۰۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۱
کد خبر: ۶۱۶۶۲
قرنطینه افراد مبتلا به کرونا در مکان هایی غیر از خانه آنها، می تواند از انتقال ویروس به سایر اعضای خانواده جلوگیری کرده و مانع از انتشار بیماری شود.
به گزارش پایداری ملی به نقل از مهر، در روزهای ابتدایی شیوع کرونا در کشور، شاهد راه اندازی و برپایی مکان‌هایی تحت عنوان نقاهتگاه بودیم که می‌بایست میزبان بیماران بهبود یافته باشند تا زمانی که اطمینان حاصل شود فرد بهبود یافته، ناقل بیماری نیست. متأسفانه به رغم هزینه‌ها و تدارکات زیادی که برای راه اندازی این نقاهتگاه‌ها صرف شد، اما در نهایت شاهد خالی ماندن این نقاهتگاه‌ها بودیم. حالا، وزارت بهداشت به همراه ستاد ملی مبارزه با کرونا، تصمیم گرفته‌اند بار دیگر موضوع راه اندازی نقاهتگاه‌ها را مورد توجه قرار دهند و این بار، شاهد اجرای طرح شهید سلیمانی برای هدایت بیماران و قرنطینه آنها در نقاهتگاه‌ها هستیم.

جلیل کوهپایه زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران، با عنوان این مطلب که طرح ایجاد نقاهتگاه‌ها در موج اول بیماری کرونا در تهران کلید خورد، گفت: آن طور که پیش بینی شده بود، مردم از این نقاهتگاه‌ها استقبال نکردند.

وی افزود: این دفعه تصمیم گرفته شد این نقاهتگاه‌ها به گونه‌ای جانمایی و راه اندازی شود که مورد استقبال بیماران کرونایی و خانواده‌های آنها قرار بگیرد.

بر اساس آنچه در طرح شهید سلیمانی برای اجرا در تهران تعریف شده و سازمان بسیج مستضعفین نیز در اجرای آن همکاری دارد، هتل‌ها، مهمانسراها و اقامتگاه‌های گردشگری تبدیل به نقاهتگاه می‌شوند. به این ترتیب مراکز قرنطینه که در دور اول شیوع کرونا سوله‌ای و مجتمعی بودند، حالا قرار است به محل‌های اقامتی تبدیل شوند که شرایط مناسب‌تری داشته باشند و شبیه فضای خانه و در شأن مردم باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران، گفت: در فاز جدید، نقاهتگاه‌ها محلی شده‌اند تا استفاده از آنها راحت‌تر باشد. قبلاً مبتلایان و بهبودیافتگان را به نقطه‌ای دور از محل سکونت آنها اعزام می‌کردند که همین موضوع، باعث عدم استقبال بیماران بهبود یافته شد.

آن طور که پیرحسین کولیوند رئیس سازمان اورژانس کشور، عنوان داشته است؛ مسئولیت راه اندازی فضاهای نقاهتی به سازمان اورژانس کشور محول شده که در درجه اول فضاهای هتل و مهمانسراها و بقیه فضاهایی که قابلیت و استانداردهای لازم را دارد، در نظر گرفته شده است.

در همین حال، عیسی مالمیر رئیس بسیج جامعه پزشکی تهران، در توضیح کلیاتی از طرح شهید سلیمانی، گفت: کل مراکز سلامت سه دانشگاه علوم پزشکی در استان تهران، همکار این طرح خواهند بود.

وی با تاکید بر اینکه در محله‌هایی که کمبود پایگاه بهداشتی وجود دارد از پایگاه‌های بسیج و شهرداری استفاده خواهد شد، افزود: با هماهنگی انجام‌شده برای ایزوله و قرنطینه بیماران، هتل‌ها و مهمانسراهای بنیاد مستضعفان مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

مالمیر اظهار داشت: موارد معیشتی از جمله تهیه ارزاق و سبد غذایی و تهیه اقلام پزشکی دارویی را نیز بسیج سازندگی حمایت خواهند کرد.

قطعاً یکی از مشکلات در کنترل بیماری و قطع زنجیره انتقال ویروس، مراقب از بیماران است که اجازه ندهیم در سطح جامعه تردد کنند و باعث انتقال بیماری شوند. در این بین، حجم زیادی از بیماران را افراد بی بضاعت و اقشار آسیب پذیر تشکیل می‌دهند که اگر مراقبت و حمایت نشوند، می‌توانند بر تشدید بیماری بیفزایند. بنابراین، استفاده از نقاهتگاه‌ها در دستور کار ستاد ملی مبارزه با کرونا قرار گرفته تا از این طریق، زنجیره انتقال ویروس قطع شود. اینکه تا چه اندازه در کنترل این بیماری قبل از ورود به زمستان موفق خواهیم بود، بستگی به نحوه رفتار بهداشتی هموطنان و مراقبت از بیماران دارد.

زهرا شیخی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با اشاره به اجرای طرح شهید سلیمانی به عنوان یک طرح مشترک بین بسیج و وزارت بهداشت، گفت: استراتژی اصلی و روح حاکم بر این طرح این است که به جای دفاع از ویروس مهاجم، خودش به ویروس حمله کرده و باعث قطع زنجیره انتقال می‌شود. از طرفی هم در دنیا کرونا را با نگاه اجتماعی حل کرده‌اند نه بهداشتی و درمانی.

وی افزود: با اجرای این طرح افراد شناسایی شده درگیر بیماری کرونا خصوصاً اقشار آسیب پذیر، باید سریعاً قرنطینه خانگی یا قرنطینه معکوس شوند چرا که احتمال خطر برای این افراد بیشتر است.

اگر در این مدت که تعطیلات دو هفته‌ای شهرهای قرمز کرونایی آغاز شده است، بتوانیم به خوبی بیماران را قرنطینه کرده و از انتقال ویروس جلوگیری کنیم، می‌توان با خیال آسوده‌تر وارد زمستان سخت کرونایی شد.

علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا، از ایجاد قرنطینه معکوس برای جلوگیری از بیمار شدن افراد نیازمند خبر داد و گفت: این برنامه برای کسانی اجرا می‌شود که توانایی مراقبت از خودشان را ندارند که در قالب طرح محله و خانواده محور اجرا می‌شود.

وی تاکید کرد: قرنطینه معکوس برای افراد سالم اجرا می‌شود که مانع از بیمار شدن آنها بشویم. این افراد کسانی هستند که شاید توانایی مالی برای مراقبت از خود ندارند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر