طی گفتگویی تبیین شد:

تشریح جزئیات برگزاری همایش ملی «معنویت های نوظهور

رئیس پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: همایش «معنویت های نوظهور، شاخصه ها و نقدها» در هجدهم تا بیستم شهریورماه به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

به گزارش پایگاه  اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به نقل  از پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، ابراهیم علیپور در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان این که معنویت های نوظهور و پدیده های نو در قالب های متعدد و متنوع در جهان امروز ایجاد شدند، اظهار داشت: به تعبیر آلبرکامو، جهانی که مهمترین و فوری ترین نیازش فقدان و یا یافتن معنای زندگی در جهان معاصر بود و جهانی که مملو از رفاه و تنوع و در عین حال فاقد هدف، ارزش و معنای خاصی بود، در دوره پسامدرن معنویت های گوناگونی به شکل های نوظهور و در قالب های متعدد و متنوع رخ نمود.
وی با اشاره به زمان برگزاری همایش «معنویت های نوظهور، شاخصه ها و نقدها» گفت: این همایش از تاریخ هجدهم تا بیستم شهریورماه ۹۹ برگزار خواهد شد و قریب به دو سال و اندی است که در مورد این همایش فعالیت هایی صورت می پذیرد و علاوه بر ده ها پیش نشست که در شهرهای مختلف انجام می شود، سه جلد کتاب نیز تاکنون از آن منتشره شده است.
رئیس پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این که مجموعه مصاحبه ها و مقالات این همایش منتشر شده است، تصریح کرد: تقریباً همه صاحبنظران حوزه معنویت پژوهی در برگزاری همایش حضور دارند و تیم خیلی خوبی در کشور تشکیل شده است.
وی افزود: پیشنهاد شکل گیری این همایش از طریق قطب تعمیق ایمان دینی و مقابله با جریان ها و فرق انحرافی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به ریاست حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی انجام شده و مجری این همایش نیز پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی است.
علیپور با اشاره به سرعت بسیار شتابان جذب جوانان به گروه های نوظهور، اظهار داشت: سرعت شکل گیری معنویت های نوظهور در همه جوامع از جمله ایران اسلامی به شدت در حال افزایش بوده و شگفت انگیز و تأمل برانگیز است.
وی اضافه کرد: برخی ها تعداد آنها را در جهان معاصر قریب به ۱۰ هزار مورد گروه های معناگرای نوظهور اعلام کردند و از عجایب جوامع نوظهور این است که سرعت جذب جوانان به این گروه ها بسیار شتابان است.
رئیس پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه در ایران فارغ از اینکه معنویت ها را چگونه دسته بندی کنیم، گفت: تاکنون گروه های زیادی شکل گرفته اند که طرفداران برخی از این معنویت های نوظهور و پدیده های نو هستند؛ در اینجا یک سؤال پیش می آید که حقیقت این مدعا چیست و چه نسبتی میان این مدل های معنویت گرا و نوپدید با ادیان وجود دارد.
وی تصریح کرد: همایش «معنویت های نوظهور، شاخصه ها و نقدها» بر آن است که بنیادها و جریان شناسی معنویت های نوپدید را بازشناسی و پژوهش کند و از این جهت در کارگروه فرق انحرافی قطب های فکری و فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی این کار شکل گرفت و سعی کردیم با همه کسانی که در حوزه معنویت پژوهی در کشور کار می کنند، ارتباط گرفته و از ظرفیت های کشوری استفاده کنیم.
علیپور با اشاره به اینکه این همایش به جهات گوناگونی در سطح کشور مورد توجه است و اینکه در این سطح وسیع و به یک مسئله مهم و مورد توجه می پردازد، در نوع خودش بی نظیر یا کم نظیر است، اظهار داشت: آمار نشان می دهد که بسیاری از جوانان کشور هم درگیر این مسئله و معضل هستند.
وی گفت: افتتاحیه و اختتامیه و پنل های همایش «معنویت های نوظهور، شاخصه ها و نقدها» به صورت مجازی برگزار خواهد شد و علاقه مندان جهت شرکت در این همایش می توانند از طریق نشانی اینترنتی www.dte.bz/reg و یا پایگاه خبری تبلیغ نیوز به نشانی www.Tablignews.dte.ir نسبت به ثبت نام اقدام کنند.
رئیس پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به اینکه در این همایش مجموعه عوامل و زمینه پیدایش معنویت های نوظهور در ایران و جهان و شکل واژه ها و نسبت آنها را بیشتر مورد توجه قرار داده ایم خاطرنشان کرد: معنویت های نوظهور گونه های مختلفی دارند که باعث شده که بیشتر به آن توجه شود و خروجی این همایش، ۶ الی ۷ جلد کار علمی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم قدم مناسبی در این معضل، تمایل و گرایش بسیار عجیبی که ایجاد شده، برداریم و خداوند کمک کند تا نقد و بررسی درست مواجهه منطقی با این مسئله را داشته باشیم.
منبع:پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )
كلمات كليدي : دکتر ابراهیم علیپور , همایش ملی معنویت های نوظهور

تاریخ خبر: 1399/6/12 چهارشنبه
تعداد بازدید کل: 456 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 457
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما