطح سنگ سبب زیبایی هرچه تمام­تر این سنگ می‌­شود. استفاده از سنگ سیلک امپرادور در کنار سنگ‌­های تیره‌تر، ترکیب بسیار زیبا و چشم­نوازی را خلق می­‌کند. در بسیاری از طراحی‌­های مدرن و لوکس داخلی ساختمان از این سنگ به عنوان کفپوش و دیوارپوش در کنار سنگ‌­های مشکی، قهوه ای و تیره‌­تر استفاده می­‌شود.

معادن معروف مرمریت ( معدن بیات)

فرآوری انواع سنگ مرمریت

​​​​​​​

فراوری هر یک از سنگ‌های مرمریت با توجه به سلامت، جنس و تراکمی که دارند، پرداخت‌ یا فراوری متفاوتی بر روی این نوع سنگ انجام می‌شود. فراوری متفاوت طبیعتا بر روی کاربرد سنگ نیز تاثیر مستقیم دارد.
به عنوان مثال سنگ مرمریت پرشین سیلک از جمله سنگ هایی است که به خاطر جنس و مقاومت منحصربه‌فردی که دارد انواع پرداخت را می‌توان بر روی آن انجام داد و شاهد کاربردهای گوناگون آن نیز هستیم.
با توجه به ظرافت و زیبایی و کاربرد فراوان سنگ‌های مرمریت، برای افزایش استحکام و مقاومت آن از چسب و توری در پشت آن استفاده می‌شود و بعد از آن به راحتی سنگ را در ابعاد دلخواه برش داده برش می‌دهند.
برای پوشاندن درز و شکاف سطح سنگ و جلوگیری از نفوذ آب و لک پذیری و همچنین صاف و صیقلی شدن بیشتر سطح سنگ از انواع اپوکسی و رزین استفاده می‌کنند.
در نهایت فرآوری مرمریت در ابعاد و ضخامت‌های مختلف تایل، طولی، اسلب انجام می‌شود.

تفاوت سنگ مرمر و مرمریت


بسیاری از افراد برای خرید سنگ ساختمانی مناسب، تفاوت بین این دو را نمی دانند. در این بخش قصد داریم شما را با تفاوت های عمده این دو آشنا ساخته و دلیل تمایز این دو سنگ ساختمانی را آشکار کنیم.
سنگ مرمر نوعی سنگ دگرگونی آهکی است که تحت فشار و دمای بالا تشکیل می شود. در صورتی که سرعت کاهش دمای آب در چشمه های آب گرم کم باشد، سنگ مرمر حاصل می شود. در غیر این صورت سنگ حاصله، از نوع تراورتن خواهد بود ولی دیگری از دسته سنگ های رسوبی آهکی است که در اثر دگرگونی آهک اولیه به دست می آید.
طیف رنگی سنگ مرمر شامل رنگ های سفید، خاکستری، صورتی، قرمز، سبز، ارغوانی، مشکی و زرد می باشد. هر چه سنگ مرمر خالص تر باشد، رنگ آن به سفید شفاف نزدیک تر می شود. سنگ مرمر از کانی های مختلفی تشکیل شده است که مهمترین آن کلسیت می باشد. ناخالصی های عمده سنگ مرمر شامل اکسید آهن، سیلیس، میکا و… است. مرمر با درصد خلوص بالا، به دلیل دارا بودن بلورهای درشت، شفاف بوده و قابلیت عبوردهی نور از خود را دارد. در حالی که سنگ مرمریت فاقد این ویژگی می باشد.
از این ویژگی سنگ مرمر برای تزیین دیوارپوش های داخلی استفاده می شود. به کارگیری پنل های LED در پشت سنگ مرمر، زیبایی خیره کننده ای به محیط می‌بخشد. علت قیمت بالاتر سنگ مرمر نیز همین مسئله می‌باشد.
مرمریت، قیمت و مقاومت پایین تری نسبت به مرمر دارد اما به دلیل تنوع در طرح و رنگ آن، محبوبیت ویژه ای نزد معماران و سازندگان بنا دارد. به عنوان مثال سنگ دهبید کرم یکی از پرفروش ترین آن‌ها به حساب می آید.
یکی از مزایای دیگر مرمریت طول عمر و ماندگاری بالای آن است. به طوری که در برابر سایش و فرسایش مقاومت بالایی از خود نشان می دهدو مقاومت در برابر کشش و فشار نیز نسبت به سایر سنگ های ساختمانی بیشتر است.
از نظر کاربری، سنگ مرمر به دلیل ساب پذیری و درخشندگی بالا به عنوان مجسمه های تزیینی، دیوارپوش های داخلی، پوشش کف و نمای داخلی ساختمان استفاده گسترده ای دارد. این سنگ گران قیمت اکثرا در ساختمان های مجلل، هتل ها و مجتمع های لوکس به چشم می خورد. در حالی که سنگ مرمریت به دلیل ویژگی هایی نظیر ساب پذیری فوق العاده، قیمت مناسب، تنوع در طرح و رنگ، قابلیت تحمل دمایی بالا، مقاومت کششی و فشاری بالا، وزن سبک، در نمای داخلی ساختمان، دکوراسیون آشپزخانه اطراف وان و شومینه، دیوار پوش و کفپوش کاربرد فراوانی دارد.
برخی از آن‌ها به دلیل نفوذ پذیری مایعات، با گذشت زمان لکه دار می شوند. بنابراین حدالامکان از ریختن مواد شوینده، اسیدی و قلیایی بر روی سطح خودداری کنید. بدیهی است که نظافت و مراقبت صحیح زیبایی و طول عمر زیاد سنگ را تضمین می کند.
ساین سنگ غالبا در ابعاد اسلب، تایل، پله و طولی یا متناسب با درخواست مشتری برش، فراوری و تولید می شود. در حالی که سنگ مرمر معمولا به صورت تایل یا اسلب به بازار عرضه می گردد.

سنگ مرمریت یا تراورتن کدام سنگ را انتخاب کنیم؟

تفاوت بین این دو سنگ

اگر بخواهیم مسئله را به صورت شفاف و کاربردی بیان کنیم بهتر است که با یک مثال آغاز کنیم. شما اگر برای کفپوش منزل خود دچار تردید هستید که کدام سنگ  مناسب تراست باید بررسی های لازم را انجام داده و تفاوت های هریک را در نظر بگیریم. هر دو نوع این سنگ‌ها آهکی هستند و هر دو می توانند کفپوش مناسبی برای ساختمان یا مرکز تجاری باشند. این دو سنگ دارای مزایا و معایب خاص خود هستند. به صورت اجمالی به تفاوت این دو سنگ می‌پردازیم:
سنگ مرمریت مانند دیگر سنگ‌ها دیگر انواع مختلفی دارد که خواص متفاوتی نیز ارائه می‌دهند برای انتخاب کفپوش مناسب می‌توان به وسیله سختی و الگوهای رنگی آن را مشخص کنیم. همانطور که در بالا به صورت مفصل به معرفی مرمریت پرداخته ایم به صورت خلاصه رنگ های رایج شامل سیاه و سفید، خاکستری، صورتی، آبی یا سبز می باشند. بافت انواع آن‌ها نیز بسیار صاف است و اغلب سنگبری ها آن را به حالت براق و صیقلی فراوری می کنند.

سگ تراورتن نسبت به دیگر سنگ های ساختمانی بافتی نسبتا نرم و ظاهری طبیعی تر دارد. این سنگ جاذب آب و متخلخل بوده این تخلخل مزایا و معایبی را در پی دارد مثلا در چسبندگی سنگ به سیمان بسیار خوب عمل کرده و بهترین چسبندگی را در بین سنگ ها دارد اما همین تخلخل باعث می شود که این سنگ جذب آب بالایی داشته باشد و برای کفپوش های حمام و سرویس بهداشتی مناسب نباشد. راه حل کاربردی برای جلوگیری از نفوذ آب در سنگ تراوتن، رزین کاری این سنگ در هنگام فراوری است. رنگ سنگ تراورتن به طور معمول گرم است و در رنگ های سفید،کرم، بژ، طلایی، قهوه ای و حتی قرمز نیز یافت می‌شود.

بهترین استفاده از سنگ مرمریت

این ‌سنگ‌ها می‌تواند در دیوارهای حمام، کفپوش ساختمان و سنگ آشپزخانه مورد استفاده قرار گیرند. مرمریت‌ها در حالی که بسیار ظریف هستند، نظافت راحتی هم دارند. دانسیته بالای آن باعث شده که این سنگ مقاومت فشاری بالایی داشته باشد و استفاده از آن به عنوان کفپوش در مکان های پر تردد ساختمان را امکان پذیر کند.

بهترین استفاده از سنگ تراورتن

اغلب از سنگ های تراورتن خاطر مقاومت بالای آن در برابر شرایط آب و هوایی در فضای باز به عنوان سنگ نما مورد استفاده قرار می‌گیرند آنها همچنین می‌توانند در آشپزخانه به عنوان سنگ کابینت و در فضاهای دیگر به عنوان سنگ دیوار استفاده شوند. تراورتن بدون جلا (پیش ساب شده)، می تواند یک سطح با اصطکاک بالا مناسب برای استفاده در خارج از خانه (محوطه حیاط ) را برای جلوگیری از لغزش فراهم کند. اگر این سنگ را صیقل کاری نکنیم می‌توانیم در لبه‌های استخرها را با این سنگ کار کرد که خطری برای لغزش افراد نداشته باشد.

کدام به صرفه‌تر است

قیمت این سنگ ها به عوامل زیادی مثل معدن، سلامت سنگ، ابعاد و ضخامت سنگ و فراوری آن بستگی دارد. ولی به طور کلی سنگ های تراورتن اغلب قیمت به نسبت بالاتری دارند.

سنگ مرمریت یا گرانیت؟ کدام یک از این سنگ های ساختمانی مناسب تر است؟

تفاوت‌ها

همان طور که می دانید، انتخاب درست و صحیح سنگ ساختمانی مناسب با کاربرد مدنظر همواره یکی از چالش های اساسی برای معماران و طراحان ساختمانی می باشد. لذا آشنایی با ویژگی ها و کاربردهای هر یک به شما در انتخاب بهتر سنگ ساختمانی مناسب کمک می کند. در جدول زیر به صورت خلاصه تفاوت ها و ویژگی های این دو سنگ ساختمانی را به صورت خلاصه بیان کرده ایم.

ویژگی هاسنگ مرمریتسنگ گرانیت
رنگ زمینهخاکستری، مشکی، قهوه‌ای، کرمی، سفید، سبز و…مشکی، قرمز، سفید، خاکستری و …
جذب آببسیار پایینبسیار پایین
مقاومت در برابر نور خورشیدکمبسیار بالا
میزان تخلخلبسیار پایین(ندارد)بسیار پایین (ندارد)
مکان مورد استفادهطراحی داخلی ساختماننمای داخل و خارج ساختمان
ساب پذیریبالابالا
چسبندگی به سیمانبسیار عالیضعیف
مقاومت ضربهخوبخوب
قابلیت عبور نورنداردندارد
مقاومت فشاریبسیار عالیبسیار عالی
مقاومت در مقابل اکسیداسیونبسیار عالیضعیف

تفاوت سنگ چینی و مرمریت

 با توجه به این که شباهت‌های ساختاری و بنیادی با هم دارند تفاوت‌هایی نیز دارند و برای کسانی که به این صنعت آشنایی کامل ندارند تفکیک این دو سخت است.
سنگ مرمریت نوعی سنگ آهک رسوبی است در حالی که سنگ‌های چینی نوعی سنگ آهک حاصل از دگرگونی می باشد. از نظر تجاری و عامه چینی به سنگ های سفید کله قندی گفته می‌شود که سختی بیار بالایی دارند و از نظر علمی چینی یا سنگ کریستال به یک سنگ‌هایی گفته می‌شود که در اثر افزایش حرارتی ناشی از تزریق ماگمای داغ با فشار بالا دچار تبلور دوباره شده اند.
​​​​​​​

استفاده از سنگ چینی برای نما و فضای خارجی 

با توجه به توضیحات داده شده مشخص است سنگ‌های آهکی در محیط‌های سرپوشیده دوام و ماندگاری بالایی دارد ولی سنگ چینی برای نما و فضای خارجی کاملاً انتخاب درست و مشخصی است. مقاومت سنگ چینی در مقابل هوازدگی سطحی و نور خورشید مثال‌زدنی است.

تفاوت رنگی 

رنگ سنگ کریستال یا چینی عموما سفید یا خاکستری تیره تا روشن با رگه‌های سیاه و زرد است ولی دیگری در نوع و رنگ‌ها متنوعی در ایران فرآوری و عرضه می‌شوند. از هردو می‌توان در بدنه راه پله ها، بدنه پارکینگ ها، کف واحد ساختمان‌ها استفاده کرد ولی از  سنگ‌های چینی در نمای ساختمان ها، راه‌پله‌ها، سنگ فرش‌ها، پیاده‌روسازی‌ها، جداول سنگی، مصنوعات سنگی و… به کار می‌روند.

تفاوت سنگ‌های مرمریت با سنگ لایم استون

 از لحاظ ماهیت به هم شباهت دارند چن هر دو از کربنات کلسیم تشکیل شده اند. از لحاظ ساختاری لایم استون در گروه سنگ های رسوبی هستند که از فشرده شدن و سخت شدن لایه‌های بالایی در اثر فشار زیاد ایجاد می‌شود˓ ولی مرمریت از گروه سنگ های دگرگونی است که علاوه بر تحمل فشار طبقات بالایی˓ تحت تاثیر حرارت پوسته زمین نیز قرار گرفته است و به همین دلیل سنگ‌های دگرگونی در برابر سنگ‌های رسوبی از مقاومت بیشتری برخوردار هستند.
سنگ لایم استون از سنگ‌های ضعیف بازار است کهدر برابر شرایط جوی مقاومت چندانی ندارد به طوری که در اثر تغییرات دمایی در مناطق گرم و خشک به راحتی حالت اولیه خود را از دست می‌دهند و ترک‌هایی در آن ایجاد می شود که در مدت کوتاهی سنگ را متلاشی می‌کند. علاوه بر این ترکیبات کربنات کلسیم˓ باعث می‌شود رطوبت را به خود جذب کند از این رو نمی‌توان در مناطق شرجی و دارای رطوبت به عنوان نمای سنگ و در دکوراسیون داخلی منازل در قسمت های مرطوب مثل سرویس‌های بهداشتی و آشپزخانه استفاده کرد. 
علاوه بر موارد فوق ماهیت رسوبی در سنگ لایم استون خلل و فرج زیاد یافت می‌شود که در نتیجه تخلخل زیاد در سنگ به مرور زمان عمر مفید آن را کاهش می‌دهد. همچنین لایم استون در برابر دیگری از مقاومت فشاری بسیار پایین˓ و ساب پذیری نامناسبی دارد.
موارد استفاده از سنگ لایم استون در دیواره‌های داخلی ساختمان مانند: دیواره راهروها،˓ دیواره پارکینگ‌ها و راه پله ها است.
از لحاظ تنوع رنگی مرمریت ها به علت وجود ناخالصی‌ها  تنوع رنگی بالایی از سفید، کرم˓ قرمز، زرد، صورتی˓ نارنجی، قهوه ای، سبز تا سیاه را دارند. سنگ‌های لایم استون تنوع رنگی بسیار کمی دارند و اکثرا در رنگ‌های سفید و کرم تا قهوه ای روشن یافت می‌شوند.
قیمت سنگ‌های لایم استون به نسبت پایین‌تر است.​​​​​​​

تفاوت‌های سنگ مرمر و مرمریت

تفاوت در جلاپذیری

سنگ‌های مرمر دارای زمینه رنگی متنوعی هستند از قبیل سفید، خاکستری، سیاه، سبز، ارغوانی، زرد و قرمز است. عناصر تشکیل دهنده سنگ مرمر و کانی‌های موجود در این سنگ سبب شده است که سنگ مرمر بتواند نور را از خود عبور دهد عملی که سنگ مرمریت از آن محروم است. وقتی شما یک منبع نور مثل چراغ‌قوه را پشت سنگ مرمر قرار بگذارید عبور نور را به‌خوبی مشاهده می‌کنید. به همین خاطر در طراحی‌های جدید از نور ال ای دی در پشت سنگ مرمر به خاطر زیبایی خیره کننده استفاده می‌کنند.

تفاوت در کاربری

سنگ‌های مرمر علاوه بر کاربردهای معمول در صنعت ساختمان بیستر به‌عنوان مصنوعات سنگی مانند مجسمه، گلدان و غیره است و در درجه بعدی به‌عنوان پوشش دیوار، کف و نماهای داخل ساختمان مورداستفاده قرار می‌گیرد. معمولا سنگ مرمر به نسبت گران‌تر است و به همین خاطر از سنگ مرمر به دلیل عمدتاً در فضاهای لوکس استفاده می‌شود ولی استفاده از سنگ مرمریت به مراتب بیشتر است و اکثر ساختمان‌ها به چشم می‌خورد. کاربرد سنگ مرمریت به دلیل خواصی که دارد تقریباً مشابه به سنگ مرمر است با این تفاوت که اولویت کاربردشان در قسمت‌های داخلی ساختمان است چون در فضای بیرون طول عمر کوتاه‌تری دارند.

تفاوت در برش و ابعاد

هر دو به دلیل کاربرد‌های فراوانی که در ساختمان دارند هر دو به‌ صورت اسلب و تایل برش داده می‌شوند. ولی کابرد اسلب مرمر به دلیل نورپردازی و جلوه‌ی بهتر بیشتر است و اغلب به صورت اسلب فراوری می‌شود. عمدتاً به‌ هر دو صورت اسلب و تایل در ابعاد متنوع برش داده می‌شود اما چون سنگ مرمریت بیشتر در کف ساختمان کاربرد دارد برش طولی آن بیشتر مورد نیاز معماران است.

شرایط نگهداری از سنگ مرمریت

همانطور که گفته شد این سنگ از انواع سنگ‌های طبیعی و نسبتا گران‌قیمت است لذا نگهداری صحیح از آن بسیار اهمیت دارد. اگربه طور ناخواسته مایعات اسیدی یا بازی مانند سرکه یا لیمو که PH خنثی ندارند یا حتی مواد خوراکی که خاصیت اسیدی دارند مثل گوجه‌فرنگی، مرکبات، قهوه، چای، شراب، آب میوه و  بر روی سنگ ریخته شد باید بلافاصله نسبت به تمیز کردن آن اقدام نمایید، چرا که از سنگ‌هایی است که تخلخل دارد و می تواند انواع مایعات را به خود جذب کند، بنابراین اگر مایعات برای مدت زیادی بر روی سطح مرمریت به جا بمانند باعث تغییر رنگ در سنگ مرمریت می‌شوند. در چنین مواقعی از یک پارچه‌ی نرم خیس استفاده کرده و سطح مورد نظر را پاک کنید.
بهتر است برای انجام کارهای آشپزی در آشپزخانه از تخته‌های برش مخصوص استفاده کنید تا به سنگ‌ استفاده شده در جزیره یا پیشخوان آسیبی نرسد. با توجه به اینکه سنگ مقاومت بالایی در برابر حرارت دارد بهتر است که اجاق گاز دورتر از محل استفاده از سنگ باشد و حتی ظروف داغ بر روی سنگ نگذارید.

از بین بردن لکه‌ها
برای حذف لکه از روی سنگ در ابتدا  یک خمیر از جوش‌شیرین و آب آماده کرده و روی سطح سنگ به صورت یکنواخت پخش کنید. سپس، روی آن را با پلاستیک به مدت یک شبانه روز بپوشانید. روز بعد به آرامی خمیر را با پارچه‌ی گرم و مرطوب لکه‌های ایجاد شده بر روی سنگ را برطرف کنید.​​​​​​​

سوالات متداول مرتبط با سنگ مرمریت
آیا سنگ مرمریت مانند مرمر قابلیت عبور نور را دارد؟

در جواب این سوال پاسخ خیر است اگر به دنبال سنگی هستید که دوست دارید قابلیت عبور نور داشته باشد بهترینن گزینه شما سنگ مرمر ‌می‌باشد. این مزیت سنگ مرمر گاها باعث تشخیص این دو نوع سنگ از هم می‌شود

سنگ گرانیت بهتر است یا سنگ مرمریت؟

بستگی به سلیقه‌ی شما و نوع کاربرد می‌تواند هر کدام مزیت‌هایی داشته باشد ولی قابل ذکر است که حدالامکان از سنگ مرمریت در فضای بیرون استفاده نکنید و از سنگ گرانیت در فضای بسیار بسته چون سنگ گرانیت با توجه به عناصر سنگین موجود در خود باعث ایجاد تشعشعاتی می‌شود که در طولانی مدت اثر مخرب در بدن انسان دارد.

معادن سنگ مرمریت در کدام استان واقع شده‌اند؟

معادن سنگ گرانیت با توجه به تنوع بالایی که دارند در استان‌های فارس، یزد، لرستان، کرمان و مرکزی وجود دارند.

آیا سنگ مرمریت تخلخل بیشتری نسبت به سنگ تراورتن دارد؟

خیر تخلخل این سنگ نسبت به سنگ تراورتن بسیار پایین‌تر است و مقاومت فشاری بالاتری دارد البته شایان ذکر است که تخلخل بالای تراورتن باعث چسبندگی بیشتر این سنگ به ملات و سیمان است.

محصولات آتی سنگ

مرمریت پرشین سیلک

مرمریت فیوژن

چینی کویر سبز

مرمریت آتی براون

چینی مارون

چینی کانو

آخرین مطالب